شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

تاثیر تزریق سم بوتولینوم در ماهیچه مایل تحتانی برای درمان فلج اکتسابی ماهیچه مایل فوقانی


تاثیر تزریق سم بوتولینوم در ماهیچه مایل تحتانی برای درمان فلج اکتسابی ماهیچه مایل فوقانی
● هدف:
تعیین اثر تزریق سم بوتولینوم در ماهیچه مایل تحتانی بر روی علایم ناشی از فلج اکتسابی ماهیچه مایل فوقانی.
● روش پژوهش:
بیماران مبتلا به فلج اکتسابی ماهیچه مایل فوقانی که کمتر از ۲ سال از شروع فلج آن ها گذشته بود و طی سال ۱۳۸۲ به درمانگاه استرابیسم بیمارستان لبافی نژاد مراجعه کرده بودند؛ وارد مطالعه شدند. در همه بیماران، بدون باز کردن ملتحمه، ۲۰-۱۰ واحد سم بوتولینوم از ربع تحتانی- خارجی چشم مبتلا، در تنه ماهیچه مایل تحتانی تزریق شد. شش ماه پس از تزریق، تغییرات انحراف روبه رو، پرکاری ماهیچه مایل تحتانی، کم کاری ماهیچه مایل فوقانی، تورشن سابجکتیو (subjective torsion) و کجی سر ارزیابی گردید.
● یافته ها:
مطالعه بر روی ۱۸ چشم از ۱۶ بیمار انجام شد. متوسط سن بیماران ۳۳.۷ سال و متوسط مدت ابتلا به فلج ۶ ماه بود. علت فلج در ۸۱.۲ درصد بیماران، ضربه بود. شش ماه پس از درمان، متوسط انحراف روبه رو از ۶.۴ به ۱.۹ پریزم دیوپتر، متوسط پرکاری ماهیچه مایل تحتانی از +۱.۷ به +۰.۶، کم کاری ماهیچه مایل فوقانی از -۱.۵ به -۰.۴، تورشن سابجکتیو از ۹.۳ درجه به ۰.۴ درجه و کجی سر از ۸.۴ درجه به ۱.۱ درجه کاهش یافت.
● نتیجه گیری:
استفاده از سم بوتولینوم در کاهش علایم آزاردهنده فلج ماهیچه مایل فوقانی موثر است و در فاصله زمان شروع بیماری تا ثبات علایم جهت تصمیم گیری، سبب بازتوانی (rehabilitation) در اکثر بیماران می شود.
عباس باقری
محمد اسحاقی
حسین سالور سلطان
محمد ابریشمی
مریم آل طه
زهرا ربانی خواه
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید