پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


سلامت ‌جسمی و روحی درگرو روابط اجتماعی‌


سلامت ‌جسمی و روحی درگرو روابط اجتماعی‌
مانند بسیاری از افراد دیگر، شما نیز برای بدن خود ارزش زیادی قائل هستید، البته بدنی که تحت فشار زیاد قرار دارد و استفاده‌های غیرصحیح از آن می‌کنید. شما هزاران هزار کار مختلف برای انجام دادن دارید و به‌‌همین دلیل وقت کمی برای خوابیدن و استراحت کردن باقی می‌ماند و این چرخه هر روز تکرار می‌شود، در حالی که حفظ سلامت بدن فقط با پیدا کردن چند دوست صمیمی قابل حل است.
به نظر یکی از کارشناسان، «سلامت فردی در گروی حفظ تعادل بدن، ذهن و روح است.» بنابراین اگر می‌خواهید سالم و تندرست باشید، باید در تمام جنبه‌های زندگی خود بویژه بخش اوقات فراغت و زندگی اجتماعی تعادل برقرار کنید. اگر هر روز کار می‌کنید و وقت زیادی ندارید تا با دوستان یا خانواده خود بگذرانید بزودی دچار مشکلات عاطفی و جسمانی خواهید شد؛ چرا که برای نیازهای روحی و فیزیکی خود اهمیت لازم قائل نشده‌اید.
در حقیقت ساده‌ترین و کم‌خرج‌ترین راه تقویت سلامت این است که دوستان زیادی را در اطراف خود جمع و روابط اجتماعی خود را نیز افزایش دهید.
براساس گفته‌های سایت Thirdage.com بسیاری از تحقیقات نشان می‌دهند افرادی که با دیگران در ارتباط گسترده‌ای به سر می‌برند خیلی کمتر از افرادی که در تنهایی سر می‌کنند، دچار بیماری می‌شوند و اگر هم افراد اجتماعی دچار بیماری شوند، خیلی زود بهبود حاصل می‌کنند.
حمایت عاطفی حتی می‌تواند مرگ را نیز به تاخیر بیندازد. می‌گویند مرگ در افرادی که همیشه تنها هستند، تقریبا در حدود ۲۰ درصد از افرادی که با دیگران دارای ارتباطات وسیع هستند، بیشتر است؛ همچنین در تحقیق دیگری که دکتر والری آن را انجام داده، چندین داوطلب سالم را در معرض ویروس سرماخوردگی قرار دادند. سپس محققان در آنها به دنبال پیدا کردن ظهور سرماخوردگی نشستند.
تنها ۳۴ درصد از کل داوطلبانی که دارای روابط اجتماعی متنوع و مثبت بودند، دچار سرماخوردگی شدند؛ اما کسانی که دارای روابط اجتماعی نبودند این رقم در آنها ۲۰ درصد بیشتر از گروه اول گزارش شد، بنابراین می‌توانیم نتیجه بگیریم که ارتقای روابط اجتماعی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری را در شما به نصف کاهش دهد.
● بیماری‌های تنهایی‌
آمار و ارقام نشان می‌دهد که برقراری ارتباط‌های اجتماعی باعث ایجاد سلامت در افراد مختلف است. افرادی که با دیگران در ارتباط هستند، خیلی کمتر دچار ایست و سکته‌های قلبی می‌شوند و معمولا از سلامت نسبی برخوردارند. بعلاوه بیماری‌هایی نظیر بیماری قلبی، جنون، سرماخوردگی‌های معمولی و آنفلوآنزا خیلی کمتر در افرادی که با دیگران در ارتباط هستند، بروز می‌کند.
چرا افراد معاشرتی خیلی کمتر از گوشه‌نشینان دچار بیماری می‌شوند؟ فرض محققان بر این امر استوار است که افراد معاشرتی به دلیل رابطه‌ای که با دیگر افراد برقرار می‌کنند، خیلی کمتر در معرض استفاده از الکل و موادمخدر قرار گرفته و دارای رژیم‌های غذایی ناسالم و پیرو زندگی غلط نیستند.
بعلاوه هیچ گاه هم نسبت به تست‌های پزشکی بی‌توجهی نمی‌کنند و نسبت به علائم بیماری‌های مختلف نیز حساس هستند. کسانی که اطراف شما هستند تشویق‌تان می‌کنند بیشتر مراقب سلامت جسمانی خود باشید و به شما پیشنهاد می‌کنند که لذات و خوشی‌های ناسالم جسمی و روحی را کنار بگذارید.
داشتن دوستان و آشنایان زیاد میزان استرس را کاهش می‌دهد و سوخت‌وساز بدن را نیز به طور شگفت‌انگیزی بهبود می‌بخشد. استرس باعث می‌شود بدن شما حالت تهاجمی به خود بگیرد. این مساله باعث افزایش کورتیزول می‌شود و سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند. آزاد کردن استرس از طریق برقراری رابطه با دیگران و تخلیه احساسی، فیزیک بدن را تغییر می‌دهد و احتمالا میزان هورمون‌هایی را که باعث بالا رفتن فشارخون و دیگر بیماری‌ها می‌شوند نیز کاهش می‌دهد.
● ایجاد سلامت اجتماعی‌
برای به دست آوردن فواید ارتباطات اجتماعی چه کاری می‌توان انجام داد؟ مثل تمام آدم‌هایی که در این دنیای پرسرعت، سرشار از استرس، خودمحوری و غربی‌گرایی هستند، شانس شما نیز برای به دست آوردن مهارت‌های اجتماعی و دوستان بیشتر محدود است. این مساله نه تنها برای شخص شما سودمند و باارزش است، بلکه فواید فیزیولوژیک نیز دارد.
دوستان، وسیله بسیار مناسبی برای پشتیبانی اجتماعی هستند، چرا که به عنوان نوعی منبع آرامش برای تخلیه استرس به شمار می‌روند و شما را در زمانی که دچار خلا‡ عاطفی هستند همراهی می‌کنند. در این قسمت، فهرستی از اموری را که به وسیله آن می‌توانید زندگی اجتماعی خود و بالطبع سلامت جسمانی‌تان را بهبود بخشید، آورده‌ایم:
● ۵ راه برای تقویت زندگی اجتماعی‌
۱) دوستی‌های قدیمی را تجدید کنید:
چرا به دوستانی که مدت‌هاست از آنها خبر ندارید، زنگ ‌نمی‌زنید و با آنها قرار ملاقات نمی‌گذارید تا کار جالبی نظیر ماهیگیری یا رفتن به استخر را انجام دهید؟ این کار به‌‌شما کمک می‌کند که آرامش خاطر پیدا کنید و از زندگی روزمره و پردرسر شغلی برای مدت زمانی هرچند کوتاه خلاص شوید و اگر گرفتن ماهی قزل‌آلا به نظر شما کار جالبی نیست، چرا به بازار نمی‌روید و سیستم تصویری جدیدی را که مدت‌ها آرزوی آن را داشتید نمی‌خرید؟ در این صورت می‌توانید دوستان خود را در تعطیلات آخر هفته برای تماشای یکی از جدیدترین فیلم‌ها به خانه خود دعوت کنید و از با هم بودنتان نهایت استفاده را ببرید. در نهایت این که خلاق باشید و دیگران را نیز شریک کنید.
۲) یک همسر رمانتیک انتخاب کنید:
مطالعات نشان می‌دهند که افراد متاهل چند سال بیشتر از افراد مجرد زنده می‌مانند. با داشتن یک همسر نه‌تنها می‌توانید از مزایای داشتن روابط جنسی بهره‌مند شوید؛ بلکه عشق و حمایت عاطفی جزو مواردی هستند که هیچ قیمتی نمی‌توان روی آنها گذاشت. همچنین افراد با همسران خود از هر کس دیگری راحت‌تر هستند و می‌توانند با آرامش خاطر مشکلات مختلف را با آنها در میان بگذارند و دوست دارند مستمع پیشنهادها و راه‌حل‌های جدید از زبان همسرانشان باشند. بنابراین ازدواج کنید و شروع کنید به صحبت کردن یا هر ارتباط صمیمانه دیگری که فکرش را می‌کنید.
۳) وقتی را با خانواده خود بگذرانید:
خانواده عزیزترین و نزدیک‌ترین کس به شماست و به عنوان یکی از ارزشمندترین منابع پشتیبانی اجتماعی به شمار می‌رود. چه با پدر و مادر خود چای بنوشید و چه فرزندانتان را به اسکی ببرید. با این کار با عزیزترین کسانتان ارتباط برقرار کرده‌اید و این کار درصد زیادی از بار عاطفی شما را رفع می‌کند.
۴) با افراد جدید آشنا شوید:
در یک تیم ورزشی عضو شوید. در کلاس‌های مطالعه آزاد شرکت کنید و کارهای داوطلبانه انجام دهید. راه‌های بیشماری برای شما وجود دارد که از طریق آن می‌توانید ارتباط‌های جدیدی را شکل دهید. بدن شما به خاطر مزایای فعالیت‌های گروهی برای همیشه از شما قدردان خواهد بود.
۵) گوش دهید و یاد بگیرید:
سعی کنید هفته‌ای ۲۰‌دقیقه وقت بگذارید تا حداقل با دوتا از دوستانتان صحبت کنید. معاشرت با دیگران باعث می‌شود از فشار و استرس کاسته شود و احساس حمایت و پشتیبانی به وجود آید. این کار شما را به چالش وا می‌دارد و باعث می‌شود از اولویت‌های دیگران در زندگی باخبر شوید. شما هرچه بیشتر در مورد اطرافیان خود بدانید خیلی بهتر می‌توانید ارتباط برقرار کنید و با آنها همدل و همراه شوید.
● بهتر زندگی کنید
اگر با دیدی کلی‌گرایانه بخواهیم به زندگی نگاه کنیم باید برای تمام جنبه‌های زندگی بویژه بعد اجتماعی آن ارزش قائل شویم. دوستان به این دلیل که کیفیت زندگی را در نظر شما بهبود می‌بخشند، وابستگی‌های مثبت احساسی به وجود می‌آورند و بعد از اتمام بازی و ورزش، شرکای خوبی برای یک نوشیدنی هستند. براحتی می‌توانید فشارها و تنش‌های موجود در زندگی شما را تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش دهند.
تلاش کمی برای تقویت ارتباط‌های فعلی و مشارکت در رویدادهای عمومی و برقراری رابطه با چیز دیگری بجز رایانه و به طور جدی سلامت روحی و روانی شما را تضمین می‌کند. جان دان، فیلسوف، این مساله را به زیباترین شکل منتقل کرده است.
وی اظهار می‌کند: یک مرد به‌تنهایی قادر به هدایت پدافند‌های جنگی نیست و شما هم مطمئنا دوست ندارید زمانی که بیمار هستید در خانه بنشینید و وقت خود را بیهوده تلف کنید. من هم چنین احساسی دارم.
منبع: readers digest
مترجم: رزیتا شاهرخ
منبع : روزنامه جام‌جم


همچنین مشاهده کنید