سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


آیا می خواهید در مدت کوتاهی وضعیت زندگی خود و جامعه را تغییر دهید؟


آیا می خواهید در مدت کوتاهی وضعیت زندگی خود و جامعه را تغییر دهید؟
"همانا خداوند وضعیت هیچ قومی را تغییر نمی دهد تاوقتی که خود آن قوم حال خود را تغییر دهند."
( سوره رعد-۱۱)
آیا می خواهید در مدت کوتاهی وضعیت زندگی خود و جامعه را تغییر دهید؟ شرط اصلی این موضوع اراده و تصمیم شما در تغییر واصلاح رفتارتان می باشد.
در این جا با روشی آشنا می شوید که رفتار و عمل شما را به صورت تدریجی بهبود می بخشد. نام این روش " اصلاح از درون " است. به این صورت که شما یک نقطه ضعف اخلاقی ، گناه یا اشتباه را بر اساس شناختی که از خود دارید یا از طریق مشورت با اعضای خانواده یا دوستان انتخاب می کنید و برای مدت یک سال تنها برروی آن مساله به طور ویژه کار می کنید. در پایان هر هفته یا ماه میزان پیشرفت خود را درباره آن موضوع مورد بررسی قرار می دهید.درباره مواردی که هنوز بر طرف نشده فکر و برنامه ریزی می کنید تا در ماههای آینده تکرار نشود. بنابراین در پایان یک سال با پیشرفت قابل توجهی روبرو خواهید شد. اما موضوع به اینجا ختم نمی شود .لازم است پس از انتخاب موضوع اخلاقی ، شما این طرح را به اطلاع سه نفر دیگر برسانید و آن ها را از اهمیت و مزایای این روش مطلع کنید.سپس آن سه نفر زیر شاخه شما می شوند که هر یک از آنها یک طرح اخلاقی برای یکسال انتخاب و سه نفر دیگر را مطلع و زیر شاخه خود می کنند و الی آخر. مزیت این روش در این است که هر فرد شاهد بهبود روزافزون رفتار خود و وضعییت زندگی و محیط جامعه است. این مساله باعث تشویق افراد به پیگیری پروژه های خود سازی و وارد کردن نفرات دیگر در این طرح می شود. می توان از طریق ریاضی اثبات کرد اگر آشنایی یک فرد با این طرح ، انتخاب یک موضوع اخلاقی برای خود و پیدا کردن سه زیر مجموعه دیگر یک هفته طول بکشد ، در مدت کمتر از ۴ ماه بیش از ۶۰ میلیون هم وطن در این مجموعه خودسازی عضو می شوند و همگی در جهت اصلاح اخلاق و رفتار اجتماعی گام بر می دارند.
هر یک از ما ممکن است تا چند سال، چند روز یا چند ساعت دیگر بیشتر زنده نباشیم ! پس چه خوب است از نعمت عمر استفاده کرده و هر روز در جهت اصلاح درون و رفتار خود تلاش کنیم .در این صورت پس از مرگ حسرت روزهای از دست رفته را نخواهیم خورد.همانطوریکه خداوند هدف از خلقت انسان و هدیه کردن زندگی و نعمت های فراوان را به او این چنین تعریف می کند :
"... تا شما را آزمایش کنیم (و مشخص شود) کدام یک درستکارترید."
(سوره هود-۷) و(سوره ملک-۲ ( شرایط بد زندگی و جامعه ما انعکاس و نتیجه گناهان و رفتار ناپسند ماست. این قانون طبیعت است و تمامی ادیان الهی آن را بیان کرده اند. فقر و فحشا ، اعتیاد ، گرانی و مشکلات اقتصادی ،عدم اطمینان به دیگران،اضطراب و نگرانی، بیماری ها ، سیل و زلزله در واقع عذاب هایی هستند که حاصل گناهان ماست و بیم این می رود که در آینده ای نه چندان دور به دلیل غوطه ور شدن بیشتر در اشتباهات ، بلایا و عذاب های شدید تر بر ما واقع شود.
اما خداوند به ما بشارت می دهد که اگر در جهت اصلاح خود و دیگران به حرکت درآییم ، ما را از بلاهای بزرگ در امان می دارد و آینده ای نیکو به ما هدیه خواهد نمود. چنانچه فرموده است :
" وپروردگارت هیچ قومی را به خاطر ظلمشان هلاک نخواهد کرد وقتی که آنان درحال اصلاح خود باشند."
(سوره هود-۱۱۷)
لازم است در باره این طرح به چند نکته توجه نمایید :
۱) اگر شخصی حاضر نباشد برای داشتن زندگی بهتررفتار خود را تغییر دهد چگونه انتظار دارد دوستان،همکاران یا مدیر و شهردار برای او کاری بکنند و در رفتار خود تغییر دهند ؟
۲) رفتارهای غلط و گناهان به دلیل آموزش ها ، تربیت نادرست و شرایط محیطی در طی سالیان دراز درانسان بوجود آمده است. بنابرا ین مدت زمان یکسال برای پرهیز و اجتناب از هرکدام آنها زمان زیادی نیست. اصلاح شدن یک فرد خطاکار در یک لحظه عملی و واقعی نیست.هرچند اگر حاضرشویم خود را تغییر دهیم در جهات دیگر هم پیشرفت خواهیم داشت.همانطورکه خداوند فرموده است :
" و خداوند بر هدایت کسانی که هدایت شده اند می افزاید..." (سوره مریم-۷۶)
۳) برای پروژه یکساله خود حتما موردی را انتخاب کنید که در رفتارتان تاثیر داشته باشد. شما هر اعتقاد خوب و مثبتی که داشته باشید تا زمانی که دراخلاق ورفتارتان ظاهر نشود باعث بهبود زندگی شما نخواهد شد!
۴) موضوع پروژه خود را با شناختی که از خودتان دارید یا از طریق مشورت با دوستان یا اعضای خانواده انتخاب کنید.
۵) دراین جا برخی موضوع های پیشنهادی مطرح شده است.توصیه می شود اگر شخصی گاهی دروغ می گوید از این مورد شروع کند.چون دروغ ریشه بسیاری از بدی های دیگر است.
ـ پرهیز از دروغ
ـ پرهیز از دزدی
ـ پرهیزاز بدگویی و غیبت
ـ پرهیزازگرانفروشی
ـ پرهیزازخرید و فروش مواد مخدر
ـ پرهیز از زنا
ـ پرهیزازخشم وعصبانیت
ـ پرهیزاز ربا دادن و ربا گرفتن
ـ ترک اعتیاد به مواد مخدر
ـ پرهیزاز بخل و حسد
ـ پرهیزاز رشوه دادن و رشوه گرفتن
ـ پرهیزاز پارتی بازی
ـ پرهیز از تنبلی
ـ پرهیزاز عیب جویی و تمسخر دیگران
ـ استفاده نکردن ازموقعیت اداری واموال دولتی جهت منافع شخصی
ـ پرهیزازتجملات و هزینه های زیاد در مراسم های ازدواج ودیدارهای خانوادگی
ـ پرهیزازحرفهای لغو وبیهوده بخصوص لطیفه هایی که هموطنان ما راازدیگرشهرها ونژادها به تمسخر می گیرد.
ـ امانت داری
ـ احترام وتوجه به پدرومادر
ـ خوشرویی با دیگران
ـ کمک مادی و معنوی به ضعیفان و مستمندان
ـ به یادآوری و شکرگزاری نعمت های خداوند
ـ وفای به عهد (مثل پرهیزازصدورچک بی محل و...)
ـ حفظ وقار و کرامت انسانی در گفتار و کردار
۶) مناسب تراست افرادی که به سن بلوغ عقلانی رسیده اند در این طرح شرکت کنند. اگرچه کودکان نیز بعلت ا لگوبرداری از بزرگترها در آینده رفتار بهتری خواهند داشت.
۷) لازم است با سه نفری که بعنوان زیر شاخه انتخاب می کنید ارتباط داشته باشید تا بتوانید در مورد پروژه های خود،مقدار پیشرفتتان و تاثیری که روی زندگی شما گذاشته است بحث و مشورت کنید.این کار باعث یاد آوری مجدد پروژه ها و افزایش انگیزه شما خواهد شد.
۸) بهتر است فقط یک پروژه انتخاب کنید اما می توانید پروژه دیگری را در محیط خانواده ، تحصیل یا کار خود بصورت مشترک با دیگران انتخاب و دنبال کنید.
نوشته ی پاکدین
منبع : سایت دکتر سید محمد رضا حکیمیان


همچنین مشاهده کنید