پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

بمب افکن و ژنرال در اوج


بمب افکن و ژنرال در اوج
این فصل رقابت‌های بوندس‌لیگا قطعا سهم خود را در ایجاد هیجان در ورزش زیبا پرداخت هر چند تیم‌های مدعی از همان هفته اول خود را مطرح ساخته و از دیگران جدا کرده بودند. قصد داریم در این مطلب بهترین و بدترین‌های لیگ دسته اول فوتبال آلمان را معرفی کنیم.
● بهترین‌ها
▪ لوکا تونی:
در برابر خدماتی که لوکا تونی برای بایرن ارائه داد مبلغ ۱۱ میلیون یوروی دریافتی فیورنتینا هیچ است. «بمب افکن» با پشت‌سر گذاشتن روی ماکای، موفق‌ترین بازیکن تازه‌وارد تاریخ بوندس‌لیگا لقب گرفت، تونی در اولین بازی فصل گلزنی کرد و تا پایان به این کار ادامه داد. او در ۳۱ بازی فصل ۲۴ گل زد و ۱۰ گل هم در جام یوفا برای بایرن زد. اخیرا اعلام شده لوکا چهارمین نام محبوب در کشور آلمان برای نوزادان است!
▪ اوتمار هیتسفلد:
«ژنرال» ژانویه گذشته به بایرن مونیخ برگردانده شد تا آبروی رفته را پس از قرارگرفتن در رده چهارم و از دست دادن سهمیه بوندس‌لیگا به باشگاه برگرداند، ۷۰ میلیون یورو هم در اختیارش گذاشتند تا امثال لوکا تونی، فرانک ریبه‌ری و میروسلاو کلوزه را بخرد اما این خریدها هیچ چیز از ارزش‌های مربی آینده سوئیس کم نمی‌کند. این مربی بادانش پنجمین قهرمانی را با بایرن و هفتمین قهرمانی خود را جشن گرفت و لیاقتش را هم دارد.
▪ فلیکس ماگات:
با وجود رساندن بایرن به دوگانه در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ در ژانویه ۲۰۰۷ اخراج شد، وولفسبورگ مربی ۵۴ ساله را به خدمت گرفت. با حمایت فولکس واگن، ماگات ۱۹ بازیکن خرید تا پروژه‌اش برای تبدیل وولفسبورگ به یکی از تیم‌های درجه یک آلمان دست پیدا کند، این باشگاه با پشت‌سر گذاشتن امثال لورکوزن و اشتوتگارت در رده پنجم قرار گرفت و سهمیه جام یوفا را به‌دست آورد.
▪ فرانک ریبه‌ری:
این روزها با ۲۵ میلیون یورو چه می‌توان به دست آورد؟ بایرن یکی از بهترین هافبک‌های هجومی جهان را خرید و بدین ترتیب سود زیادی کسب کرد، در حقیقت اولی هوینس با آوردن او از مارسی یکی از بهترین خریدهای خود را انجام داد. حالا دیگر فقط ۶۹ هزار تماشاچی حاضر در آلیانس آره نا حامی او نیستند و جدا لوکا تونی باید از داشتن چنین بازیکنی در کنار خود خوشحال باشد.
▪ ماریو گومس:
اگرچه اشتوتگارت نتوانست از عنوان قهرمانی خود دفاع کند و حتی اجازه حضور در رقابت‌های اروپایی فصل آینده را ندارد یکی از نقاط قوت این تیم، تداوم گلزنی‌های گومس بود. او فصل گذشته ۱۴ گل زد اما در این فصل با وجود مصدومیت ۱۹ گل به ثمر رساند و همین موجب علاقه بسیاری از تیم‌های بزرگ مانند بارسلونا و یوونتوس به مهاجم تیم ملی آلمان شده است.
▪ الیور کان:
اسطوره بایرن پس از ۲۲ سال دستکش‌هایش را آویزان کرد آن هم در فصلی بسیار خوب برای باواریایی‌ها که با فتح سه گانه داخلی همراه بود. البته با مدافعان بسیار خوب در برابر خود کار خیلی دشواری نداشت ضمنا بایرن در این فصل فقط ۲۱ گل خورد و رکورد بوندس‌لیگا را از آن خود کرد. فوتبال آلمان برای «تیتان» دلتنگ خواهد شد.
▪ کارلسروهه:
جای تعجب نیست که ۲ باشگاه از سه تای صعود کرده به بوندس‌لیگا به دسته دوم بازگشتند اما در عوض کارلسروهه عملکرد قابل قبولی داشت و در نهایت در رده یازدهم جای گرفت. بازیکنان متعددی از این تیم علاقه بزرگان آلمان را برانگیختند و برخی از هم اکنون تیم بعدی خود را مشخص کرده‌اند. به غیر از شکست ۷-صفر برابر هامبورگ در هفته آخر کارلسروهه، خوب نتیجه گرفت و در مقطعی تیم دوم جدول بود.
▪ رنه آدلر:
آدلر فصل گذشته خود را به‌عنوان ستاره آینده دروازه بانی آلمان مطرح کرد و در برخی بازی‌های این فصل مانند لوکا تونی و ماریو گومز یک تنه تیمش، لورکوزن را برنده ساخت. او جزء نفرات یواخیم لو برای حضور در یورو است و با بازنشستگی ینس لمن و کناررفتن هیلده براند بخت اول حضور در تیم ملی نیز هست.
● بدترین‌ها
▪ نورنبرگ:
جایگاه نورنبرگ در لیگ آلمان در طول ۱۲ ماه از قهرمان به سقوط ‌کننده عوض شد و حالا این تیم کار سختی برای صعود به دسته اول پیش رو دارد. این تیم سال گذشته با مربیگری هانس مایر قهرمان جام حذفی شد و در رقابت‌های این فصل جام یوفا حضور داشت. تیم بد شروع کرد و هیچگاه نتوانست آن را جبران کند.
حتی اخراج مایر و آمدن فون هسن هم به تیمی که با این بازیکنان می‌توانست خود را در لیگ حفظ کند، فایده‌ای نداشت و این تیم به جای آرمینیا بیله‌فلد راهی دسته دو شد.
▪ کارلوس آلبرتو:
این مهاجم برزیلی با قیمت ۵/۸ میلیون یورو که برای وردربرمن یک رکورد محسوب می‌شد به باشگاه آمد تا جای خالی کلوزه را پر کند که به بایرن رفته بود اما هیچ‌چیز جز دردسر عاید تیم نایب قهرمان نشد. ابتدا مصدومیت بعد مشکل
خواب آلودگی و سپس درگیری با بوباکار سانوگو مهاجم ساحل عاجی تیم در تمرینات. او فقط ۲ بازی کرد بدون اینکه گلی بزند یعنی برای هر بازی بیش از ۴ میلیون یورو!
▪ توماس دال:
رسیدن به فینال جام حذفی آلمان و حضور در جام یوفا برای ابقای دال در دورتموند کافی نبود. این تیم در جایگاه سیزدهم قرار گرفت که پایین‌ترین رتبه این تیم در ۲۰ سال اخیر بود ضمن اینکه با دریافت ۶۲ گل بدترین خط دفاع را از آن خود کرد.
سیدعلی بلندنظر
منبع:Goal
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید