شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

چگونه اینترنت سریعتری داشته باشم؟


چگونه اینترنت سریعتری داشته باشم؟
چگونه اینترنت سریعتری داشته باشم؟ چرا با وجود مودم ۵۶ کیلو بیتی در سرعت کار با اینترنت تغییری حاصل نشده و اطلاعات ، همچنان با سرعت ۲۸۸۰۰bps رد و بدل می شود .
● مشکل چیست؟
چرا هنگام اتصال به اینترنت پس از چند دقیقه ارتباط قطع می شود. آیا علت نصب بد مودم است یا سرور ایراد دارد ؟
بیشتر کاربران ایرانی اینترنت ، از ارتباط تلفنی ( Dial – up ) بهره مند هستند ؛ یعنی برای اتصال به اینترنت از مودم استفاده می کنند و لذا سرعت ، نقش مهمی در صرفه جویی در وقت و هزینه ی آنها دارد . بخصوص برای کاربرانی که از سرویس های زمانی انترنت استفاده می کنند که هر چه سرعت پایین تر باشد. زمان بیشتر در نتیجه هزینه ی بیشتری صرف خواهد شد .چنانچه می خواهید میزان سرعت اینترنتی خود را بدانید ، کافی است ماوس خود را روی آیکن ۲ رایانه کوچک به هنگام اتصال به اینترنت در سمت راست پایین صفحه ی نمایش وجود داردقرار دهید . پس از مدت کوتاهی یک پیغام کوچک نمایان می شود که در آن می توانید سرعت اتصال بهاینترنت ، تعداد بایت فرستاده شده بایت دریافت شده را ببینید.
عوامل بسیاری در کیفیت یک ارتباط اینترنتی مؤثرند که به اختصار ، آنها را بررسی می کنیم :
▪ مودم: مسلم است هر چه مودم سریعتری داشته باشید سرعت ارتباط شما بیشتر است . برای مثال وقتی از مودمهای جدیدتر مثلاً ۵۶k ) ۵۶ کیلو بیت در ثانیه ) استفاده می کنید . سرعت بیشتری در رد و بدل کردن اطلاعات دارید در ضمن چون این مودمها از درایوها و فناوری به روزتری استفاده می کنند. در تمامی مراحل کار از سرعت بیشتری برخوردارند . در پنجره ی control panel روی آیکن مودم ۲ با رکلیک کنید . دکمه propertie را بزنید حال چک کنید که بالاترین سرعت را برای مودم خود انتخاب کرده باشید . البته توجه داشته باشید این سرعت ، صددر صد همان سرعت نقل و انتقال اطلاعات نخواهد بود . سرعت مودم ISP شما pbs ۲۸۸۰۰ باشد . مسلماً سرعت ارتباط از ۲۸۸۰۰ تجاوز نخواهد کرد .
▪ کابل: کابل های نامرغوب ، کیفیت و قدرت سیگنال ها و در نتیجه سرعت را کاهش می دهد . هر چه طول کابلی که به مودم شما را به پریز تلفن وصل می کند کوتاه تر باشد . احتمال وجود نویز ومشکلات انتقال اطلاعات کمتر است . پس سعی کنید از کابلهای کوتاه و مرغوب استفاده کنید . سایر دستگاه ها – اطمینان حاصل کنید که کابل مودم به طور مستقیم به پریز تلفن وصل باشد . وجود دیگر تجهیزاتی چون تلفن ، ماشین پیغام گیر ( Answering Machine ) ، دستگاه دورنگار ( Fax ) و ... با ایجاد نویز روی خط از کیفیت و سرعت ارتباط می کاهند .
▪ سیم کشی داخل ساختمان: اگر با رعایت موارد فوق بهبودی در سرعت خط حاصل نشد . احتمال دارد اشکال از سیم کشی داخل ساختمان باشد . سیم اصلی تلفن را که وارد ساختمان شده است بیابید و مودم را به آن وصل کنید اگر سرعت ارتباط شما افزایش یافت بدانید که درست حدس زده اید .
▪ نوع خطوط مخابراتی: سعی کنید مرکز تلفن خود و ISP شما از خطوط دیجیتالی بهره مند باشد . این خطوط کیفیت ارتباط بهتری دارند ؛ چون نیازی نیست اطلاعات مرتباً از دیجیتال به آنالوگ و برعکس شوند .
▪ مسافت: هر چه فاصله شما با مرکز تلفن خود و Isp تان کمتر باشد ، از کیفیت و سرعت ارتباط کمتر کاسته می شود. در واقع ، هر چه این مسافت ها بیشتر باشد . سوئیچ ها و repeater های مخابراتی بیشتری میان انها قرار می گیرد . هر کدام از این دستگاهها ، از کیفیت و سرعت سیگنال ها می کاهد ، این مشکل در مراکز تلفنی قدیمی که از تجهیزات جدید و به روزبهره مند نیستند . مشهودتر است .
▪ اضافه بار: اگر فقط گاهی ( در برخی ساعات شبانه روز ) سرعت اینترنت شما پایین است . اشکال از isp شماست . احتمالاً تعداد کاربران اینمرکز بیش از ظرفیت آن است و پهنای باند کافی برای سرویس دهی به این تعداد مشتری ندارد و این مشکل در ساعات پرترافیک نمایان می شود .
▪ Leased Line: چنانچه از اینترنت زیاد استفاده می کنید و یا برای یک شرکت یا مؤسسه اینترنت می خواهید ، بهتر است روش دیگری بجز Dial UP را برگزینید . وجو یک ارتباط مستقیم ، مثلاً از نوع Leased Line سرعت و کیفیت بسیار مطلوبتری را برای شما به ارمغان می آورد . البته مسلم است که هزینه ی بسیار بالاتری هم دارد .
در پایان به ذکر برخی نکات تکمیلی می پردازیم :
۱) اگر سرعت اینترنت شما در مشاهده سایت خاصی پایین است موارد زیر را در نظر بگیرید : الف . در ساعات کم ترافیک ، بعد از نیمه ی شب به سراغ آن سایت بروید . اگر در آن ساعات ، امکان کار با رایانه را ندارید ( مثلاً خواب هستید ) ، می توانید از نرم افزارهای Offline Browser نظیر HTTrack Website Copier یا Offline Explorer استفاده کنید . و صفحات سایت را دریافت ( download ) کنید و هر زمان که اراده کردید ، آن سایت را به صورت Offline ببینید . ب . شاید سایت مزبور نسخه ی Mirror داشته باشد Mirror در واقع یک کپی از سایت است که روی کارگزار ( server ) دیگری که در یک محل دیگر قرار دارد . اگر این گونه است به سراغ نسخه ی Mirror آن سایت بروید شاید مشکلات قبلی شما مرتفع شود . در صورتی که یک سایت نسخه ی Mirror داشته باشد ، صفحه ای باز خواهد شد که در آن صفحه نشانی سایت های مزبور قرار دارد و یا به طور خودکار به آن سایت راهنمایی خواهید شد .
۲) بررسی کنید ISP شما ***** server داشته باشد . وجود این کارگزار تأثیر بسزایی در سرعت شما دارد . چرا که تعداد زیادی از سایت های پر بیننده را به صورت محلی ( Locally ) در خود نگه داری می کند .
۳) هر چه میزان گرافیک سایت بیشتر باشد ، سرعت بالا آمدن آن کندتر است . اگر نیازی به تصاویر سایتها ندارد . آنها را به صورت فقط متن مشاهده کنید . برای مثال در مرورگر IE کافی است از منوی Tools گزینهی یinternt Option را انتخاب کنید . انگاه در پوشه ی Advanced قسمت Multimedia علامت کنار Show Pictures را بردارید .
۴) برخی از نرم افزار ها ادعا می کنند کیفیت ارتباط شما را بهبود می بخشند چنانچه مایلید . می توانید از آنها استفاده کنید . تعدادی از آنها سرعت دریافت ( DoWnload ) فایل را افزایش می دهند و برخی دیگر سایتهای مشاهده شده را Cache می کنند ، تا در مراجعات بعدی سریعتر نمایش داده شوند . نرم افزارهایی چون : Netsonic , Tweakmaster , Download Accelerator Plus , Go ! zilla , Flash Get و ... وقی سرعت اینترنت بیشتر باشد ، گشت و گذار در وب لذت بخش تر و ارزانتر است .
منبع : ارجا نت


همچنین مشاهده کنید