سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا
کیفیت خدمت رسانی به بیماران در بخش فوریتها: مرکز پزشکی الزهرا (س) دانشگاه علوم پزشکی اصفهان – تیرماه ۱۳۷۸
● مقدمه:
محدودیت زمانی، بار کاری زیاد و محدود بودن اقدامات تشخیصی و فوریت در انتخاب درمان از ویژگیهای مهم کار در اورژانس است. این نکته، به همراه مشکلات خاص اورژانس مرکز پزشکی الزهرا (س)، به عنوان بزرگترین مرکز اورژانس و مهمترین اورژانس ارجاع پذیر در استان اصفهان، ما را بر آن داشت تا با استفاده اطلاعات و آمار، این نقاط ضعف را به صورت مستند بیان کرده، راهکارهایی برای بهبود کیفیت خدمت رسانی به بیماران ارایه نماییم.
● روشها:
در یک مطالعه مقطعی به مدت یک ماه (تیرماه ۱۳۷۸ ) کیفیت خدمت رسانی به اتمام مراجعه کنندگان به بخش فوریتها (به غیر از فوریتهای اطفال و زنان – مامایی) مورد بررسی قرار گرفت. برای هر بیمار پرسشنامه حاوی شاخصهای مورد نظر توسط مشاهدهگر تکمیل شد و پس از ورود دادهها به رایانه تحلیل آماری صورت گرفت.
● نتایج:
تعداد مراجعات به بخش فوریتهای بیمارستان اورژانس الزهرا(س) در زمان انجام طرح ۲۲۱۲ نفر(به طور متوسط ۷۱ نفر در روز) بود. از این تعداد ۵۵.۱ درصد مراجعین شخصی و ۴۴.۹ درصد موارد ارجاعی (از مراکز دیگر یا مطبها یا اورژانس شهر) بودند. ۴۴.۳ درصد بیماران بستری شده و ۵۵.۷ درصد آنها به طور سرپایی مورد درمان قرار گرفتند. متوسط زمان صرف شده برای هر یک از اقدامات تشخیصی و درمانی به شرح زیر بوده است: معطلی برای معاینه توسط کارورز اسکرین ۲ دقیقه، معطلی برای معاینه توسط کارورز سرویس ارجاعی ۷ دقیقه، معطلی برای معاینه توسط دستیار سرویس ارجاعی ۳۷ دقیقه، ورود تا پذیرش بیمار ۴۱ دقیقه، تشکیل پرونده ۱۱ دقیقه، نوشتن دستورات لازم ۱۴ دقیقه، ورود به اورژانس تا انتقال از پذیرش به سایر بخشها ۱۸۹ دقیقه، ورود بیمار سرپایی تا اتمام اقدامات لازم (گچگیری، بخیه، خارج کردن جسم خارجی و ...) ۹۵ دقیقه، ورود بیمار سرپایی تا تحویل نسخه به او (پس از انجام اقدامات تشخیصی و درمان سرپایی) ۹۸ دقیقه، درخواست آزمایش تا آماده شدن نتیجه ۱۱۷ دقیقه، درخواست EKG تا آماده شدن آن ۱۰ دقیقه، درخواست سونوگرافی تا انجام آن ۵۰ دقیقه، درخواست گرافی یا سیتی اسکن تا انجام آن ۳۶ دقیقه. در تیرماه ۱۳۷۸ بخشهای داخلی و داخلی اعصاب بیشترین تعداد موارد پذیرش را به خود اختصاص داده (به ترتیب ۲۷.۵ درصد و ۱۹.۴ درصد موارد پذیرش) دستیاران مقیم در اتاق اسکرین بخش فوریتها در اکثر روزها از بین دستیاران بیهوشی و جراجی بودهاند و در مجموع فقط در ۱۱.۲ درصد موارد رشته تحصیلی دستیار اسکرین با حیطه تخصصی بیماری مراجعه کنندگان تطابق داشته است. متوسط موارد انجام CPR و مرگ در اورژانس به ترتیب ۲.۷ و ۲.۴ مورد در روز بوده است. تشخیص اولیه در ۳۱ درصد موارد صحیح و در ۶ درصد موارد غلط بوده است. در ۴۱ درصد موارد، تشخیص نهایی با ارزیابی یک علامت یا نشانه به دست آمده است. در ۲۲ درصد موارد، تشخیص نهایی بیمار مبهم بوده است. شلوغترین ساعات شبانه روز از نظر مراجعه به اورژانس ۴ بعدازظهر تا ۱۲ شب (۴۸ درصد مراجعات) برآورد گردید.
● بحث:
با توجه به نتایج، بیشترین مراحل وقتگیر در گردش کار اورژانس الزهرا(س) عبارتند از : انجام تستهای تشخیصی، تصمیم گیری برای پذیرش بیمار، نوشتن دستورات لازم و تشکیل پرونده. نقایص دیگر اورژانس عبارتند از فضای فیزیکی کم و نامتناسب با تعداد مراجعات اورژانس، ناهمخوانی رشته دستیار اسکرین با شکایت و بیماری اکثریت مراجعهکنندگان، و عدم ثبت واضح تشخیص نهایی بیماری در بعضی پروندهها.
سیدمحمدحسن امامی
سیدحمیدرضا ابطحی
پروانه بهمن زیاری
محمدرضا قرائتی
مهرداد محمدی
سیدحمیدرضا ابطحی
پروانه بهمن زیاری
محمدرضا قرائتی
مهرداد محمدی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران پاکستان رئیسی سید ابراهیم رئیسی مجلس شورای اسلامی ایران و پاکستان حجاب مجلس دولت گشت ارشاد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و اسرائیل
قتل هواشناسی فراجا شهرداری تهران تهران فضای مجازی سیل سلامت پلیس وزارت بهداشت سازمان هواشناسی آموزش و پرورش
قیمت خودرو دلار قیمت دلار خودرو بازار خودرو ایران خودرو قیمت طلا سایپا بانک مرکزی مالیات بورس تورم
ترانه علیدوستی تلویزیون سریال سینمای ایران فیلم سینمایی سینما سعدی تئاتر نمایشگاه کتاب
شورای عالی انقلاب فرهنگی دانش بنیان دانشجویان سازمان سنجش دانشگاه تهران دانشگاه آزاد اسلامی
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه روسیه فلسطین جنگ غزه ترکیه عملیات وعده صادق اوکراین حماس عراق طوفان الاقصی
فوتبال پرسپولیس استقلال رئال مادرید بارسلونا باشگاه پرسپولیس بازی سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر فوتسال کشتی آزاد
هوش مصنوعی تبلیغات اپل فناوری ایلان ماسک تلگرام سامسونگ همراه اول دوربین آیفون
یبوست صبحانه دمنوش حمله قلبی