پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

تحلیل تنش دندان‌های قدامی ماگزیلا به هنگام اعمال نیروی اینتروزیو بین لترال و کانین


تحلیل تنش دندان‌های قدامی ماگزیلا به هنگام اعمال نیروی اینتروزیو بین لترال و کانین
● مقدمه:
روش اجزا محدود یکی از روش های دقیق جهت درک پاسخ های دندان به نیروهای ارتودنتیک است. در این مطالعه، بوسیله این روش PDL دندان های قدامی ماگزیلا (سانترال، لترال، کانین) به هنگام اعمال نیروی اینتروزیو مورد تحلیل قرار گرفت. هدف تحقیق حاضر تعیین تنش ایجاد شده در PDL دندان های قدامی هنگام اعمال نیروی اینتروزیو بین لترال و کانین ماگزیلا می باشد.
● مواد و روش ها:
جهت این تحقیق توصیفی، تصاویر دو بعدی دندانهای مورد نظر (سانترال، لترال، کانین) از فک بالا توسط نرم افزار Solid works تبدیل به تصاویر سه بعدی گردید. سپس PDL و استخوان آلوئول، اطراف دندانها ایجاد شد. دندانهای قدامی روی قوس ایده آل با Tip و Torque مناسب قرار گرفت و در سطح لبیال آنها سیم چهارگوش با اتصال Rigid به دندانها قرار داده شد. این مدلها توسط نرم افزار MSC-NASTRAN تبدیل به مدل اجزا محدود گردید. سپس روی سیم متصل به دندانها بین لترال و کانین نیروی اینتروزیو ۳۵ گرمی اعمال گردید و نرم افزار MSC-PATRAN آن را تحلیل کرد.
‌● یافته ها:
هنگام اعمال نیروی اینتروزیو بین لترال و کانین حداکثر استرس در PDL لترال (N/mm۲ ۱۰۳×۴.۲۳) و حداقل آن در PDL سانترال (N/mm۲ ۱۰۶×۲.۰۲) می باشد.
● نتیجه گیری:
هنگام اعمال نیروی اینتروزیو بین لترال و کانین حداکثر تنش در PDL دندان لترال ناحیه آپکس و حداقل تنش در PDL دندان سانترال ۳/۱ آپیکال دیده می شود
فرزین هروی
سیدمصطفی ابطحی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید