پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

متد شفابخشی ویژه سیلوا


متد شفابخشی ویژه سیلوا
این متد, در کمک به دیگران برای برطرف نمودن یک اختلال موضعی مورد استفاده قرار میگیرد. جهت استفاده از این متد, توانایی رفتن به سطح آلفا حتماً لازم نیست ولی به آن توصیه میشود.
مراحل استفاده از این متد به قرار زیر است:
۱) ریلاکس کنید و خواست, اعتقاد و انتظارتان را جهت بوقوع پیوستن شفا تایید و تاکید کنید.
۲) دستهایتان را بر روی سر بیمار قرار دهید. یعنی دست راستتان را بر روی نیمکرة چپ و دست چپتان را بر روی نیمکرة راست. نفس عمیقی بکشید و آن را در سینه حبس کنید. انگشتان دستهایتان را از هم باز کنید و ارتعاش دهید.
۳) وقتی که احتیاج به نفس گیری مجدد پیدا کردید, دستهایتان را از روی سر بیمار بردارید و آنها را به یکدیگر مالش دهید.
۴) در حالی که هر یک از دستهایتان را در یک طرف موضع آسیب دیدة بیمار قرار داده اید, ارتعاشات را دوباره از سر بگیرید.
۵) دوباره, مانند مرحلة یک دستهایتان را بر روی سر بیمار قرار دهید و شروع به ارتعاش دادن آنها بکنید.
۶) به جلسة ریلاکستان خاتمه دهید.
ـ توجه:همیشه قبل, بعد و بین اجرای ارتعاش, کف دستهایتان را به همدیگر مالش دهید. در زمانی که بیمار دچار خونریزی است, دستتان را حدود ۱۰ سانتیمتر بالاتر از محل خونریزی قرار دهید و در خیالتان تصور کنید که خونریزی قطع شده است. سپس با صدای بلند بگوئید« درد و خونریزی قطع میشوند»
● متد شفابخشی استاندارد سیلوا
از این متد, در درمان بیماران مبتلا به اختلالات عمومی تر(غیرموضعی) و نیز در درمان اختلالات موضعی مزمن و دیرپا استفاده میگردد:
۱) با بستن چشمها و حرکت دادن آنها به سمت پردة نمایش ذهنی, شروع به شمارش معکوس کنید, تا وارد سطح آلفا شوید.
۲) خواست, اعتقاد و انتظارتان جهت به وقوع پیوستن شفا را به طور کلامی در ذهنتان تایید و تاکید کنید.
۳) در حالی که بیمار در حالت درازکش و با چشمان بسته منتظر میماند, پاسهای جاروکننده ای را از فرق سر تا نوک پای او بدهید.
۴) دستهایتان را لحظاتی بر روی سر بیمار قرار دهید. یعنی یک دست روی پیشانی و دست دیگر بر پشت سر بیمار. بعد از آن دستهایتان را در طرفین سر او بگذارید و کمی مکث کنید. سپس در حالی که به سیستم ایمنی بدن بیمار فکر میکنید, یک دستتان را بر روی سینه و دست دیگرتان را در پشت او قرار دهید. در پایان, دستتان را بر روی موضع آسیب دیده قرار دهید.
در تمام مدتی که دستتان را بر روی قسمتی از بدن بیمار نهاده اید, لازم است که مشکل بیمار را در ذهنتان به تصویر درآورید و شفا یافتن او را در خیالتان به صورت مصور ببینید.
۵) به جلسة آلفا خاتمه دهید.
● یک فرمول اساسی برای کمک به سلامتی دیگران:
این یک فرمول سه مرحله ای است که از کنار هم گزاردن مراحل اساسی شفابخشی متد سیلوا پدید آمده است:
۱) به سطح آلفا بروید.
۲) خواست, اعتقاد و انتظارتان را با تایید ذهنی و کلامی وقوع حتمی شفا تقویت کنید.
۳) وضعیت و شرایط نامطلوب بیمار را به تصور درآورید و خیال کنید که اوضاع و شرایط به حالت عادی خود بازمیگردند.
● کمک به شفایابی دیگران
متد سیلوا شامل سه جنبة ویژه, تفکر مثبت است:
۱) خواست مثبت
۲) اعتقاد مثبت
۳) انتظار مثبت.
اینها پایه های ایجاد سلامتی و جو روانی لازم برای اجرای موفقیت آمیز سایر تکنیکهای این متد به شمار میروند.
الف) دست شفابخش با فرکانس معینی مرتعش میشود:
جهت بکار گیری متد شفا بخشی ویژة سیلوا, لازم است که شما, طرز ارتعاش دادن دستهایتان را یاد بگیرید. منظور از ارتعاش دادن دست, حرکت دادن سریع دست است. در ارتعاش دادن دستهایتان, شما باید به سرعت ۱۰ ارتعاش در ثانیه دست پیدا کنید. به این منظور, میتوانید تمرین ارتعاش ب) دست را به ترتیب زیر بر روی میز صافی انجام دهید:
دستتان را طوری بر روی میز قرار دهید که نوک انگشتان دستتان با سطح میز تماس مختصری داشته باشد. سپس بدون این که تماس انگشتانتان با میز قطع شود, دستتان را با سرعت ۱۰ ارتعاش در ثانیه به لرزش درآورید. با استفاده از ساعتی که به دست دیگرتان میبندید, میتوانید به شمارش ارتعاشات دستتان بپردازید تا به سرعت ۱۰ ارتعاش در هر ثانیه دست پیدا کنید.
این تمرین ارتعاش دست, کارآمد بودن شفادهنده ای را که فرکانس امواج مغزی اش در سطح ۱۰ سیکل در ثانیه قرار ندارد, تضمین میکند؛ زیرا وقتی که شفادهنده دستش ر ابا چنین فرکانسی به ارتعاش در می آورد, از این طریق پیامی به مغز او فرستاده میشود تا عملکرد آن را به سطح ۱۰ سیکل در ثانیه برساند. هنگامی که مغز شفادهنده در سطح ۱۰ سیکل در ثانیه به فعالیت میپردازد, میزان انرژی ذهن و بدن او ( اورا ) با فرکانس ۱۰ سیکل در ثانیه شروع به ارتعاش میکند. اگر در چنین وضعیتی فرد دیگری در داخل این میزان انرژی قرار داشته باشد, اورای وی نیز به صورت هم حسگرایانه ای در سطح ۱۰ سیکل در ثانیه به ارتعاش در خواهد آمد. اگر شما بتوانید دستتان را در سطح ۱۰ ارتعاش در ثانیه به لرزش درآورید, در این صورت برای اجرای متد شفابخش ویژة سیلوا آماده شده اید.
● روش بتا یا روش نیمکره ی چپ برای رهایی از دردهای مزمن
۱) محل دقیق دردتان را مشخص کنید.
۲) درد شما چه شکلی دارد؟ آیا میتوان آن را در یک جعبه کوچک, قوطی کنسرو, بطری یا در شیشه نوشابه قرار داد؟
۳) اگر درد شما رنگ دارد, چه رنگی میتواند داشته باشد؟ درد را احساس کنید و رنگ آن را تشخیص دهید.
۴) اگر درد شما دارای مزه است, چه مزه ای ممکن است داشته باشد؟ درد را احساس کنید چه مزه ای دارد؟
۵) اگر درد شما دارای بو است, بوی آن شبیه چیست؟ درد را احساس کنید, چه بویی میدهد؟
۶) مراحل ۱ تا ۵ را دوباره تکرار کنید و به تغییرات محل, شکل, رنگ, مزه, و بوی درد, توجه داشته باشید.
۷) اگر هنوز باز هم دردی در شما باقی مانده باشد مراحل ۱ تا ۵ را تا زمانی که دیگر درد را احساس نکنید, تکرار نمایید.
خانم L.w در مدت پنج سال از دردهای ناشی از التهاب کیسه های زلالی رنج میکشید ولی پس از اجرای تکنیک کنترل درد بتا, دیگر هیچ گونه دردی بر روی شانه هایش احساس نکرد.
دکتر C.D در حین بازی تنیس دچار درد آرنج شده بود. وی پس از چندین بار اجرای این تکنیک نتوانسته بود محل دقیق درد را پیدا کند ولی سرانجام با تکرار بیشتر این تکنیک دردش بر طرف شد.
در هیچ یک از این موارد جادویی بکار نرفته بود. درد یک احساس ذهنی است که توسط نیمکره راست مغز ادراک میشود. وقتی که شما با دادن جایگاه, شکل, رنگ, مزه و بو به درد عینیت می بخشید, دیگر دردی احساس نمیکنید چرا که در این حالت مغز شما با ارسال آندورفینها به ناحیه دردناک, به مقابله با درد برمیخیزد.
● فیلمهای نمایش ذهنی به عنوان یک تکنیک شفابخشی
دوشیزه S.M , ۱۴ ساله, به مدت بیش از ده سال مبتلا به آسم بود و از آدرنالین جهت مقابله با حملات آسم استفاده میکرد. علاوه بر آن, او مجبور بود که برای درمانهای اضطراری, مکرراً به بیمارستان رفت و آمد کند. پدر این دختر خانم که به تازگی با متد سیلوا آشنایی پیدا کرده بود, روزی به هنگام بروز حمله آسم به ترتیب زیر به دخترش آموزش داد که بصورت نمایش ذهنی به مقابله با بیماری اش بپردازد:
« خیال کن در داخل بدنت وارد شده ای. ریه هایت را تماشا کن. می بینی آنها به جای اینکه صورتی روشن باشند, رنگ صورتی تیره به خود گرفته اند. ملاحظه میکنی که هوای کافی به ریه های تو وارد نمیشود. نگاه کن, یک شیطانک کوچک در حالی که اهرمی را به دستش گرفته بر روی ریه های تو ایستاده است در یک طرف این اهرم نوشته سلامتی و در طرف دیگر آن نوشته بیماری. تو در حال حاضر در طرف بیماری این اهرم قرار داری. حالا میخواهیم با این شیطانک کمی بازی کنیم»
« یک نفس عمیق بکش و ببین چه اتفاقی می افتد ( تنفس عمیق باعث سرفه شدید در S.M میگردد.) آه نگاه کن, جریان هوا باعث شد که این اهرم کمی به سمت سلامتی حرکت کند. رنگ ریه هایت نیز روشن تر شده است. حال بگذار ببینیم که اگر تو این بار سه نفس عمیق بکشی, چه اتفاقی خواهد افتاد (این بار نیز S.M با هر تنفس سرفه های شدیدی میکند). نگاه کن. اهرم این بار هم به سمت سلامتی حرکت کرد و اکنون رنگ ریه هایت بیشتر از قبل روشنتر شده است»
پدر S.M پس از دادن آموزشهای لازم به دخترش در ادامه نمایش بالا, اتاق را ترک کرد. بعد از اینکه او پس از پانزده دقیقه دوباره به اتاق بازگشت و از دخترش وضعیت اهرم را پرسید, دخترش اعلام داشت که اهرم تا حدود سه چهارم سلامتی به پیش رفته است.
پس از گذشت بیست و پنج دقیقه از شروع این نمایش ذهنی, S.M خبر داد که اهرم کاملا در طرف سلامتی قرار گرفته است. سپس او به رختخوابش رفت و سریعا خوابش گرفت- بدون اینکه دیگر نیازی به مراجعه به بیمارستان داشته باشد.
S.M از آن زمان به بعد به صورت مداوم از این تکنیک استفاده کرد. به این ترتیب زمانی که دچار حمله آسم میشد به اتاق خودش میرفت و در یک نمایش ذهنی به مقابله با این حملات می پرداخت. حال او پس از پنج تا ده دقیقه خوب میشد.
ما قبلا تکنیک سفر خیالی به درون بدن را به عنوان یک تکنیک جایگزین توضیح داده ایم. با استفاده از این تکنیک شما میتوانید فیلمی را در خیالتان به نمایش درآورید که دربردارنده تصاویری از شکل شما, مقابله شما با این مشکل و سر انجام برطرف شدن این مشکل و پایانی خوش و شیرین باشد.
شما فیلمنامه نویس و کارگردان نمایشهای خودتان هستید. مطمئن باشید آنچه را که در ذهنتان به نمایش درمی آورید, در عمل نیز تحقق خواهد یافت.
مراحل زیر روند کار را به صورت خلاصه نشان میدهند:
۱) وارد سطح آلفا شوید.
۲) خیال کنید که شما در داخل بدنتان و در محل بروز اختلال قرار دارید.
۳) با تخیل نمایشهای ذهنی به مقابله با مشکلات برخیزید.
۴) پایان نمایش شما شیرین و همراه با سلامت یافتن و رهایی شما از بیماریها خواهد بود.
۵) به جلسه آلفا خاتمه دهید.
● سه نمونه واقعی شفابخشی از راه دور با استفاده از متد سیلوا
۱) N.S که به علت عفونت روده هایش دوبار تحت عمل جراحی قرار گرفته بود, با یکی از فارغ التحصیلان متد سیلوا تماس گرفت. آن فرد پس از قرار گرفتن در سطح آلفا, در تصاویر ذهنی خود با استفاده از لیزر, سرتاسر بدن N.S را از سلولهای عفونی پاک کرد. در طی ماههای بعد, N.S کاملا بهبود یافت. فاصله این دو به هنگام اجرای کلیات شفابخشی, در حدود چهار هزار کیلومتر بود.
۲) یک زن و شوهر نیویورکی, از خانه اشان حدود نه هزار کیلومتر دور بودند, با یک گروه از فارغ التحصیلان متد سیلوا برخورد نمودند. آنها از گروه خواستند که مادر زن را که بدلیل ابتلا به سرطان آخرین روزهای زندگی خود را میگذراند شفا بخشند, چند روز پس از آن وقتی که زن با خانه مادرش تماس گرفت او خبر داد که در آزمایش پزشکی اخیرش پیشرفتهای زیادی دیده شده و او رو به بهبودی است.
۳) یکی از فارغ التحصیلان متد سیلوا, تصمیم گرفت به ملاقات یکی از دوستانش که به علت وجود مشکلی در غده پروستات, در بیمارستان بستری شده بود, برود. هنگامی که او به بیمارستان رسید دوستش گریه کنان به او اطلاع داد که لوله ای که جهت دفع ادرار در مثانه او کار گذاشته بودند, به بیرون افتاده است و پرستار به دنبال پزشک معالج به همه جا سر زده ولی هنوز پیدایش نکرده است.
در آن وضعیت که بیمار به دلیل پرشدن مثانه اش در اضطراب و رنج شدیدی به سر میبرد, آن فرد دوره دیده با برهم زدن تمرکز چشمانش سریعا در سطح آلفا قرار گرفت و در خیالش یک مسکن درد را وارد مثانه بیمار کرد و همچنین ظرفیت مثانه او را نیز افزایش داد. وقتی که او دوباره به چشمانش تمرکز بخشید, ملاحظه کرد که بیمار در تختش به خواب رفته است. پس از مدتی دکتر پیدایش شد و لوله را سر جای خود قرار داد.
● پایان دادن به افسردگیها و فوبیها
در زمینه افسردگی شدید و فوبیهای همراه با حملات هراس, هر دو روشهای عینی و غیرعینی را میتوانید با همدیگر ترکیب کنید. استفاده از ویتامین, ورزش و فعالیتهای اجتماعی, جزو روشهای عینی هستند. بعنوان روشهای غیرعینی و ذهنی, میتوانید با بروز اولین علایم مشکلتان از تکنیک ۵ مرحله ای زیر استفاده کنید. مابین شروع حملات بیماری, میتوانید به جستجوی علت آن بپردازید.
بنابراین:
۱) وارد سطح آلفا شوید.
۲) مشکلتان را مشخص کنید.
۳) کشف کنید که چرا این مشکل را دارید.
۴) به ذهنتان اجازه دهید تا در زمینه علل بروز مشکلتان به تفکر بپردازید. مسلما از این طریق به سرنخهایی در کشف علل موردنظر, دست خواهید یافت.
۵) به جلسه آلفا خاتمه دهید.
به عنوان یک تکنیک ثابت و همیشگی و تا زمان از بین رفتن علایم بیماری خود, میتوانید هر شب قبل از خواب به ترتیب زیر خود را برنامه ریزی کنید:
۱) وارد سطح آلفا شوید.
۲) نوک سه انگشت اول هر دو دستتان را بر روی هم جمع کنید.
۳) ذهنا تاکید کنید « من در تمام طول روز آینده بسیار سرحال خواهم بود.»
۴) از همان سطح آلفا به خواب بروید.
● تکنیک شفابخشیدن به دیگران از راه دور
شما, قبلا از روند شفا بخشی به خودتان آگاه شده اید؛ لذا میتوانید کارهایی را که در مورد خودتان انجام میدادید, با تغییرات جزیی, در شفابخشی دیگران نیز به ترتیب زیر انجام دهید.
▪ گام اول: وارد سطح آلفا شوید.
▪ گام دوم: از تکنیک سه تصویر ذهنی استفاده کنید:
۱) مشکل فرد مورد نظرتان را به تصویر درآورید.
۲) تصویر را کمی به سمت چپ بکشید و شفا یافتن آن فرد را در حال وقوع ببینید.
۳) کمی دیگر تصویر را به سمت چپ بکشید و در تصاویر ذهنی خود ببینید که فرد سلامتی خود را باز یافته است.
▪ گام سوم: به جلسه خاتمه دهید.
علاوه بر اینها, در شفابخشی دیگران لازم است که شما از عوامل و متغیرهای بیشتری استفاده کنید؛ به عنوان نمونه در شفابخشی دیگران شما باید در سطح عمیقتری از آلفا بگیرید. بنابراین بهتر است که از شمارش معکوس اضافی تری استفاده کنید- یعنی بعد از این که از ۵ تا ۱ به صورت معکوس شمردید بهتر است یک بار دیگر از ۱۰ تا ۱ شروع به شمارش کنید. به دلیل اینکه در سطوح عمیقتر ذهن, میزان خلاقیت و سازندگی انسان افزایش پیدا میکند, لذا در این سطوح, میزان توانایی شما در شفابخشیدن به نابهنجاری ها و اختلالات نیز فزونی خواهد یافت. فردی که در امور ریلاکس, تصور و تصویرسازی ذهنی مبتدی باشد, از اطمینان لازم جهت تقویت نیروهای ذهنی خود, از طریق اعتقاد و انتظار از آنها, برخوردار نخواهد بود. هنگامی که شما بر روی دیگران کار میکنید, دیگر احتیاجی به جلسات پانزده دقیقه ای نخواهید داشت, بلکه برای هر کدام از سه تصویر ذهنی, صرف یک دقیقه وقت کافی خواهد بود.
زمان مناسبی برای کار کردن بر روی دیگران وجود دارد, زمانی که شما بر روی خودتان کار میکردید, بهترین زمان برای تمرینات پانزده دقیقه ای, سه بار در روز, یعنی صبحها بعد از بیداری, ظهرها بعد از ناهار و شبها قبل از خواب بود؛ چرا که در این مواقع شما بهتر میتوانستید ریلاکس شوید و در نتیجه, زمینه فعالیت نیمکره راست مغز را بیشتر فراهم میکردید. اما از آنجا که شما از زمان بیدار شدن, ناهار خوردن و خوابیدن اشخاص دیگر اطلاعی ندارید, بنابراین, بهترین زمان ممکن اقدامات شما شب هنگام خواهد بود. با وجود این حتی شبها نیز امواج مغزی اغلب اوقات از فرکانس بالایی برخوردار هستند. شما قبلا یاد گرفته اید که چگونه این مشکل را حل کنید. یعنی, شما میتوانید قبل از اینکه به خواب شبانه بروید, به خودتان آموزش دهید که خودبه خود در بهترین زمان ممکن برای برنامه ریزی بر روی اشخاص دیگر, از خواب بیدار شوید. سپس وقتی که پس از خواب, در طول شب خودبه خود بیدار شدید, میتوانید وارد سطح آلفا شوید و با اجرای تکنیک سه تصویر ذهنی, کار را دنبال کنید.
بنابراین برای شفابخشی دیگران از راه دور میتوانید طبق فرمول زیر عمل کنید:
۱) شب هنگام قبل از خواب وارد سطح آلفا شوید و خودتان را آموزش دهید که در طول شب در بهترین زمان ممکن برای برنامه ریزی بیمار موردنظر خود از خواب بیدار شوید. سپس از همان سطح آلفا به خواب بروید.
۲) هنگامی که نصف شب خودبه خود از خواب بیدار شدید, برای وارد شدن به سطح آلفا از ۵ تا ۱ به صورت معکوس بشمارید. سپس جهت عمیقتر کردن سطح آلفا یک بار دیگر از ۱۰ تا ۱ شمارش معکوس نمایید.
۳) در این مرحله از آنجا که شما اینک به مبدا آفرینش نزدیکتر شده اید، لحظاتی را به دعا نیایش مشغول شوید.
۴) تصویر بیمار موردنظر را در پیش روی خود به تصور درآورید. اگر شما از مشکل او آگاهی دارید او را به همراه مشکلش به تصور درآورید. اگر از مشکل او آگاهی ندارید در خیالتان به دنبال مشکل بگردید. یک دقیقه صرف این مرحله بکنید.
۵) تصویر را کمی به سمت چپ حرکت دهید. در این تصویردر تصاویر ذهنی خود مشکلات بیمار را در حال برطرف شدن ببینید.
۶) باز هم تصویر را کمی به سمت چپ حرکت دهید و این بار در تصاویر ذهنی خود بیمار مورد نظر را کاملا سالم و سرحال و بدون داشتن مشکل قبلی اش ببینید.
۷) از همان سطح آلفا به خواب بروید.
برنامه ریزی در سطح آلفا پس از بیداری اتوماتیک از خواب به هنگام شب نتایج سودمندی به دنبال دارد.
شما می توانید در طول روز هم به اجرای عملیات شفابخشی بپردازید ولی هنگامی که موضوع مرگ یا زندگی در میان باشد و یا اگر بیمار به برنامه ریزیهای روزانه شما پاسخی ندهد سعی کنید در بهترین زمان ممکن در طول شب به اجرای عملیات شفابخشی بپردازید.
● چگونه می توان امراض و اختلالات افراد دیگر را از راه دور تشخیص داد
اختلالات جسمانی ما همیشه آن گونه که تشخیص داده می شوند و آن طور که به نظر می آیند نیستند. تشخیص بیماری توسط پزشکان یک هنر است. شخصی که در حفره شکمش احساس درد می کند ممکن است که چندین سانتیمتر پایینتر از ناحیه درد دچار فتق شده باشد. همچنین ممکن است که بیماریهای گوناگون علایم مشابهی داشته باشند. تنها راه تشخیص دقیق بیماری کسب اطلاعات از خود بیمار از طریق روشن بینی است. نیمکره راست مغز این وظیفه را به خوبی اجرا می کند. شما فقط کافی است که از ته دل خواهان شناختن ماهیت بیماری و شفا یافتن بیمار باشید و پس از آن نیمکره راست مغزتان را فعال سازید.
با انجام تمرینات گام به گام زیر با این روند بهتر آشنا خواهید شد:
۱) وارد سطح آلفا شوید و آن را به شمارش معکوس اضافی تر عمیقتر سازید. دعای مختصری نیز بخوانید.
۲) در همان حالی که از ته دل خواهان کشف مشکل هستید در ذهنتان بدن بیمار موردنظر را به دقت مورد بررسی قرار دهید. با تفکر درباره مشکلات احتمالی انتظار داشته باشید که توجه شما به ناحیه مشکل دار بیمار جلب شود.
۳) وقتی که جریان آگاهی شما بر ناحیه ای از بدن بیمار سوق پیدا کرد طبق رویه های قبلی به اجرای عملیات شفابخشی بپردازید.
در مرحله روم این فرمول چیزی شبیه به حدس زدن صورت می گیرد. چرا که هیچ سرنخ عینی برای هدایت شما به یک هدف معین وجود ندارد. به شما در سراسر طول زندگی تان یاد داده اند که فقط از اطلاعات حسی ملموس استفاده کنید. بنابراین هر نوع منبع اطلاعاتی دیگر از نظر نیمکره چپ حدسی بیش نخواهد بود.
آنهایی که چنین آموزشهایی به شما داده اند گرایش به نیمکره چپ مغز داشته اند.اما اکنون شما یاد گرفته اید که هر دو نیمکره مغز خود را منبع رجوع قرار دهید و در نتیجه آن قسمت از شعورتان را فعال ساخته اید که ما آنها را الهام، احساس باطنی و ادراک فراحسی می نامیم. لذا شما بر اساس آموزشهایی که دیده اید در سطح عمیق آلفا می توانید به حدسهای خود کاملا اعتماد داشته باشید و از آنها علاوه بر کشف اختلالات جسمانی دیگران در زمینه مشکلات شغلی تصمیمات سرنوشت ساز و روابط اجتماعی و عاطفی خود نیز استفاده کنید.
بنابراین به طور کلی می توان چنین نتیجه گیری کرد که شفا بخشیدن به دیگران از راه دور چیزی فراتر از اصلاح نابهنجاریها می باشد و شامل کشف این نابهنجاریها نیز می گردد.
● جنبه های شفابخشی به دیگران
یکی از تکنیکهای پیشرفته شفابخشی که ما آن را تکنیک شفابخشی شماره ۳-c می نامیم در حضور خود بیمار از طریق گیج کردن او صورت می پذیرد. وقتی که فردی گیج و هواس پرت می شود برنامه ریزی بر روی او راحتتر انجام می گیرد. گیج کردن بیمار در طی گفتگو با او با طرح مسائل سفسطه برانگیز صورت می پذیرد.
متن زیر یکی از نمونه های این نوع گفتگو است:
دیروز خیلی باران بارید. اما اگر خورشید آن چنان نمی تابید من این چنین خیس نمی شدم. شاید هوا روز بعد از دیروز بهتر خواهد شد. وقتی که هوا سرد می شود من خیلی عرق می کنم.
هر گونه گفتگوی غیرمنطقی نظیر متن بالا سریعا فرد را گیج و برای یک برنامه ریزی موثر آماده خواهد کرد. شفادهنده پس از این که بیمار را به قدر کافی گیج نمود در سطح آلفا با استفاده از تکنیک سه تصویر ذهنی و در صورت تمایل استفاده از تکنیکهای جهت دهنده مشکل او را برطرف خواهد کرد. معمولا هم بهترین و عمومی ترین تکنیک جهت دهنده استفاده از یک لیوان خواهد بود.
شفادهنده جهت استفاده از تکنیک ۳-c لازم است در رفتن به سطح آلفا با چشمانی باز و بدون تمرکز تبحر کافی داشته باشد.
زمانی که بیمار به اندازه کافی گیج شود شفادهنده با چشمانی باز و بدون تمرکز پس از این که تصویر بیمار را در پیش روی خود به تصور درمی آورد. در تصویرسازی اول می بیند که حال بیمار با نوشیدن هر جرعه آب بهتر از قبل می شود و در تصویرسازی دوم مشاهده می کند که بیمار کاملا بهبود و شفا یافته است. در مراحل بعدی شفادهنده از بیمار می خواهد که به منظور شفایافتن لیوان آبی بنوشد. سپس او ممکن است به منظور گیج کردن دوباره بیمار به گفتگو با او ادامه دهد تا به این ترتیب بتواند تکنیکهای جهت دهنده را دوباره بر روی او اجرا کند. اگر بیمار در طی مکالمه برای بیرون آمدن از حالت گیجی سوالاتی بکند شفادهنده از او خواهد خواست که سوالات خود را به پایان جلسه موکول کند.
متد شفابخشی شماره ۴-E , به جای این که بیمار را گیج کنیم او را در حالت انتظار نگه می داریم. در این متد شفادهنده پس از این که در بیمار حالت انتظار ایجاد می کند به برنامه ریزی او می پردازد. برای ایجاد حالت انتظار در بیمار شفادهنده شروع به صحبت درباره مسائل جالب و مورد علاقه بیمار می کند و ناگهان در نکته اوج صحبتهایش مکث می کند. به این ترتیب در بیمار احساس انتظار ایجاد می کند. موقعی که بیمار در حالت انتظار قرار می گیرد شفادهنده با برهم زدن تمرکز چشمانش در سطح آلفا قرار می گیرد و سپس مثل سابق با استفاده از تکنیک سه تصویر ذهنی به برنامه ریزی بر روی او می پردازد.
متد شفابخشی ۵-ESM , شامل تحریک مکانیسم صیانت نفس بیمار است. هنگامی که صیانت نفس بیمار تحریک می شود شفادهنده به راحتی میتواند بر روی او به برنامه ریزی بپردازد. مکانیسم صیانت نفس بیمار به هنگام ترسیدن, مجروح شدن, سوزش پوست او به هنگام تزریق استفاده آمپول یا استفاده از طب سوزنی و در بعضی مواقع با دیدن خون تحریک می شود.
متد شفابخشی ۶-SBA , هنگامی مورد استفاده قرار می گیرد که شفادهنده توانایی کاهش دادن سطح فعالیت مغزی بیمار را داشته باشد. وقتی که سطح فعالیت مغز بیمار کاهش پیدا می کند, بیمار هم برای برنامه ریزی عینی و هم برای برنامه ریزی ذهنی آماده تر می شود.
اگر بیمار در موقعیت مرگ یا زندگی قرار داشته باشد لازم است که هر سه روز یک بار جلسه شفابخشی برگزار کنید. اگر پس از سه جلسه شفابخشی نتیجه ای به دست نیاوردید می توانید تکنیکهای جهت دهنده را به برنامه خود اضافه کنید. یک لیوان آب یا هر گونه غذا یا مایعاتی که بیمار بیشترین استفاده را از آنها به عمل می آورد می تواند به عنوان تکنیکهای جهت دهنده مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از یک لیوان چای نیز که مصرف عمومی تری دارد قابل توصیه است.
تهیه وتنظیم : زهرا سودخواه
منبع : انجمن درمانگران ایران


همچنین مشاهده کنید