جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


انتشار«از تو دورم» زود بود


انتشار«از تو دورم» زود بود
حدود ۳، ۴ سال پیش بود که تصویر مرد میانسالی با شلوار جین و در هاله‌ای از سیاهی ایستاده، تمام شهر را فراگرفت. بعد، همه فهمیدند او خواننده‌ای است با نام فریدون که قرار است مردم صدای او را دوست داشته باشند اما قرار این نبود.
صدای شفاف، نرم و لحن آرام فریدون، او را پیش مردم عزیز کرد.
«غریبه» اولین آلبوم این خواننده بود که نوید حضور یک صدای تازه را می‌داد. وقتی تب‌وتاب «غریبه» خوابید، خیلی‌ها منتظر دومین آلبوم فریدون بودند اما این انتظار خیلی طولانی نشد، تا اینکه در زمستان ۸۶ آلبوم «از تو دورم» با صدای او به بازار آمد اما این بار فریدون به فریدون آسرایی تغییر هویت داده بود. به‌عبارتی دیگر، او این بار نام فامیلی‌اش را نیز ضمیمه اسم کوچکش کرده بود. ادامه ماجرا را در گفت‌وگوی ما با فریدون آسرایی بخوانید:
▪ نخستین تغییری که در آلبوم «از تو دورم» به نسبت «غریبه» دیده می‌شود، افزودن اسم فامیل به اسم کوچک شماست. آیا این تغییر دلیل خاصی داشت؟
ـ من کارم را با نام فریدون آغاز کردم و در‌واقع تنها فریدونی بودم که هیچ پسوندی به خودم نگرفته بودم ـ البته در میان موزیسین‌ها ـ اما بعضی از دوستان لطف داشتند. هنرمندانی که اسمشان فریدون بود و نام خانوادگی‌شان چیز دیگر، آمدند و در جاهایی مثل کیش با نام «فریدون» کنسرت دادند. مردم هم به این تصور که من، خواننده این کنسرت یا کنسرت‌ها هستم، لطف می‌کردند و بلیت می‌خریدند اما به‌محض شروع برنامه، می‌دیدند که ای داد بیداد، این تشابه را دوست ندارند. خب، بسیاری از مخاطبان عزیز من هم باتوجه به اینکه تصویری از من ندیده بودند، روی صحنه این کنسرت‌ها، تقاضای اجرای آهنگ‌های آلبوم غریبه را کرده بودند و آن هنرمند هم گفته بود که من آن فریدون نیستم. پس تصمیم گرفتم از نام خانوادگی‌ام استفاده کنم که دیگر این قبیل تشابهات به‌وجود نیاید.
از زمان انتشار آلبوم غریبه تا ورود «از تو دورم» به بازار، مدت‌زمان زیادی گذشت که توقع می‌رفت در این فاصله دست به تولید یک اثر خواهید زد اما عملا این اتفاق نیفتاد. دلیل این فاصله و این کم‌کاری چه بود؟
هنرمند در درجه اول کسی است که نسبت به مخاطب خود احساس تعهد و مسوولیت می‌کند. من قبل از ارائه آلبوم «غریبه» یکی، دو آلبوم با پدرام کشتکار آماده کرده بودم که عرضه نشد، تا اینکه با بهروز صفاریان آشنا شدم و علایق مشترکمان به «غریبه» ختم شد. حرف‌های هم را خوب فهمیدیم و در‌واقع نقاط اشتراک بسیاری داشتیم. بالاخره غریبه آمد و با موفقیت هم روبه‌رو شد. بعد، به یک سفر خارجی رفتم اما چرا روند کاری من متوقف شد؟ دلیلش این بود که می‌خواستم با آقای صفاریان کار کنم و ایشان هم درگیر یک پروژه دیگر بودند که برادرش خوانندگی آن را برعهده داشت. من هم عجله‌ای نداشتم. خلاصه داستان به جایی رسید که به‌جای «غریبه۲»، «از تو دورم» به ما پیشنهاد شد. این پروژه، پروژه اصلیمان نبود.
▪ گویا شما «از تو دورم» را با صفاریان شروع کردید اما در نهایت موسیقی این اثر به نام پدرام کشتکار به‌ثبت رسید؟
ـ این به‌خاطر اختلافی بود که بین تهیه‌کننده و آقای صفاریان به‌وجود آمد.
▪ آیا این اختلاف‌نظر به رابطه شما و بهروز صفاریان لطمه نزد؟
ـ آنچنان بی‌لطمه هم نبود؛ چون بعد از این پروژه رابطه‌مان کمی خدشه‌دار شد. البته فراموش نکنیم که آقای صفاریان من را به آن شرکت معرفی کرد و کارهای ارزنده‌ای هم در این شرکت انجام داده بود. من فکر می‌کنم آن شرکت به‌نحوی که باید با آقای صفاریان برخورد نکرد، یعنی برخورد شرکت در خور شأن ایشان نبود.
▪ «غریبه ۲» به کجا رسید؟
ـ «غریبه ۲» اصلا شروع نشد. آقای صفاریان نزدیک به یک سال روی پروژه «از تو دورم» کار کرد و زحمت‌های فراوانی کشید اما دامنه اختلافات بالا گرفت و همکاری ما منتفی شد، البته پدرام کشتکار هم انصافا زحمت‌های زیادی برای این اثر کشید که در جای خودش قابل‌تشکر است. بالاخره «از تو دورم» با وسواس‌های بسیار منتشر شد.
▪ از روند تولید و انتشار «از تو دورم» بگویید.
ـ «از تو دورم» آلبوم هنرمندان برجسته و نمونه است که هرکدام در جای خودشان قابل‌تامل هستند و به نظرم این آلبوم یک اثر موسیقایی خاص در ژانر موسیقی پاپ است. یعنی انتخاب افراد حاضر در این اثر و به طور کلی نحوه و روند تولید آن طوری بود که در نهایت به یک مجموعه خاص تبدیل می‌شد و این اتفاق هم افتاد.
▪ نظرتان درباره انتشار چنین آثاری در این شرایط چیست؟
ـ معتقدم انجام این قبیل کارها دل و جرأت می‌خواهد و ریسک دارد. به هر حال مخاطب با حال و هوایی خاص رشد پیدا کرده وتولید چنین آثاری احتیاج به تامل دارد. انتشار از تو دورم در این شرایط کمی زود بود. به نظرم باید بعد از «غریبه ۲» این اتفاق می‌افتاد.
▪ یعنی فکر می‌کنید با آمدن از تو دورم تا حدودی ریزش مخاطب پیدا کردید؟
ـ نمی‌توانم با قاطعیت نسبت به این پرسش جوابی بدهم اما مطمئن هستم اگر این اثر بعد از «غریبه ۲» به بازار می‌آمد، نتیجه بهتری داشت.
▪ در حال حاضر «غریبه ۲» چه سرانجامی پیدا کرده است؟
ـ من کارم را شروع کرده‌ام و تقریبا دو آهنگ به پایان رسیده است.
▪ این آلبوم را با کدامیک از اهالی موسیقی پاپ به ثمر خواهید رساند؟
ـ «غریبه ۲» را با افراد مختلفی کار می‌کنم. در حال حاضر با آقایان نیما صرافی‌مهر، پدرام کشتکار و مهران خالصی همکاری داشته‌ام.
▪ در آلبوم اخیرتان، یعنی از تو دورم، رویکرد ویژه‌ای داشته‌اید به حال و هوای موسیقی ایرانی و سراغ ملودی‌هایی رفته‌اید که پیش از این در موسیقی ایرانی سابقه داشته‌اند؟
ـ من این ایراد را نیز به شرکت تهیه کننده وارد کردم. در واقع این تکراری‌ها انتخاب من نبود. انتخاب آهنگ‌های قدیمی اشتباه بزرگی بود. ما می‌توانستیم در همین حال و هوا آثاری را خلق کنیم که با قدیمی‌ها متفاوت باشد. در هر حال کارهایی می‌توانستیم بکنیم که ملودی‌ها را امروزی‌تر جلوه دهد. به نظرم با وجود عاشقانه بودن ملودی‌ها غمگینی کمی زیاد بود. بهتر بود کمی ریتم هم وارد ملودی می‌شد تا از آن غمگینی فاصله می‌گرفتیم.
▪ یعنی اعتقاد دارید این پروژه با شکست مواجه شده است؟
ـ فکر می‌کنم هنوز برای قضاوت زود است و زمان لازم است تا ما بتوانیم راجع به اثرگذاری از تو دورم در جامعه صحبت کنیم. اما فکر می‌کنم از تو دورم در درازمدت خودش را نشان می‌دهد. اجازه بدهید زمان قضاوت کند.
▪ نظرتان درباره ترانه‌های عبدالجبار کاکایی چیست؟
ـ هر ترانه‌سرایی حال و هوای خاص خودش را دارد. خیلی وقت‌ها دلم می‌خواهد به کاکایی بگویم شما شاملوی زمان ما هستید. ایشان خیلی در مورد جنگ می‌نوشتند و من معتقدم جنگ دیگر تمام شده است. باید امروز به فکر ساختن باشیم و بی‌شک شهیدها هم راضی نیستند زندگی ما به غم و اندوه بگذرد. راه آنها مهم است. حالا کاکایی یک عاشقانه‌سرای درجه یک است. خیلی خاص می‌نویسد به همین خاطر از او خواهش کردم تا حدودی ساده‌تر بنویسد.
▪ در آلبوم بعدی هم با ایشان همکاری خواهید داشت؟
ـ حتما چند ترانه از ترانه‌های آلبوم «غریبه ۲» از سروده‌های ایشان خواهد بود.
▪ با وجود اینکه از خواننده‌های محبوب مردم هستید، چرا کنسرت نمی‌دهید؟
ـ قرار بود از روز اول سال ۸۷ به مدت ۱۵ شب در کیش، نمک‌آبرود و شیراز کنسرت داشته باشیم که به دلیل نرسیدن وسایل برگزاری کنسرت از خارج از کشور نتوانستیم به عهدمان وفا کنیم. به همین دلیل به احتمال زیاد در فصل تابستان کنسرت خواهیم داشت. منتها ترجیح می‌دهم این کنسرت بعد از انتشار آلبوم «ریمیکس» باشد که همین روزها منتشر خواهد شد.
▪ ماجرای این آلبوم چیست؟
ـ «ریمیکس» مجموعه‌ای از ۸ ترانه از آلبوم‌های غریبه و از تو دورم است که ریتم آنها خیلی تندتر شده است و فکر می‌کنم ریتمیک‌ترین آلبوم بعد از انقلاب اسلامی خواهد بود.
شبنم رضایی
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید