چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷ / Wednesday, 14 November, 2018

چند توصیه مهم در کار کردن


چند توصیه مهم در کار کردن
اولین کلید موفقیت در کار آن است که همیشه سر وقت در محل کارتان حاضر شوید گناه کسی که همیشه فقط چند دقیقه دیر می رسد سنگین تر از کسی که ساعتی دیر می رسد چرا که فرد دوم حتما با مشکل جدی مواجه شده است که او را ساعتی درگیر کرده است و نتوانسته خود را در ساعت مقرر به محل برساند . ولی کسی که همیشه چند دقیقه دیر می رسد یقینا سهل انگاری و کندی او باعث این تاخیر شده است .
برنامه تان را طوری تنظیم کنید که همیشه حداقل یک ربع زودتر از ساعت شروع کار به محل کارتان برسید . این امر باعث خواهد شد که سلام و احوالپرسی های صبگاهی با همکاران و همچنین دیگر کارهای غیر اداری قبل از شروع کار پایان یابد و شما بتوانید در راس ساعت مقرر کار خود را آغاز کنید .
اگر به هر دلیل امکان حضور در محل کار را ندارید بهتر است چند روز قبل با همکار مافوق هماهنگ کنید غیبت های ناگهانی و بدون اطلاع علامت بی توجهی شما به کارتان است و باعث سلب اعتماد از شما خواهد شد. در محیط کار رفتاری کاملا یکنواخت سنگین و با وقار داشته باشید .
هرگز با همکارانتان رابطه ای خارج از ضوابط برقرار نکنید . ایجاد اینگونه روابط باعث خواهد شد که به ناچار در بعضی مواقع چشمان خود را بر روی قوانین کاری ببندید و این عمل عین خیانت به خود و مجموعه ای است که در آن کار می کنید . پنهان کردن خطاهای عمدی دیگران عین شراکت در کار ایشان است . هرگز اجازه ندهید دیگران از سکوت و یا بی تفاوتی شما سوء استفاده کنند .
دقت و نظم را سرلوحه ای کارهای خود قرار دهید . در هر کار که باشید نظم شما موجب پیشرفت سریع کارتان می شود . یک میز کار پر از کاغذ ها و پرونده های در هم و بر هم ،یک مغازه شلوغ ، وسایل کار نامرتب و ... معرف شخصیت بی حوصله و آشفته شماست . مراقب باشید در این گروه قرار نگیرید .
با رعایت دستور العملهای محیط کار چه در ملاء عام و چه در خفا برای خود اعتماد و احترام جلب کنید . در کارتان جددی و پیگری و مصمم باشید .
هر گز ناامید نشوید . مثل تمبری باشید که به پاک پستی می چسبد و تا به مقصد نرسد از پای نمی نشیند و از آن جدا نمی شود .
به کارتان عشق بورزید و به آنچه انجام می دهید ایمان داشته باشید . مطمئن باشید اگر کارتان را از سر بی تفاوتی و باری به هر جهت انجام دهید کارتان پیش نمی رود دیگران هم این بی تفاوتی را در شما احساس خواهند کرد . در حالیکه اگر کارتان را با علاقه و نشاط انجام دهید کارتان بهترین تفریح برایتان بوده و هرگز روحتان خسته و کسل نخواهد شد .
برای کارهای روزانه تان دفترچه ای تهیه کرده و کارها را به ترتیب اولویت و ساعت انجام در آن فهرست کنید . هر کاری که انجام رسید از لیست خود خارج کنید و به پیگیری کارهای انجام نشده بپردازید تا به نتیجه برسید . سعی نکنید همه چیز را در ذهن خود نگه دارید . ذهن شما گنجایش محدودی دارد و وقتی چیزی را فراموش کنید نزد خودتان و دیگران شرمنده می شوید .
از قدیم الایام گفته اند کار امروز را به فردا نیفکن . فردا روز دیگری است و نمی دانیم چه حجم کاری پیش روی ماست . کارهایتان را روی هم انبار نکنید به این خیال که فردا انجام می دهید .
بیکاری بلاست ! ریشه تمام فساد ها و انحرافات بیکاری است بیکاری انسان را می پوساند . به محض بیکاری شدن . ار مافوق خود در خواست کار جدید کنید اگر به هر دلیل بیکار ماندید از اتلاف وقت دیگر همکاران و صحبت با ایشان خود داری کنید . حداقل بگذارید ایشان به کارهایشان برسند .
محیط کارتان را به هر روشی که می دانید شاداب و تازه نگه دارید . ازکسالت آور شدن و یکنواختی محیط کارتان خودداری کنید .
اگر پیگیری کار شما به پاسخ همکارانتان مربوط می شود . ابتدا از ایشان سوال کنید که آیا برای پاسخگویی به شما . وقت دارند و یا اینکه مشغول کار مهم دیگری هستند . یکباره و بدون اجازه در میان کار او اجازه در میان کار او مزاحم نشده و تمرکز او را بر هم نزنید .
از اینکه همکارانتان شما را برای انجام کاری یاری می کنند . قدردان و سپاسگزار باشید برخوردهای طلبکارانه باعث خواهد شد که برای دفعات بعدی ایشان رغبتی به همکاری با شما نشان ندهند و به بهانه خود را مشغول کار دیگری نشان دهند .
اگر افراد مجموعه شما در بهبود روشهای کار و یا کیفیت نتیجه کوشش می کنند به ارایه نظر و یا تلاشهای هر چند کوچک ایشان توجه کنید . بی توجهی به این امر انگیزه رشد را در ایشان خواهد کشت و این حتما به ضرر مجموعه کاری شماست .
همکارانتان را به کار گروهی تشویق کنید . ازتکروی آنها تا آنجا که ممکن است خود داری کنید .
اگر از همکارتان انتقادی دارید بهتر است در جمع او را توبیخ نکنید . گاهی توبیخ در جمع از بمب اتم مخرب تر خواهد بود اگر صلاح دانستید در خلوت با او از کار اشتباهش صحبت کرده و به او راهکار نشان بدهید تا دفعه بعد مجددا اشتباهش را تکرار نکند . مراقب باشید که بخاطر اشتباهی که کرده است شخصیت او را زیر سوال نبرید ! بعلاوه اگر می خواهید انتقاد شما موثر واقع شود بهتر است ابتدا کمی از اقدامات مثبت او در موارد مشابه صحبت کرده و بعد رفتار و کار اشتباه او را گوشزد کنید .
مقام ها و درجات پستی و جایگاهای شغلی را رعایت کرده و به احترام بگذارید .
همکارتان را با خانم و یا آقا خطاب کنید نام ایشان را بدون لقب خانم یا آقا نبرید . کلمه تو فقط مربوط به کسانی می شود که بسیاربه ما نزدیک بوده و ما آنها را با خود در یک سطح می دانیم .
توجه کنید که هر چه مسئولیت کاری افراد بیشتر باشد ، فرد بیشتر تحت فشار قرار گرفته و ممکن است رفتاری پرتنش داشته باشد . اگر روزی همکارتان حتی بی دلیل برخورد تندی با شما داشت ، سعی کنید عکس العمل نشان ندهید و تنش را بیشتر نکنید . با وقار و متانت سکوت کرده و او را آرام کنید . مطمئن باشید در فرصت مناسبی از شما پوزش خواهد خواست .
در ساعت کار به کارهای شخصی مانند تماس های تلفنی ، مطالعه روزنامه ، حل جدول ... نپردازید .کاری نکنید که مجبور باشید آنرا از دیگران پنهان کنید مطمئن باشید بلاخره کار شما فاش خواهد شد و ارزش و اعتبارتان را در میان همکارتان از دست خواهید داد .
در زمان تماسهای تلفنی ، با صدای بلند صحبت نکنید . این کار تمرکز دیگر همکارانتان را در هم خواهد ریخت . بعلاوه فردی که آن سوی گوشی است بدون تردید گوشی تلفن را به گوشش چسبانده و پس از پایان تماس شما دچار سر درد خواهد شد .
به پیام های تلفنی دیگران سریعا پاسخ دهید . منتظر نشوید تا مجددا خودشان با شما تماس بگیرند این کار علامت حرمت و بزرگی شما نیست ! به مکالمات تلفنی همکارانتان گوشی ندهید . اگر لازم دیدید خود را سر گرم کرده و یا به بهانه ای اتاق را ترک کنید . قبل از ورود به اتاق همکارانتان در بزنید . در زدن به معنای اجازه گرفتن برای ورود است پس قبل از اجازه ورود ، وارد نشوید .
وقتی با افراد صحبت می کنید دست هایتان را از داخل جیبتان بیرون آورید . در زمان صحبت چنانچه مخاطب یا گوینده فردی مسن تر و یا در جایگاه شغلی بالاتر از شما است بهتراست همتراز با فرد مخاطب یا گوینده قرار بگیرد . اگر او ایستاده است و شما نشسته اید بهتر است برخیزید .
هرگز انتها خودکار ، مداد یا دسته عینکتان را داخل گوش یا دهان فرو نبرید . آنها کاملا آلوده هستند.
مدارک و یا نامه های دیگران همکارانتان را که روی میز و یا در گوشه ای افتاده است نخوانید . مگر اینکه خودشان از شما درخواست کنند و یا این اجازه را به شما بدهند تا نامه را مطالعه کنید .
سرمیز ، کمد یا کشوی همکارتان نروید مگر اجازه یا خواست خودشان . بدون اجازه از لوازم تحریر و وسایل دیگر همکارنتان استفاده نکنید . در صورت لزوم استفاده از وسایل فورا آنها را عودت دهید
در زمان حضور دیگران مشغول خوردن نشوید !در صورت لزوم حتما ازایشان نیز برای مشارکت در خوردن دعوت کنید .
از انتقاد دانش و تخصص خود به افراد تازه کار خودداری یا کوتاهی نکنید . گمان نکنید که اگر آنها خبره شوند . جای شما را خواهند گرفت . باور داشته باشید که اگر نیروهایی که در کنار شما هستند حرفه ای و متخصص باشند به شما امکان می دهند که کارتان را به آنها محول کرده و آسوده خاطر پله های بعد ترقی را بالا بروید . آنها بالهای شما برای پرواز هستند . اگر ضعیف باشند هرگز پرواز را تجزیه نخواهید کرد و شما همیشه کوچک خواهید ماند .
برای قرارملاقات مراجعین اهمیت قائل شوید ! ایشان را درانتظار نگذارید. با ایشان برخوردی محترمانه و شایسته داشته باشید . در پیشرفت روند کاری ایشان کوشا باشید . در مقابل ارباب رجوع ها روی کاناپه یا صندلی تان لم ندهید .سرتان را روی صندلی تکیه ندهید . با هیبتی کاملا رسمی در مقابلشان ووقتی با شما صحبت می کنند در چشمهایشان نگاه کنید و با دقت به صحبتهای شان گوش دهید . وقتی صحبت می کنند مشغول کار دیگران نباشید . با وسایل تان ور نروید . خودکار یا دسته عینکتان را نچرخانید . انتهای خودکار را مدام روی میز نکوبید .
در جلسات حضور فعال داشته باشید . ممتنع و بی نظر نباشید . نظرات موافق و مخالف خود را با نهایت احترام اعلام کنید . خمیازه نکشید و رد گوشه ای لم ندهید . مدام به ساعت خود نگاه نکنید . به چشمان سخنران نگاه کرده و گاهی با تکان دادن سرتان او را متوجه کنید که کاملا در جریان صحبتهایش هستند .

درجلسات تلفن همراه خود را خاموش کنید ! صدای زنگ آن حواس شما و دیگران را پرت خواهد کرد.

مهندس سرابی

منبع : سازمان آموزش و پرورش استان خراسان

مطالب مرتبط

عوامل موفقیت فرد و سازمان

عوامل موفقیت فرد و سازمان
عوامل حساس در کسب و کار، مانند اعمال حیاتی بدن انسان نظیر ضربان قلب، تنفس، فشار خون و فعالیت‌های مغزی است. این اعمال نشانهء سلامتی و نیرومندی انسان هستند و عدم کارکرد صحیح هر کدام، حتی برای چند لحظه منجر به مرگ می‌شود.
سازمان‌ها نیز عوامل حساسی دارند که نشانهء سلامتی و نیرومندی آن‌ها‌ست. بسیاری از این عوامل بین همهء سازمان‌ها مشترک هستند ولی بعضی سازمان‌ها عواملی مخصوص خودشان دارند. بیش‌ترین عوامل مشترک بین همهء سازمان‌ها عبارتند از: رهبری، کیفیت محصولات، پشتیبانی فنی، فروش، بازاریابی، تولید، توزیع و امور مالی. عملکرد عالی در هر یک از این زمینه‌ها، نتیجه‌های عالی در پی خواهد داشت و عملکرد ضعیف و یا فعالیت نکردن در آن‌ها، بقای شرکت را تهدید می‌کند. این موضوع، حتی در مورد تک‌تک کارکنان یک سازمان نیز صادق است، چرا که هر فردی عوامل موفقیت مخصوص به خودش را دارد و نحوهء اجرای آن‌ها، آیندهء شغلی او را تعیین می‌کند.
● پرورش خود
شما مهارت‌های کلیدی و توانایی‌های خاصی دارید که از آن‌ها مانند ابزار کار استفاده می‌کنید. هر نوع ضعف در این مهارت‌ها بر کارآیی و توانایی انجام درست کار تاثیر می‌گذارد. برای به دست آوردن بهترین عملکرد باید نخست عوامل حساس را در کار خود شناسایی کنید، توانتان را در هر زمینه بسنجید و سپس برنامه‌ای برای به حد عالی رساندن مهارت‌هایتان در موثرترین زمینه‌ها تهیه و مطابق آن عمل کنید.
برای مثال، برای هر کسی در دنیای کسب و کار، حل مشکلات و تصمیم‌گیری جزو عوامل حساس محسوب می‌شود. این‌ها مهارت‌های اساسی هستند که در همهء فعالیت‌های کاری نقش محوری دارند. اگر کسی بیماری جسمی داشته باشد یا از لحاظ روحی در بحران به سر ببرد، فاقد توانایی حل مشکلات و تصمیم‌گیری درست خواهد بود و هر کسی که برای تصمیم‌گیری‌های خود به او متکی باشد، در خطر است. ضعف یک فرد کلیدی در یکی از عوامل حساس می‌تواند بر کل یک بخش تاثیر منفی بگذارد.
عوامل حساس در هر حوزهء کاری کلیدی نیز وجود دارند. برای مثال، در زمینهء فروش، ضعف در هر یک از عوامل موجب کاهش کارآیی فرد می‌شود و در نتیجه فقط بخش کوچکی از آنچه را که می‌تواند به فروش می‌رساند. در بسیاری از سازمان‌ها، نیروی انسانی گروه فروش آموزش کمی دیده‌اند و یا اصلا آموزش ندیده‌اند، اما مدیران ارشد نمی‌دانند چرا میزان فروش در حد مورد انتظارشان نیست. گاهی آموزش دادن مسوولان فروش با تمرکز روی یک عامل حساس می‌تواند میزان فروش را دو و حتی سه برابر کند. برای شناسایی عوامل حساس مربوط به خودتان، دو سوال از خود بپرسید.
پرسش اول: چرا به من حقوق می‌دهند؟ علت اصلی استخدام من چه بوده؟ چرا سازمان مقداری از پولی را که به دست می‌آورد به من می‌دهد؟
پاسخ شما و رییس‌تان در مورد این سوال باید یکسان باشد. جوابش هر چه هست، بیش‌تر اوقات باید روی آن تمرکز کنید.
پرسش دوم: چه کاری را من و فقط من، می‌توانم انجام دهم که اگر به خوبی انجام شود، تاثیر زیادی بر پیشرفت سازمان می‌گذارد؟
این مسوولیت یا وظیفه‌ای است که فقط مربوط به شماست و اگر انجام ندهید، هرگز به درستی انجام نمی‌گیرد، اما اگر آن را به خوبی انجام دهید، تاثیر عمده‌ای بر شما و سازمانتان خواهد داشت. این دو سوال را هر روز از خودتان بپرسید. همهء افراد یک سازمان باید مرتب این سوالات را از خودشان بکنند و پاسخ‌های صریحی برای آن‌ها داشته باشند. با این کار می‌شود اطمینان پیدا کرد که هر کس بیش‌ترین تلاش خود را روی عوامل حساس متمرکز کرده است.
همواره به یاد داشته باشید توانایی‌ها و مهارت‌های خودتان است که موجب ارتقای شما به موقعیت فعلی شده است. این مهارت‌ها مبنای وضعیت کنونی شما و تعیین‌کنندهء درآمدتان هستند. در ضمن نقاط ضعف شما محدودیتی ایجاد می‌کنند که مانع پیشرفت بیش‌تر‌تان می‌شوند. ضعف در انجام وظیفهء کلیدی پیشرفت شما و سرعت آن را محدود می‌کند و برای توانایی‌های بالقوهء شما مانند ترمز عمل می‌کند.
برای حرکت رو به جلو باید سریع‌تر در جست‌وجو و مقابله با نقاط ضعف خودتان برآیید و در این کار کاملا صادقانه رفتار کنید. کدام مهارت است که اگر آن را در سطح عالی یاد گیرید، بیش‌ترین تاثیر مثبت را بر آیندهء شغلی شما خواهد داشت؟ پاسختان هر چه هست، این همان موردی است که باید روی خودتان کار کنید و نتیجهء آن رقابت‌پذیری بیش‌تر شما خواهد بود.

وبگردی
ظریف: در کشور پولشویی وجود دارد؛ همه مخالفان FATF صادق نیستند
ظریف: در کشور پولشویی وجود دارد؛ همه مخالفان FATF صادق نیستند - صحبت های دکتر ظریف در گفتگو با خبر آنلاین.
اشراف متواضع!
اشراف متواضع! - افرادی هستند که در دروس زندگی میکنند اما ماشین زیر پایشان پراید است. افرادی که چند ده میلیون از جوجه‌مایه‌دارهای پدرریشو میگیرند که خوب تربیتشان کنند برای مدیر شدن در جمهوری اسلامی و بعد چند هفته در سال هم آنها را می‌برند اردوی جهادی تا از نزدیک ببینند فردا که به لطف جیب پدر در کنکور ترکاندند و مدرک معتبر گرفتند و مدیر شدند قرار است به چه بدبختهای مستضعفی که بخاطر پول نداشتن در آموزش و پرورش رایگان…
خود دانید و مملکت‌تان!
خود دانید و مملکت‌تان! - همه آفاق پر از فتنه و شر می بینم/ این جهان را پر از خوف و خطر می بینم/ دختران را همه جنگ است با مادر/ پسران را همه بدخواه پدر می بینم. او پس از خواندن شعر دستی به شانه وزیر می‌زند و می‌گوید: «خود دانید و مملکت‌تان!»
زاکانی: خطاهای برادر رئیس جمهور فاجعه است!
زاکانی: خطاهای برادر رئیس جمهور فاجعه است! - علیرضا زاکانی فعالی سیاسی مهمان برنامه«رو در رو» بود و در این برنامه واکنش تندی نسبت به حسین فریدون(برادر رئیس جمهور) نشان داد.
شویِ زنان گزینشی! برای حفظ آبرو
شویِ زنان گزینشی! برای حفظ آبرو - اما حقیقت این شویِ توهین‌آمیز، آبروداری آقایان مسئولین در مقابل نماینده فیفا و ای‌اف‌سی فشار این مقام‌ها برای ورود زنان به ورزشگاه است.
چالش جدید با نام «نوه آیت‌ا... یزدی»!
چالش جدید با نام «نوه آیت‌ا... یزدی»! - روز پنجشنبه تصویری در فضای مجازی منتشر شد که قابل تامل بود. زهرا تخشید نوه آیت‌ا... یزدی است که با انتشار تصویری که از دانشگاهش در نیویورک منتشر کرده بود، نوشت: «عکسی که دیروز عصر از دانشگاهم گرفتم با چراغ‌های همیشه روشنش».
روایت تجاوز عجیب به بازیگر لبنانی سریال «حوالی پاییز»
روایت تجاوز عجیب به بازیگر لبنانی سریال «حوالی پاییز» - ماجرای تجاوز به آن ماری سلامه، بازیگر زن عرب سریال تلویزیونی صدا و سیمای ایران.
عکس | همسر جدید نماینده سابق اردبیل در آمریکا
عکس | همسر جدید نماینده سابق اردبیل در آمریکا - «نورالدین پیرموذن» نماینده سابق اردبیل در مجلس شورای اسلامی که سالهاست در آمریکا زندگی می‌کند چند عکس از خود و همسر جدیدش را در اینستاگرام منتشر کرده است.
گزارشی تکان دهنده از تولید و توزیع سیب زمینی و پیاز سمی در کشور
گزارشی تکان دهنده از تولید و توزیع سیب زمینی و پیاز سمی در کشور - در این گزارش اسنادی ارائه میشود که یک واقعیت عجیب را بازگو میکند.