پنج شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۷ / Thursday, 24 January, 2019

چند توصیه مهم در کار کردن


چند توصیه مهم در کار کردن
اولین کلید موفقیت در کار آن است که همیشه سر وقت در محل کارتان حاضر شوید گناه کسی که همیشه فقط چند دقیقه دیر می رسد سنگین تر از کسی که ساعتی دیر می رسد چرا که فرد دوم حتما با مشکل جدی مواجه شده است که او را ساعتی درگیر کرده است و نتوانسته خود را در ساعت مقرر به محل برساند . ولی کسی که همیشه چند دقیقه دیر می رسد یقینا سهل انگاری و کندی او باعث این تاخیر شده است .
برنامه تان را طوری تنظیم کنید که همیشه حداقل یک ربع زودتر از ساعت شروع کار به محل کارتان برسید . این امر باعث خواهد شد که سلام و احوالپرسی های صبگاهی با همکاران و همچنین دیگر کارهای غیر اداری قبل از شروع کار پایان یابد و شما بتوانید در راس ساعت مقرر کار خود را آغاز کنید .
اگر به هر دلیل امکان حضور در محل کار را ندارید بهتر است چند روز قبل با همکار مافوق هماهنگ کنید غیبت های ناگهانی و بدون اطلاع علامت بی توجهی شما به کارتان است و باعث سلب اعتماد از شما خواهد شد. در محیط کار رفتاری کاملا یکنواخت سنگین و با وقار داشته باشید .
هرگز با همکارانتان رابطه ای خارج از ضوابط برقرار نکنید . ایجاد اینگونه روابط باعث خواهد شد که به ناچار در بعضی مواقع چشمان خود را بر روی قوانین کاری ببندید و این عمل عین خیانت به خود و مجموعه ای است که در آن کار می کنید . پنهان کردن خطاهای عمدی دیگران عین شراکت در کار ایشان است . هرگز اجازه ندهید دیگران از سکوت و یا بی تفاوتی شما سوء استفاده کنند .
دقت و نظم را سرلوحه ای کارهای خود قرار دهید . در هر کار که باشید نظم شما موجب پیشرفت سریع کارتان می شود . یک میز کار پر از کاغذ ها و پرونده های در هم و بر هم ،یک مغازه شلوغ ، وسایل کار نامرتب و ... معرف شخصیت بی حوصله و آشفته شماست . مراقب باشید در این گروه قرار نگیرید .
با رعایت دستور العملهای محیط کار چه در ملاء عام و چه در خفا برای خود اعتماد و احترام جلب کنید . در کارتان جددی و پیگری و مصمم باشید .
هر گز ناامید نشوید . مثل تمبری باشید که به پاک پستی می چسبد و تا به مقصد نرسد از پای نمی نشیند و از آن جدا نمی شود .
به کارتان عشق بورزید و به آنچه انجام می دهید ایمان داشته باشید . مطمئن باشید اگر کارتان را از سر بی تفاوتی و باری به هر جهت انجام دهید کارتان پیش نمی رود دیگران هم این بی تفاوتی را در شما احساس خواهند کرد . در حالیکه اگر کارتان را با علاقه و نشاط انجام دهید کارتان بهترین تفریح برایتان بوده و هرگز روحتان خسته و کسل نخواهد شد .
برای کارهای روزانه تان دفترچه ای تهیه کرده و کارها را به ترتیب اولویت و ساعت انجام در آن فهرست کنید . هر کاری که انجام رسید از لیست خود خارج کنید و به پیگیری کارهای انجام نشده بپردازید تا به نتیجه برسید . سعی نکنید همه چیز را در ذهن خود نگه دارید . ذهن شما گنجایش محدودی دارد و وقتی چیزی را فراموش کنید نزد خودتان و دیگران شرمنده می شوید .
از قدیم الایام گفته اند کار امروز را به فردا نیفکن . فردا روز دیگری است و نمی دانیم چه حجم کاری پیش روی ماست . کارهایتان را روی هم انبار نکنید به این خیال که فردا انجام می دهید .
بیکاری بلاست ! ریشه تمام فساد ها و انحرافات بیکاری است بیکاری انسان را می پوساند . به محض بیکاری شدن . ار مافوق خود در خواست کار جدید کنید اگر به هر دلیل بیکار ماندید از اتلاف وقت دیگر همکاران و صحبت با ایشان خود داری کنید . حداقل بگذارید ایشان به کارهایشان برسند .
محیط کارتان را به هر روشی که می دانید شاداب و تازه نگه دارید . ازکسالت آور شدن و یکنواختی محیط کارتان خودداری کنید .
اگر پیگیری کار شما به پاسخ همکارانتان مربوط می شود . ابتدا از ایشان سوال کنید که آیا برای پاسخگویی به شما . وقت دارند و یا اینکه مشغول کار مهم دیگری هستند . یکباره و بدون اجازه در میان کار او اجازه در میان کار او مزاحم نشده و تمرکز او را بر هم نزنید .
از اینکه همکارانتان شما را برای انجام کاری یاری می کنند . قدردان و سپاسگزار باشید برخوردهای طلبکارانه باعث خواهد شد که برای دفعات بعدی ایشان رغبتی به همکاری با شما نشان ندهند و به بهانه خود را مشغول کار دیگری نشان دهند .
اگر افراد مجموعه شما در بهبود روشهای کار و یا کیفیت نتیجه کوشش می کنند به ارایه نظر و یا تلاشهای هر چند کوچک ایشان توجه کنید . بی توجهی به این امر انگیزه رشد را در ایشان خواهد کشت و این حتما به ضرر مجموعه کاری شماست .
همکارانتان را به کار گروهی تشویق کنید . ازتکروی آنها تا آنجا که ممکن است خود داری کنید .
اگر از همکارتان انتقادی دارید بهتر است در جمع او را توبیخ نکنید . گاهی توبیخ در جمع از بمب اتم مخرب تر خواهد بود اگر صلاح دانستید در خلوت با او از کار اشتباهش صحبت کرده و به او راهکار نشان بدهید تا دفعه بعد مجددا اشتباهش را تکرار نکند . مراقب باشید که بخاطر اشتباهی که کرده است شخصیت او را زیر سوال نبرید ! بعلاوه اگر می خواهید انتقاد شما موثر واقع شود بهتر است ابتدا کمی از اقدامات مثبت او در موارد مشابه صحبت کرده و بعد رفتار و کار اشتباه او را گوشزد کنید .
مقام ها و درجات پستی و جایگاهای شغلی را رعایت کرده و به احترام بگذارید .
همکارتان را با خانم و یا آقا خطاب کنید نام ایشان را بدون لقب خانم یا آقا نبرید . کلمه تو فقط مربوط به کسانی می شود که بسیاربه ما نزدیک بوده و ما آنها را با خود در یک سطح می دانیم .
توجه کنید که هر چه مسئولیت کاری افراد بیشتر باشد ، فرد بیشتر تحت فشار قرار گرفته و ممکن است رفتاری پرتنش داشته باشد . اگر روزی همکارتان حتی بی دلیل برخورد تندی با شما داشت ، سعی کنید عکس العمل نشان ندهید و تنش را بیشتر نکنید . با وقار و متانت سکوت کرده و او را آرام کنید . مطمئن باشید در فرصت مناسبی از شما پوزش خواهد خواست .
در ساعت کار به کارهای شخصی مانند تماس های تلفنی ، مطالعه روزنامه ، حل جدول ... نپردازید .کاری نکنید که مجبور باشید آنرا از دیگران پنهان کنید مطمئن باشید بلاخره کار شما فاش خواهد شد و ارزش و اعتبارتان را در میان همکارتان از دست خواهید داد .
در زمان تماسهای تلفنی ، با صدای بلند صحبت نکنید . این کار تمرکز دیگر همکارانتان را در هم خواهد ریخت . بعلاوه فردی که آن سوی گوشی است بدون تردید گوشی تلفن را به گوشش چسبانده و پس از پایان تماس شما دچار سر درد خواهد شد .
به پیام های تلفنی دیگران سریعا پاسخ دهید . منتظر نشوید تا مجددا خودشان با شما تماس بگیرند این کار علامت حرمت و بزرگی شما نیست ! به مکالمات تلفنی همکارانتان گوشی ندهید . اگر لازم دیدید خود را سر گرم کرده و یا به بهانه ای اتاق را ترک کنید . قبل از ورود به اتاق همکارانتان در بزنید . در زدن به معنای اجازه گرفتن برای ورود است پس قبل از اجازه ورود ، وارد نشوید .
وقتی با افراد صحبت می کنید دست هایتان را از داخل جیبتان بیرون آورید . در زمان صحبت چنانچه مخاطب یا گوینده فردی مسن تر و یا در جایگاه شغلی بالاتر از شما است بهتراست همتراز با فرد مخاطب یا گوینده قرار بگیرد . اگر او ایستاده است و شما نشسته اید بهتر است برخیزید .
هرگز انتها خودکار ، مداد یا دسته عینکتان را داخل گوش یا دهان فرو نبرید . آنها کاملا آلوده هستند.
مدارک و یا نامه های دیگران همکارانتان را که روی میز و یا در گوشه ای افتاده است نخوانید . مگر اینکه خودشان از شما درخواست کنند و یا این اجازه را به شما بدهند تا نامه را مطالعه کنید .
سرمیز ، کمد یا کشوی همکارتان نروید مگر اجازه یا خواست خودشان . بدون اجازه از لوازم تحریر و وسایل دیگر همکارنتان استفاده نکنید . در صورت لزوم استفاده از وسایل فورا آنها را عودت دهید
در زمان حضور دیگران مشغول خوردن نشوید !در صورت لزوم حتما ازایشان نیز برای مشارکت در خوردن دعوت کنید .
از انتقاد دانش و تخصص خود به افراد تازه کار خودداری یا کوتاهی نکنید . گمان نکنید که اگر آنها خبره شوند . جای شما را خواهند گرفت . باور داشته باشید که اگر نیروهایی که در کنار شما هستند حرفه ای و متخصص باشند به شما امکان می دهند که کارتان را به آنها محول کرده و آسوده خاطر پله های بعد ترقی را بالا بروید . آنها بالهای شما برای پرواز هستند . اگر ضعیف باشند هرگز پرواز را تجزیه نخواهید کرد و شما همیشه کوچک خواهید ماند .
برای قرارملاقات مراجعین اهمیت قائل شوید ! ایشان را درانتظار نگذارید. با ایشان برخوردی محترمانه و شایسته داشته باشید . در پیشرفت روند کاری ایشان کوشا باشید . در مقابل ارباب رجوع ها روی کاناپه یا صندلی تان لم ندهید .سرتان را روی صندلی تکیه ندهید . با هیبتی کاملا رسمی در مقابلشان ووقتی با شما صحبت می کنند در چشمهایشان نگاه کنید و با دقت به صحبتهای شان گوش دهید . وقتی صحبت می کنند مشغول کار دیگران نباشید . با وسایل تان ور نروید . خودکار یا دسته عینکتان را نچرخانید . انتهای خودکار را مدام روی میز نکوبید .
در جلسات حضور فعال داشته باشید . ممتنع و بی نظر نباشید . نظرات موافق و مخالف خود را با نهایت احترام اعلام کنید . خمیازه نکشید و رد گوشه ای لم ندهید . مدام به ساعت خود نگاه نکنید . به چشمان سخنران نگاه کرده و گاهی با تکان دادن سرتان او را متوجه کنید که کاملا در جریان صحبتهایش هستند .

درجلسات تلفن همراه خود را خاموش کنید ! صدای زنگ آن حواس شما و دیگران را پرت خواهد کرد.

مهندس سرابی

منبع : سازمان آموزش و پرورش استان خراسان

مطالب مرتبط

شش فن از فنون توسعه شغلی: در شغلی باش که خواهان آن هستی!

شش فن از فنون توسعه شغلی: در شغلی باش که خواهان آن هستی!
زمانی که در حرفه تان آموزشهای لازم را دیدید، به منظور یاری رساندن به سازمان و رسیدن به مقام ارشدیت، ممکن است نگاهی به سوی نردبان ترقی استرس زای سازمانی که در آن مشغول به کار هستید، داشته باشید، نه بیشتر. اگر نقش خود را درست ایفا نمایید، به نظر می رسد زمینه های شغلی دشوار، تغییرات پایدار و مقاطع کوتاه مدت می تواند کلیدی برای ورود به شغلی کامل و پویا باشد۰در این صورت است که یک تصمیم مشکل پیش رو دارید؛ شغلی که تصور می کردیدبی نقص ترسیم شده است یا رو به سوی افول خواهد گذشت یا شما را به سوی ده سال بعدی که بطور مبهمی آشناست، رهنمون می سازد. تمام موقعیت های اجرایی ارزشمند یا در دسترس شما قرار می گیردیا ناپدید می گردد. هر چند به شغلتان عشق می ورزید اما در جستجوی موقعیت های پویا و انعطاف پذیری هستید که ضمن فراهم کردن ذره ای اطمینان در خلال این مدت غیر قابل پیش بینی، به شما اجازه خلاقیت دهد. مسیرهای شغلی که والدین تان طی نمودند را به تصویر می کشید. آنها یک موقعیت شغلی را در شرکت یا سازمان خود تضمین نموده بودند و از جانب وفاداری شان به سازمان خود به خوبی پاداش مقطعی و ترفیع و مزایای چندگانه دریافت می نمودند. آنان با چرخه بی پایان کار مقطعی و بازار عقب مانده ای که در آن هر کودک تازه واردی بیشترین و جدیدترین مهارت خود را بطور آزمایشی بکار می بندد، مواجه نبودند. آیا آنان احساس فشار و سختی می کردند؟ آیا آنان چنان گرفتار کارشان بودند که از تحرک واهمه داشتند؟ اگر شما در این باره تجربه متضادی داشتید چه می کردید؟ این بدان معنی نیست که چنانچه ده سال در حال انجام یک کار باشید تمایل داشته باشیدکه همچنان همان کارراادامه دهید۰ از یک موقعیت مقطعی به موقعیت جدید شغلی تغییر جهت داده اید و اکنون به نظرتان تمام شرکت ها و ادارات شهر را از دست داده اید. هدف فعلی تان معلق ماندن در همین موقعیت شغلی و ایجاد تقویت های جدی درخودقبل ازبازگشت دوباره به شرایط قبلی است۰دراین بازاریکسال کارکردن درهمان شغل و همان سازمان، به نظر می رسد شبیه فرار از یک تعطیلی مجانی باشد. البته در این میان چیز دیگری هم هست؛ ممکن است شغلتان را دوست داشته باشید امّا شغل کنونی شما را به جایی که قصد رسیدن دارید سوق نمی دهد. چگونه قادر خواهید بود در کاری که ترجیح می دهید انجام دهید، در مقایسه با کاری که تجربه آن را دارید، مانور دهید؟
● اگر شما از پیرامون شغلی خود آگاهی نداشته باشید از دیگران چه انتظاری دارید؟!
هر چند به نظر می رسد برنامه ریزی شغلی برای همگان موضوع آشکاری باشد اما تعجب آور است که معدود افرادی فرصتی برای طرح ریزی شغلی شان تخصیص می دهند؛ در صورتی که حتی بدون مطالعه شرایط یک بازی آنرا شروع نخواهیم کرد تا چه رسد به یک شغل. بنابراین لازم است نیاز به یک شروع خوب داشته باشید تا آمادگی لازم را جهت کار کردن با شغل ایده آل به مدت ۱،۲یا ۵ سال در خود ایجاد نمایید. در این راستا باید به مزایای موقعیت شغلی و حدود مسئولیت آن توجه داشته باشید. چه مدت از هفته را در اداره بسر می برید؟ آیا در حال نظم دادن به امور خود هستید؟ صادق باشید و به تحقیقات خود ادامه دهید. آیا اهداف شما واقع گرایانه است؟ آیا نیاز است به منظور به دست آوردن حقوق و مزایای مورد نظر خود، شغل یا سازمان خود را تغییر دهید؟ آیا قادر هستید محیط سازمانی دلخواه خود را شکل دهید؟ آیا بدنبال خواسته هایتان هستید یا اینکه به شغل کنونی چسبیده اید که بقدر کافی مزایا دارد؛ اما شاید این کار را یک یا دو سال بیشتر ادامه ندهید. حتی بدتر، آیا مادامی که تمایل دارید در شرایط فعلی بمانید، خواهید ماند؟ پرسش چنین سوالاتی در ارزیابی عوامل زیربه شمایاری خواهدرساند:درشغل فعلی چه اندازه نفوذوقدرت دارید؟وراه دیگر تفکر درباره این موضوع این است که بدون رهایی از شغلتان چگونه بسوی جایی که خواهان رسیدن آن هستید، حرکت می کنید؟و یا بی تحرک اوضاع رارهاخواهیدساخت؟
آن چه مهم به نظر می رسد این است که در کنار تردید و بلاتکلیفی، فصول بیکاری و کم کاری، کارهای مقطعی وجولانگاههای کوتاه مدت صنعتی، جوامع اقتصادی امروزی نیز هرم سازمانی را مسطح(تخت) ساخته اند. هیچ کس انتظار ندارد در شغل فعلی خود سی سال دوام آورد و این چنین تغییراتی در محیط کار بدین معنی است که ترقی از طریق ترفیع تنها راه میل به رشد و تعالی شغلی است.
● شش فن از فنون توسعه شغلی
راههای زیادی جهت رسیدن به شغل ایده آل وجود دارد. گزینه ها کدام است و چگونه می توان مزایای مربوط به آن گزینه ها و انتخابها را بدست آورد؟ جهت انتقال از موقعیت فعلی(همراه با مجموعه ای از مهارتهای ترکیبی، حقوق و رضایتمندی) به سوی هدف ۵ ساله ترسیم شده قبلی، شش راه مختلف وجود دارد که به شرح آن می پردازیم.
● جابجایی افقی
اولین تغییر را می توان بعنوان جابجایی افقی توصیف نمود. این حرکت شامل تغییر در شغل است اما نه لزوماً در مسئولیت پذیری، موقعیت شغلی یا حقوق و مزایا. زمانی که سازمانها به کندی رشد می کنند یا متوقف می شوند جابجایی افقی یک گزینه مهم شغلی تلقی می گردد. موقعیت فعلی تان ممکن است خواهان طرحهای پویایی نباشد که با زمان تغییر کند و یک موقفیت را از کهنگی و زوال مصون دارد. یک حرکت افقی می تواند فرصتی از توسعه پایه های مهارتی و علمی در یک مکان خاص از سازمان را برایتان فراهم سازد. هر چند شما به نظر می رسد در کارتان بی نظیر باشید اما دوست دارید همچنان یک مدیر نو یا طراح بازی داشته باشید. یک راه جهت توسعه این مهارتها، تمرکزبرمهارتهای فنی وبازرگانی است۰ازاطرافیان خودبپرسید، با رئیس خود درباره روشهای جابجایی در سازمان گفتگو نمایید. درباره برنامه هایتان و کار در محیط های مختلف مذاکره نمایید. رفتن به بخشهای دیگر سازمان شروع تجربه ای نوین خواهد بود که برای موفقیتهای بعدی شما بسیار حیاتی است. جابجایی های افقی در سازمان موجب افزایش سبد مهارتهای قابل عرضه گردیده و شبکه روابط شخصی تان راگسترش می دهد۰اگر خواهان یادگیری مهارتهای جدید هستید، انگیزه برای یافتن دانشگاهی نو دارید، بدنبال موفقیتهای متفاوتی هستید و یا در پی انتقال به نقطه پیشرفت دیگری از سازمان خود هستید، برای دستیابی به منابع خود به«جابجایی افقی» تمسک جوئید.
● غنی سازی
روش دیگرجهت شروع یکباره شغل عبارت است از: رشد و پیشرفت در همان پست یا عنوان شغلی. غنی سازی فرآیندی است که از طریق آن، شخص جهت بدست آوردن صلاحیتها و قابلیت های بیشتر شغل خود، مسئولیت های شغل فعلی خود را افزایش و یا تغییر می دهد. در این فرآیند با وجود آن که امکان دارد مقام یا عنوان شغلی حفظ شود، اما محتویات شغل تغییر می یابد. کلید تغییر موفقیت آمیز در شغل، مزاکره با سرپرست مستقیم است به منظور طرح ریزی اینکه چگونه عنوان شغلی کنونی ممکن است درگیر ترکیب وظائفی باشد که شما دوست دارید انجام دهید. ممکن است آنچه شما فکر می کردید تنها گزینه شخصی خودتان(درباره غنی سازی) باشد امّا ممکن است برای سرپرست شما یک زمان ایده آل باشد تا اجازه دهد شما یک عنوان شغلی دیگری در یک بخش مرتبط دیگری از سازمان را برگزینید. شما ممکن است کاندیدای ایده آلی برای آموزش یک عنوان شغلی جدید مثل مدیر برنامه باشید که شرکت نیازمند آن است اما تا کنون قادر نشده است خلاء آن را پر کند. جهت انجام مؤثر امور باید در انجام مهارتهای جدید استاد باشید و روابط مثبت و مفیدی با مشتریان و دانشگاهیان بر قرار سازید. یقیناً دربرآورده ساختن این چالش ها، پتانسیل قوی برای وظائف فردی و مقوله رضایتمندی وجود دارد. اهداف غنی سازی متمرکز است بر چالشی تر ساختن شغل فعلی از طریق فزایش قدرت تصمیم گیری، تنوع مهارتهای قابل استفاده، مسئولیت پذیری و یا از طریق خود شغل. همچنین ممکن است نتایج غنی سازی نمایش بزرگتری برای افراد کلیدی سازمان فراهم سازد. زمانی که شغل فعلی خود را پر معنی تر می سازید آنها(افراد کلیدی سازمان)، ارزشهای بیشتری به مجموعه سازمان می بخشند. در دنیای به سرعت در حال تغییر امروز، هیچ کس قادر نیست همچنان را کد بنشیند. غنی سازی برای جریان داشتن حیاتی است و جریان داشتن نیزبرای سازمانهای امروزی امری اجتناب ناپذیراست.
● ترفیع:
مسیرهای شغلی وجود دارد که از طریق آن شما به سادگی از نردبان شغلی بالا می روید. مزایای رایج ترفیع در یک سازمان- پول، پرستیژ و قدرت – بخوبی شناخته شده است. این مزایا در گذشته بین سازمانها مشترک بود. هر چند در سازمانهای امروزی که دارای ساختارهای سازمانی تخت تر هستند، این امتیازات نتایج قابل ملاحظه ای به همراه ندارد. ترفیع به احتمال قوی، زمانی روی می دهد که توانایی های افراد با نیازهای سازمانی منطبق می باشد. بدنبال جهت ها و سمت وسویی باشید که در آن سازمان تکالیف و مأموریت هایی را دنبال می کند تا شما را برای یک نوع تغییر پایدار آماده سازد. پیدا کردن یک مربی یا راهنما در میان تصمیم سازان کلیدی سازمان، راه خوبی است جهت بدست آوردن بینایی استراتژیک و دسترسی به طرحها و برنامه هایی با دید بالا. شما باید انتظار داشته باشید که ساعات زیادی را صرف کرده و به سختی تلاش نمایید بویژه پس از آن که به هدفهایتان نایل شدید.

گزینه های اکتشافی(کاوش)
هرگز پرسیدن از افرادی که در شبکه شما قرار دارند را فراموش نکنید،جائیکه آنها می بینند مقام و موقعیت شغلی تان به اوج رسیده است. ممکن است بخوبی برای هر کس غیر از شما این نکته شناخته شده باشد که مقامهای شغلی مولد دارای عرضه کمتری هستند(نادر هستند)۰ مقامهای مولد اجرایی و راهبران تیم ممکن است این نکته را مشاهده نمایند که کارکنانشان در آینده نیاز به ایجاد تغییرداشته باشند. برای مثال، شما ممکن است طراح یک نوع بازی باشید، امّا آیا درباره این که این موضوع روی مجموعه مهارتهایتان اثر خواهد داشت فکر نموده اید؟ اکنون ممکن است زمان خوبی برای انجام برخی تحقیقات در این زمینه باشد. بسیاری از افراد در حرفه خود به مرحله ای می رسند که دیگر مطمئن نیستند چه گزینه ها و راههایی در دسترسشان قرار دارد و اگر هم بدانند قدر آن گزینه ها را نمی دانند.
روش های اکتشافی(کاوش) نیاز به آن دارد که در جستجوی جوابهایی برای سوالات زیر باشید: چه کار دیگری می توانم انجام دهم؟ چه جای دیگری(سازمان دیگری) می توانم بروم؟ هدف از این تحقیقات جمع آوری اطلاعات مورد نیازجهت تصمیم گیری راجع به بهینه سازی شغلی است. در خلال کاوش می توانید سایر مشاغلی را که با مهارتها، علائق و ارزشهای شما مرتبط است، شناسایی نمایید. این نوع کاوش ها را می توان از طریق مأموریتهای شغلی کوتاه مدت، مشارکت اجباری در مسئولیتهای موقتی یا مصاحبه های اطلاعاتی(اخباری) انجام داد. در دنیای غیرقابل پیش بینی امروز، موقعیت هیچ کس آنقدرمطمئن نیست که بتواند از عهده اموربخوبی برآید و باید از راهها، گزینه ها و پیشنهادات موجود اطلاع کافی حاصل نماید. فعالیتهای کاوشی همچنین می تواند روشن سازد آیا علائق شغلی شما واقع گرایانه است یا خیر، همچنین این نوع فعالیتها می تواند پتانسیل رشد شغل فعلی تان را اعتبار بخشد. گزینه ها و پیشنهاد ات شغلی را می توان هم با حمایت سازمانی و هم بدون حمایت تعقیب نمود. شناسایی این نکته که کدام پیشنهاد یا گزینه ها داخل سازمان یا خارج از آن است، به شما یک حس کنترل شخصی روی شغلتان می بخشد.
زمانی که شما فعالانه در پی سایر گزینه ها و پیشنهادات شغلی هستید، به احتمال بسیاراندک، از مسیر اصلی منحرف شده و بندرت پیش می آید قدرت و اختیار خود را از دست دهید.
● همسان سازی مجدد
هر چند توجه چندانی به این موضوع نمی شود، ولی غالباً اگر قصد ایجاد تغییر در آنچه انجام می دهید، داشته باشید، در واقع یک گام رو به پائین به سایر بخشهای مرتبط سازمان، می تواند یک جهشی بسوی هدف جدیدتان تلقی گردد. همسان سازی مجدد، شامل یک حرکت رو به پائین یا در سازمان فعلی یا سایر سازمانهاست.
شما ممکن است یک کارشناس فنی باشید که به مقام مدیریت رسیده باشداما از وظائف جدید خود راضی نباشید.همچنین ممکن است تمایل به بازگشت به پست قبلی داشته باشید و مهارتهایتان را در جهت واقعی خود توسعه بخشید مثل حرفۀ طراحی برش لبه ابزار گرافیکی. اگر سازمان خود را دوست درید و مایل به ترک آن نیستید، تمرکز بر این روش می تواند واکنش خوبی باشد، حتی اگر واحد/قسمت سازمانی تان بر هم خورده یا راه برایتان بسته باشد. زمانی که یک محور شغلی جدیدی را شروع می کنید، انتخاب این مسیر می تواند راه ماندن در سازمان باشد. افراد به دلایل انتخابی متفاوتی بسوی پایین سازمان جابجا می شوند. همسان سازی مجدد یا انتقال رو به پائین(نوعی جابجایی عمودی) را می توان یک استراتژی برای تطبیق تقاضاهای شغلی با سایر اولویت ها نظیر بازگشت به سوی ادامه تحصیل، الزامات خانوادگی یا بهداشتی و یا یک نوع تغییر شغلی دانست. گاهی اوقات کاهش تقاضای شغلی در یک بخش رو به رشد سازمان می تواند شما را در کنار فرصتهای شغلی جدید قرار دهد. جستجوی مشاغل مختلف اگر به صورت عادت در آید می تواند مجموعه ای از مسئولیتها و چالش ها را رویاروی شما قرار دهد. همچنین، همسان سازی مجدد را می توان یک گام آموزشی تلقی نمود. بدست آوردن مهارتهای اساسی نو می تواند شما را به تجربۀ مورد نیاز مجهز سازد تا در یک جهت شغلی متفاوتی به حرک در آیید.
● انتقال
لازمه تحرک داشتن، ترک سازمان است. شرایطی وجود دارد که تحت آن شرایط، شغل فعلی تان با مهارتها، علایق و ارزشهایتان جور نیست. اگر دارای یک هدف شغلی هستید که در سازمان فعلی تان واقع گرایانه نمی باشد، اگر تخصص فنی شما کمتر از ارزش واقعی آن است و یا خارج از جهت اصلی است، یا اگر قصد توسعه مهارتهای اصلی و پایه ای خود را دارید، توجه به مسأله انتقال یا جابه جایی ممکن است بهترین گزینه باشد. ممکن است انتقال از یک شهر را بدون هیچ پتانسیلی برای خود و به منظور آموزش مجدد در آنچه واقعاً می خواهید انجام دهید، برگزینید. مثل شروع کوچک در یک کار جدید. انتقال به شهر های جدید ممکن است به شما اجازه دهد به ارزیابی مجدد معادله درآمد- هزینه خود بپردازید و سرمایه ای را که برای بدست آوردن سازمان جدید نیاز دارید، جذب نمائید. در خلال این مدت ممکن است قادر باشید همچون کار از عهده زندگی هم برآئید. حتی اگر رفتن ایده خودتان نباشد همچنان می توانید موقعیتی از رشد شغلی برای خود فراهم آورید و بدین ترتیب ابتکار عمل را کماکان داشته باشید. زمان انتقال، زمان ارزشمندی است برای ارزیابی مجدد مسیر شغلی، روشن سازی اولویتها و هدفگذاری جدید. برخی از افراد مصّمم هستند که در همان شهری که زندگی می کنند باید به دنبال موقعیت های شغلی باشند. بدون توجه به این که شغل رؤیایی شان در آن سوی کشور یا حتی در خارج از کشور وجود داشته باشد. آیا واقعاً توجه کرده اید که چگونه چنین تحرکی ممکن است موجب پیشرفت شغلی شود یا به زندگی شخصی و خانوادگی شما انگیزه و هیجان بخشد؟ ممکن است به همسرتان یک موقعیت شغلی یا پست سازمانی در شهر دیگری پیشنهاد گردد این موضوع برایتان چگونه است؟ آیا به نظر شما این یک حادثه بدی تصور می شود یا رویارویی با وضعیت جدید را نوعی مزیت شغلی می دانید؟ مشاغل روی سنگ و دیوار چیده نشده اند و اگر اجازه دهید مشاغل را هم می توان به روشهای شگفت آوری توسعه بخشید. زمانی که برنامه ریزی شغلی محدود به یک سازمان خاصی یا منطقه کوچکی باشد، زنجیره انتخابها و گزینه ها بطور آشکاری محدود می گردد. زمانی که به یک صنعت بزرگ یا به سازمانهای مختلف بسیاری در نقاط جغرافیایی متفاوتی نظر می افکنید، امکانات و مقدورات و دامنه انتخاب های شما بی اندازه چند برابر می گردد.
● نتیجه گیری
هنگام ارزیابی شغلی مهم این است که به عوامل گوناگونی توجه نمایید. تحرک شغلی در خلاء روی نمی دهد. لازم است گزینه های در دسترس خود را با مدیر یا همتایان خود به شور بگذارید. پیدا کردن یک مربی یا مشاور در سازمان فعلی بویژه که قبلاً در موقعیت شغلی مورد نظرشما بوده است، مسیر بزرگی را برای یادگیری راههای جدید جهت میل به اهداف شغلی تان، فراهم خواهد ساخت. خود را در سازمان فرد مفیدی سازید و برتری های خود را برای سایرین که در مسیر شغلی شما گام برمی دارند، حفظ نمایید. ممکن است در نقصانها یا کاستی هایی که شما را مجبور به ترک شهر خود به یک شهری که هرگز تصور نمی کردید در آن زندگی کنید، فرصتی برای رشد و ترقی نهفته باشد. هر چند هر تغییری می تواند با ترس و دلهره همراه باشد، اما قادر است زندگی را به وضع بهتری مبدل نماید. اگر چه شما ممکن است گزینه های خاصی را مدنظر قرار داده یا آماده پذیرش آنها باشید، اما ممکن است آن گزینه ها و پیشنهادات در زمان کنونی به سادگی برایتان دست یافتنی نباشد.
فقدان اعتماد یا نبودن روابط، می تواند یک گزینۀ خاصی، خارج از دسترس شما، قرار دهد. رقابت برای فرصتهای محدود ممکن است عامل دیگری باشد. همچنین نرخ رشد سازمان، بر قابلیت دسترسی فرصتهای نو تأثیرگذار است. باید اطمینان حاصل نمایید تمام اطلاعاتی که راجع به سازمان و درباره توسعه زمینه شغلی خود و سایر زمینه های شغلی وابسته، می خواستید، از طریق تماس با افراد بدست آورده اید که این موضوع در رأس امور است. اگر فعالانه موضوع برنامه ریزی تغییر شغلی را پیگیری نمایید، در می یابید که بدون وجودآن زمانهایی وجود خواهد داشت که تغییرات به طور ناگهانی بر شما رخنه می کند. به این طریق و با پی گیری برنامه ریزی شغلی بجای دست پاچگی، قادر خواهید بود به ارزیابی موقعیت بپردازید و از طریق۳ یا۴ روش که بشرح آنها پرداختیم و زمانی که هنوز در حال مانور و ممارست روی آن شغل در مسیر و جهت دلخواه هستید، آن را مدیریت نمایید.
تغییر در گزینه انتخابی خود را (از میان بسیاری از راههای موجود) به منظور ارتقای شغلی خود، پذیرا باشید. در این صورت بدون توجه به مشکلات موجود در سازمان و زندگی خود،کارها در کنترل شما خواهد بود.

وبگردی
ماجرای عجیب رزمایش قطع اینترنت !
ماجرای عجیب رزمایش قطع اینترنت ! - خبرها حاکی از آن است که رزمایش قطع اینترنت از سوی سازمان پدافند غیر عامل طراحی و مدیریت شده است. اما سازمان پدافند غیر عامل این موضوع را تکذیب کرده است.
دوربین مخفی ساختمان لواسان داماد شمخانی و فاطمه حسینی
دوربین مخفی ساختمان لواسان داماد شمخانی و فاطمه حسینی - همه چیز درباره ساخت و ساز فاطمه حسینی، داماد شمخانی و داماد صفدرحسینی | سر کشیدن دوربین مخفی شهرداد به ساختمان های آقازاده ها در لواسان! | پخش اختصاصی از صفحه آپارات آوانت
ماجرای دختربازی اسلامی از زبان رحیم پورازغدی
ماجرای دختربازی اسلامی از زبان رحیم پورازغدی - رحیم پورازغدی در مراسمی که با موضوع فجای مجازی بود،گفت: دختر خانم چادری یک عکس آنچنانی از خودش گذاشته و نوشته زن نباید قربانی نگاه شهوت مردانه بشه، بعد پسره زیر پستش نوشته"ما رایت الا جمیلا"
ما به نمایندگی از امام زمان (عج) و به نمایندگی از خدا در امور مردم دخالت می کنیم.
ما به نمایندگی از امام زمان (عج) و به نمایندگی از خدا در امور مردم دخالت می کنیم. - رئیس کل دادگستری خراسان رضوی: ما در نظام جمهوری اسلامی به نمایندگی از امام زمان (عج) و به نمایندگی از خدا در امور مردم دخالت می کنیم. اگر فردی در زمان طاغوت در زندان بود، حبسش از مجازات اخروی او کم نمی کرد اما امروز اگر این تحمل کیفر یا قصاص و شلاق و دیگر احکام توسط حکام اسلامی و شرعی انجام می شوند یکی از آثار اخروی آن برای محکومان این است که این مجازات در آخرت از آنها برداشته می شود
جزئیاتی از منشا بوی بد تهران / فیلم
جزئیاتی از منشا بوی بد تهران / فیلم - بعد از فروکش کردن گازها، به حفاری ادامه دادیم و به یک مخزن بزرگ و استثنایی رسیدیم که بسیار عظیم تر از آنی بود که تصور می کردیم برای جایی مثل پلاسکو ساخته شود. برآورد ما از ابعاد این انبار فاضلاب این است که بین 400 الی 500 متر مکعب وسعت دارد و گازهای محبوس شده در این انبار در چندین دهه برای انتشار بوی بد در محدوده بزرگی از تهران کفایت می کند.
کلیپ جنجالی مهدی یراحی در باره جنگ / پاره سنگ
کلیپ جنجالی مهدی یراحی در باره جنگ / پاره سنگ - مهدی یراحی، خواننده ای که اخیرا موزیک ویدئوی جدید و اعتراضی خود با نام «پاره سنگ» را منتشر کرده است، از طرف برخی رسانه ها و مجید فروغی، مدیر روابط عمومی هنری مورد انتقاد قرار گرفته و شایعه هایی درباره ممنوع الفعالیت شدن یراحی به دلیل این ویدئو کلیپ و همچنین پوشیدن لباس کارگران گروه ملی در حمایت از مردم اهواز در کنسرت 6 دی ماه خود مطرح شده است. یراحی از جمله خواننده هایی است که همیشه نسبت به اتفاقات…
اهمیت فیلم صحنه دار و مرگ 10 انسان !
اهمیت فیلم صحنه دار و مرگ 10 انسان ! - گویا تلخی پخش فیلم صحنه دار، بیش از مرگ ۱۰ نفر است. درست همانطور که مسئله حجاب برای خیلی‎ها مهم تر از معیشت مردم است.
آقازاده شورای عالی انقلاب فرهنگی !
آقازاده شورای عالی انقلاب فرهنگی ! - انقلاب فرهنگی از این بالاتر که فرزند عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در آمریکا تابعیت بگیرد و از آنجا برای ایرانیان سبک زندگی تدریس بکند؟
رقص گروهی دختران دانشگاه الزهرا در حضور آقایان!
رقص گروهی دختران دانشگاه الزهرا در حضور آقایان! - ویدئویی عجیب از حرکات موزون گروهی دختران در دانشگاه الزهرا درحالی در فضای مجازی در حال انتشار است که مردان نیز در این مراسم حضور دارند!
تیپ پسر الهام و فاطمه رجبی در آلمان!
تیپ پسر الهام و فاطمه رجبی در آلمان! - «شباهت عجیب علی الهام استاد هوا فضا در دانشگاهی در آلمان به غلامحسین الهام معاون رئیس جمهور سابق!
حاشیه تازه برای سید احمد خمینی / تصویر
حاشیه تازه برای سید احمد خمینی / تصویر - سید احمد خمینی، نتیجه امام خمینی که چند هفته پیش با ازدواجش خبرساز شده بود، بار دیگر با انتشار عکسی از او و همسرش در حین سوارکاری حساسیت نسبت به خود را برانگیخته است و باعث تحریک مخاطبان و کاربران در فضای مجازی شده است.
شهردار سابق سلامت و مشغول زندگی جدید است !
شهردار سابق سلامت و مشغول زندگی جدید است ! - پس از اولین گفت وگوی رسمی میترا استاد (نجفی) و تایید ازدواجش با محمدعلی نجفی، حالا شهردار سابق، در نخستین واکنش به جنجال ها، عکس تازه ای از خود و میترا استاد در اینستاگرامش منتشر کرده است.