چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

تخمین ابعاد لگن از روی فاصله بین دو خار خاصره‌ای قدامی فوقانی


تخمین ابعاد لگن از روی فاصله بین دو خار خاصره‌ای قدامی فوقانی
● زمینه:
بررسی مشخصات و مختصات لگن، در عمل زنان، زایمان و مامایی از ارزش زیادی برخوردار بوده، در علم پزشکی قانونی و انسان‌شناسی نیز برای تعیین جنسیت و حتی نژاد از آن استفاده می‌گردد. هدف از این مطالعه ارائه راهکاری جهت محاسبه ابعاد و اقطار لگن بر اساس فاصله بین دو خار خاصره قدامی به عنوان یک معیار بالینی می‌باشد.
● روشها:
این مطالعه به روش توصیفی تحلیلی بر روی کلیشه‌های رادیوگرافی ۱۰۸ نفر از بیماران زن مراجعه کننده به بخش رادیولوژی بیمارستان آیت اله طالقانی تهران، در سال ۸۰-۷۹ صورت گرفت. افراد مورد بررسی فاقد بیماری و اختلال دستگاه عضلانی اسکلتی بوده، در محدوده سنی ۲۰ الی ۴۳ سال قرار داشتند. کلیشه‌ها از نمای قدامی خلفی استاندارد گرفته شده، در آن علامات (لندمارکهای) استخوان کاملا مشخص بود. بعدهای اندازه‌گیری شده عبارت بودند از:
۱) قطر عرضی تنگه فوقانی
۲) قطر مایل تنگه فوقانی
۳) قطر بین دو خار ایسکیوم
۴) بزرگترین قطر سر فمور
۵) فاصله بالاترین نقطه ستیغ‌های ایلیاک راست و چپ
۶) زاویه زیر پوبیس
۷) ارتفاع سمفیزپوبیس
۸) قطر دیسک پوبیس
۹) طول ساکروم
۱۰) عرض ساکروم
۱۱) فاصله بین دو خار خاصره‌ای قدامی فوقانی
۱۲) ارتفاع مفصل ساکروایلیاک
۱۳) قطر حقه
۱۴) فاصله بین کنار قدامی حقه تا سمفیزپوبیس
۱۵) قطر بین دو زاویه‌ای.
● یافته‌ها:
میانگین و انحراف معیار ویژگیهای مورد بررسی مشخص شد و روش رگرسیون خطی بر روی آنها انجام گردید. داده‌ها مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند و نشان داد که رابطه رگرسیون بین اکثر ویژگیهای مورد بررسی وجود دارد، به این ترتیب که از روی فاصله بین دو خار خاصره‌ای قدامی فوقانی، اکثر ابعاد مورد بررسی را با P<۰.۰۵ می‌توان پیش‌بینی نمود.
● نتیجه‌گیری:
نتایج نشان داد که از روی فاصله بین دو خار خاصره‌ای قدامی فوقانی، می‌توان اطلاعات مفیدی از اقطار دهانه فوقانی و حفره درونی لگن کسب کرد. تحقیقات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می‌شود.
اکرم ابوالحسن زاده
علیرضا کاهانی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید