چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

تکنیک‌های اصلی پا در شائولین


تکنیک‌های اصلی پا در شائولین
برای این‌که ضربه پا همراه با سرعت، قدرت و دقت بیشتری انجام شود باید بدن خود را با سرعت به‌طور کامل حرکت دهید و این امر نیازمند انعطاف‌پذیری زیاد و حرکات کششی روزانه می‌باشد.
بسیاری از هنرجویان سبک‌های مختلف رزمی دچار این اشتباه می‌شوند که کشش قسمت‌های بالائی و پائینی بدن را جداگانه انجام می‌دهند و برای بهبود ضربات پای خود اهمیت قائل نمی‌شوند. در حقیقت برای استفاده از حداکثر قدرت باید ضربه پا را با تمام بدن وارد کنید و این بدان معناست که شما باید از تمامی اجزاء بدن استفاده نمائید و آن را مورد حرکات کششی قرار دهید.
یک نرمش خوب مستلزم حرکات چرخشی و دورانی مفاصل است. به‌طور سرعتی و نرم کمر، قوزک پا، شانه‌ها، مچ، کفل و زانوهای خود را بچرخانید. هنگام اجرای حرکات کششی پایه قبل از تمرین، حرکات پرشی و چرخشی را که موجب کشیدگی ماهیچه‌ها و تاندون‌ها می‌شود انجام دهید. دیگر حرکات مفید پیش از تمرین شامل چرخاندن دست‌ها و پاها از طریق حرکات کامل کنترلی با سرعتی آهسته می‌باشد. انجام ضربات دورانی و مستقیم پا به سمت جلو، پهلو، پشت و هم‌چنین ضربات هلالی داخل و خارج پا موجب افزایش حرکات شده و جریان خون را به تمام نقاط بدن هدایت می‌کند.
هرگز به این فکر نیافتید که ماهیچه‌ای را به‌طور جداگانه بکشید تمام قسمت‌های بدن شما باید با هم کار کنند. به‌علاوه به دلیل این‌که بدن نمی‌تواند جدا از فکر و ذهن باشد شما باید فکر و ذهن خود را آزاد و انعطاف‌پذیر نگه دارید تا بتوانید از انعطاف بدن نیز استفاده کنید. برای ایجاد قدرت، بدن باید کاملاً راحت باشد و وقتی تحت فشار ذهنی و فکری هستید، بدن نمی‌تواند راحت و آزاد باشد. در نظر داشته باشید که در یک مبارزه واقعی برای شما نه تنها فرصت‌هائی وجود دارد که از مشت و پاهای خود برای ضربه زدن استفاده کنید، بلکه زانوها، آرنج‌ها، پشت، شکم و سر شما نیز فرصت‌هائی را خواهند داشت. بدون داشتن بدن آماده و فکر انعطاف‌پذیر، شما این فرصت‌ها را از دست خواهید داد و شما مبارزه را خواهید باخت.
هنرمندان رزمی چینی چهار سطح قدرت را به شما می‌آموزند:
(tuu ki (pushing power
▪ قدرت فشار یا هل دادن
(baofa li (explosive power
▪ قدرت انفجاری
(qun li (inch power
(tou li (penetranting power
▪ قدرت نفوذی.
اولین هدف هنرجویان افزایش قدرت انفجاری در ضربات پایه جلو، و ضربه‌های دورانی پا و ضربه پا از پهلو می‌باشد.
متأسفانه بسیاری از مردم سال‌ها آموزش دیده‌اند و هنوز نمی‌توانند به حداکثر قدرت دست پیدا کنند زیرا آنها ضربات پا را به اشتباه آموزش دیده‌اند. بدون اصول و قواعد صحیح هرگز پیشرفت حاصل نخواهد شد.
بنابراین ارزش دارد، آنها را به‌طور صحیح دوباره فرا گیرند.
هنگام تمرین ضربه پا به جلو (front kich) از پاهای خود هم زمان استفاده کنید تا به‌صورت حریف ضربه را وارد نمائید. زانوی خود را تا حد امکان بالا ببرید و بدن خود را به سمت جلو بکشید تا ضربه را وارد نموده و پای خود را جمع کنید. ضربه را ابتدا با پاشنه پا وارد نمائید سپس از کف و پنجه پای خود استفاده کنید. همیشه در تمرین ضربه را تا حد ممکن بالا بزنید سپس در بالاترین نقطه ضربه حداکثر قدرت و سرعت خود را به کار بندید. هنگام ضربه زدن به هدف، کفل خود را به سمت خارج پرتاب کنید و برای وارد آوردن ضربه از این قسمت استفاده کنید. هنگامی که به سمت جلو حرکت می‌کنید پای ستون به‌طور طبیعی به سمت خارج و زاویه ۴۵ درجه قرار می‌گیرد و حرکت ضربه کفل باعث می‌شود به سمت عقب تکیه نمائید و ستون فقرات حالت هلالی شکل بگیرد.
برای اجرای ضربه دورانی پا round house kick نسبت به هدف به‌طور عمودی بایستید. زانوی خود را تا حد امکان از پهلو بالا ببرید. بر روی پای ستون خود به‌طور ۹۰ درجه تکیه کنید کفل را چرخانده و به‌طور افقی ضربه بزنید ضربه خود را با استفاده از ساق پا یا پاشنه پا وارد نمائید. هنگام ضربه زدن به عقب تکیه کنید. اما چرخش خود را به‌طور عمودی بر روی هدف حفظ کنید. بر روی ضربه خود تمرکز کنید تا در عرض نقطه هدف اصابت کند.
در اجرای گلد از پهلو باید در برابر هدف عمودی بایستید و زانوی خود را تا حد امکان بالا ببرید به سمت جلو یا کنار سپس پای خود را باز کنید و بر روی پای ستون زاویه ۹۰ تشکیل دهید. لگن خود را به سمت جلو هدایت کنید و با انتهای پای خود به هدف ضربه بزنید. هنگام ضربه زدن به پای عقب تکیه کنید اما نسبت به هدف چرخش نکنید. بسیاری از هنرجویان قدرت انفجاری خود را با انجام چرخش لگن به سمت داخل محدود می‌کنند و با کشیدن زانو و پنجه‌ پائی که با آن ضربه می‌زنید به سمت بالا بچرخانید.
به خاطر داشته باشید حالتی که در بالا شرح دادیم برای موقعیت‌های بهینه بدن می‌باشند. در مبارزه شما باید از هر حالتی که مؤثر است استفاده کنید. برای مثال بهتر است ضربات را پائین‌تر بزنی تا بالا. اگرچه در تمرین ضربات را بالا بزنید خواهید فهمید که بدن شما برای ضربه زدن در ارتفاع در یک لحظه خاص بهترین حالت را دارد. حالت‌های پائی را که توصیه می‌کنیم در تمرین از آن استفاده کنید. در یک مبارزه، برای هر ضربه خود را بر روی یک حالت محدود نکنید. برای مثال در اجرای ضربه از پهلو خود را برای استفاده از تمام پا، پاشنه، کف پا و پنجه بسته به بهترین حالت مقتضی آماده کنید.
هنگام ضربه زدن باید از تمام بدن خود استفاده کنید. شما باید تمام بدن را بکشید و با انرژی تمام در جهت ضربه آن را هدایت کنید. تمام بدن شما باید یک خط قدرت غیرمنقطع باشد. هرگز به ایجاد انرژی تنها با پاهای خود فکر نکنید. عملکرد پاها مانند محوری است که به یک چرخ متصل است که با قدرت وارده نه از ناحیه پاها بلکه از حرکت چرخشی کمر و پای ستون به حرکت در می‌آید. بدن شما باید مانند شلاق حرکت کند:
قدرت ایجاد شده توسط پیچیدن و پای ستون از طریق پا به حرکت درآمده و در حالت انفجاری به هدف برخورد کند.
کلید پیدایش قدرت انفجاری ریلکس بودن بدن تا لحظه اصابت به هدف می‌باشد. تکنیک شما به نرمی کتان قبل از اصابت و به سختی فولاد هنگام اصابت به هدف می‌باشد. به خاطر داشته باشید اصابت به هدف ارجحیت دارد به هدف‌گیری. زیرا تمام قدرت شما در لحظه تماس با هدف منجر می‌شود و برگشت به حالت اولیه باید نرم و کنترل شده باشد. با قدرت کوه ضربه بزنید اما به سبکی پر به حالت اولیه برگردید.
منبع : ماهنامه دنیای کاراته


همچنین مشاهده کنید