جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

ارزیابی هورمون های گنادوتروپین و تستوسترون در موش های صحرایی نر بالغ کلستاتیک


ارزیابی هورمون های گنادوتروپین و تستوسترون در موش های صحرایی نر بالغ کلستاتیک
● مقدمه:
کلستاز انسدادی نوعی بیماری کبدی است که با تجمع اسیدهای صفراوی، افزایش تونوس اوپیوییدهای درونساز، نیتریک اکساید و سیتوکین ها در پلاسما همراه است. هدف از این مطالعه بررسی تغییرات احتمالی هورمون های گنادوتروپین و میزان آپوپتوز سلول های زاینده در موش کلستاتیک می باشد.
● مواد و روش ها:
برای این مطالعه سه گروه موش صحرایی به کار بردیم. شاهد (بدون جراحی)، شاهد جراحی با Sham (جراحی بدون انسداد مجرای صفراوی) و گروه کلستاتیک (جراحی همراه انسداد مجرای صفراوی). سه هفته بعد از انجام جراحی غلظت سرم هورمون های LH، FSH و تستوسترون توسط ایمونوررادیومتریک اسی (IRMA) و آپوپتوز سلول های زاینده بیضه با روش TUNEL اندازه گیری شدند.
● یافته ها:
نتایج این پژوهش بیانگر کاهش معنی دار هورمون های FSH،LH و تستوسترون در گروه کلستاتیک نسبت به گروه های شاهد و شاهد – جراحی است. که در این رابطه میانگین غلظت هورمون FSH در موش های کلستاتیک نسبت به گروه های شاهد و شاهد – جراحی است (p<۰.۰۵). در حالی که تغییر معنی داری در شاخص آپوپتوز گروه کلستاتیک نسبت به گروه های دیگر مشاهده نشد (p<۰.۱۹)
● نتیجه گیری و توصیه ها:
از نتایج این مطالعه حدس زده می شود که آپوپتوز سلول های زاینده بیضه موش های بالغ تنها وابسته به هورمون های گنادوتروپین و تستوسترون نیست بلکه فاکتورهای دیگری نیز ممکن است دخالت داشته باشند.
ابراهیم نصیری
سیدمحمدحسین نوری موگهی
احمدرضا دهپور
فرید ابوالحسنی
حامد صادقی پوررودسری
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید