جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


وقایع نامه نارنیا: شاهزاده کاسپین


وقایع نامه نارنیا: شاهزاده کاسپین
▪ کارگردان: اندرو آدامسون.
▪ فیلمنامه: اندرو ادامسون، کریستوفر مارکوس، استفن مک فیلی بر اساس کتابی از سی. اس. لویس.
▪ موسیقی: هری گرگسون ویلیامز.
▪ مدیر فیلمبرداری: کارل والتر لیندنلاب.
▪ تدوین: سیم اوان جونز.
▪ طراح صحنه: راجر فورد.
▪ بازیگران: ویلیام مازلی[پیتر پونیس]، آنا پاپلول[سوزان پونیس]، اسکندر کینس[ادموند پونیس]، جورجی هنلی[لوسی پونیس]، بن بارنز[شاهزاده کاسپین]، سرجیو کاستلیتو[شاه میراز]، دیمین آلکازار[لرد سوپسپین]، وینسنت گراس[دکتر کورنلیوس]، آلیسیا بوراچرو[ملکه پروناپریسمیا]، لیان نیست[صدای اصلان]، پیتر دینکلیج[ترامپکین]، پی یر فرانچسکو فاوینو[ژنرال گلوزل].
▪ ١٤٧ و ١٤٤ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٨ انگلستان، آمریکا.
▪ نامزد جایزه بهترین فیلم تابستان از مراسم MTV.
▪ ژانر: ماجرایی، خانوادگی، فانتزی.
پیتر، سوزان، ادموند و لوسی یک سال بعد از اولین ماجرایشان در نارنیا، هنگام رفتن به مدرسه در ایستگاه متروی زیرزمینی بار دیگر سر از نارنیا در می آورند، چون یک نفر شیپور شاخی را به صدا در آورده است. این فرد کسی نیست جز شاهزاده کاسپین جوان و وارث حقیقی تاج و تخت پدرش که بعد از مرگ وی، برادرش میراز عموی کاسپین به جای وی نشسته است.
شاه میراز خونخوار، بعد از تولد فرزند پسرش دیگر جایی برای کاسپین در قصر نمی بیند، از این رو نقشه قتل وی را طرح و اجرا می کند. اما دکتر کورنلیوس، معلم شاهزاده، او را به موقع خبردار و سبب فرارش از قصر می شود. کاسپین هنگام فرار با کوتوله ها برخورد کرده و ناچار شیپور را به صدا در می آورد. حال باید پیتر، سوزان، ادموند و لوسی ابتدا او را یافته و سپس برای بازپس گرفتن میراث وی کوشش کنند. اما این کار نیاز به داشتن افراد و جنگ افزار دارد، چون میراز با سپاه تا بن دندان مسلح خود قصد دارد بر آنها بتازد...
● چرا باید دید؟
شاهزاده کاسپین از نظر کرونولوژیک چهارمین کتاب از مجموعه هفت جلدی وقایع نامه نارنیا نوشته کلایو استاپلس لویس(١٨٩٨-١٩٦٣) است که در دهه ١٩٥٠ منتشر شده و تا امروز به بیش از ٢٩ زبان زنده دنیا ترجمه و متجاوز از ١٠٠ میلیون نسخه به فروش رفته است. تا این لحظه جلد اول این مجموعه چهار بار و دو جلد دیگر به نام های صندلی نقره ای و شاهزاده کاسپین نیز هر کدام یک بار به صورت فیلم های تلویزیونی و سینمایی ساخته شده اند. شاهزاده کاسپین ساخته آدامسون دومین برگردان سینمایی این قصه است که از نظر زمانی حدود ١٠٠ سال بعد از ماجراهای فیلم اول رخ می دهد، در حالی که برای چهار عضو خانواده پونیس تنها یک سال گذشته است.
اندرو آدامسون با شرک وارد زندگی ما شد. در حالی که سال ها قبل با کار در زمینه جلوه های ویژه و دستیار فیلمبرداری شروع به تجربه اندوختن در سینما کرده بود. او متولد ١٩٦٦ اوکلند، نیوزیلند است. بعد از کارگردانی دو قسمت از ماجراهای شرک که توفیق تجاری و هنری عظیمی[دو بار نامزدی نخل طلا!!!] به دنبال داشتند، سه سال قبل اولین قسمت از مجموعه هفت جلدی وقایع نامه نارنیا را با نام شیر، جادوگر و کمد کارگردانی کرد. تجربه موفق او در فیلم پیشین باعث شد تا دومین قسمت را با بودجه ای ٢٠٠ میلون دلاری امسال روانه بازار کند.
وقایع نامه نارنیا هم چون سه گانه تالکین- ارباب حلقه ها- زمانی نوشته شده که یال و کوپال شیر پیر بریتانیا ریخته بود. آثاری که برای باز گرداندن شور سلطنت طلبی به مردم بریتانیا نوشته شده بودند و قرار بود تا درس شجاعت و جسارت و حمایت از دیگر اعضای خانواده و کیان سلطنت را به کودکان بیاموزند. از چنین دیدگاهی کتاب اثری ارتجاعی و واپس گرایانه به شمار می رود، اما هدف اصلی سازندگان فیلم فعلی تنها خلق دنیایی فانتزی و پریوار برای نوجوان ها به قصد کسب سود است!
فیلمی که یادآور روزهای خوش در اوج کمپانی دیزنی-زمانی که بی رقیب می تاخت- است و با دو صحنه آتش بازی در بالای قصر میراز تماشاگر مسن تر را بی اختیار به یاد عنوان بندی سریال دهه هفتادی دنیای شگفت انگیز والت دیزنی می اندازد و با همین قصد نیز ساخته شده است.
آدامسون کوشیده تا فیلم را باشکوه تر از فیلم قبلی با بیش از ١٥٠٠ جلوه ویژه بصری و حتی کتاب مورد اقتباس اش بسازد. هر چند کوشش های او بیشتر صرف ساخت فیلمی تیره تر از قسمت اول و حتی پسرانه تر شده که می تواند بعضی تماشاگران را فراری دهد. البته فیلم در هفته اول نمایش خود ٥٥ میلیون دلار به دست آورده که رقم خوبی محسوب می شود و مژده بخش عایدی سه رقمی قابل توجهی است.
منتقدان برخورد خوبی با فیلم داشته اند و آن را واجد پیام های قابل قبول و مناسب برای بچه ها ارزیابی کرده اند. شما هم می توانید برای کشف صحت و سقم ادعاهای آنان به همراه فرزندان خود سری به یکی از سالن های نمایش دهنده فیلم بزنید!
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید