پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


جنایات آکسفورد The Oxford Murders


جنایات آکسفورد The Oxford Murders
▪ کارگردان: الکس د لا ایگلسیا.
▪ فیلمنامه: خورخه گوئریکائچه واریا، الکس د لا ایگلسیا بر اساس داستانی از گیلرمو مارتینز.
▪ موسیقی: روکه بانیوس.
▪ مدیر فیلمبرداری: کیکو د لا ریکا.
▪ تدوین: آلخاندرو لازارو، کریستینا پاستور.
▪ طراح صحنه: کریستینا کاسالی.
▪ بازیگران: الیجا وود[مارتین]، جان هارت[آرتور سلدوم]، لئونور واتلینگ[لورنا]، جولی کاکس[بث]، برن گورمن[پادوروف]، آنا مسی[خانم ایگلتون]، جیم کارتر[بازرس پترسون]، آلن دیوید[آقای هیگینز]، دومینیک پینون[فرانک]
.▪ ١٠٧ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٨ اسپانیا، فرانسه.
▪ نام دیگر: Crimes à Oxford، Oxford Crimes.
▪ ژانر: جنایی، مهیج.
سال ١٩٩٣. مارتین دانشجویی آمریکایی وارد دانشگاه آکسفورد می شود. او قصد دارد تا پروفسور سلدوم را به عنوان استاد راهنمای تز خود انتخاب کند. کسی که به خاطر دلبستگی بلندپروازانه اش به نظریات ویتگنشتاین درباره حقیقت شهرتی فراوان دارد.
مارتین در یک جلسه سخنرانی سلدوم درباره کتاب رساله منطقی فلسفی ویتگنشتاین شرکت می کند. در این جلسه سلدوم می کوشد با استناد به نظریات ویتگنشتاین ثابت کند که امکان دسترسی به حقیقت ممکن نیست. مارتین در اعتراض به او می گوید که ایمان دارد حقایق ریاضی وجود دارند و همین باعث شکرآب شدن رابطه شکل نگرفته او و سلدوم می شود.
مدتی کوتاه بعد، سلدوم که به ملاقات صاحبخانه مارتین[خانم ایگلتون که به همراه دختر نوازنده اش بث زندگی می کند] رفته، او را مرده می یابد. مارتین و سلدوم که همزمان در صحنه جنایت حضور یافته اند، توسط بازرس پترسون مورد بازجویی قرار می گیرند.
سلدوم به پلیس می گوید کاغذی دریافت کرده که در کنار نام دوست قدیمیش خانم ایگلتون جمله اولین نفر از یک سری نوشته شده بود. اما همین امر باعث می شود تا خود به عنوان مظنونی که با استفاده از هوش سرشارش دست به قتل دست زده، شناخته شود. ولی سلدوم قصد دارد تا با حدس زدن جنایت بعدی، خود را تبرئه کند. همزمان مارتین و دوست دخترش پرستاری اسپانیایی به نام لورنا- نیز شروع به تحقیق در این رابطه می کند. راه این سه نفر خیلی زود به هم پیوند می خورد، اما ...
● چرا باید دید؟
الکس[آلخاندرو] د لا ایگلسیا[مندوزا] متولد ١٩٦٥ بیلبائو، اسپانیا است. کارگردان محبوبی است که کارهایش سبک و سیاق فیلم های گیلرمو دل تورو را دارند، البته با کمی طنز که متاسفانه هنوز در پخش آمریکا یا جهانی به اقبالی مانند دل تورو دست نیافته اند.
اما این اتفاق از ارزش کار او نمی کاهد. اولین فیلم کوتاهش Mirindas asesinas در ١٩٩١ جوایز متعددی از جشنواره ها گرفت و اولین فیلم بلندش کمدی علمی تخیلی جنبش جهش یافتگان/ Acción mutante سه جایزه گویا را به چنگ آورد. شهرت بین المللی با دومین فیلمش روز هیولا در ١٩٩٥ به سراغش آمد. یک کمدی سورئالیستی و هراس آور که بیش از ١٥ جایزه نصیب او کرد. فیلم های بعدی او پردیتا دورانگو، مردن از خنده و ذخایر ملی نیز همگی رگه های برجسته از کمدی داشتند و موقعیت او را در سینمای کشورش به اوج رساندند.
دومین موفقیت بین الملی او با هجویه اش بر سینمای وسترن به نام ٨٠٠ گلوله در سال ٢٠٠٢ شکل گرفت. د لا ایگلیسیا بعد از ساختن &#۰۳۹;Crimen perfecto&#۰۳۹; در ایتالیا و کسب ستایش منتقدان به خاطر طنز سیاهش به سراغ داستانی کاملاً جدی رفته است.
جنایات آکسفورد بر اساس داستانی ساخته شده که جوایز معتبری به دست آورده و ریاضی دان آرژانتینی گیلرمو مارتینز آن را نوشته است. بنابر این وجود ارجاع های فلسفی و ریاضی در داستان مانند نظریات ویتگنشتاین یا تئوری فیبوناچی اتفاقی نیست.
و همان طور که مارتینز کوشیده بود با روایت داستانی ظاهراً جنایی بحث قطعیت را پیش بکشد، د لا ایگلسیا نیز سعی کرده یک تریلر جنایی فلسفی/ریاضی بسازد. د لا ایگلسیا با وجود بهره مند بودن از بودجه ای اندک در حدود ١٠ میلیون دلار و بعد از انصراف مایکل کین و جرمی آیرونز برای بازی در نقش سلدوم، بهترین فرد را برگزیده است.
جان هارت شاید در سال های اخیر کمتر در چنین اندازه هایی ظاهر شده بود و به جرات می شود گفت که چکیده همه تجارب تئاتری و سینمایی خود را به شکلی خیره کننده-مخصوصاً در جلسه سخنرانی اش درباره کتاب ویتگنشتاین- به نمایش می گذارد.
جرات می کنم و می گویم ترکیب ریاضیات و جنایت به فرجامی خیره کننده انجامیده که دکوپاژ حیرت انگیز د لا ایگلسیا با پلان های طولانی آن را زینت داده است. او به کمال روح اثر، و همچنین تنها کتابی که لودویگ یوزف یوهان ویتگنشتاین در زمان حیات خود[به سال ١٩٢١] منتشر کرده بود، را دریافته و آن را به فیلم انتقال داده است.
مردی که باب های زیادی از جمله فلسفه ریاضی، فلسفه زبان، فلسفه ذهن را در فلسفه گشود و کتاب رساله منطقی-فلسفی[Tractatus Logico-Philosophicus] او حاوی نظریاتش درباره دنیا، حقیقت، علم، اخلاق، دین، فلسفه، عرفان، زیان و تفکر است.
جنایات آکسفورد در یک کلام باز کننده باب تازه ای در ساخت تریلرهای جنایی است که آن را مدیون منبع ارجاع خود و کار دقیق د لا ایگلسیا است. یک فیلم جنایی واقعاً بالغ به معنای دقیق کلمه که فیلم های بزرگ این ژانر مانند هفت را نیز حقیر جلوه می دهد! دستاورد د لا ایگلسیا را می ستایم و به احترامش از جا برمی خیزم. او لایق جایگاهی رفیع تر از دل تورو در سینمای کشورش و دنیاست و فیلمش ارزش نوشتن حتی یک تک نگاری مفصل را دارد.
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید