پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

بررسی تاثیر پلاریته در نتایج پاسخهای شنیداری ساقه مغز (ABR) در بیماران با ضایعات حلزونی و فراحلزونی در بیمارستان رسالت و امیر اعلم ۱۳۷۴-۷۶


بررسی تاثیر پلاریته در نتایج پاسخهای شنیداری ساقه مغز (ABR) در بیماران با ضایعات حلزونی و فراحلزونی در بیمارستان رسالت و امیر اعلم ۱۳۷۴-۷۶
● مقدمه:
یکی از مفیدترین تستهای الکتروفیزیولوژیک در زمینه بررسی سیستم شنیداری، تست پاسخهای برانگیخته شنیداری ساقه مغزی(Auditory Brainstem Response (A.B.R می باشد، بطوریکه امروزه این تست در کلیه کلینیکهای رادیولوژی، نورولوژی به عنوان یک تست ممتاز در مجموعه تستهای تشخیصی ضایعات عصب شنوائی و یا ضایعات مغزی بکار می رود. گروهی از محققین اعتقاد دارند که نتایج بدست آمده با پلاریته های مختلف دارای اختلاف قابل ملاحظه ای نمی باشد و بر عکس گروهی دیگر معتقدند که مشخصاً امواج (A.B.R) تحت تأثیر پلاریته واقع می شوند. وجود این تناقض لزوم پژوهش بیشتر پیرامون پلاریته را مشخص تر می سازد.
● مواد و روشها:
این پژوهش بر روی ۱۴۸ بیمار و ۲۹۶ گوش صورت پذیرفته است که از این تعداد ۷۵ نفر مرد و ۷۳ نفر زن بوده اند.
● یافته ها:
نتایج (A.B.R) این بیماران که با سه پلاریته انبساطی، انقباضی و متناوب بدست آمده با یکدیگر مقایسه شده است. از این تعداد ۶۹ نفر در هر گوش دارای شنوائی طبیعی بوده و نتایج تست (A.B.R) آنها نیز نرمال بوده که در دسته بندی طبیعی طبقه بندی شده اند. ۱۷ نفر از بیماران مبتلا به ضایعه رتروکوکلئر بوده اند که توسط پزشک متخصص و نتایج تستهای رادیولوژیک و سایر تستهای پاراکلینیک برای آنها تشخیص ضایعه رتروکوکلئر داده شده و توسط تست (A.B.R) وجود ضایعه در این افراد ثابت شده است. زمان نهفتگی امواج ) I ‚III ‚V ( و فاصله بین موج I تا V در سه گروه نرمال، کوکلئر و رتروکوکلئر محاسبه گردید. این طبقه بندی بر اساس میزان شنوائی در اودیومتری تون خالص در سه فرکانس ۱۰۰۰ و ۲۰۰۰ و ۴۰۰۰ هرتز(Hz) و محل ضایعه صورت گرفته است. نتایج نشان داد که زمان نهفتگی موج I در سه پلاریته مختلف از نظر آماری دارای اختلاف معنی داری می باشد (p<۰.۰۵) ولی امواج III و V و زمان نهفتگی بین امواج I تا V اختلاف قابل توجهی در سه پلاریته ذکر شده ندارند.
● نتیجه گیری و توصیه ها:
نکته قابل توجه این بود که زمان نهفتگی و امواج ثبت شده در پلاریته انبساطی Rarefaction در مقایسه با دو پلاریته دیگر از ثبات بیشتری برخوردار بودند.
رویا ابوالفضلی
حسین باقری
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید