جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

بررسی شیوع و شدت تحلیل لثه در دندان های قدامی و پرمولر بیماران مراجعه کننده به دانشکده دندانپزشکی تبریز


بررسی شیوع و شدت تحلیل لثه در دندان های قدامی و پرمولر بیماران مراجعه کننده به دانشکده دندانپزشکی تبریز
● زمینه و هدف:
تحلیل لثه می تواند مشکلات متعددی از قبیل افزایش حساسیت دندانی،‌به مخاطره افتادن زیبایی، پوسیدگی سطح ریشه و مشکلات کنترل پلاک را به همراه داشته باشد که درمان هر یک نیازمند صرف وقت و هزینه از طرف بیمار می باشد. با توجه به اهمیت تحلیل لثه این مطالعه جهت ارزیابی میزان شیوع و شدت این مشکل بالینی در دندان های قدامی و پرمولر انجام گرفت.
● روش بررسی:
این مطالعه روی ۲۴۶ بیمار با گروه سنی ۱۰ تا ۷۰ سال مراجعه کننده به دانشکده دندان پزشکی تبریز انجام و تمام اندازه گیری های مربوط به تحلیل لثه اعم از عمق و عرض تحلیل به وسیله پروب پریودنتال و تحت نور کافی صورت گرفت. علاوه بر این نوع تحلیل لثه نیز براساس طبقه بندی میلر بررسی گردید. ضمنا جهت توافق آماری داده ها برخی از مقادیر دو بار اندازه گیری و تجزیه و تحلیل آماری با تست های آماری chi square, kappa و t-test انجام گرفت.
● یافته ها:
نتایج بیانگر این مساله بود که ۴۵.۹% افراد دارای تحلیل لثه بودند و تحلیل لثه از محدوده سنی ۳۰-۱۰ سال (۲۲.۳%) تا محدوده سنی ۷۰-۵۰ سال افرایش یافته (۱۰۰%) و شیوع تحلیل لثه در مردان به طور آشکار بیشتر از زنان بود (P<۰.۰۵). شایع ترین نواحی دارای تحلیل به ترتیب در سطح لینگوال لترال راست پایین (۳۷.۴%)، لترال چپ پایین (۳۷%) و سطوح باکال سانترال چپ پایین (۲۰.۷%) و سانترال راست پایین (۲۰.۳%) قرار داشته و کلاس یک میلر شایع ترین نوع تحلیل لثه مورد مشاهده بود.
● نتیجه گیری:
با توجه به شیوع بالای این مشکل بالینی ارایه برنامه های آموزشی و انجام تحقیقات بیشتر از نوع تحلیلی و تجربی لازم به نظر می رسد.
اردشیر لفظی
امیر اسکندری
نادر ابوالفضلی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید