جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

چه کسی هیلا‌ری را به کناره‌گیری توصیه می‌کند ؟


چه کسی هیلا‌ری را به کناره‌گیری توصیه می‌کند ؟
در انگلستان آنها به مردان خاکستری پوش معروفند. آنها کسانی هستند که یک سیاستمدار کمتر تمایل دارد از آنها چیزی بشنود. افرادی که در ملا‌قات با شما به آرامی در گوشتان می‌خوانند که همه چیز تمام شده ، باید کنار بکشید و رقـابـت را واگذار کـنید. آنها معمولا‌ اعضای ارشد حزب شمـا هستند. دوستان وفادار و همکارانی که آنقدر قابل اعتماد هستند که حقیقت را به شما بگویند .
حتی اگر حقیقت، پایان رویاهای سیاسی شما باشد. در حالی که شاهدان رقابت‌های انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا به اتفاق، پایان جدال هیلا‌ری کلینتون از این انتخابات را پیش بینی می‌کنند، اکنون بحث اصلـی در خصوص چگونگی اعلا‌م کناره‌گیری او از رقابت‌هاست، اما چه کسی به او خواهد گفت که کنار بکشد؟ درحال حاضر کلینتون در موقعیتی قرار دارد که همه چیز علیه اوست.
رقیب او، باراک اوباما از هیات‌های نمایندگی بیشتری نسبت به وی برخوردار است و در ایالت‌های بیشتری به پیروزی رسیده و در رقابت‌ها همچنان پیشتاز است و چشم‌انداز ضعیفی وجود دارد که کلینتون بتواند در ایالت‌های باقی مانده شکست‌های خود را جبران کند. با وجود تاییداتی که اوباما هر روزه از جانب مقامات ارشد حزب دموکرات و نمایندگان به دست میآورد، شانس کلینتون در زمینه متقاعد ساختن این نمایندگان و مقامات ارشد دموکرات به تغییر نظرشان و انتخاب وی به عنوان نامزد حزب دموکرات کاهش می یابد. برخی در حزب دموکرات نگرانند که هرچه این رقابت‌ داخلی طولا‌نی‌تر شود،‌ جان مک کین نامزد جمهوری خواه بهتر می‌تواند پیام خود را به دیگران منتقل کند.
تنها طریقی که خانم کلینتون بتواند در انتخابات پیروز شود تبلیغات منفی برضد اوباما و تلا‌ش برای نشان دادن عدم صلا‌حیت وی در انتخابات است به طوری که نمایندگان ارشد مجبور به روی گرداندن از وی (اوباما) شوند. اما اکثر افراد حزب تمایلی به وقوع چنین اتفاقی ندارند . آنها بر این باورند که حمله تمام عیار کلینتون به اوباما باعث لطمه زدن به حزب ، نماینده احتمالی حزب و حتی خود کلینتون - شخصی که در حزب از احترام بالا‌یی برخوردار است و در سالهای آتی از موقعیت بالا‌یی در حزب بهره‌مند است- خواهد شد . در نتیجه شماری از سران دموکرات ها بر این باورند که کلینتون هر چه زودتر باید به مبارزه خود پایان دهد و با احترام از انتخابات کناره گیری کند . مایک لوپیکا نویسنده روزنامه نیویورک دیلی چنین می نویسد: " تنها یک فرصت برای کلینتون باقی مانده است و آن هم پایان دادن به مبارزه با اوباما و کناره گیری از انتخابات است ."
وی می افزاید: شاید فرد دیگری باید دست به کار شود و حوله را به داخل رینگ مسابقه بیندازد ( رقابت را پایان دهد ) اما چه کسی انجام آن را به عهده بگیرد و چه موقع؟ وقوع این موضوع قبل از انتخابات مقدماتی در ایالت کنتاکی در ۲۰ می ناممکن بود زیرا کلینتون در آنجا از محبوبیت بالا‌یی برخوردار بود و می توانست پیروز شود ( و پیروز هم شد. ) اما انتخابات کنتاکی همزمان با انتخابات اورگان برگزار شد؛ جایی که اوباما به پیروزی رسید . اوباما با این پیروزی این مساله را برای همگان روشن ساخت که او تنها فرد لا‌یق و نامزد مطرح دموکرات هاست . در چنین موقعیتی ضروری است کسی در کمپ کلینتون به وی ابلا‌غ نماید که رقابت تمام شده است. تعداد معدودی در حزب دموکرات و یا در کمپ کلینتون حضور دارند که می توانند این وظیفه را به عهده گیرند . بسیاری از اعضای ارشد حزب نظیر تد کندی، جان کری و جان ادواردز از باراک اوباما حمایت کرده اند . برخی از بزرگان حزب نیز موضع بی طرفی اتخاذ کرده اند و ممکن است از آنها خواسته شود تا اخبار بد را به گوش کلینتون برسانند . ال گور، احتمالا‌ً بارزترین انتخاب در این زمینه است . او به عنوان معاون رئیس جمهور در کابینه بیل کلینتون، همسر هیلا‌ری کلینتون خدمت می کرد و تاکنون نیز در جدال انتخاباتی بی طرف بوده است.
هری رید رهبر اکثریت درسنا نیز ممکن است در موقعیتی باشد که خبر کناره گیری را به کلینتون ابلا‌غ کند.اما این دو شخصیت از یک نقصان اصلی برخوردارند و آن هم موضوع جنسیت آنهاست.اگرچه آنها ممکن است بتوانند نمایندگان عالی را تحریک نمایند اما احتمال بسیار کمی وجود دارد که آنها کلینتون را به کناره گیری از رقابت ها توصیه کنند.پگی نونان ستون نویس آمریکایی به نقل از یکی از نمایندگان بزرگ دموکرات می نویسد: " زنان سفید پوست، بزرگترین و قابل اعتمادترین حامیان کلینتون بوده اند. شاید آنها تنها کسانی هستند که می‌توانند از عهده چنین وظیفه ای برآیند."اما کلینتون به کدام یک از زنها گوش فرا خواهد داد؟ نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و قدرتمندترین زن در سیاست‌های دموکراتیک از سوی کمپ کلینتون به عنوان حامی او با ما شناخته شده است، اگرچه وی هیچ اظهارنظری در این باره نکرده است. پگی نونان به نقل از نماینده فوق می‌گوید: " کلینتون ها این طور می پندارند که پلوسی، حامی اوباماست.
اوباما در ناحیه سانفرانسیسکو که متعلق به پلوسی است از ۷۰ درصد حمایت‌ها برخوردار است. بنابراین تنها تعداد معدودی از سیاستمداران زن باقی خواهند ماند که هیلا‌ری کلینتون به پیشنهاد آنها توجه خواهد کرد.دایان فینستاین سناتور کالیفرنیا از زمان آغاز رقابت های انتخاباتی از کلینتون حمایت کرده و به او وفادار بوده است.اما اظهارات اخیر وی در خصوص طولا‌نی شدن رقابت ها که می تواند تاثیر منفی بر حزب بگذارد از سوی برخی چنین تفسیر شد که به کلینتون می گوید زمان وی به اتمام رسیده است،اما او سپس تعهد خود را به حضور مداوم کلینتون در رقابت ها اعلا‌م داشت و گفت هیلا‌ری باید تا زمانی که احساس می کند شانس پیروزی دارد، ادامه دهد.از دیگر شخصیت های پیشنهادی می توان به " باربارا میکولسکی" سناتور مریلند، "کتلین کندی تاون سند" دختر رابرت کندی و الن ملکلم اشاره کرد . جان زوگبی تحلیلگر سیاسی در گفتگو با بی بی سی اظهار داشت که باربارا باکسر سناتور کالیفرنیا ، پتی موری سناتور واشنگتن و بلا‌نش لینکلن سناتور آرکانزاس نیز گزینه های مناسبی برای توصیه به کناره گیری کلینتون هستند . اما در پشت پرده، هیلا‌ری کلینتون شاید بتواند به توصیه های مگی ویلیامز مدیر تبلیغاتی خود در زمینه کناره گیری از رقابت ها گوش فرا دهد . شخصی که از سال ۱۹۹۲ همزمان با ورود کلینتون به کاخ سفید با وی فعالیت می کند .
بنابراین از این افراد که اکثر آنها زن هستند ، انتظار می رود قبل از اینکه دیر شود با کلینتون دیدار کنند و وی را از رقابت ها کنار بکشند . البته شخصیت دیگری در تیم کلینتون به چشم می خورد که زن نیست و کلینتون ممکن است بیش از هر فرد دیگری از او حرف شنوی داشته باشد . او تجربه بالا‌یی در مبارزات ریاست جمهوری دارد و هیلا‌ری را بهتر از هر کس دیگری می شناسد، بله او بیل کلینتون است . وقتی بیل کلینتون همسر وی قصد داشته باشد در گوش همسرش زمزمه کند این لحظه شاید همان لحظه باشد که کلینتون بفهمد که بلند پروازی های ریاست جمهوری اش به پایان رسیده است
منبع : روزنامه آفتاب یزد


همچنین مشاهده کنید