شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


تاریخی‌ترین شهر اسپانیا


تاریخی‌ترین شهر اسپانیا
قدمت شهر بارسلون به قرن اول میلادی بازمی‌گردد که توسط اقوام کارتاژ پایه‌گذاری شد و در دوران فتح اندلس، این شهر نیز شاهد لشگرکشی‌های مسلمانان بود. مسلمانان این شهر را «برشلونه» یا «برشنونه» می‌‌نامیدند که برگرفته از نام لاتین «بارسینونا» بود. در آن دوران این شهر به خاطر فراوانی گندم، حبوبات و عسل معروف بود و از سواحل آن مروارید به دست می‌‌آمد به همین دلیل محل تاخت و تاز یونانیان بوده و در قرون وسطی نام «بارسلونا» را یونانیان بر این محل گذاشتند.
شهر بارسلون هم‌اکنون نیز یکی از غنی‌ترین شهرهای اسپانیا از لحاظ فرهنگی و مراکز مهم بازرگانی و صنعتی است... این شهر بندری مرکز استان بارسلون و ناحیه خودمختار کاتالونیا و پس از مادرید، مهمترین شهر اسپانیاست.
● جغرافیای بارسا
این شهر در شمال‌شرقی اسپانیا در نزدیکی فرانسه و از شهرهای قدیمی شبه‌جزیره ایبری در سواحل دریای مدیترانه واقع شده و از سه قسمت جدید، کهنه و حومه شهر تشکیل شده است.این شهر سیزده کیلومتر سواحل زیبا دارد و یکی از بهترین مکان‌های گردشگری برای اروپاییان است. جلگه وسیعی به پهنای حدود پنج کیلومتر توسط رشته‌کوه‌های «کالسرولا» محدود شده و سبب حاصلخیزی این منطقه می‌‌باشد.جمعیت این شهر حدود یک میلیون و ششصد هزار نفر است و یکی از شهرهای پرجمعیت اسپانیا می‌‌باشد. بارسلونا دارای آب‌وهوای مدیترانه‌ای است، با زمستان‌های معتدل و مرطوب و تابستان‌های گرم و خشک.سردترین ماه‌های سال، ژانویه و فوریه است که دما به ده درجه بالای صفر می‌‌رسد. در این شهر به ندرت برف می‌‌بارد اما باران‌های فراوان در شش ماهه دوم سال هوای شهر را مرطوب و دلپذیر می‌کند. گرم‌ترین ماه‌های سال نیز جولای و آگوست با ۳۰ تا ۳۸ درجه بالای صفر است.
● مکان‌های دیدنی
بارسلون دارای دوازده پارک تاریخی و دارای آثار باستانی است. همچنین سواحل زیبای بارسلون محلی برای تفریح اروپاییان است. بارسلون چندین آسمانخراش دارد که بلندترین آن «هتل هنر» است و ۱۵۴ متر بلندی دارد.
این شهر به تنهایی سه محوطه میراث فرهنگی کشور اسپانیا را در خود جای داده است. هفت بنا از آثار معمار مشهور «آنتونیو گاودی»، بیمارستان «دو سنت پو» که به دلیل معماری منحصربه‌فردش در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده و صخره‌نگاری‌‌های ماقبل تاریخ در حاشیه مدیترانه.مشهورترین موزه شهر بارسلون، موزه پیکاسو است که نزدیک به ۳۵۰۰ اثر این نقاش قرن بیستم را در خود جای داده است. موزه خوان میرو و موزه دریایی بارسلون از دیگر موزه‌های مشهور این شهر هستند. نکته دیگر این‌که بارسلون یکی از قدیمی‌ترین و اولین دانشگاه‌های اروپا را در خود جای داده که قدمت آن به سال ۱۴۵۰ میلادی بازمی‌گردد.باشگاه فوتبال بارسلونا با نام FC بارسلونا و مجموعه المپیک بارسلون نیز موردتوجه ورزش‌دوستان سراسر جهان است تا جایی که المپیک سال ۱۹۹۲ در این کشور برگزار شد.طبق قراردادی شهر بارسلون در ۲۴ دی ۱۳۷۸ خواهرخوانده اصفهان شناخته شد و همچنین مقرر شد این دو شهر در زمینه‌های مختلف فرهنگی، ورزشی و تجاری با یکدیگر همکاری ‌کنند.
● حمل و نقل
شهر بارسلون دارای مجهزترین قطارهای سریع‌السیر و شبکه گسترده قطار زیرزمینی است. فرودگاه بین‌المللی بارسلون از اعتبار خاص جهانی برخوردار است.در واقع از زمان بازی‌های المپیک ۱۹۹۲ که در آنجا برگزار شد، این شهر از نظر فرهنگی، اقتصادی و تکنولوژی تغییرات چشمگیری داشته است. حتی این شهر نمونه موفق مناسب‌سازی محیط برای معلولین است و امکانات حمل‌ونقل عمومی شهری برای معلولین هم وجود دارد.
جاده‌ها و بزرگراه‌های بارسلون از استاندارد جهانی برخوردار است و همچنین دو راه‌ اصلی یکی بر حاشیه کوه و دیگری در کنار ساحل دارد و انواع اتوبوس‌های شهری و بین‌شهری در این جاده‌ها در رفت‌وآمد هستند.به طور کلی شهر بارسلون به دلیل آب‌وهوا و فرهنگ و صنعت و بازرگانی خواهرخوانده شهرهای مختلف جهان از جمله ریودوژانیرو (برزیل)، بوسان (کره جنوبی)، هاوانا (کوبا)، استانبول (ترکیه)، دوبلین (ایرلند)، اصفهان، دبی (امارات)، آتن (یونان)، سائوپائولو (برزیل) و سن‌پترزبورگ (روسیه) ‌است.اما نکته دیگری که باید به آن اشاره داشت، موقعیت سیاسی این شهر است. بارسلونا مرکز ایالت کاتالونیای اسپانیاست و از سال‌ها قبل این ایالت سعی در خودمختاری داشت اما دولتمردان اسپانیا با این امر مخالف هستند. طی این سال‌ها بارها آشوب‌های خیابانی در این منطقه اتفاق افتاد. همچنین مردمان این شهر خود را جدا از اسپانیا می‌‌دانند و تفکرشان این است که کشوری جدا هستند. شاید به همین خاطر دیدارهای رئال‌مادرید و بارسلونا به جز جذابیت‌های ورزشی، محل جنگ سیاسی بین مردمان بارسلونا و دولتمردان اسپانیاست.
امید کوکب پیک
منبع : مجله خانواده سبز


همچنین مشاهده کنید