پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

بررسی شیوع علل دیسترس تنفسی در نوزادان بستری در NICU و سیر بیماری در آنان


بررسی شیوع علل دیسترس تنفسی در نوزادان بستری در NICU و سیر بیماری در آنان
● هدف:
بررسی شیوع علل دیسترس تنفسی و سیر بیماری در نوزادان بستری در بخش مراقبت ویژه نوزادان.
● روش بررسی:
مطالعه به روش گذشته نگر از نوع توصیفی- مقطعی و از طریق بررسی پرونده های نوزادانی بود که در مدت یکسال بعلت دیسترس تنفسی در بخش مراقبت ویژه نوزادان بستری شده بودند.
● یافته ها:
از تعداد ۱۵۳ بیمار مورد بررسی ۷۹ بیمار (۵۱.۶%) به دلیل بیماری غشاء هیالن، ۲۴ بیمار (۱۵.۷%) به دلیل تاکی پنه گذاری نوزادی، ۱۸ بیمار (۱۱.۷۶%) به دلیل پنومونی و sepsis، ۸ بیمار (۵.۲%) به دلیل بیماری قلبی، ۶ بیمار (۳.۹%) به دلیل سندرم آسپیراسیون، ۱۴ بیمار (۹۱.۱۵%) به دلیل عواملی مانند آسفیکسی و هیپوکسی و هیپوگلیسمی و بقیه موارد به دلایل دیسترس تنفسی ناشی از فتق دیافراگمی، هیپوپلازی ریه، اختلال آناتومیکی و آترزی مری و فیستول بین نای و مری بستری بودند.از ۱۵۳بیمار پذیرش شده ۱۱۷بیمار با حال عمومی خوب مرخص و ۳۶ بیمار (۲۴.۲%) فوت شدند. از ۳۶ بیمار فوت شده ۶۷.۶% به دلیل بیماری غشاء هیالین، ۱۰.۸۱% به دلیل پنومونی و sepsis، ۸.۱% به دلیل بیماری قلبی و ۲.۷% به دلیل سندرم آسپیراسیون فوت شده بودند و در مورد تاکی پنه گذاری نوزادی مرگ و میر دیده نشد. در این مطالعه معلوم شد که علل ریوی دیسترس تنفسی شایع تر از سایر علل و در بین علل ریوی نیز بیماری غشاء هیالن شایع ترین علت بستری نوزادان بدلیل دیسترس تنفسی بود. این بیماری در نوزادانی که سن بارداری و وزن زمان تولد کمتر از معمول داشتند شیوع بیشتری داشت و در بین علل مرگ و میر نیز شایع ترین علت مربوط به بیماری غشاء هیالن بود.
● نتیجه گیری:
بر اساس این بررسی و مطالعات مشابه می توان نتیجه گرفت که با پیشگیری از تولدهای زود هنگام که عامل مهمی در افزایش شیوع بیماری غشای هیالن در نوزادان است و نیز با درمان مناسب نوزادان مبتلا می توان تا حدودی از شیوع این بیماری و عوارض و مرگ و میر ناشی از آن کاست.
زهرا خلیلی متین زاده
حسن ابوالقاسم
سوزان کاووسی
محمد ترکمن
زهره کاوه منش
عباس شهابی اقدم
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید