پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


فال گیر دیروز، درمانگر امروز


فال گیر دیروز، درمانگر امروز
جن گیر و رمال های سال های پیش که به خاطر به روز شدن، نام خود را به فال گیر و دعانویس تغییر داده بودند این بار با چهره و اسمی جدید وارد بازار می شوند و اخاذی از شهروندان ساده دل را ادامه می دهند. آن ها که اکنون اسم انرژی درمانگر را انتخاب کرده اند سعی دارند ساده لوحان را به سوی خود جلب کنند و احساسات مذهبی و دینی افراد را در پوشش انرژی درمانگر به بازی بگیرند. احساساتی که در صورت هدایت در مسیر صحیح، نه تنها می تواند به افراد جامعه انرژی و نیرویی ماورایی بخشد بلکه منشا» خلاقیت و تولید اثر نیز خواهد بود.
● مارگزیده ای با دستان شفابخش!
معروف ترین مدعی انرژی درمانی شخصی است که ادعا می کند با تمرکز انرژی هایی که از دستش ساطع می شود، قادر است بیماران مختلف را شفا دهد. او که انرژی اش را پس از یک مارگزیدگی به دست آورده، اذعان می کند که خودش هم از چگونگی این فرآیند کاملا آگاه نیست و از طریق آزمایش و تجربه به این نتیجه رسیده است و در نتیجه انرژی درمانی وی بر روی همه بیماران تاثیر یکسانی ندارد.او مدت هاست در بیشتر شبکه های ماهواره ای برنامه دارد و می گوید کسی که به او اعتقاد داشته باشد، انرژی اش را حتی از پشت صفحه تلویزیون هم دریافت می کند.جالب این است که او اقدام به فروش سی دی های انرژی خود آن هم به مبلغ ۴۵ هزار تومان کرده است.
دریکی از تبلیغات او برای سی دی هایش نوشته شده: " جدیدترین مباحث و دروس انرژی درمانی آقای ... شامل دادن انرژی از راه دور جهت برطرف کردن و درمان امراض گوناگون. آموزش نحوه دریافت انرژی بوسیله بیان کلمات و اصوات و ادعیه. بوسیله این سی دی صوتی در هر کجای ایران که باشید می توانید با نیت پاک انرژی را دریافت نموده و شاهد اثرات ان باشید. به همراه منتخب آهنگ و آوازهای علیرضا افتخاری، بیژن کامکار، منوچهر طاهرزاده، بنیامین، خواجه نوری."هر چند به درستی مشخص نیست که آهنگ های منتخب این افراد چه ارتباطی با بحث های انرژی درمانی دارد، با این حال در اولین نگاه به این تبلیغ می توان به غیر علمی و غیرماورایی بودن آن ایمان آورد.
پس از حضور گسترده این انرژی درمانگر در میان مردم و اعتماد افراد ساده لوح به وی، سودجویانی که تنها قصدشان کلاه برداری است خود را به عنوان انرژی درمانگر معرفی کردند و دست به اغفال افراد زیادی به خصوص زنان و دختران جوان زدند.
وزارت بهداشت و درمان نیز چندی پیش به مردم هشدار داد که فریب حرف های غیرعلمی و غیرمستند مدعیان انرژی درمانی را نخورند.کامران باقری لنکرانی در این خصوص اعلام کرده است: این افراد هیچ هنری غیر از کلاهبرداری ندارند و نباید اجازه داد با عواطف و باورهای دینی مردم بازی کنند. وزیر بهداشت همچنین تاکید کرد: ما نباید اجازه دهیم این افراد با تبلیغات واهی بدون اینکه اثرگذاری کارشان ثابت شده باشد بخواهند از امکانات رسانه ای استفاده کنند و خودشان را سر زبان ها بیندازند و کارهای غیرعلمی برای درمان بیماران انجام دهند.
سید علی بنی صدر کارشناس مسائل مذهبی در رابطه با مبحث انرژی درمانی به برنا گفت: تا به امروز تعریف درستی از انرژی درمانی ارائه نشده است و افراد جامعه اطلاعات صحیحی از آن ندارند همین امرعلت اصلی گرایش مردم به بحث انرژی درمانی است.وی ابراز داشت: افراد وقتی احساس می کنند که تمام راه ها به رویشان بسته شده و هیچ راهی برای حل مشکلاتشان ندارند به سراغ راه حل هایی از قبیل انرژی درمانی می روند و از این طریق احساس آرامش می کنند.
بنی صدر افزود: افراد وقتی احساس می کنند به بن بست رسیده اند و دیگر راهی برای پیش روی در زندگی خود ندارند به سراغ راهی می روند که نور الهی در آن می تابد نیرویی مافوق بشر و علم این در حالی است که افراد سود جو با استفاده از احساسات افراد شکست خورده انرژی درمانی را به عنوان یک راه چاره در پیش روی افراد قرار می دهند.وی تصریح کرد: بسیاری از افرادی که در زمینه انرژی درمانی فعالیت می کنند ارتباط مناسبی با مباحث الهی ندارند و با استفاده از نیرو های شیطانی افراد را هدایت می کنند.بنی صدر خاطر نشان کرد: تنها راه فرار از این گونه سود جویی ها مراجعه به عقل و منطق است.این کارشناس مذهبی در ادامه اظهار داشت: این نکته حائز اهمیت است که در بسیاری موارد افرادی که به انرژی درمانی گرایش دارند بعد از مدتی تاثیرات مثبتی در روند حل مشکلات خود می بینند اما این تاثیرات مثبت تنها حاصل اعتقادات پاک افراد به نیروی خداوندی است و انرژی هایی که افراد سود جو از آن استفاده می کنند هیچ گونه تاثیری در حل مشکلات ندارد.
● انرژی درمانی و افزایش خرافه پرستی
بحث علمی انرژی درمانی، در حال گذر از مراحل اولیه است به نحوی که علم، از یک سو انرژی درمانی را رد نکرده و از سوی دیگر به طور کامل آن را نپذیرفته است. ناصر قاسم زاده روان شناس بالینی و استاد دانشگاه با بیان این مطلب گفت: نمونه هایی از درمان توسط انرژی درمانی مشاهده شده که بسیار کم و نادر بوده است.
از سوی دیگر، افراد جامعه ما فقط اثرات مثبت انرژی درمانی را مشاهده می کنند در صورتی که آثار منفی آن که بسیار بیشتر است را نادیده می گیرند. وی با تاکید بر انجام انرژی درمانی، زیر نظر و با تایید وزارت بهداشت، افزود: در صورت عدم تایید وزارت بهداشت، انجام این کار، غیر قانونی است و درمان آنها منشا علمی ندارد. قاسم زاده در ادامه اظهار داشت: درصد زیادی از افرادی که به انرژی درمانی مراجعه می کنند زنان نازا هستند و چون تمامی راه های درمانی را برای باردار شدن طی کرده و نتیجه ای دریافت نکرده اند، انرژی درمانی را معجزه ای در جهت درمان خود تلقی می کنند. این استاد دانشگاه تاکید کرد: درصد کمی از افراد بر اثر تلقین پذیری در روش انرژی درمانی بهبود نسبی می یابند، مانند بیماران فلج حرکتی که در بعضی موارد علت بیماری آن ها، منشا عصبی و عاطفی دارد و تلقین و موارد مشابه انرژی درمانی بر روی این بیماران تا حدی تاثیرگذار است.
وی ادامه داد: اکثر افرادی که با انرژی درمانی به درمان بیماران می پردازند تحصیلات لازم را نداشته و دوره های آموزشی و درمانی را طی نکردهاند و با رشته های تحصیلی غیر مرتبط مشغول به انرژی درمانی هستند. این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در حال حاضر درصد کمی از افرادی که به کار انرژی درمانی می پردازند مورد تایید وزارت بهداشت هستند و شیوه های درمانی آنها به صورت علمی انجام می گیرد. وی با بیان این که پیامدهای انرژی درمانی در میان افراد جامعه، جنبه خرافی مردم را تقویت کرده است، افزود: اعتقاد به انرژی درمانی و بهبود با این روش، باورهای خرافاتی در میان مردم را افزایش می دهد. قاسم زاده در پایان از مردم درخواست کرد قبل از مراجعه به افرادی که انرژی درمانی می کنند، از علمی بودن و تایید این افراد توسط وزرات بهداشت، مطمئن شوند و سپس برای درمان اقدام کنند.
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید