سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


امروز یکشنبه ۱۲ خرداد ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛در تاریخ


امروز یکشنبه ۱۲ خرداد ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛در تاریخ
امروز یکشنبه ۱۲ خرداد ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ برابر با ۲۶ جمادی الاول سال ۱۴۲۹ هجری قمری و ۱ ژوئن سال ۲۰۰۸ میلادی
● ۱۱۴۹ سال پیش درچنین روزی - ۲۶ جمادی الاول سال ۲۸۰ هجری قمری:
« ابن طیفور» نویسنده و شاعر بنام بغدادی درگذشت او همزمان با ورود مامون عباسی به بغداد متولد شد وبعد از گذراندن دوره مکتب در بازار کتابفروشان بغداد به کتابت مشغول شد . ابن طیفور در بازار کتابفروشان با بسیاری از مشاهیر ادب آشنا شد و از محضر آنهادانش آموخت . سر انجام در سایه دانش گسترده و طبع لطیفی که داشت شاعری مشهور شد .
ابن طیفور در آثار منظومش میراث کهن ادبی را گرد آورد و آن را با دیدگاه انتقادی خود آراسته است . ابن طیفور بدون استفاده از هرگونه صفت ادبی ، و بسیار ساده وروان می نوشت و از الفاظ غریب به کار نمی برد . هم چنین در اشعارش وزنها سبک و کوتاهند و مضامین کهن بندرت دیده می شود . ابن طیفور اشعاری واقع گرایانه و مطابق احوال عامّه سروده ودر هر دو مقوله نویسندگی و شاعری آثاری ارزشمند از خود برجای گذاشته است که دیوان اشعار و اخبار بغداد از جمله اند .
● ۷۴ سال پیش درچنین روزی - ۲۶ جمادی الاول سال ۱۳۵۵هجری قمری:
آیت الله علامه میرزا محمد حسین نائینی از بزرگترین فقیهان ومراجع د رگذشت . آیت الله نائینی به واسطه اطلاعات وسیعش در علوم ریاضی ، حکمت ، فلسفه و عرفان و کلیات فقه مقام شامخی در میان علمای حوزه نجف یافت ، دقت نظر و تحقیقات علمی آیت الله نائینی ایشان رامحور حرکت علمی در حوزه علمی نجف اشرف قرار داد .
از مهمترین آثار ایشان « تنبیه الامّه و تنزیه المّله» را می توا ن نام برد این کتاب درباره انواع استبداد و حکومت خود کامه شاهان مستبد ووظایف فقها و روحانیون درخصوص دین واوضاع ایران در دوره قاجار است .
منبع : سایت خبری ایران


همچنین مشاهده کنید