جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

دیدگاه چهره های سیاسی درباره امام(ره)


دیدگاه چهره های سیاسی درباره امام(ره)
▪ سیدعبدالله صفی الدین نماینده حزب الله در ایران:
انتفاضه مردم فلسطین و خروش مجدد لبنان محصول اندیشه ناب امام خمینی(ره) است.
با تدبیر امام خمینی(ره) جمعیت سه میلیونی فلسطین به اجتماع یک میلیاردی مسلمانان جهان گره خورد و فلسطین پاره تن جهان اسلام جان تازه ای گرفت.
▪ ناصر ابوشریف عضو جنبش جهاد اسلامی فلسطین:
فلسطین به رهبری قاطع همچون امام خمینی(ره) نیازمند است چرا که ایشان درکی عمیق و دقیق از اوضاع منطقه و عوامل بیداری ملت داشتند و نسبت به نقش خویش واقف بودند و تلاش های مردم را در راستای تحقق هدفش که همان پیروزی بود به خدمت گرفتند.
▪ فضل سرور صاحب نظر فلسطینی:
نگاه امام خمینی(ره) به کرامت انسانی، توجه به مستضعفان جهان و تلاش برای رهایی بخشیدن مسلمانان سراسر جهان از یوغ ظلم ستمگران بود.
امام اولین کسی بود که صحبت از «به پا خیزد» کرد و اظهار داشت که باید در مقابل ظلمی که به مظلومی روا داده می شود ایستادگی کرد، هرچند که آن مظلوم از کشور ما نباشد.
خداوند امام بزرگوار را برای جهان اسلام فرستاد و محوریت حرکت در جهان اسلام را مسئله فلسطین قرار داد.
▪ رمضان عبدالله دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین:
مقاومت و ایستادگی مردم فلسطین در برابر تجاوزات بی رحمانه و ددمنشانه رژیم صهیونیستی، همچنین پیروزی های اخیر حزب الله در لبنان با الهام از افکار آزادیخواهانه و نجات بخش امام خمینی(ره) به دست آمده و ما از این جهت به آن بزرگوار مدیون هستیم.
▪ صلاح زواوی سفیر فلسطین در ایران:
تمام هم و غم امام خمینی(ره) اتحاد مسلمانان و دفاع از مظلومان و مستضعفان و آزادی فلسطین بود. زمانی که ایشان در نجف بودند فتوایی برای کمک به مبارزان فلسطین صادر کردند و یکی از علل تبعید حضرت امام(ره) دفاع از مسئله فلسطین و حملات ایشان به اسرائیل و آمریکا بود.
امام می فرمودند که «امروز ایران، فردا فلسطین» و به همین دلیل بود که روز جهانی قدس را اعلام کردند تا مسلمانان متحد شوند و برای آزادی قدس و مسجد الاقصی دست به دست هم دهند.
▪ ابواسامه ابوالمعطی عضو جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس:
امام خمینی(ره) شخصیتی هوشمند، مبتکر و رهبری بزرگ بودند که با انقلاب خود جمهوری اسلامی را به پشتوانه عظیمی برای فلسطینیان و خصمی برای صهیونیست های متجاوز تبدیل کرد.
با جایگاه خاصی که امام خمینی(ره) در نظام بین الملل داشت و با توجه به حمایت های ایشان از مردم فلسطین، آنان دلگرمی زیادی برای تداوم مبارزاتشان پیدا کردند.
▪ سهاد حسین صبح جانباز فلسطینی:
من امام خمینی(ره) را بسیار دوست دارم چرا که ایشان از ملت مظلوم فلسطین حمایت می کردند و به آنها پشت گرمی و امیدواری می دادند. امام خمینی، مرد حکمت، عدالت، انسانیت و به طور کلی مرد اسلام بود و ما به ایشان افتخار می کنیم.
▪ رزاق ابواحمد محقق فلسطینی:
امام خمینی(ره) با تحقق انقلاب اسلامی سکوی پرشی برای آزادسازی همه ملت های مسلمان از بند ظلم و ستم به وجود آورد.
امام عظمت اسلام و مسلمین را به جهانیان نشان داد و ثابت کرد که با پایداری، مقاومت و ایستادگی می توان ظالمان را به سر جایشان نشاند و شکست داد.
▪ علامه محمدحسین فضل الله روحانی برجسته لبنانی:
تأثیرپذیری مردم مقاوم منطقه از رهنمودهای امام خمینی(ره) آنچنان بودکه به مقابله با رژیم غاصب صهیونیستی پرداختند و تا پیروزی نهایی دست از مقاومت بر نخواهند داشت.
▪ خالد ابو ولید محقق لبنانی:
بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران موضوع فلسطین را در اولویت مسائل جهان اسلام قرار داد و می خواست همه مسلمانان حول محور فلسطین جمع شوند و به مردم فلسطین کمک کنند. بنابر این توجه جهانی به فلسطین هدیه ای بود که امام خمینی به این مردم مظلوم داد.
▪ ظفر آقا روزنامه نگار هندی:
حضرت امام(ره) یک هدف اصلی را دنبال می کرد و آن هم آزادی ملت های جهان و مقابله با استعمارگری قدرت های استعمارگر بود.
▪ پروفسور عبدالستار قاسم، نویسنده فلسطینی:
امام خمینی(ره) با تحقق انقلاب اسلامی توانست امیدی در دل ملت های مظلوم جهان به وجود آورد به نحوی که آمریکا و اسرائیل با مشاهده قدرت ایران در زمینه های مختلف شگفت زده شدند و به فکر افتادند که چگونه با این نیروی عظیم مقابله کنند.
▪ سهند صادقی بهمنی استاد دانشگاه کانادایی بیروت:
در لبنان و فلسطین و مصر و دیگر کشورهای اسلامی به امام خمینی به عنوان یک روحانی پرقدرت شیعه و یک رهبر مسلمین نگریسته می شود ایشان از جایگاهی رفیع در نزد ملت های مختلف جهان برخوردار است به ویژه ملت فلسطین که امام به این ملت می گوید در مقابل تجاوزات دشمن صهیونیستی ایستادگی کنید و نهراسید.
امام می فرمایند مقابله با دشمن متجاوز وظیفه هر زن و مرد مسلمانی است این فکر امام است که جاذبه و گیرایی دارد و امام از طریق دمیدن روح حماسی و روح جهاد در درون جوانان آنان را احیا می کند. آنها را از حالت یأس و ناامیدی و سکون خارج می سازد و به مسلمانانی شجاع و مقاوم در برابر ظلم و ستم تبدیل می کند.
آری مقاومت در فلسطین و لبنان مدیون امام است.
▪ سیدحسن عباس فطرت روحانی هندی:
مردم هند تحت تأثیر افکار امام قرار دارند و امام روحیه مبارزه و مقاومت را در آنها افزایش داده است. امام خمینی یک شخصیت استثنایی و جدا از همه علمای دیگر بود.
▪ شیخ محمدحسن نجفی ذاکری روحانی پاکستانی:
امام خمینی مسائل فقهی را به زبان روز مطرح می کردند و جزئی ترین مسائل دینی را با مردم در میان می گذاشتند همین مسئله باعث شد که افکار ایشان الهام بخش بسیاری از تحولات و حرکت ها در سطح داخلی و بین المللی باشد.
▪ حسین جمعه رئیس اتحادیه نویسندگان عرب:
انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی(ره) مفهومی نو به اجرای دموکراسی در کشورهای اسلامی بخشید که تا قبل از آن در کشورهای اسلامی شناخته شده نبود.
پیروزی انقلاب اسلامی تاثیری مثبت در زمینه های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی درداخل و خارج ایران داشت. و امام خمینی نسبت به مسئله فلسطین دیدگاهی متفاوت داشت و معتقد بود که دشمن اصلی امت اسلامی و عربی نه یهود بلکه جنبش صهیونیسیم است.
برهمین اساس ایشان مسئله فلسطین را جزو اولویت های مسائل سیاست خارجی ایران قرارداد و معتقد بود که مسائل ملت ها به ویژه امت اسلامی در قلب روند تحولات سیاسی قرار دارد.
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید