سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

مشخصات هیستوپاتولوژیک سندرم همولیتیک یورمیک کودکان و ارتباط آن با پیش آگهی نزدیک بیماری


مشخصات هیستوپاتولوژیک سندرم همولیتیک یورمیک کودکان و ارتباط آن با پیش آگهی نزدیک بیماری
● زمینه و هدف:
سندرم همولیتیک یورمیک، شایع ترین علت نارسایی کلیه کودکان می باشد. آنمی همولیتیک میکروآنژیوپاتیک، ترومبوسیتوپنی و نارسایی کلیه، سه رکن اساسی برای تشخیص می باشند. هدف از این مطالعه، بررسی یافته های هیستوپاتولوژیک بیوپسی کلیه و ارتباط آن با پیش آگهی نزدیک بیماران مبتلا به بیماری بود.
● روش بررسی:
مطالعه به روش گذشته نگر، مقطعی (Cross-sectional) و توصیفی انجام گردید. ۲۸ بیمار (۲۰ پسر ـ ۸ دختر) مبتلا به سندرم همولیتیک یورمیک با سن متوسط ۶ سال (±۴.۶)، در ۱۰ سال گذشته به بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) مراجعه نموده بودند. یافته های میکروسکوپ نوری در گلومرول ها (اسکلروز، نکروز، ضخامت دیواره مویرگ ها، کرسنت و ...)، آرتریول ها (ضخیم شدگی هیپرپلاستیک، ترومبوس، نکروز و ...)، شریان ها (ترومبوس، نکروز، چربی انتیما و ...)، اینتراستیشیال (التهاب، فیبروز و ادم)، عروق مدولری و توبول ها، بدون اطلاع از یافته های بالینی امتیازبندی شدند. پیش آگهی کوتاه مدت به صورت بهبود علایم حاد در کمتر از ۳ هفته تعریف شد. یافته ها در برنامه SPSS تحت آنالیز آماری قرار گرفتند و میانگین ها، تعیین و مقایسه شدند و رگرسیون در موارد مختلف تعیین گردید.
● یافته ها:
شایع ترین ضایعات مشاهده شده در گلومرول ها، کاهش لومن مویرگی و ضخیم شدن ضخامت جدار آن، در آرتریول ها، کاهش قطر لومن رگ به میزان خفیف، در شرائین، ضخیم شدن اینتیمای رگ، در اینتراستیشیوم، ارتشاح سلولهای آماسی و ادم بینابینی هر دو به میزان خفیف و به یک اندازه، در وازارکتا، پرخونی و در توبول ها، وجود cast بوده است. ضایعه آرتریولی بویژه آرتریوترومبوز، بیش ترین ارتباط را با میزان کراتینین سرم هنگام ترخیص داشته است.
● نتیجه گیری:
ضایعات عروقی (بخصوص آرتریولار)، مهم ترین عامل پیش گویی کننده در پیش آگهی کوتاه مدت کودکان مبتلا به (Hemolytic uremic syndrome ( HUS می باشند.
میترا مهرآزما
نکیسا هومن
شکراله یوسفی
حسن اتوکش
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید