پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


بچه پولدارها و دعا به جان قانون واردات خودرو


بچه پولدارها و دعا به جان قانون واردات خودرو
وقتی قیمت یک آپارتمان با مساحت دویست متر مربع در شمال تهران یک میلیون دلار است، پرداختن یکصد هزار دلار برای خرید یک خودرو کاملا طبیعی و عادی به نظر می رسد.خبرگزاری فرانسه در گزارشی به موضوع نمایش خودروهای لوکس در خیابانهای تهران توسط جوانان ثروتمند پرداخته و می نویسد: دولت ایران چند سالی است که مجوز واردات خودرو را صادر کرده است، اما به منظور حمایت از صنایع داخلی که هر سال بیش از یک میلیون خودرو تولید می کند، تنها خودروهای تجملی می توانند وارد کشور بشوند.مرسدس بنز لکسوس، تویوتا و نیسان در جاده ها دیده می شوند.بنابراین گزارش، سال گذشته سی و هفت هزار خودروی خارجی وارد کشور شد.
در خیابانهای تهران حتی تعداد اندکی خودروی فراری و لامبورگینی نیز دیده می شود. امیر اشکان یکی از جوانان تهرانی است که بعد ازظهر روزهای جمعه هر هفته سوار بر خودروی بی ام وی کوپه و نوی خود به خیابان آفریقا در شمال تهران می آید.
خیابانی که جوانان ثروتمند در آنجا خودروهای خارجی خود را که قیمت آنها اغلب از کل درآمد یک ایرانی طبقه متوسط در طول عمرش تجاوز می کند، به نمایش می گذارند.
امیر اشکان بیست و هشت ساله که ساعت مچی رولکس به دست دارد و از عینک مارک گوچی استفاده می کند مانند همه این جوانان داشتن خودروی خارجی را نماد بیرونی ثروت می داند و می گوید: باید از زندگی لذت برد.
امیر که مهندس ساختمان است می گوید در همه جای دنیا داشتن یک خودروی زیبا و شیک مسئله ای عادی است. در امریکا و اروپا و حتی در روسیه برخی افراد حتی هواپیما و کشتی های تفریحی در اختیار دارند اما اینجا بر سر استفاده از ماشینهای لوکس این همه بحث و جنجال به پا می کنند.
بی ام وی امیر که از نوع کوپه دو در سری سه است، نهصد و پنجاه میلیون ریال معادل شصت و شش هزار یورو می ارزد و او همه پول خودرو را نقد پرداخته در حالی که درآمد یک ایرانی از طبقه متوسط در ماه بین دویست تا سیصد یورو است.
امیر اشکان می گوید، البته برای رفتن به محل کارش از این خودرو استفاده نمی کند، چون جنبه خوبی ندارد. عباس که یک نمایشگاه فروش خودرو را اداره می کند، بدون اشاره به نام فروشگاهش می گوید، مجوز ویژه ای برای فروش این خودروها دریافت کرده و دست کم چهارصد هزار یورو از فروش آنها درآمد داشته است.
عباس همچنین می گوید، برخی از خریداران این خودروها آقازاده ها هستند.دولت از خودروهای وارداتی صد درصد مالیات می گیرد و به این ترتیب قیمت این ماشینهای لوکس دو برابر قیمت تمام شده در کشورهای حوزه خلیج فارس است. بر خلاف کشورهای دیگر ایرانی ها باید بهای خودروی خود را تماما نقدی بپردازند. عباس همچنین افزود قیمت این خودروها بین چهارصد تا سه هزار میلیون ریال یعنی بیست و هشت تا دویست و ده هزار یورو متغیر است و گرانترین مدل خودروی موجود در نمایشگاه وی مرسدس بنز اس سیصد و پنجاه است.
گزارشگر خبرگزاری فرانسه مدعی است، بدین ترتیب شاهد فراموش شدن شعار عدالت اجتماعی هستیم که اوایل انقلاب اسلامی ایران رواج داشت و محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران تلاش کرد بار دیگر مطرح کند.گزارش فرانس پرس ادامه می دهد، امروز ثروتمندان ثروتمند تر شده اند و فقرا به سختی می توانند هزینه خود را تا آخر ماه تامین کنند. ما شاهد تغییر فرهنگ اجتماعی در ایران هستیم. حدود سی سال افراد باید از نمایش دادن ثروت پرهیز می کردند، اما امروز کاملا بر عکس شده است آنهم، به علت بوجود آمدن طبقه جدیدی به یمن افزایش سرسام آور قیمت مسکن و واردات که به ثروت هنگفتی رسیده اند.عباس علاوه بر این معتقد است، وقتی قیمت یک آپارتمان با مساحت دویست متر مربع در شمال تهران یک میلیون دلار است، پرداختن یکصد هزار دلار برای خرید یک خودرو کاملا طبیعی و عادی به نظر می رسد. اما دیدن این ماشینهای شیک و زیبا از طرفی دیگر مردم را عصبانی می کند. اصغر که یک کارمند بانک و از طبقه متوسط جامعه است می گوید: این کاملا بیعدالتی است، یک جوان بیست ساله سوار یک خودروی دویست هزار دلاری می شود در حالی که حتی پنج هزار دلار هم درآمد در سراسر زندگیش کسب نکرده است.
در سالهای اخیر اختلاف طبقاتی به شدت افزایش پیدا کرده و انتقادهای بسیار سنگینی را حتی در داخل حکومت برانگیخته است. محمد که به این جوانان سوار بر خودروهای تجملاتی در خیابان آفریقا نگاه می کند می گوید، من هم داشتن یکی از این خودروها را فقط در رویا می بینم و اگر حتی تمام دوران زندگیم را کار کنم نخواهم توانست یکی از آنها را بخرم. او که سرایدار یک ساختمان مسکونی در حال ساخت است ماهانه تقریبا دویست و پنجاه یورو حقوق می گیرد، در حالی که رئیسش سوار یک مرسدس دویست و بیست هزار یورویی می شود که قیمت آن معادل هفتاد سال کار محمد است.محمد علاوه بر این گفت: منصفانه تر خواهد بود بتواند دست کم بعد از پنج یا ده سال کار یک ماشین مدل پایین بخرد اما حتی قادر به خرید این خودرو هم نخواهم بود.
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید