جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

گزارش چند مورد آلودگی ماهی سفید رودخانه ای (Rutilus rutilus) به انگل Ligula intestinalis در سد ارس


گزارش چند مورد آلودگی ماهی سفید رودخانه ای (Rutilus rutilus) به انگل Ligula intestinalis در سد ارس
● سابقه و هدف:
ارگانیسمهای فراوانی باعث ایجاد خسارت به ماهی ها می شوند که از ان جمله می توان به انگلها اشاره داشت. بیماری لیگولوز از جمله شایع ترین عفونتهای انگلی و از نظر اقتصادی از مهمترین بیماریهای ماهیان آب شیرین محسوب می گردد. در این مطالعه چند مورد آلودگی ماهی سفید رودخانه ای به انگل Ligula intestinalis معرفی می شوند.
● گزارش موارد:
تعداد ۵۰ عدد ماهی سفید رودخانه ای (Rutilus rutilus) که از رودخانه ارس صید شده بود از بازار ماهی فروشان شهرستان بابل تهیه و تمام آن به بخش انگل شناسی دانشکده پزشکی بابل انتقال داده شد و نمونه ها برای بررسی دقیق تر و بیشتر در فرمالین ۱۰% نگهداری شدند. تقریبا تمام ماهیهای بررسی شده بطور متوسط دارای ۵ ۴عدد لارو پلروسرکوئید بوده که اندازه این لاروها بطور متوسط به ۵±۳۰ سانتیمتر می رسیدند.
● نتیجه گیری:
این انگل از لحاظ ایجاد آلودگی در آبزییان بخصوص ماهیهای پرورشی از دیرباز شناخته شده و توسط بسیاری از افراد در دنیا و ایران گزارش گردیده است نکته مورد اهمیت توکسین تولید شده توسط این انگل است که در بدن ماهی ایجاد عوارض فیزیولوژیک خاصی می کند از آن جمله می توان به عقیم شدن ماهی،کوچک شدن جثه ماهی،رنگ پریده شدن ماهی و... اشاره داشت و نکته با اهمیت تر اینکه از نظر بهداشتی این توکسین می تواند انسان را دچار مشکل نماید.
محمدرضا یوسفی
سیدعلی اصغر سفیدگر
قربان ملیجی
سیدجواد موسوی
محمدیوسف اثنی عشری
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید