جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

بانوی اول کاخ سفید در قامت دیپلمات


بانوی اول کاخ سفید در قامت دیپلمات
بانوی اول کاخ سفید فرد منتخبی نیست، ماموریت تعریف شده و رسمی ندارد و حقوقی نیز دریافت نمی کند. با این وجود با این حال معمولا این طور رایج بوده است که همه بانوهای اول در مراسم مختلف در کنار رئیس جمهور و یا به جای وی شرکت می کنند.
این بانوها معمولا در امور بشردوستانه و خیرخواهانه مشارکت دارند. به همین دلیل می توانند افرادی را در این مورد به استخدام خود درآورند.
در سنت های آمریکایی این طور جا افتاده است که معمولا بانوی اول کاخ سفید حق ندارد در حالی که وظایف مربوط به دفتر خود در کاخ سفید را به انجام می رساند، به امری خارج از کاخ نیز اشتغال داشته باشد.
با این حال هیلاری رودهام کلینتون، همسر بیل کلینتون اولین بانوی اولی بود که پا را از این فراتر گذاشت و علاوه بر انجام امور بشردوستانه و خیرخواهانه، شغلی رسمی در دولت کلینتون به منظور توسعه اصلاحات در نظام درمانی آمریکا به وی محول شد.
او البته بعدها بازهم از این فراتر رفت و عنوان نخستین بانوی اول کاخ سفید را که توانسته به مجلس سنای آمریکا راه یابد، از آن خود کرد. این پیشرفت وی همچنان ادامه یافت تا جایی که اکنون به عنوان یکی از مدعیان تصاحب پست ریاست جمهوری مطرح شده است.
با این حال به نظر می رسد که لورا بوش، همسر رئیس جمهور فعلی آمریکا برداشتن گام بلندتری را نسبت به سلف خود در ذهن می پروراند. اگر هیلاری کلینتون فقط خود را به حضور در عرصه های سیاست داخلی آمریکا مقید می کرد، لورا بوش عرض اندام در سیاست خارجی کشورش را به عنوان دورخیزی برای جاه طلبی های آینده اش برگزیده است.
چندی پیش حضور جدی لورا بوش در سخنرانی همسرش پیرامون واکنش آمریکا به اقدامات مستبدانه حکومت نظامی میانمار، باعث شد تقویت این گمانه زنی در میان رسانه های آمریکایی شد که لورا بوش قصد دارد در قامت بانوی اولی دیپلمات جلوه کند.
یک روز پیش از این سخنرانی خانم بوش در اتاق لوزی همسرش در کاخ سفید ظاهر شد و او را در مورد اوضاع این کشور توجیه کرد. او علایق شخصی و خاصی نسبت به اوضاع سیاسی میانمار یا همان برمه دارد و معتقد است که باید از حامیان دموکراسی در این کشور به ویژه خانم آنگ سان سوچی به طور همه جانبه ای پشتیبانی کرد.
میانمار از جمله کشورهایی است که با وجود قوانین شدید علیه مخالفین سیاسی در آن کمتر مورد توجه سیاست سازان کاخ سفید در دوره های پیشین قرار داشته است. اما وجود لورا بوش باعث شده تا این کشور از جمله مهمترین موضوعات مطرح در سیاست خارجی آمریکا تبدیل شود.
با این حال این تنها موضوع مورد بحث در سیاست خارجی آمریکا نیست که توجه و تلاش لورا بوش را به خود معطوف کرده است. او در زمان برگزاری کمیته ملی جمهوریخواهان در سال ۲۰۰۴ با انجام یک سخنرای غرا پیرامون جنگ های عراق و افغانستان، موجب شگفتی بسیاری در این کمیته شد.
یک سال بعد نیز چهره بدون مصالحه ای از خود در دوران سفرش به خاورمیانه و افغانستان ترسیم و به شدت از سیاست های منطقه ای دولت بوش دفاع کرد.
او به عنوان بانوی اول آمریکا تاکنون ۵ سفر به قاره آفریقا داشته است. جایی که تلاش های منفعلانه دولت بوش برای مبارزه با ایدز و مالاریا به عنوان یکی از نقاط چالش برانگیز از سوی منتقدین مورد توجه قرار گرفته است. او در این سفرها علاوه بر مباحثی نظیر بی سوادی، مبارزه با مواد مخدر و پارک های ملی، موضوعاتی جنجالی از جمله دیپلماسی جهانی را نیز مورد توجه قرار داد.
تلاش لورا بوش برای حضور پررنگ در عرصه های بین المللی از سال های آغازین دوران زمامداری همسرش آغاز شد. او نوامبر سال ۲۰۰۱ نخستین فرد غیر از رئیس جمهور آمریکا بود که به جای وی سخنرانی هفتگی رادیویی را ایراد کرد. او از این فرصت استفاده کرد و برای این که اعتباری بین المللی برای خود ایجاد کند، از وضعیت بغرنج زنان افغان سخن گفت. یک سال بعد هم از رادیو آزادی ( مستقر در پراگ ) سخنانی مشابه را ایراد کرد.
این جدیت در پیگیری امور دیپلماتیک باعث شده است که وزارت خارجه و شورای امنیت ملی آمریکا اور ا از محتوای اطلاعاتی که هر روز در اختیار جورج بوش قرار می دهند، آگاه کنند.
تصویری که از این طریق از لورا بوش در اذهان آمریکایی ها ترسیم شده است، باعث گردید که وی یکی از محبوب ترین بانوی های اول در آمریکا لقب بگیرد. او در نظرسنجی های مختلفی که از سوی موسسات نظرسنجی معتبری نظیر گالوپ به همراه برخی از رسانه های صورت گرفته، توانسته است همواره یک نرخ محبوبیت ۷۰ تا ۸۰ درصدی را برای خود به ثبت برساند.
این محبوبیت در حالی روندی فزاینده داشته که جورج بوش از ابتدای دور دوم ریاست جمهوریش با کاهش شدید وجاهت در میان آمریکایی ها مواجه بوده است. به همین دلیل مشاوران رئیس جمهور آمریکا از وی خواسته اند که در رویدادهای غیررسمی حتما نام همسرش را به زبان آورد تا نظرات انتقادی علیه خود را تا به کمک محبوبیت لورا بوش تا حدی مشمول تعدیل این نظرات شود.
نویسنده : حسن بنانج
منبع : دیپلماسی ایرانی


همچنین مشاهده کنید