جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

بازتاب تهدیدهای وزیرصهیونیست


بازتاب تهدیدهای وزیرصهیونیست
ایران رسما از رژیم صهیونیستی به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرد. درپی تهدید آشکار حمله به ایران از سوی یک وزیر کابینه رژیم صهیونیستی، نماینده کشورمان در سازمان ملل متحد، طی نامه ای، شورای امنیت سازمان ملل را به دلیل نشان ندادن واکنش مناسب در قبال تهدیدهای رژیم صهیونیستی به جسور کردن این رژیم متهم کرد. نماینده ایران خواستار محکومیت این سخنان از سوی سازمان ملل شد. همچنین البرادعی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز درباره ادعاهای موفاز هشدار داد. شائول موفازوزیر حمل و نقل رژیم صهیونیستی به تازگی با اشاره به شکست تلاش ها برای متوقف کردن برنامه هسته ای ایران، حمله این رژیم به جمهوری اسلامی را اجتناب ناپذیر دانسته بود. محمد خزائی، نماینده ایران در سازمان ملل در نامه ای که روز شنبه منتشر شد از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست تهدید اسرائیل علیه کشورش را محکوم کند. به گزارش رویتر، خزائی در نامه ای به بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد نوشت: "چنین تهدید خطرناکی علیه یک کشور مستقل و یک عضو سازمان ملل از موارد آشکار نقض قوانین بین المللی است و با بنیادی ترین اصول منشور سازمان ملل تغایر دارد و بنابراین نیازمند واکنشی قاطعانه و روشن از طرف سازمان ملل به ویژه شورای امنیت است." خزائی گفت که عملکرد گذشته شورای امنیت که نشانه ناکامی علیه اسرائیل است، "این رژیم را برای استمرار و حتی تشدید رفتار و سیاست های غیرقانونی آن گستاخ تر کرده است." شائول موفاز روز جمعه گفت: "اگر ایران برنامه اتمی خود را ادامه دهد ما به آن حمله خواهیم کرد. تحریم ها موثر نیست. چاره ای به جز حمله به ایران برای متوقف کردن برنامه اتمی اش وجود ندارد." موفاز در گفت وگو با روزنامه یدیعوت آحارانوت، چاپ رژیم صهیونیستی اظهار نظر می کرد و این صریح ترین موضع گیری یک مقام ارشد دولت کنونی رژیم صهیونیستی در زمینه حذف برنامه اتمی ایران با استفاده از زور توصیف می شود. همچنین درپی این تهدید آشکار حمله به ایران، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی تلویحا این رژیم را از حمله به تاسیسات اتمی ایران بر حذر داشت. شائول موفاز، وزیر حمل و نقل رژیم صهیونیستی با اشاره به شکست تلاش ها برای متوقف کردن برنامه هسته ای ایران، حمله این رژیم به جمهوری اسلامی را اجتناب ناپذیر دانسته بود.
● هشدار البرادعی
محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز شنبه هشدار داد که تهدید حمله به تاسیسات اتمی یک کشور به ظن اینکه ممکن است روزی در ساخت سلاح های اتمی به کار گرفته شود پیمان منع اشاعه تسلیحات اتمی را تضعیف خواهد کرد. وی بدون اشاره مستقیم به تهدید رژیم صهیونیستی به مجله "اشپیگل" گفت: "اقدام یکجانبه نظامی چارچوب معاهده بین المللی را تضعیف می کند. ما اکنون در یک نقطه عطف تاریخی قرار گرفته ایم." البرادعی در این مصاحبه با اشاره به گزارش های اطلاعاتی و جاسوسی که مدعی اند ایران به طور مخفیانه دنبال سلاح هسته ای بوده است، با کافی ندانستن میزان همکاری های ایران گفت: ما برای پاسخ فشار می آوریم. بی.بی.سی به نقل از البرادعی مدعی شد که جمهوری اسلامی که خصومت عمیقی با رژیم صهیونیستی دارد و افزود که ایران در حال "فرستادن این پیام به همه جهان است مبنی بر اینکه ما می توانیم در آینده نسبتا نزدیک بمب (اتم) بسازیم." برخی ناظران همزمانی این موضعگیری را با تلاش موفاز برای جانشینی ایهود اولمرت به عنوان رهبر حزب کادیما بی ارتباط ندانسته اند. شورای امنیت سازمان ملل تاکنون سه قطعنامه تحریمی را علیه ایران صادر کرده است اما ایران تاکنون به درخواست آن برای توقف غنی سازی اورانیوم توجه نکرده و همچنان به این برنامه ادامه می دهد. ایران سو»ظن ها و اتهامات علیه برنامه هسته ای خود را رد می کند و می گوید هدف آن صرفا مقاصد غیرنظامی از جمله تولید برق است. استفاده رژیم صهیونیستی از نیروی نظامی برای حذف برنامه اتمی یکی از دشمنانش بی سابقه نیست. این رژیم در سال ۱۹۸۱ طی حملاتی هوایی راکتور اتمی عراق را که در آن زمان هنوز تکمیل نشده بود نابود کرد.
● برائت صهیونیست ها از اظهارات موفاز
گفتنی است در پی اظهارات تند موفاز مبنی بر حمله نظامی به این کشور، مقامات این رژیم نیز با موضع گرفتن در برابر این وزیر کابینه اولمرت، سخنان تهدید آمیز وی را شدیدا به باد انتقاد گرفتند و اعلام کردند که تنها برای مقاصد سیاسی خود دست به چنین اقدامی زده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه،"متان ویلنای" معاون وزیر دفاع اسرائیل در مصاحبه ای با رادیو ملی این رژیم گفت که سخنان "شائول موفاز" معاون نخست وزیر اسرائیل در مورد ایران موضع این رژیم نیست بلکه تنها به دلایل سیاسی شخصی ایراد شده است.لازم به ذکر است که موفاز که وزیر حمل و نقل رژیم صهیونیستی و عضو ارشد "کادیما" حزب ایهود اولمرت نخست وزیر این رژیم است قبلا وزیر دفاع و رئیس ارتش این رژیم بود، اکنون امیدوار است تا جایگزین اولمرت در مقام نخست وزیر گردد و ریاست حزب کادیما را بدست آورد. اولمرت که اکنون متهم به فساد مالی است به نظر می رسد بزودی از سیاست های کلی این رژیم کنار گذاشته شود.با توجه به نگرانی هایی که مقامات ارشد این رژیم از خود نشان داده اند اما دولت این رژیم تاکنون هیچگونه عکس العمل جدی به اظهارات تند موفاز نداشته است.برخی از این مقامات که خواستند نامشان فاش نشود بشدت از گفته های موفاز ابراز عصبانیت و نگرانی کرده اند.یکی از مقامات وزارت خارجه اسرائیل در این مورد گفت: « موفاز باید ساکت بماند. هر کسی در این کشور می داند که اقدامات او به انتخابات ربط دارد، اما بیان چنین اظهاراتی اسرائیل را از لحاظ بین المللی در موقعیت بسیار خطرناکی قرار می دهد.» رادیو ملی رژیم صهیونیستی نیز دیروز(یکشنبه) با تائید سخنان یکی از مقامات ارشد وزارت دفاع گفت:«اظهارات موفاز هیچ اعتباری ندارد و به هیچ وجه موضع دولت اسرائیل را نشان نمی دهد.»یکی دیگر از روزنامه های اسرائیلی نیز در تقبیح اظهارات موفاز نوشت: «اگر اولمرت در چنین موقعیت سیاسی ضعیفی قرار نداشت این وزیر را به شدت تنبیه می کرد.»روزنامه چپ گرای هاآرتص سخنان تند موفاز را در صفحه نخست خود چاپ کرد و با استناد به گزارش هایی در این مورد نوشت: «اظهارات غیرمسئولانه و تند موفاز باعث شد تا قیمت نفت خام ۱۱ دلار در هر بشکه افزایش پیدا کند.» این روزنامه در ادامه نوشت که موفاز از گفتن این چنین کلمات چه هدفی دارد آیا می خواهد جنگ جهانی بوجود آورد؟ آیا می خواهد جنگ بین قدرت ها بوجود آید؟موفاز همچنین از سوی نمایندگان راست گرای مجلس که خود او از لحاظ ایدئولوژیکی با آنها نزدیکی دارد مورد انتقاد شدید قرار گرفت تا جایی که "یووال اشتینیتز" از حزب راست گرای "لیکود" در این مورد گفت که سخنان موفاز کاملا غیر مسئولانه بود و او نمی بایست چنین کلماتی را به زبان می آورد.
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید