دوشنبه ۴ تیر ۱۳۹۷ / Monday, 25 June, 2018

هنر مردمداری : نگاهی به نقش روابط عمومی کارآمد در سازمانها


هنر مردمداری : نگاهی به نقش روابط عمومی کارآمد در سازمانها
همه می دانند کار کردن برای کارکنان در یک نهاد یا سازمان، بدون همراهی و همگامی کارکنان به بار نخواهد نشست، همراه کردن کارکنان، جلب مشارکت و اعتماد آنان برای پیشرفت های مادی و معنوی سازمان از جمله وظایف و کارکردهای اساسی روابط عمومی است. تقویت روابط عمومی ها جهت تقویت روابط عاطفی مدیران و کارکنان، جایگاه روابط عمومی در اطلاع رسانی دولت و فرهنگ سازی در سازمانها از دیگر کارکردهای این نهاد است.توجه ویژه به روابط عمومی، به عنوان نهادی که می تواند به صورت نظام مند، برنامه ریزی شده و سنجیده در جهت ایجاد، حفظ و گسترش تعامل و تفاهم مدیران با کارکنان اقدام کند، بسیار حائز اهمیت است.
آن چه در سنوات گذشته متأسفانه به اشکال و صور گوناگونی باعث شده، روابط عمومی همچنان بی اثر و یا کم اثر جلوه کند، همانا اقتدارگرایی مدیران، رواج سیستم ارادت سالاری به جای شایسته سالاری، نگاه ابزاری به روابط عمومی، دانای کل جلوه دادن برخی مدیران، بیگانگی سازمانی و یا بیگانگی حرفه ای بسیاری از مسئولان، پایین بودن آگاهی بعضی از کارکنان و مدیران ارشد به اهمیت و نقش روابط عمومی بوده است.
همچنین کم مهارتی و مشکل فنی و ضوابط قانونی و اداری برای کار روابط عمومی ها، آسیب پذیری همبستگی و روح کار جمعی در مدیران روابط عمومی و مطلق اندیشی چه در مدیران روابط عمومی و چه برخی از مدیران سازمان، بی توجهی به طرح های پژوهشی و افکارسنجی- که همه و همه موجبات بی توجهی یا کم توجهی به افکار عمومی را سبب شده و عدم مشارکت کارکنان در تصمیم گیری ها را که از دغدغه های جدی است- باعث شده است.
انتظار می رود با گماردن مدیران علمی ارزش گرا و فرآیند محور، مدیرانی در مصدر امور روابط عمومی ها قرار گیرند که از لحاظ فنی، تخصصی، تجربی و توانمندی های فردی با برنامه ریزی ارتباطی ویژه و پژوهش های افکار عمومی توانایی جلب مشارکت عمومی و اعتمادسازی در افکار عمومی را دارا باشند و فرآیند توسعه سازمانی و تحقق عملی کارکردهای روابط عمومی را به نحو مطلوبی فراهم کنند.
روابط عمومی ها تاکنون نتوانسته اند به طور کامل نگاه حرفه ای و تخصصی را در خود ایجاد نمایند؛ چرا که از یک طرف غالب مسئولان به این هنر و فن توجهی نکرده اند و از طرفی بسیاری از مدیران ما با کارکردهای روابط عمومی ایده آل آشنا نبوده اند.
روابط عمومی مدون و برنامه ریزی شده یکی از ابزارهای قوی مدیریت افکار است. روابط عمومی به عنوان اصلی ترین حلقه ارتباط بین مدیران و کارکنان، مسئولیت خطیری در فرآیند دسترسی مدیران و افکار جمعی کارکنان دارند.
بدون شک روابط عمومی به عنوان یک «فن» و «هنر» نقش بسزایی در برقراری و تسهیل ارتباط دوسویه بین مدیران سازمان و کارکنان دارد، به طوری که امروزه کمتر سازمانی را می توان یافت که خود را بی نیاز از روابط عمومی بداند و در عین حال موفقیت های چشمگیری را در زمینه های مورد نظر و تحقق اهداف از پیش تعیین شده به دست آورده باشد.
اما اگر روابط عمومی ها بخواهند تأثیر گذار باشند، باید از همه نظر در «جایگاه» بایسته و شایسته خود قرار داشته باشند. اگر در رأس این حوزه مدیری لایق، متین و کارآمد وجود داشته باشد، می تواند با به کار گماری کارگزارانی با مهارت در این موضوعات منشأ اثر در جهت تحقق اهداف سازمانی باشند. از جمله اموری که روابط عمومی ها باید آنها توجه داشته باشند می توان به موارد زیر اشاره کرد:
▪ توجه جدی به افکار همه کارکنان در ایجاد حرکت، اصلاح و جریان سازی سالم بدون در نظر گرفتن امیال و رویکردهای سیاسی مخرب که متأسفانه یکی از معضلات روابط عمومی هاست.
▪ ارائه مشاوره های مؤثر به مدیران ارشد سازمان که این در صورتی محقق خواهد شد که مدیر روابط عمومی بهره ای از علوم مشاوره ای، روانشناسی، علوم تربیتی، جامعه شناسی، مردم شناسی و ... داشته باشد؛ که این موضوع خلأ بزرگی در بسیاری از مدیران روابط عمومی های فعلی است.
▪ دفاع از جایگاه روابط عمومی در مقابل دخالت های غیرمسئولانه واحدها و افراد.
▪ حفاظت از حریم سازمان در مقابل جوسازی ها، خلاف گویی ها، دروغ پردازی ها، تهدیدها و ... این در حالی محقق می شود که مدیر روابط عمومی خود مبرا از این مسائل باشد.
▪ خروج روابط عمومی از موضع انفعالی به موضع فعال (در حال حاضر بسیاری از مدیران روابط عمومی کاملاً از موضع انفعالی در مقابل مدیران برخوردار می باشند.)
▪ تغییر فرهنگ سازمانی غلط، به این نکته باید توجه کرد، کارگزار روابط عمومی موقعی در جهت تغییر فرهنگ سازمانی می تواند حرکت کند که با مقوله فرهنگ آشنایی داشته و دیگر این که با علم رفتار سازمانی مأنوس باشد.
▪ ایجاد حسن رابطه بین کارکنان، مشاوران و مدیران سازمان.
▪ کمک در جذب استعدادهای درخشان کارکنان یا به عبارتی ایجاد بستری مناسب در جهت بالندگی اندیشه کارکنان.
▪ تقویت ارزش ها و ویژگی های مطلوب انسانی.
▪ معرفی الگوهای آموزشی مناسب درون سازمانی و برون سازمانی.
▪ سازماندهی خبری سازمان (تلاش برای اطلاع یابی و اطلاع رسانی به موقع با روش ها و ابزارهای ارتباطی.)
▪ تدوین نظام ارتباطی منسجم و تبلیغی شفاف و روشن.
▪ تغییر نگرش مسئولان نسبت به نقش روابط عمومی و جایگاه و اهمیت آن.
▪ جهت گیری و جهت دهی سازمان به سوی کارمند محوری.
▪ همکاری فعال و مستمر با مطبوعات و رسانه ها.
▪ تأکید هماهنگ بر بهبود روابط درون سازمانی و برون سازمانی.
▪ تنظیم برنامه مدون و سالیانه برای عمل به شعائر و برگزاری مراسم مذهبی و غیره...
▪ انعکاس انتقادات و اخبار به صورت شفاف و عدم ممیزی نمودن آن به مسئولان و دریافت بازخورد آن جهت ▪ ارائه به کارکنان.
▪ برگزاری جلسات داخلی بین کارکنان و مدیران به صورت ماهیانه یا فصلی.
▪ تهیه مقاله های علمی در حوزه فعالیت های سازمان و نشر آن در رسانه های گروهی.
▪ معرفی مطلوب مقالات و تحقیقات کارکنان در سطح سازمان.
▪ انعکاس تجربه های موفق کارکنان سازمان.
▪ چاپ بروشور پیام های آموزشی، پژوهشی و دیگر فراورده های سازمانی.
▪ تهیه فیلم برای معرفی سازمان.
▪ ایجاد برنامه نظامند همدردی با خانواده های سازمان بدون تبعیض قائل شدن.
▪ تهیه و تنظیم منشور اخلاقی روابط عمومی سازمان.
▪ روابط عمومی تنظیم کننده مدیریت ارتباط بین سازمان و کارکنان خواهد بود و به نوعی وظیفه خطیر اطلاع رسانی و سخنگویی و اعلام مواضع آن سازمان را در سطح جامعه و افکار عمومی برعهده خواهد داشت. اگر مدیران می خواهند هنر مردم داری را تحقق بخشند، لازمه آن به کارگیری مدیران روابط عمومی کاردان، متخصص، بااخلاق و هنرمند در برقراری ارتباط با مخاطبان است


منبع : راهکار مدیریت

مطالب مرتبط

روابط عمومی الکترونیک دریچه ای گشوده بر جامعه اطلاعاتی

روابط عمومی الکترونیک دریچه ای گشوده بر جامعه اطلاعاتی
در عصر حاضر كه روابط عمومی الكترونیك آرام آرام جای روابط عمومی سنتی را می‌گیرد شناخت ویژگی‌های این روابط عمومی برای همه كارگزاران، مدیران و كاركنان سازمانها به ویژه واحد روابط عمومی بسیار ضروری است.
درمقاله زیر كه به وسیله محمد حسن كهدنارویی كارشناس امور فرهنگی و ارتباطات شركت برق منطقه‌ای یزد تدوین شده ضمن تعریف روابط عمومی و تاریخچه آن، جامعه اطلاعاتی و نقش روابط عمومی الكترونیك در آن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
ارتباط و روابط عمومی قدمتی به تاریخ دارد و اگر بهتر بگوییم همزاد با آدمی است. اگرچه پیدایش خط زبان و اعتقادات نقش بسزایی در ترویج ارتباطات دارا است اما عنصر اولیه و اساسی روابط كه بر پایه ارتباطات تصویری و دیداری در انسان‌های نخستین شكل گرفت برمبنای رفتار و حركت مبتنی بوده است. این رفتار و واكنش‌ها غالباَ به عنوان هنری خاموش و با تكیه بر اصول و عكس‌العمل‌ها خاستگاه كاربردی‌ترین روابط بین انسان‌ها شد هنرهای دراماتیك (نمایشی)، به عنوان مثال هنر میم و یا پانتومیم زمانی شكل اجرایی به خود گرفت كه انسان‌ها از بیان و تصویر پیام خود عاجز بودند.
پژوهشگران عقاید اجتماعی درباره مفهوم دیدگاه عموم و روابط آن با معیارهای روان شناسانه عقیده دارند كه بسیاری از اعضای گروههای اجتماعی بزرگ و پرجمعیت از نحوه برخورد یا شناخت سازمان یافته برخوردار نیستند و به شكل گسترده‌ای در مفهوم نتایج بدست آمده به بحث نمی‌پردازند. اما گروههایی از مردم هستند كه حساسیت‌ بیشتری نسبت به مسائل اجتماعی خود دارند كه این گروه معرفت و آگاهی و نحوه رفتار را بنا خواهند كرد و عملاً در فعالیتها مشاركت می‌كنند كه در نهایت پیامهای تجربی مربوط به مخاطب روابط عمومی را به خاطر می‌آورند. بنابراین بدین ترتیب فعال‌سازی رفتارها چه از روی متولیان روابط عمومی و چه از سوی مخاطبان اصلی آنها یعنی مردم بهترین كسب آگاهی است.
این روند اقتدارگونه در تاریخ كه حكایت از تلاش بشر در بدست‌آوردن راههای متفاوت ارتباطی است
نشان می‌دهد كه روابط عمومی به عنوان هنر در راس امور انسانها قرار داشته و در نهایت عامل اصلی انتقال تجارب، خدمات و اندیشه‌ها بوده است.
●ارتباط با مخاطلب و سازمان‌های الكترونیكی
هر اندازه كه فناوری روز به افق‌های جدیدی دست می‌یابد، دگردیسی جدیدی در فرایند شكل‌گیری سازمان‌ها و نهادهای سنتی در حوزه‌های مختلف ایجاد می‌شود. سازمان‌های الكترونیكی، یكی از پدیده‌های اخیر سرزمین‌های دیجیتالی محلی و بین‌المللی است كه دولتهای الكترونیكی جالبی را پدید آورده‌اند.
●سازمان‌های الكترونیكی
سازمان‌هایی هستند كه ماموریت كلی آنها، نیل به هدف، در جهت عملكردهای الكترونیكی منسجم، هماهنگ و زمانهای الكترونیكی نیمه متمركز است. یك كاربرد فزاینده از كسب و كار الكترونیكی كه توجه رسانه‌ها را چندان جلب نكرده استفاده از اینترنت صرفاً برای اداره یك سازمان در حال فعالیت است. در واقع میلیون‌ها سازمان وجود دارند كه كالایی را تحت اینترنت نمی‌فروشند اما كاربردهای كسب و كار الكترونیكی را برای بهبود ارتباطات با سهامداران داخلی و خارجی و انجام بهتر فعالیتهای كسب و كار سنتی استفاده می‌كنند.
۱- هیچ قانونی وجود ندارد كه توسط همه پذیرفته باشد.
۲- مزیت به پیشتازان می‌رسد. به مصداق دنیای واقعی، پرنده‌ای كه اول به طعمه برسد آن را می‌گیرد.
۳- موفقیت به سرعت از دست می‌رود.
۴- هرچه قدر سرعت داشته باشید باز به اندازه كافی سریع نیستید. قبلاً بزرگ، كوچك را می‌بلعید اما امروز سریع، كند را می‌بلعد.
۵- قیمت‌ها تحت فشار دائمی قرار دارند. هزینه پایین‌تر از ساختار سازمان‌های مبتنی بر اینترنت به آنها اجازه می‌دهد تا محصولاتشان را نسبت به سازمان‌های سنتی پایین‌تر قیمت‌‌گذاری كنند.
۶- مكان مطرح نیست.
در گذشته افرادی را كه سازمان‌ها استخدام می‌كردند، تولیدكنندگان و مشتریان عموماَ توسط محیط جغرافیایی تعیین می‌شدند. برای مثال، سازمان‌ها كاركنان خود را ترغیب می‌كردند كه در نزدیكی محل كار خود زندگی كنند. اكنون كارفرمایان در محل‌های دور به بهترین و باهوش‌ترین افراد دسترسی دارند وافراد بااستعداد هرگز مجبور به ترك محل سكونتشان برای تعقیب فرصت‌های شغلی به مكان‌های خیلی دور نیستند.
●اطلاعات منسجم
اینترنت و اینترنت‌ها روشی را كه اطلاعات به درون سازمان انتقال پیدا می‌كرده‌اند تغییر داده‌اند. سیستم‌های اطلاعات باز و منسجم، سلسله مراتب‌های سازمانی سنتی را كه دور می‌زنند و برای كارمندان و مدیران كار پیگیری طرحها را تسهیل، تصمیم‌گیری درونی را همگانی و سازمان‌ها را به تولیدكنندگان، شریكان و مشتریان متصل می‌كنند علاوه بر این شش تفاوت، باید آن چه را كه تناقص سازمان الكترونیكی نام دارد مطرح كرد. سازمان‌های الكترونیكی هم چنین به خاطر اینكه دو فرایند متناقص با هم را در یك زمان انجام می‌رسانند، منحصر به فرد به شمار می‌آیند. آنها انزوای كارمندان را افزایش می‌دهند،‌در عین اینكه اجتماع آنها را فراهم می‌كنند.
●ویژگیهای اینترنت
اینترنت انزوای اجتماعی را فراهم می‌آورد، و این اثرات زیادی بر رفتار كاربران دارد. اما تعدادی از متخصصان در طراحی اطلاعات و كار استدلال كرده‌اند كه اینترنت همچنین گروههای افراد هم فكر و هم سلیقه را ایجاد می‌‌كند. اینترنت شبكه‌های اجتماعی را با شكستن موانع سازمانی و جغرافیایی ساخت‌دهی مجدد می‌كند. اینترنت به كارمندان اجازه می‌دهد تا به سهولت با دیگران در سازمانشان و خارج از آن همكاری كنند.
سازمان الكترونیكی بر كارمندان خود تاثیرات فراوان مثبت و منفی بسیاری می‌گذارند. یكی از تاثیرات منفی و نقاط ضعف سازمان الكترونیكی، نبود ارتباط فیزیكی و عاطفی و روانی كارمندان یا روسای مربوطه بر سر كارشان است. البته تجارب برخی از سازمان‌های موفق در امور الكترونیكی را نباید فراموش كرد.
مدیران سازمان‌های الكترونیكی كه در هر دو این سازمان‌ها سنتی و الكترونیكی كار كرده‌اند، تفاوت‌ها را تائید می‌كنند. قطعاَ در سازمان‌های الكترونیكی، رفتار سازمان مدیران و اصول مدیریتی با دگردیسی خاصی همراه می‌شود. وجود چشم‌اندازی از آینده انعطاف‌پذیری و توانایی برای انتظارات بالا از جمله این سه محور است.
حفظ انعطاف‌پذیری: رهبران الكترونیكی نیاز به انعطاف‌پذیری بالایی دارند. آنها مجبورند تا با فراز و نشیب‌ها سازگاری داشته و زمانی كه متوجه می‌شوند كار به درستی انجام نمی‌شود سازمانشان را تغییر جهت بدهند. آنها مجبور هستند تا تجربه‌اندوزی را تشویق كنند.
چیره‌شدن بر انتظارات بالا: سرانجام رهبران الكترونیكی در دنیای مجازی با ”دات كام” انتظار رشد سریع سرمایه‌شان را دارند و زمانی كه یك كسب و كار،‌ الكترونیكی عمومی می‌شود به طور شگفت‌انگیزی انتظارات بالای بازار به رهبران برای انجام تعهدات فشار زیادی وارد می‌آورند. بازار براساس انتظارات و نه واقعیات شكل می‌گیرد.
ساختار الكترونیكی: تئوری اقتضایی فیدلر را فراموش كنید. سازمان‌های الكترونیكی منحصراً به ساختارهای ارگانیك متكی هستند. آنها نیاز شدیدی به ارتباطات عمومی،‌افقی، مورب، تیم‌های فراسلسله مراتبی و وظیفه‌ای و رسمیت پایین برای كسب انعطاف‌پذیری و آزادی عمل دارند. سازمان‌های الكترونیكی مبتنی بر ساختمان‌های تیمی هستند كه حول پروژه‌ها طراحی می‌كنند این سازمان‌ها نیاز به كارمندانی دارند كه تحمل ابهام را داشته و بتوانند در آشوب رشد كرده و مهارتهای تیمی قوی را دارا باشند. در حقیقت یك نوع مدیریتی ماتریسی بر سازمان‌ها كه ساختار الكترونیكی دارند حاكم است.
●عملكرد روابط عمومی
نگاهی به گزارش عملكرد روابط عمومی‌ها در همین اندك صفحات موجود از گزارش عملكرد در وب نشان می‌دهد كه آنها بدون توجه به ماهیت كاری روابط عمومی گزارش خود را در قالبی تهیه می‌كند كه تقریباَ در همه جا و همه زمان مشابه می‌شوند و می‌توان كپی آن را با تغییر اعداد استفاده كرد.
N آگهی مطبوعاتی و همین طور N مصاحبه مطبوعاتی، پخش N مقدار خبر مطبوعاتی، برگزاری N ارسال مقدار سفر مطبوعاتی، پخش تراكت و پوستر، نشریه و ویژه‌نامه، برگزاری نمایشگاه و روابط عمومی‌ها و... در كشور ما همیشه دغدغه تثبیت جایگاه و اثبات روابط عمومی‌ها بوده است. ولی عدم تناسب بین فعالیت‌های روابط عمومی و نگرش غالب در جمع‌بندی و ارایه گزارش عملكرد باعث می‌شود بسیاری از فعالیت‌های مفید روابط عمومی‌ها را از بین برود.
مدیران هم‌گویی به همین اطلاعات كمی و فله‌ای كه نشان‌دهنده یك روابط عمومی غیرحرفه‌ای است عادت كرده‌اند و بر این امر برای آنان مشتبه می‌شود كه یك غیر متخصص هم می‌تواند همان اعداد و رقم‌ها را حتی تا با ركوردشكنی بدست آورد. ویژگی‌ها و نتایج این نوع گزارش دهی و تهیه گزارش براساس زمان
(سه ماهه، شش ماهه و یك ساله و گاه چند ساله) و تهیه فرم‌های ثابت برای دریافت گزارش عملكرد سبب می‌شود كه رشد افراد بوروكرات و غیر متخصص در بدنه روابط عمومی زیاد شود و نگاهی كمی و غیر قابل اعتبار نزد مدیران سازمان نسبت به روابط عمومی‌ها به وجود آید.
ارزیابی برنامه‌های ارتباطی یكی از مباحثی كه بسیار كم به آن پرداخته شده و راهكارهای عملی و كاربردی آن در اختیار كارشناسان روابط عمومی قرار نگرفته است. پاسخ به این بحث دقیقاَ نحوه ارائه گزارش عملكرد را مشخص می‌كند. آن دسته از مدیران روابط عمومی را تنها ارزیابی برنامه‌های مورد نظر خود در درون مجموعه روابط عمومی می‌دانند و میزان اثربخشی و تامین هدف‌ها را فراموش می‌كنند، گزارش عملكرد مرسوم را ترجیح می‌دهند.
مطمئناً اولین سوال مدیران پس از خواندن گزارش عملكرد روابط عمومی این خواهد بود: نتیجه این همه عدد و رقم برای سازمان چه بوده است؟!
اگرچه شرط لازم حل این مشكل، رفع مساله اساسی روابط عمومی‌ها در برنامه‌ریزی ارتباطی است، ولی آنچه كه لازم است بر آن تاكید شود این است كه گزارش‌دهی براساس میزان اثربخشی نیز شرط كافی موفقیت روابط عمومی است.
برای تهیه گزارش میزان اثربخشی، همان گونه كه در اولین مرحله ”موضوع” به روابط عمومی ارجاع داده می‌شود، در انتها و پس از اجرای برنامه روابط عمومی نیز گزارش براساس موضوع ارائه می‌شود و تغییرات ایجاد شده باید گزارش شوند حدس و یا خوش‌بینی اعتبار بخش یك گزارش میران اثربخشی نیست. بلكه آمار، شاخص‌های عملیاتی و بازخورد پیام‌های جدید تائیدكننده موفقیت برنامه ارتباطی عمل شده است.
بهترین مرجع برای دستیابی به شاخص‌های ارزیابی یك برنامه ارتباطی همان شاخص‌هایی است كه مدیریت سازمان و روابط عمومی براساس آنها به نتیجه رسیده‌اند كه موضوع مورد نظر یك مشكل ارتباطی است.●نقش روابط عمومی در نظام پاسخگویی
ستادها و سازمان‌ها در هر جامعه‌ای به وسیله مردم و برای مردم ایجاد می‌شوند و در برابر آنها پاسخگو هستند. اساساً لازمه یك سیستم و نظام حكومتی مردم سالار، داشتن یك سیستم پاسخگو مناسب و ایجاد فرهنگ پاسخگویی است. برای ایجاد چنین فرهنگی و داشتن پاسخگو در سطح نظام حكومتی نیازمند یك سری سازوكارها است. با توجه به تعریف روابط عمومی كه عبارت است از تلاش‌ها و اقدامات آگاهانه، برنامه‌ریزی شده و سنجیده برای استقرار و كسب تفاهم تقابل بین یك سازمان، نهاد یا وزارتخانه با گروههایی از مشتریان و مخاطبان مورد نظر آن می‌توان اظهار داشت بهترین و مناسب‌ترین مكان برای انجام چنین امر مهمی روابط‌ عمومی‌ها هستند. به همین دلیل روابط عمومی‌ها قادرند نقش‌های زیر را بازی كنند.
۱- نقش پاسخگو بودن دولت: در جامعه، دولت (حكومت) در برابر مردم مسئول و ناگزیر از پاسخگو در قبال عملكردها، تصمیمات و برنامه‌ها خویش است.
۲- آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی: روابط عمومی با اطلاع‌رسانی صحیح و به موقع و با شفاف ساختن سازمان نظر ارتباطی می‌تواند در این زمینه به ایفای نقش بپردازند.
۳- عقلایی ساختن افكار عمومی: یكی از مهم‌ترین كاركردهای ارتباط روابط عمومی‌ها، كمك به گروه اطلاعات با ارزش، صحیح و كافی در جامعه به تعقل، خردورزی و اندیشه نقاد و منطق است.
۴- مقابله با عوام گرایی: روابط عمومی‌ها می‌توانند ظرفیت كارشناسی و علمی جامعه را باور كنند.
۵- افزایش اعتماد: روابط عمومی‌ها باید اعتماد و باور عمومی را نسبت به حس نیت و عملكردهای دولت بالا برند.
۶- مقابله با فرهنگ تملق و تظاهر: روابط عمومی با تولید و توزیع اطلاعات با ارزش، به موقع و كافی قادر است عرصه را به این گروه تنگ سازد.
۷- جلب مشاركت عمومی: روابط عمومی‌ها در فرایند توسعه و پاسخگویی باید مشاركت‌پذیری مردم را در پی داشته باشند.
۸- حركت‌گذاری به انسان: مردمی كه احساس می‌كنند مسئولان خود را موظف به پاسخگویی و رفع نیازهای آنها می‌دانند در استیفای این حق سهم مهمی دارند.
●روابط عمومی، ارگان تنیده بر جامعه اطلاعاتی
هم‌خوانی و هم‌گرایی نقش روابط عمومی‌ها به عنوان ابزار اطلاع‌رسانی با نقشی كه جامعه اطلاعاتی در این زمینه برعهده گرفته است، امروز پیش از بیش لزوم توجه به این دو مقوله در كنار همدیگر را نمایان می‌سازد. در دنیای روابط عمومی و همچنین در جامعه اطلاعاتی،‌دیگر پنهان كاری نقش ندارد و در اختیار قراردادن اطلاعات برای همگان هدفی موازی است كه دنیای روابط عمومی باید در كنار جامعه اطلاعاتی به آن بپردازد.
روابط عمومی امروز ارگانی جدا از جامعه اطلاعاتی نیست كه در آن تنیده است و با این درهم پیچیدگی دیگر تفكیك این دو مقوله ممكن نیست.
لزوم توجه به مردم، اطلاع‌رسانی و نقش روابط عمومی به عنوان پل ارتباطی میان رسانه‌ها و سازمان‌ها امروز بیش از پیش رخ می‌نماید و نقشی كه روابط عمومی در این زمینه باید ایفا كند فراتر از نقش كارگزاربودن و تبلیغاتی بودن است. روابط عمومی در دنیای امروز باید بیش از پیش ارتباطات گسترده خود را حفظ كند و این مهم محقق نمی‌شود، مگر با توجه به نقش مهمترین جامعه ارتباطاتی كه همان جامعه اطلاعاتی امروز در دنیای سایبر است.
●روابط عمومی الكترونیكی در جامعه اطلاعاتی
جامعه اطلاعاتی ره‌آورد پیشرفتهای علمی بشر در پایان قرن بیست و یكم میلادی است. سیر تحولات روزافزون فن‌آوری ارتباطاتی به ویژه در جوامع در حال توسعه، از یك سو با چشم‌اندازی از توانمندی شهروندان و مشتریان سازمان‌ها در استفاده از امكانات ارتباطی و تبادل اطلاعات با دیگران ترسیم می‌كند كه دستاورد آن دموكراسی و تله‌كراسی است. از دیگر سو همین فن‌آوری بستری مناسب برای كنترل و نظارت بر شهروندان را فراهم كرده ‌است كه از دیدگاه نظریه‌پردازان علم ارتباطات نظارت و اطلاعات از قواعد جدایی ناپذیر در نظم خودجوش جامعه اطلاعاتی‌اند و همچون یك بازی با حاصل جمع صفر عمل می‌كنند.
روابط عمومی الكترونیكی در جامعه اطلاعاتی می‌تواند با ایفای نقش اطلاع‌رسانی، فرصتهای مناسبی را برای مخاطبان خود ایجاد كند. در این صورت گردش اطلاعات در تصمیم‌گیری‌ها تكیه زنند.
بسط و گسترش خدمات الكترونیكی در جامعه اطلاعاتی همچنان كه خود زاییده دموكراسی است،‌ فراهم‌آورنده نظارت بر جامعه است. لذا می‌تواند محدودكننده دموكراسی و تله كراسی در جامعه باشد. فشردگی زمان و مكان و سیلان اطلاعات و داده‌ها در شبكه‌های اطلاع‌رسانی در نگاهی كلی و نقادانه می‌تواند به انباشت اطلاعات در خطوط شبكه و امكان دسترسی افراد، سازمان‌ها و دولت‌ها به این اطلاعات انباشته شده را فراهم كند.
●جامعه اطلاعاتی و وظایف تازه مدیران
در ساده‌ترین تعریف برای جامعه اطلاعاتی می‌توان به جریان یافتن سریع اطلاعات در میان افراد جامعه و سازمان‌ها اشاره كرد. در چنین جامعه‌ای گردش سریع اطلاعات به افزایش دانش می‌انجامد و جامعه را به جامعه دانایی تبدیل می‌كند.
در كتاب جامعه دانایی و پرسش‌های پژوهشی آینده كه با همكاری آژانس (فن) كه ایلكاتومی‌آوری ملی فنلاند آن را تالیف كرده است با استفاده از نظر گروه كارشناسان عالی رتبه، جامعه اطلاعاتی را این گونه تعریف می‌كند:
جامعه‌ای كه در آن فن‌آوری های ارزان اطلاعات، ذخیره ساز داده و انتقال آنها استفاده عمومی داشته باشد و این عمومیت یافتگی در استفاده از اطلاعات و داده‌ها، با نوع‌آوری سازمانی،‌ تجاری ، اجتماعی و حقوقی همراه شده باشد این جامعه، جامعه اطلاعاتی است از سوی دیگر كمیسیون اروپا در سال ۱۹۹۶ در سندی با عنوان ”اروپا در خط مقدم جامعه اطلاعاتی جهانی” بر ضرورت استفاده تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران از فرصت‌های ایجاد شده در جامعه اطلاعاتی تاكید شده است. جامعه اطلاعاتی نه چالشی برای آینده كه برای حال است. تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران به خوبی نسبت به این واقعیت آگاهی دارند كه آینده اروپا در اقتصاد جدید جهانی ارتباط زیادی به میزان و سرعت استفاده از فرصت‌های پدیدآمده توسط فن‌آوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی دارد.
در جامعه اطلاعاتی كه مبتنی به شهرههای اطلاعاتی است تصمیم‌گیران واقعی،‌ تولیدكنندگان اطلاعات هستند.
مانوئل كاستلز محقق اسپانیایی‌الاصل آمریكایی معتقد است: ”شهر اطلاعاتی نیازمند كاركنان اطلاعاتی است.“
در شهر اطلاعاتی، طبقه فرودست در كنار طبقه فرادست تشكیل می‌شود، چیزی كه كاستلز آن را شهر دو قطبی یا دوگانه می‌نامد. فرهنگ غالب شهر اطلاعاتی از آن تولیدكنندگان اطلاعات است، هر چند كه به لحاظ تولید در اقلیت هستند. كاستلز برآورد می‌كند كه بیش از ۳۰ درصد نیروی كار این شهرها را كاركنان اطلاعاتی تشكیل می‌دهند كه در مشاغلی همانند تحلیل‌گران سیستم‌ها، تبلیغات گران، كارپردازان، و سرانجام مدیران بانكها به كار مشغولند.
بدین ترتیب به نظر می‌رسد روابط عمومی‌ها در شهر اطلاعاتی چنانچه متكی بر كارمندانی باشند كه در زمره تولیدكنندگان اطلاعات باشند می‌توانند در آفرینش فرهنگ سهم افزون‌تری داشته باشند و روابط عمومی نیز در جامعه اطلاعاتی سهم تعیین‌كننده‌ای برای تاثیر بر تصمیم‌گیران جامعه داشته باشد.
●نظارت بر جامعه اطلاعاتی، تبدیل تهدید به فرصت
هر چند با استفاده از فن‌آوریهای نوین ارتباطی همچون رایانه‌ها یا اطلاعات با سرعتی زایدالوصف در درون شبكه‌های اطلاعاتی در حال انتقال است و از مكانی به مكان دیگر در كمترین زمان ممكن منتقل می‌شود. اما نباید فراموش كرد كه همین فن‌آوریها، دسترسی افراد، سازمان‌ها و دولت‌ها را بر این حجم غیر قابل تصور از اطلاعات را فراهم كرده است.
این دسترسی به اطلاعات در واقع چیزی جز ورود به حریم خصوصی افراد، سازمان‌ها و نهادهای تولیدكننده اطلاعات نیست.
آنتونی كیدنز جامعه شناس سرشناس انگلیسی به خطرات اینگونه دسترسی‌ها كه مولد قدرت نظارتی است پرداخته و به خطرات نظارت بر جامعه اطلاعاتی توجه می‌كند. او معتقد است این نظارت چه انگیزه نیازهای امنیتی صورت گیرد چه با انگیزه تامین و حقوق وظایف شهروندی، هر دو این انگیزه‌ها مشكلاتی را برای شهروندان رقم می‌زند. در انگیزه اول كه موجب نگرانی آزادیخواهان جامعه مدنی می‌شود، نگرانی قابل توجهی درباره افزایش نظارت دولت بر جامعه ابراز شده است. در همین ارتباط ادبیاتی گسترده به وجود آمده است كه
سوء استفاده‌های پلیس از اطلاعات شخصی افراد در جریان بازجویی‌ها نیز اشاره شده است.
فرانك وبستر اندیشمند انگلیسی در كتاب نظریه‌های جامعه اطلاعاتی، در این باره می‌نویسد نگرانی شدید و خاصی درخصوص دو موضوع به هم وابسته به وجود آمده است. یكی از آنها این هراس است كه آژانس‌های نظارتی باید به بایگانی‌هایی كه به منظورهای دیگری غیر از انتظارات به وجود آمده‌اند دسترسی داشته باشند. با رایانه‌شدن بیشتر فایلهای نظارتی در كشور امكان پیوند و دسته‌بندی اطلاعاتی كه در مكان‌های جداگانه برای مقاصد خاصی نگهداری می‌شوند، به وجود آمده است. در حالی كه ممنوعیت‌های قابل توجهی بر سر راه ایجاد این اتصالات قائل شده‌اند، عامل تصویر كامل افراد را به وجود آورد. در این میان به همان میزان كه روابط عمومی‌های الكترونیكی می‌توانند به تولید اطلاعات بپردازند می‌توانند به جمع‌آوری اطلاعات از درون و بیرون سازمان نیز همت گمارند. مسلماً دسترسی كارشناسان روابط عمومی به اطلاعات فردی كاركنان سازمان، دست آنها را برای برنامه‌ریزی بهتر تبلیغاتی و انجام خدمات فرهنگی و غیرفرهنگی بیشتر باز می‌گذارد
از این رو، در سازمان روابط عمومی الكترونیكی باید به جای آرشیوهای قدیمی به ایجاد مخزن‌های اطلاعاتی افراد و سازمان‌های خودی و رقیب پرداخت. در غیر این صورت روابط عمومی الكترونیكی از انجام یكی از وظایف مهم خود یعنی انتقال اطلاعات لازم به مدیران سازمان و كمك به آنها برای تصمیم‌گیری موثر عاجز خواهد بود.

وبگردی
ارز تک نرخی سیف / شوخی صدهزار میلیارد تومانی از جیب ملت
ارز تک نرخی سیف / شوخی صدهزار میلیارد تومانی از جیب ملت - سیاست‌های ارزی اخیر دولت بر اصولی استوار شد که از همان ابتدا تبعات اجرای آن قابل پیش‌بینی بود؛ به طوری که هیچ‌یک از اهداف اولیه سیاست‌های ارزی فروردین ماه تحقق ...
تجمع برخی از کسبه بازار علاء الدین و چارسو
تجمع برخی از کسبه بازار علاء الدین و چارسو - تجمع برخی از کسبه بازار علاء الدین و چارسو در اعتراض به وضعیت ارز
قیمتهای روانی  / این آقایان عاقل / و بیجاره مردم
قیمتهای روانی / این آقایان عاقل / و بیجاره مردم - افاضات امروز معاون اول رییس جمهور، البته قبلتر نیز از زبان دیگر مقامات اقتصادی دولت از جمله نهاوندیان و نوبخت شنیده شده بود. یک اظهارنظر کلی و تاکید بر «عدم نگرانی مردم درباره وضعیت معیشتی» ! عجیب است این جملات شگفت انگیز از زبان جهانگیری که خود از منتقدان وضعیت مشابه در دوران احمدی نژاد بود. او حالا همان جملات را با همان ادبیات تکرار می کند! اما آقای جهانگیری! حقیقتاً این دلار و آن سکه و و قیمت های…
لادن طباطبایی در شبکه من و تو / فیلم
لادن طباطبایی در شبکه من و تو / فیلم - لادن طباطبایی، بازیگر شناخته شده سینما و تلویزیون ایران که برای درمان بیماری فرزندش مدتی است در خارج از ایران به سر می برد امروز مهمان شبکه «من و تو» بود و بدون حجاب مقابل دوربین این شبکه حاضر شد.
تصاویر/ لمس "آزادی" در ورزشگاه آزادی
تصاویر/ لمس "آزادی" در ورزشگاه آزادی - مردم تهران برای اولین بار و برای تماشای مسابقه‌ی فوتبال ایران و اسپانیا در جام جهانی ۲۰۱۸ بهمراه خانواده‌های خود به ورزشگاه صدهزار نفری آزادی رفتند
(ویدئو) رفع ممنوعیت صدای جواد یساری پس از ۴۰ سال
(ویدئو) رفع ممنوعیت صدای جواد یساری پس از ۴۰ سال - جواد یساری پس از ۴۰ سال با خواندن در فیلم «دشمن زن» دوباره به عرصه هنر بازگشت.این گزارش توسط تماشا تهیه و منتشر شده است. منبع
انتشار عکس دلخراش حمید بقایی
انتشار عکس دلخراش حمید بقایی - مشاور رسانه‌ای احمدی نژاد دیشب با انتشار عکسی دلخراش از وضعیت جسمی «حمید بقایی» از بازگشت این مجرم پرونده‌ی مالی آن دولت به زندان اوین خبر داد.
سبک عجیب شوی لباس در عربستان حاشیه ساز شد!
سبک عجیب شوی لباس در عربستان حاشیه ساز شد! - در پی برگزاری نمایش مد لباس زنان به سبکی عجیب در عربستان، سر و صدای بسیاری در رسانه ها به راه افتاد. ماجرا از این قرار بود که لباسها بدون مانکن و مانند اشباح در حال پرواز با استفاده از پهباد نمایش داده شدند.
ابداع مکتب «سیاست ورزی چرخشی» به نام ولایتی
ابداع مکتب «سیاست ورزی چرخشی» به نام ولایتی - علی اکبر ولایتی، مرد 37 شغله ای که به جز حوزه دیپلماسی، سالیانیست که کارشناس ادبی، فرهنگی، تاریخی، عرفانی و ... تلویزیون نیز هست، و هر سال دهها جلد کتاب به نام او منتشر می شود. همه ی این سوابق معششع یک سو و چرخش مادام سیاسی او در حوزه های مختلف، در سوی دیگر، کار را به جایی رسانیده که ولایتی را با ابداع مکتب «سیاست ورزی چرخشی» نیز می شناسند! ولایتی در تازه ترین تغییر مواضع خود این بار برجام را که روزگاری…
صحبت های تکان دهنده مادر یکی از دانش آموزان تجاوز شده
صحبت های تکان دهنده مادر یکی از دانش آموزان تجاوز شده - در این ویدئو صحبت های تکان دهنده مادر یکی از دانش آموزان تجاوز شده توسط معلم مدرسه را مشاهده می کنید.
افشاگری پوری بنایی درباره واقعیتی تلخ از ناصر ملک‌مطیعی
افشاگری پوری بنایی درباره واقعیتی تلخ از ناصر ملک‌مطیعی - پوری بنایی به عیادت پناهی رفت و دیدارش با مرحوم ناصر ملک‌مطیعی پس از پخش نشدن برنامه‌هایش از تلویزیون تعریف کرد.
(ویدئو) آزار جنسی گروهی دانش آموزان در مدرسه‌ای در غرب تهران!
(ویدئو) آزار جنسی گروهی دانش آموزان در مدرسه‌ای در غرب تهران! - ماجرای تکان دهنده اذیت و آزار گروهی دانش آموزان یک دبیرستان پسرانه در غرب تهران وارد فصل تازه‌ای شد.
آزاده نامداری هم گزارشگر فوتبال شد!
آزاده نامداری هم گزارشگر فوتبال شد! - در ادامه حضور چهره های شناخته شده در کمپین "خانم گزارشگر"، این بار آزاده نامداری مجری تلویزیون تلویزیون اقدام به گزارش فوتبال کرد. او برای این کار بازی خاطره انگیز ایران - استرالیا در مقدماتی جام جهانی 98 فرانسه را انتخاب کرده است که گزارش ضعیف او با انتقادات فراوانی مواجه شده است، تا حدی که وبسایت مربوط به این کمپین ویدئوی گزارش این او را از سایت حذف کرد.
عکسی عجیب و جنجالی از سید ابراهیم رئیسی
عکسی عجیب و جنجالی از سید ابراهیم رئیسی - عکسی از حضور سید ابراهیم رئیسی در مراسمی ویژه منتشر شده است که گفته می شود متعلق به کنفرانس افق نو در مشهد بوده است. در این عکس حرکات عجیب خانمی با لباس های قرمز، چفیه بر گردن و پرچم در دست در مقابل ابراهیم رییسی به چشم می خورد که توجه کاربران بسیاری را در شبکه های اجتماعی جلب کرده است!