شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ / Saturday, 21 April, 2018

هنر مردمداری : نگاهی به نقش روابط عمومی کارآمد در سازمانها


هنر مردمداری : نگاهی به نقش روابط عمومی کارآمد در سازمانها
همه می دانند کار کردن برای کارکنان در یک نهاد یا سازمان، بدون همراهی و همگامی کارکنان به بار نخواهد نشست، همراه کردن کارکنان، جلب مشارکت و اعتماد آنان برای پیشرفت های مادی و معنوی سازمان از جمله وظایف و کارکردهای اساسی روابط عمومی است. تقویت روابط عمومی ها جهت تقویت روابط عاطفی مدیران و کارکنان، جایگاه روابط عمومی در اطلاع رسانی دولت و فرهنگ سازی در سازمانها از دیگر کارکردهای این نهاد است.توجه ویژه به روابط عمومی، به عنوان نهادی که می تواند به صورت نظام مند، برنامه ریزی شده و سنجیده در جهت ایجاد، حفظ و گسترش تعامل و تفاهم مدیران با کارکنان اقدام کند، بسیار حائز اهمیت است.
آن چه در سنوات گذشته متأسفانه به اشکال و صور گوناگونی باعث شده، روابط عمومی همچنان بی اثر و یا کم اثر جلوه کند، همانا اقتدارگرایی مدیران، رواج سیستم ارادت سالاری به جای شایسته سالاری، نگاه ابزاری به روابط عمومی، دانای کل جلوه دادن برخی مدیران، بیگانگی سازمانی و یا بیگانگی حرفه ای بسیاری از مسئولان، پایین بودن آگاهی بعضی از کارکنان و مدیران ارشد به اهمیت و نقش روابط عمومی بوده است.
همچنین کم مهارتی و مشکل فنی و ضوابط قانونی و اداری برای کار روابط عمومی ها، آسیب پذیری همبستگی و روح کار جمعی در مدیران روابط عمومی و مطلق اندیشی چه در مدیران روابط عمومی و چه برخی از مدیران سازمان، بی توجهی به طرح های پژوهشی و افکارسنجی- که همه و همه موجبات بی توجهی یا کم توجهی به افکار عمومی را سبب شده و عدم مشارکت کارکنان در تصمیم گیری ها را که از دغدغه های جدی است- باعث شده است.
انتظار می رود با گماردن مدیران علمی ارزش گرا و فرآیند محور، مدیرانی در مصدر امور روابط عمومی ها قرار گیرند که از لحاظ فنی، تخصصی، تجربی و توانمندی های فردی با برنامه ریزی ارتباطی ویژه و پژوهش های افکار عمومی توانایی جلب مشارکت عمومی و اعتمادسازی در افکار عمومی را دارا باشند و فرآیند توسعه سازمانی و تحقق عملی کارکردهای روابط عمومی را به نحو مطلوبی فراهم کنند.
روابط عمومی ها تاکنون نتوانسته اند به طور کامل نگاه حرفه ای و تخصصی را در خود ایجاد نمایند؛ چرا که از یک طرف غالب مسئولان به این هنر و فن توجهی نکرده اند و از طرفی بسیاری از مدیران ما با کارکردهای روابط عمومی ایده آل آشنا نبوده اند.
روابط عمومی مدون و برنامه ریزی شده یکی از ابزارهای قوی مدیریت افکار است. روابط عمومی به عنوان اصلی ترین حلقه ارتباط بین مدیران و کارکنان، مسئولیت خطیری در فرآیند دسترسی مدیران و افکار جمعی کارکنان دارند.
بدون شک روابط عمومی به عنوان یک «فن» و «هنر» نقش بسزایی در برقراری و تسهیل ارتباط دوسویه بین مدیران سازمان و کارکنان دارد، به طوری که امروزه کمتر سازمانی را می توان یافت که خود را بی نیاز از روابط عمومی بداند و در عین حال موفقیت های چشمگیری را در زمینه های مورد نظر و تحقق اهداف از پیش تعیین شده به دست آورده باشد.
اما اگر روابط عمومی ها بخواهند تأثیر گذار باشند، باید از همه نظر در «جایگاه» بایسته و شایسته خود قرار داشته باشند. اگر در رأس این حوزه مدیری لایق، متین و کارآمد وجود داشته باشد، می تواند با به کار گماری کارگزارانی با مهارت در این موضوعات منشأ اثر در جهت تحقق اهداف سازمانی باشند. از جمله اموری که روابط عمومی ها باید آنها توجه داشته باشند می توان به موارد زیر اشاره کرد:
▪ توجه جدی به افکار همه کارکنان در ایجاد حرکت، اصلاح و جریان سازی سالم بدون در نظر گرفتن امیال و رویکردهای سیاسی مخرب که متأسفانه یکی از معضلات روابط عمومی هاست.
▪ ارائه مشاوره های مؤثر به مدیران ارشد سازمان که این در صورتی محقق خواهد شد که مدیر روابط عمومی بهره ای از علوم مشاوره ای، روانشناسی، علوم تربیتی، جامعه شناسی، مردم شناسی و ... داشته باشد؛ که این موضوع خلأ بزرگی در بسیاری از مدیران روابط عمومی های فعلی است.
▪ دفاع از جایگاه روابط عمومی در مقابل دخالت های غیرمسئولانه واحدها و افراد.
▪ حفاظت از حریم سازمان در مقابل جوسازی ها، خلاف گویی ها، دروغ پردازی ها، تهدیدها و ... این در حالی محقق می شود که مدیر روابط عمومی خود مبرا از این مسائل باشد.
▪ خروج روابط عمومی از موضع انفعالی به موضع فعال (در حال حاضر بسیاری از مدیران روابط عمومی کاملاً از موضع انفعالی در مقابل مدیران برخوردار می باشند.)
▪ تغییر فرهنگ سازمانی غلط، به این نکته باید توجه کرد، کارگزار روابط عمومی موقعی در جهت تغییر فرهنگ سازمانی می تواند حرکت کند که با مقوله فرهنگ آشنایی داشته و دیگر این که با علم رفتار سازمانی مأنوس باشد.
▪ ایجاد حسن رابطه بین کارکنان، مشاوران و مدیران سازمان.
▪ کمک در جذب استعدادهای درخشان کارکنان یا به عبارتی ایجاد بستری مناسب در جهت بالندگی اندیشه کارکنان.
▪ تقویت ارزش ها و ویژگی های مطلوب انسانی.
▪ معرفی الگوهای آموزشی مناسب درون سازمانی و برون سازمانی.
▪ سازماندهی خبری سازمان (تلاش برای اطلاع یابی و اطلاع رسانی به موقع با روش ها و ابزارهای ارتباطی.)
▪ تدوین نظام ارتباطی منسجم و تبلیغی شفاف و روشن.
▪ تغییر نگرش مسئولان نسبت به نقش روابط عمومی و جایگاه و اهمیت آن.
▪ جهت گیری و جهت دهی سازمان به سوی کارمند محوری.
▪ همکاری فعال و مستمر با مطبوعات و رسانه ها.
▪ تأکید هماهنگ بر بهبود روابط درون سازمانی و برون سازمانی.
▪ تنظیم برنامه مدون و سالیانه برای عمل به شعائر و برگزاری مراسم مذهبی و غیره...
▪ انعکاس انتقادات و اخبار به صورت شفاف و عدم ممیزی نمودن آن به مسئولان و دریافت بازخورد آن جهت ▪ ارائه به کارکنان.
▪ برگزاری جلسات داخلی بین کارکنان و مدیران به صورت ماهیانه یا فصلی.
▪ تهیه مقاله های علمی در حوزه فعالیت های سازمان و نشر آن در رسانه های گروهی.
▪ معرفی مطلوب مقالات و تحقیقات کارکنان در سطح سازمان.
▪ انعکاس تجربه های موفق کارکنان سازمان.
▪ چاپ بروشور پیام های آموزشی، پژوهشی و دیگر فراورده های سازمانی.
▪ تهیه فیلم برای معرفی سازمان.
▪ ایجاد برنامه نظامند همدردی با خانواده های سازمان بدون تبعیض قائل شدن.
▪ تهیه و تنظیم منشور اخلاقی روابط عمومی سازمان.
▪ روابط عمومی تنظیم کننده مدیریت ارتباط بین سازمان و کارکنان خواهد بود و به نوعی وظیفه خطیر اطلاع رسانی و سخنگویی و اعلام مواضع آن سازمان را در سطح جامعه و افکار عمومی برعهده خواهد داشت. اگر مدیران می خواهند هنر مردم داری را تحقق بخشند، لازمه آن به کارگیری مدیران روابط عمومی کاردان، متخصص، بااخلاق و هنرمند در برقراری ارتباط با مخاطبان است


منبع : راهکار مدیریت

مطالب مرتبط

استعداد برقراری رابطه

استعداد برقراری رابطه
آیا از صحبت كردن در میان عموم می‌ترسید یا نمی‌ترسید؟ دریایی از استعدادها در شما وجود دارد و به شما كمك می‌كند تا ارتباطی مفید برقرار كنید. «برایان بریم»
سخنرانی عمومی تأثیرگذار، برای موفقیت در تجارت ضروری است. سخنرانان مؤثر باید قادر باشند سخنان روشنی ارائه دهند، سخنانی كه نشان دهنده بینش و اهداف شركت، برای نیروی كار باشد. فروشندگان باید مزایای محصول و یا خدمات را به مشتریان خود ارائه دهند. كارمندان باید بتوانند در جلسات و كنفرانس‌های شركت، از عهده سخنرانی‌های پرحرارت و سودمند برآیند و بتوانند در مورد انبوهی از موضوعات، گفت و شنود كنند. این موضوعات از برنامه سود سهام تا تغییرات اساسی در سیستم‌های فناوری اطلاعات را در بر می‌گیرند.
هیچ‌كس اهمیت بسزای ارتباط سودمند را انكار نمی‌كند، اما همه افراد این‌گونه احساس نمی‌كنند كه در زمینه برقراری رابطه قوی، بااستعداد باشند. در یك نظرسنجی كه گالپ۱ در این مورد در ایالات متحده انجام داد، در واقع ۴۰ درصد از پاسخ دهنده‌ها، این‌گونه بیان كردند كه از سخنرانی در برابر جمعی از تماشاگران، می‌هراسند. (بیشتر امریكایی‌ها، از سخنرانی عمومی بیشتر از رفتن به پزشك می‌ترسند).
به هر حال، بسیاری از مشاغل نیاز به سخنرانی در برابر عموم دارند. برای شما كه از سخنرانی عمومی می‌ترسید، دلهره دارید و یا در این زمینه چندان خوب عمل نمی‌كنید، اما مجبورید هر طور شده، این كار را انجام دهید، جای امیدواری وجود دارد. بگذارید ماجرای سام را برایتان تعریف كنم.
«سام از قبل برای سخنرانی‌هایش طرح می‌ریزد».
سام تكنسین تعلیم دهنده سیار است. او به مشتریان نشان می‌دهد كه چطور از ابزار تولیدی شركت، استفاده كنند. سام عاشق همكاری با مشتریان است و این رابطه را به كار تكنیكی ترجیح می‌دهد. بنابراین از ابتدا می‌دانسته است كه باید در انتقال پیام مؤثر و مفید، عمل كند. مشكل این جاست كه سام نه‌تنها در جلسات بلكه در مكالمات دونفره هم برای دسترسی به هدف مورد نظر با اشكالاتی روبه‌روست و با آنها دست و پنجه نرم می‌كند.
سام سرانجام عادت كرد در خانه فرض كند مشتریانش نشسته‌اند و به سخنرانی او گوش می‌دهند. او برای ارتقای مهارت سخنرانی خود، در كلاس‌های گفت و شنود شركت كرد كه به گفته خودش تا حدودی مؤثر بودند. این كلاس‌ها در كنار تعدادی از رهنمودهای مفید، خوب عمل كردند. او به نكاتی مانند اینكه «هر دو دقیقه مكث كن و از مشتری بپرس سؤال خاصی دارد یا نه.» استفاده كرد. مربیان گفت و شنود، از او می‌خواستند كه بیشتر تلاش كند. سام به سایت Cliftonstrengthfinder مراجعه كرد. این سایت ۱۸۰ سؤال ارزیاب دارد كه زمینه‌های استعداد كاربر را براساس ۳۴ رده‌بندی، آشكار می‌كند. سایت به افراد كمك می‌كند تا زمینه‌هایی را كه در آنها بیشترین ظرفیت و استعداد رشد و پیشرفت را دارند پیدا كرده و درك كنند. تئوری كه در پشت این ارزیابی قرار گرفته این است كه هر چه افراد استعدادهای خود را بهتر درك كنند، بیشتر می‌توانند موقعیت‌هایی را كه در آنها قرار می‌گیرند، كنترل كرده و به‌طور سودمند این موقعیت‌ها را هدایت كنند.
سام دریافت كه برخی از استعدادهایی كه به نظر می‌رسید برای برقراری ارتباط مؤثر، ضروری اند، جزو زمینه‌های استعداد او نبودند. برای مثال، زمینه استعدادی كه به نام گفت و شنود مطرح است و می‌تواند نقش بالقوه‌ای در مؤثر بودن انتقال افكار و اندیشه‌ها به دیگران داشته باشد، برای سام در انتهای فهرست قرار داشت. در جلسه‌ای كه برای سام گذاشته بودند تا نتایج ارزیابی سایت را بخوبی بفهمد، یاد گرفت كه برای مهارت‌هایی كه در انتهای فهرست استعدادهایش قرار دارد، نجنگد، اما در عوض به این فكر كند كه چطور می‌تواند با استفاده از توانایی‌هایی كه در بالای فهرست استعدادهایش قرار دارند، به‌طور موثرتری ارتباط برقرار كند. برای نمونه دو مورد از استعدادهای سام، «نظم‌پذیری» و «محیط نگری» بودند. افرادی كه استعداد خاصی در انضباط دارند، به برنامه روزانه و سازماندهی تمایل بیشتری نشان می‌دهند. اشخاصی كه از فكر كردن به گذشته لذت می‌برند و در جستجوی درك زمان حال از طریق كنكاش تاریخچه آن هستند، توانایی‌های محیط‌نگری را از خود بروز می‌دهند.
«سام استعدادهایش را به كار می‌گیرد».
نظم‌پذیری و محیط‌نگری، چه نقشی در برقراری ارتباط دارند؟ در نگاه اول، ممكن است مهم به نظر نرسند و مطمئناً به اندازه مهار‌ت‌های ارتباطی، بدیهی و روشن نیستند، اما یك مربی ماهر به سام كمك كرد تا دریابد چگونه از این دو برای ارتباط برقرار كردن كمك بگیرد. ابتدا سام از استعداد نظم‌پذیرش استفاده كرد تا پرونده‌ای دقیق و ساماندهی شده برای هر یك از مشتریانش ایجاد كند. سپس از استعداد محیط‌نگرش استفاده كرد تا پیش از سخنرانی در مورد مشتری، اطلاعات هر چه بیشتری كسب كند. این كار به او كمك كرد تا بفهمد كالایی كه در مورد آن توضیح می‌دهد چه تناسبی با سابقه تجاری فعلی مشتری دارد. سام به جای آنكه سخنان یكنواختی در مورد ویژگی‌ها و مزایای محصول ارائه دهد، توانست حرف‌هایی بزند كه در ارتباط با تقاضاها و توجهات خاص مشتریان او باشد.
به بیان دیگر، سام با استفاده از دو استعداد برتر خود، اهرمی ساخت تا بیشتر، مشتری‌مدار شود. او هیچ‌گاه در سخنرانی عمومی، «ستاره» نخواهد شد، اما توجه سنجیده‌اش به جزئیات تجاری مورد نیاز مشتریان به او این توانایی را داده است تا ارتباط قوی و مؤثر با مشتری برقرار كند. همچنین به او كمك كرده است تا تبدیل به سخنرانی تأثیرگذار شود.
سام شاهد تحولی اساسی در مكالمات خود با مشتری بوده است. او حالا احساس راحتی بیشتری می‌كند و جریان بحث و گفت‌وگوهایش با مشتری، طبیعی‌تر است. سام دیگر تلاش نمی‌كند آن كسی كه نیست، باشد و راهی را آغاز كرده است تا تمركز بیشتری بر موفقیت داشته باشد. سام در گذشته شخصاً با مشتریانش تماس می‌گرفت، اما «حالا اغلب مشتریان» برای سؤال و راهنمایی با او تماس می‌گیرند و گاهی صرفاً برای گفتگویی صمیمانه با سام صحبت می‌كنند. او با استفاده صحیح از استعدادهایش به رابطی قوی و فوق‌العاده، تبدیل شده است.

وبگردی
سیلی زدن به «امید» مردم در پارک!
سیلی زدن به «امید» مردم در پارک! - کتک خوردن دختری که جز التماس دوستانش هیچ فریادرسی ندارد از یک پلیس زن عضو گشت ارشاد که ماموران مرد هم آنها را همراهی می کردند، آنقدر دردناک است که کمتر وجدان بیداری به آن واکنش نشان نداده است.
زبان روسی به عنوان زبان دوم در مدارس !
زبان روسی به عنوان زبان دوم در مدارس ! - آخه قربونت برم اصلاً درکى از دلیل وجودى زبان دوم و فلسفه آموزشیش دارى که این پیشنهاد رو دادى؟ زبان دوم زبانیه که بر اساس میزان کاربرد و گسترش جهانى انخاب میشه، براى ایجاد ارتباط کلامى بیشتر. یعنى ربطى به رابطه سیاسى شما با آمریکا و انگلیس نداره.
عصر ما - پرونده حضور زنان در ورزشگاه ها
عصر ما - پرونده حضور زنان در ورزشگاه ها - بررسی حضور زنان در ورزشگاه ها با حضور نرگس آبیار، لاله افتخاری، حمید رسایی، حجت الاسلام محسن غرویان و فائزه هاشمی.
حمله فیزیکی به بازیگر زن ایرانی در خیابان! / عکس
حمله فیزیکی به بازیگر زن ایرانی در خیابان! / عکس - بازیگر سریال "تعطیلات رویایی" از حمله افراد ناشناس به خود خبر داد. مریم معصومی، بازیگر سینما و تلویزیون مورد حمله افراد ناشناس قرار گرفت.
گفتگوی تلفنی با همسر مرتضوی / صوت
گفتگوی تلفنی با همسر مرتضوی / صوت - سعید مرتضوی که در روزهای گذشته خبری از او نبود و حتی سخنگوی دستگاه قضایی گفته بود حکم جلبش صادر شده اما گیرش نیاورده‌اند، به گفته همسرش در تهران است.
ارسطوی پایتخت با مونا فائض پور ازدواج کرد
ارسطوی پایتخت با مونا فائض پور ازدواج کرد - «احمد مهران فر» بازيگر نقش «ارسطو عامل» در سريال پايتخت ۵ در اینستاگرام خود از ازدواجش با «مونا فائض پور» خبر داد.
صحبت های جنجالی رییسی علیه روحانی
صحبت های جنجالی رییسی علیه روحانی - صحبت های جنجالی رییسی پیرامون استفاده روحانی از نام امام رضا در انتخابات
500 نفر محتوای نامه‌های پستی مردم را میخواندند و چک می‌کردند!
500 نفر محتوای نامه‌های پستی مردم را میخواندند و چک می‌کردند! - محمد غرضی می‌گوید: زمانی که به عنوان وزیر در وزارت حضور یافتم بیش از ۵۰۰ نفر را دیدم نامه‌هایی که از داخل به خارج و از خارج به داخل کشور ارسال می‌شدند را چک می‌کردند و به صورت سه شیفت فعالیت می‌کردند و نامه‌ها را می‌خواندند.
جنجال ویدیو دختر بازیگر روی کول بازیکن پرسپولیس!
جنجال ویدیو دختر بازیگر روی کول بازیکن پرسپولیس! - عکس و ویدیویی منتسب به ستاره پرسپولیس فرشاد احمدزاده و ترلان پروانه بازیگر سینما و تلویزیون در فضای مجازی منتشر شده است. عجب پاپراتزی‌هایی داریم!
دختر داعشی سریال پایتخت کیست ؟
دختر داعشی سریال پایتخت کیست ؟ - در قسمت های اخیر سریال پایتخت بازیگر جدیدی به جمع خانواده معمولی پیوسته است؛ نیلوفر رجایی فر نقش الیزابت را در سریال پایتخت ۵ ایفا می کند ؛ این بازیگر با جلب اعتماد سیروس مقدم این فرصت ط بازی در سریال پر طرفدار پایتخت را به دست آورد .
خانم ایرانی، عامل تیراندازی در مقر یوتیوب / فیلم
خانم ایرانی، عامل تیراندازی در مقر یوتیوب / فیلم - ویدیوهایی از نسیم نجفی اقدم در شبکه های اجتماعی به زبان های انگلیسی و فارسی موجود است که در آن ها وی از حذف ویدیوهای خود توسط یوتیوب شکایت دارد.
رقص کاوه مدنی یا کالای ایرانی؟
رقص کاوه مدنی یا کالای ایرانی؟ - بگذارید اینطور بپرسم: مگر کیروش، مربی تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران عرق نمی‌خورد؟ نمی‌رقصد؟ مگر برانکو و شفر نمازشب می‌خوانند و روزه می‌گیرند و اصولگرا و ارزشی و انقلابی هستند؟!