چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

بررسی تاثیر ویتامین E مکمل در پیشگیری از نوروپاتی Paclitaxel


بررسی تاثیر ویتامین E مکمل در پیشگیری از نوروپاتی Paclitaxel
● سابقه و هدف:
با توجه به کاربرد روز افزون Paclitaxel در درمان سرطان و نوروپاتی حاصل از این دارو و گزارش های متعددی از موفقیت ویتامین E در پیشگیری از نوروپاتی سیس پلاتین و اخیرا ترکیب Paclitaxel و سیس پلاتین و به منظور تعیین تاثیر تجویز قرص ویتامین E بر پیشگیری و شدت نوروپاتی این تحقیق در بیمارستان امام حسین در سال های ۱۳۸۴-۱۳۸۵ انجام گرفت.
● مواد و روش ها:
تحقیق با طراحی کارآزمایی بالینی بر روی تعداد ۳۶ بیمار با گزارش آسیب شناسی سرطان انجام گرفت. بیماران مبتلا به دیابت، اورمی، نقص ایمنی و سایر عوامل تاثیرگذار بر بروز نوروپاتی از مطالعه حذف و بیماران به طور تصادفی به گروه های مورد و شاهد تقسیم شدند. گروه های مورد و شاهد تحت شیمی درمانی استاندارد حاوی Paclitaxel ۱۷۵ mg/m۲ انفوزیون سه ساعته، هر سه هفته قرار گرفتند. در گروه مورد قرص ویتامین E ۴۰۰ واحد روزانه تجویز شد و در گروه شاهد ویتامین E تجویز نشد. بیماران حداقل دو ماه پیگیری شدند و تاثیر ویتامین E بر نوروپاتی به روش چادوری تعیین شد و با آماره فیشر مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
● یافته ها:
تعداد ۷ بیمار (۴ مورد در گروه تجربی و ۳ مورد در گروه شاهد) به دلایل مختلف پیگیری نشدند. پانزده نفر در گروه شاهد و ۱۴ نفر در گروه مورد پیگیری شدند. نوروپاتی متوسط و شدید در گروه شاهد ۵۳.۳ درصد و در گروه تجربی ۱۴.۳ درصد بود (p<۰.۰۰۰).
● نتیجه گیری:
به نظر می رسد که به کارگیری مکمل ویتامین E می تواند در پیشگیری از نوروپاتی متوسط و شدید موثر باشد. با توجه به کاستی های این تحقیق و اینکه تاثیر ویتامین E بر نوروپاتی Paclitaxel تا به حال کمتر مورد توجه بوده است، تحقیقات بیشتری توصیه می شود.
پیام آزاده
غلام رضا احتجاب
بهنام منصوری
حمیدرضا میرزایی
منصور ولایی
عبداله فضل علی زاده
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید