جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

این عجیب ترین خبری است که در ارتباط با انتخابات آمریکا منتشر شده است


این عجیب ترین خبری است که در ارتباط با انتخابات آمریکا منتشر شده است
▪ ۳۰ می- روپرت مورداک مالک اصلی شبکه فاکس نیوز احتمالا از اوباما حمایت خواهد کرد
فاکس نیوز شبکه متعلق به غول رسانه ای و عنصر اولترا راست استرالیائی- آمریکائی روپرت مورداک بزرگترین نقش را در کشاندن آمریکا به جنگ عراق بازی کرد. مواضع مورداک در ۸ سال گذشته چیزی جز حمایت بی قید و شرط از کابینه بوش و سیاست های نئوکان ها نبوده است. صدای جنگ طلبانه و گوشخراش وزنه هائی چون بیل اورایلی در برنامهO&#۰۳۹;Reilly Factor در حمایت بی وقفه از حمله به ایران سوار بر امواج فاکس یکی از پربیننده ترین برنامه های خبری را در آمریکا به خود اختصاص داده است. خبر امروز درست به همین دلیل تکان دهنده، حیرت برانگیز و گیج کننده بود. روپرت مورداک مالک بزرگترین غول رسانه ای جهان NEWS CORPORATION احتمالا از برک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حمایت خواهد کرد! مورداک معتقد است که پیروزی اوباما چون بهمنی فرود خواهد آمد و بدلیل نارضایتی گسترده ای که از عملکرد بوش وجود دارد مک کین نیز از شانس چندانی برخوردار نیست. اگر اعلام تصمیم مورداک قطعی شود معنائی به مراتب بزرگتر از یک حمایت ساده را در بر دارد، و آن اعلام رسمی شکست نئوکانسرواتیسم در شکل دادن به "قرن جدید آمریکائی" است. به این ترتیب به قول تیم اوباما دوران "سیاست ترس" Politics of Fear به پایان می رسد.
▪ ۲۸می- به گزارش آسیا تایمز، جورج بوش تصمیم دارد که در ماه آگوست به پایگاههای سپاه پاسداران در مناطق جنوبی و جنوب غرب کشور حمله کند.
آسیا تایمز به نقل از منابعی که آنان را منابع مطلع می نامد گزارش می کند که طرح حمله به پایگاههای سپاه قدس آماده اجراست. آسیا تایمز این منبع خود را یک معاون وزیر سابق که هم اکنون نیز در ارتباط با امور خارجی فعال است عنوان کرده است. پس از مطلع ساختن گروهی برگزیده از سناتورهای آمریکائی دو تن از آنان به اسامی سناتور دایان فینستاین (Diane Feinstein) از حزب دموکرات و نماینده ایالت کالیفرنیا و سناتور ریچارد لوگار (Richard Lugar) جمهوریخواه از ایالت ایندیانا اظهار داشته اند که ظرف چند روز آینده سرمقاله ای را در نیویورک تایمز در مخالفت با حمله به ایران منتشر خواهند نمود. فینستاین عضو کمیته اطلاعاتی سنا و لوگار یکی از برجسته ترین جمهوریخواهان در کمیته روابط خارجی سنا محسوب می شود. آسیا تایمز اضافه می کند که حملات هوائی پیشنهاد شده تحولات عظیم ژئوپلتیک را در منطقه بوجود خواهد آورد و تاثیر بسزائی در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواهد گذاشت. به نوشته این سایت اینترنتی سئوال بزرگ اینست که ایران چگونه از خود عکس العمل نشان خواهد داد. (تصویر متعلق است به خانم دایان فینستاین)
▪ ۲۵ می- تحلیل جالب جان کری کاندیدای سابق ریاست جمهوری آمریکا پیرامون تصمیم اوباما مبنی بر مذاکره با احمدی نژاد.
در مقاله ای که روز شنبه ٢۴ می در واشنگتن پست به قلم جان کری منتشر شد، تحلیل جالب توجهی مبنی بر تائید مذاکره با رهبران ایران از جمله احمدی نژاد و حمایت قاطع از تصمیم اوباما داده شده است. در بخشی از این مقاله می خوانیم، دیالوگ به ما کمک خواهد کرد احمدی نژاد را ایزوله کنیم نه اینکه او را تقویت نمائیم. حتی اگر ما در مذاکراتمان با ایران شکست بخوریم سه هدف را برآورده کرده ایم. اول اینکه هم در خصوص مسئله هسته ای و هم حمایت از تروریسم هنوز ما عکس العمل ایران را وقتی که پای یک معامله پیش می آید ندیده ایم. غیرمنطقی نیست که فکر کنیم تهران ممکنست با برخی از انگیزه های اقتصادی و سیاسی و هم چنین تضمین عدم حمله به آن کشور به انجام یک معامله راضی شود. دوم اینکه مذاکره کردن پرزیدنت آمریکا این شانس را به ما خواهد داد که مردم کشوری که (ایران) بیشترین حمایت از آمریکا را در منطقه بخود اختصاص می دهند دریابند که این رئیس جمهور خود آنان است که باعث ایزوله شدن آنها و از میان بردن مناسبات و مذاکرات سازنده می شود. سوم اینکه این مذاکرات به منزله مذاکره ما با دنیا نیز بشمار می رود. با درگیر کردن ایران در این گفتگوها خواهیم توانست به دنیا نشان دهیم که چگونه ایران با برقراری روابط حسنه و دوستانه مخالفت دارد و این اهرم را می توانیم علیه ایران بکار گیریم. درحالیکه سانتریفوژهای ایران در حال غنی سازی هستند ما در حال طرح سئوالی اشتباه هستیم. بجای اینکه بپرسیم چرا برک اوباما می خواهد با ایران مذاکره کند سئوال صحیح تر اینست که بپرسیم، پس جورج بوش و مک کین منتظر چه هستند؟
▪ ۲۲ می- اسرائیل و سوریه پس از هشت سال مذاکرات صلح را آغاز می کنند.
سوریه و اسرائیل روز چهارشنبه ٢١ می اعلام کردند که پس از هشت سال دوران پر تنش در روابط دو کشور مذاکراتی را با واسطه گری ترکیه برای پایان دادن به وضعیت خصومت آمیز بین دو کشور آغاز خواهند کرد. محور مذاکرات بازگرداندن بلندیهای جولان به سوریه است. در مقابل سوریه متعهد خواهد شد که به حمایت از رهبران حماس که در آن کشور بسر می برند خاتمه داده و همچنین رابطه خود را با حزب الله لبنان قطع کند. اگر چنین امری به وقوع بپیوندد راه ارسال پول و اسلحه به حزب الله سد خواهد شد و ایران از این رهگذر ضربه محکمی را متحمل خواهد گردید. تحقق چنین امری به تغییرات اساسی در معادلات سیاسی منطقه و عمدتا تضعیف حزب الله و کاهش نفوذ ایران و بحرانی شدن روابط ایران و سوریه منجر خواهد شد.
▪ ۲۲ می- سناتور دموکرات جیم وب (Jim Webb) حمله به ایران را محتمل می داند.
سناتور ایالت ویرجینیا در مصاحبه ای با رادیوی نیمه دولتی NPR در پاسخ به این سئوال که آیا کابینه بوش در حال بررسی یک حمله نظامی به ایران قبل از ترک کردن کاخ سفید توسط بوش است، گفت: قطعا این مسئله دست بررسی است و کسانی در تشکیلات بوش هستند که می خواهند شاهد وقوع آن باشند.
سناتور جیم وب در گذشته لایحه ای را تقدیم سنا کرده بود که بوش را موظف می کرد قبل از هر گونه اقدام نظامی علیه ایران مجوز کنگره را اخذ کند. این لایحه در سنا با شکست روبرو شد. در کنار این مسئله روز گذشته گزارش اورشلیم پست مبنی بر اینکه در ماههای پیش رو بوش قصد حمله به ایران را دارد، بشدت توسط کاخ سفید تکذیب شد. ماه پیش پس از ملاقاتی که سردبیر نشریه پرنفوذ ویکلی ستاندارد (Weekly Standard) بیل کریستول با پرزیدنت بوش داشت طی مصاحبه ای گفت: من فکر نمی کنم مسئله حمله به ایران منتفی باشد.
لازم به یادآوریست که طبق گزارش رویترز شرایط اقتصادی آمریکا جو تاریک و سنگینی را در آمریکا حاکم کرده و درصد محبوبیت پرزیدنت بوش به ٢٣ درصد در روز چهارشنبه ٢١ می کاهش یافته است.
▪ ۱۵ می- در سخنانی بی سابقه، رابرت گیتس خواستار پیدا کردن راه حلی برای مذاکره با ایران شد.
واشنگتن پست طی مقاله ای در روز پنجشنبه ١۵ می می نویسد، رابرت گیتس طی سخنانی خواستار ایجاد فضائی شامل موارد تشویق و تهدید برای درگیر کردن ایران به مذاکره با آمریکا شد. او از موقعیتهای از دست رفته ای سخن گفت که پیشتر (در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی) برای مذاکره با ایران فراهم آمده بود.
محور این مقاله پیدا کردن اهرمی (بطور عامیانه ما در محاورات آنرا گروئی می خوانیم) است که آمریکا بتواند با تکیه بر آن حداقل در شرایط مساوی با ایران مذاکره کند. گیتس می گوید: "ما باید راههائی را پیدا کنیم و اهرمهائی را بوجود آوریم که بعدا بتوانیم بنشینیم و با آنها صحبت کنیم. اگر قرار است مذاکراتی در بین باشد آنها نیز باید احساس کنند که محتاج مذاکره اند. ما نمی توانیم پا به مذاکراتی بگذاریم که در آن فقط نقش یک درخواست کننده را داشته باشیم در حالیکه آنان احساس می کنند که محتاج نیستند."
رابرت گیتس که در جلسه ای در آکادمی دیپلماسی آمریکا سخن می گفت به نکته فوق العاده مهمی اشاره کرد که احتمالا در آینده در صورتی که اوباما به قدرت برسد خط مشی سیاست وی را ترسیم خواهد کرد. گیتس گفت: "نظر شخصی من اینست که ما باید بدنبال راههائی باشیم که خارج از حکومت بتوانیم کانال های ارتباط با ایران را برقرار کنیم. با توجه به اینکه ایرانیان بسیاری به آمریکا می آیند ما نیز باید جریان مسافرت شهروندان آمریکائی که از ایران بازدید می کنند را افزایش دهیم. من فکر می کنم این امر نهایتا فضائی را برای ما باز خواهد کرد."
رابرت گیتس در سال ٢٠٠۴ طی گزارشی با عنوان "ایران زمان برخوردی تازه" که به اتفاق معمار دیپلماسی امروز جبهه اوباما یعنی ژیبگینف برژینسکی نوشت، معتقد بود که باید باب مذاکره با ایران تحت ریاست جمهوری محمد خاتمی باز شود. او گفت: "من فکر می کنم مورخین وقتی نگاهی به سیر حوادث کنند شاید به این نتیجه برسند که موقعیت ویژه ای را ما در آن زمان از دست دادیم."
تاماس فریدمن مقاله نویس نیویورک تایمز و مرد پر نفوذ در سیاست خارجی آمریکا دیروز در مقاله ای در روزنامه مزبور نوشت: "سئوال اینک این نیست که ما باید با ایران صحبت کنیم یا نه. بحث بر سر اینست که آیا ما اهرم در اختیار داریم یا نه." فریدمن در همین مقاله گفت: "اگر اهرمی دارید (یعنی چیزی در اختیار دارید که می توانید به عنوان گرو از آن استفاده کنید) مذاکره کنید و اگر ندارید از طریق اقتصادی، دیپلماتیک یا نظامی، چه تشویقی و چه تهدیدی آنرا بیافرینید." رابرت گیتس در سخنان دیروز خود اعلام کرد، من کاملا با نظر فریدمن موافقم.
دقت در این گفته معنای جدیدی به بسیاری از سیاست ها و حرکات آمریکا می بخشد. از فشار های اقتصادی گرفته تا تهدیدات و نیز تقویت سازمان های تروریستی همه در جهت پیدا کردن آن گمشده (آن اهرم)است تا بر سر میز مذاکره آمریکا بتواند با استفاده از آن "گرو کشی" کند. بدون آن "گرو" گیتس مذاکره را عقلائی نمی بیند و بسیار طبیعی است تا پیدا شدن آن آمریکا هیچ گونه تضمین امنیتی به ایران ندهد چرا که دستش بکلی خالی خواهد شد.
رابرت گیتس هم چنین با اقرار به اینکه ورود به یک جنگ متعارف فشار فوق العاده ای را بر آمریکا وارد خواهد کرد گفت: "درگیری های آینده از نوع متقارن (یعنی هر دو طرف از شیوه های یکسان استفاده کنند) نخواهد بود."
مقاله واشنگتن پست و سخنان رابرت گیتس نمایانگر این است که مدتهاست تضادهای داخلی در کاخ سفید در خصوص "دیپلماسی در قبال ایران" (حمله نظامی و یا نشستن بر سر میز مذاکره) وجود داشته و هنوز هم دارد.
▪ ۹می- در صورت انتخاب برک اوباما به نمایندگی حزب دموکرات، وی چه کسی را بعنوان شریک انتخاباتی و معاون آینده خود انتخاب خواهد کرد؟
در حالیکه از افرادی مانند جو بایدن (Joe Biden) رئیس کمیته روابط خارجی سنا با ۳۶ سال سابقه در مسائل سیاست خارجی و ژنرال بازنشسته وسلی کلارک (Wesley Clark) بعنوان نماینده و همکار انتخاباتی اوباما نام برده می شود فعالیت گسترده ای برای معرفی هیلاری کلینتون بعنوان معاون اوباما آغاز شده است. سایت اینترنتی http://www.voteboth.comکه از دیروز کار خود را آغاز کرده است با این استدلال که چرا بجای جذب نیمی از آراء(منظور برک اوباما) صد در صد آراء را جذب نکنیم کمپین پیشنهاد هیلاری به سمت معاونت را آغاز کرده است. در این رابطه دو اشکال به چشم می خورد، اول اینکه هیلاری کلینتون دیدگاههایش به هیچ وجه با اوباما نزدیکی ندارد و دیگر اینکه در صورت سکونت خانم کلینتون در کاخ سفید و همکاری وی با اوباما نقش پرزیدنت سابق آقای بیل کلینتون در مجموعه جدید چه خواهد بود؟ از آنجا که در آمریکا معامله کردن و کنار آمدن در سیاست و تجارت امری پذیرفته شده است، خبر همبسته شدن کلینتون و اوباما تعجب آور نخواهد بود.
▪ ۶ می- آتش جنگ در بغداد زبانه می کشد.
در حالیکه نیروهای مقتدی صدر در برابر حملات سنگین سربازان آمریکائی و نیروهای امنیتی بغداد از خود مقاومت نشان می دهند مردم عادی دسته دسته کشته می شوند. شهرک صدر که منزلگاه ۲ و نیم میلیون نفر از مردم عراق است، ظرف دو هفته گذشته ۵۳۰ کشته و ۲۵۰۰ تن که جراحات بسیار شدید برداشته اند را بخود دیده است. به گفته ناظران اکثر کشته شدگان و زخمیها قربانی بمباران هواپیماها و گلوله باران هلی کوپترهای آمریکائی بوده اند. حدود یک چهارم کشته و مجروح شدگان را زنان و کودکان تشکیل می دهند. بیمارستان زهرا در شهرک صدر بسته شده و دو بیمارستان دیگر در شرایط بسیار سختی مشغول بکارند. مدارس بیش از یکماه است که بسته شده اند و خدمات شهری توسط شهرداری بکلی متوقف شده است. مطمئنا در چنین شرایطی هر پدر یا مادر عراقی که فرزند مجروح خود را به بیمارستان می رساند (اگر بتواند برساند) ممنون دولت آمریکا خواهد بود چرا که امروز "آزاد" است و از مواهب دموکراسی بهره می برد.
▪ ۴ می- سرجوخه مرلین جرمن معروف به مرد معجزه،درگذشت.
بنا به اطلاع وزارت دفاع آمریکا سرجوخه مرلین جرمن (Merlin German) درگذشت. مرلین که به مرد معجزه "Miracle Man" معروف شده بود مجروح جنگ عراق بود که ۹۷ درصد بدنش در اثر یک بمب کنار جاده سوخته بود. او انگشتانش را از دست داده بود. جرمن ۱۷ ماه را در بیمارستان سپری کرد و ۴۰ عمل جراحی را پشت سر گذاشت تا قادر شد که راه برود با اینهمه علیرغم مقاومت سرسختانه او از فوریه ۲۰۰۵ تا کنون بالاخره مرگ وی را در ربود. انسان از خود می پرسد مرلین جرمن قربانی چه چیز شد؟ نفت؟ مرلین به هنگام مرگ ۲۲ سال داشت.
▪ ۳ می- یک اتفاق کوچک با پیامی بزرگ، اعتصاب کارگران حمل و نقل در آمریکا علیه جنگ عراق.
اعتصاب اتحادیه حمل کنندگان بار در سواحل غربی آمریکا در روز پنجشنبه اول ماه می بر علیه ادامه جنگ در عراق حادثه ایست که سالهاست آمریکا نظیر آنرا به خود ندیده است. اعتصاب کارگران یک بخش از صنایع آمریکا در اعتراض به یک واقعه سیاسی خبر از زنده شدن گرایشهای سیاسی متمایل به چپ در آمریکا می دهد. در حالیکه بزرگترین بنادر ساحل غربی آمریکا یعنی بندر لوس آنجلس و لانگ بیچ به حال توقف کامل درآمدند مرز کانادا و آمریکا در شمال و آمریکا و مکزیک در جنوب نیز از این حرکت متاثر شدند. باید دید آیا این حادثه یک اتفاق منفرد بوده است و یا اتحادیه های دیگر به حمایت از باربران سواحل غربی درخواهند آمد. نباید فراموش کرد که دنیای کورپوریتبسرعت به مقابله برخواهد خواست. آنان هم ثروتمندند و هم از سازماندهی بسیار قوی برخوردارند. مخالفان آنها ثروت نیستند و از سازماندهی چندان درخشانی هم بهره نمی برند.
▪ ۱ می - درحالیکه دومین ناو هواپیمابر آمریکا راهی خلیج فارس شده است، پنتاگون به فرماندهان نظامی دستور تهیه نقشه حمله به ایران را داده است.
به گزارش شبکه تلویزیونی CBS آنچه که ارتش آمریکا آنرا نقش خصمانه ایران خوانده است از جمله نقش ایران در مقابله با ارتش آمریکا در عراق سبب گردیده پنتاگون به افسران عالیرتبه ذیربط دستور تهیه نقشه ای متناسب با شرایط روز برای حمله به ایران را صادر کند. دکتر رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا در سخنانی گفت: "آنچه که ایران در حال اقدام به آن است عبارتست از کشتن مامورین زن و مرد آمریکائی در عراق". ظاهرا هدفهائی که این بار بیش از همه بر آنان تکیه می شود کارخانجات اسلحه سازی، مراکز فرماندهی و تجمع سپاه قدس است که به گفته آمریکا در عراق مشغول فعالیت می باشد. به گزارش شبکه خبری سی بی اس، ظرف چند روز آینده قرار است نوری المالکی با ارائه مدارک با دخالت ایران در اوضاع متشنج فعلی عراق برخورد کند.
اما گروهی را (از جمله آقای احمدی نژاد) اعتقاد بر اینست که تمامی اخبار و گفته ها و اظهارنظرها در خصوص احتمال حمله آمریکا به ایران چیزی جز یک بلوف و یک بازی سیاسی نیست. ایرنا از قول احمدی نژاد می نویسد رئیس جمهوری در ادامه مصاحبه با خبرنگاران در دهلی نو در پاسخ به سئوالی در خصوص تهدیدات و فشارها و احتمال حمله به ایران، گفت: تهدیدها را جدی می‌گیریم، اما محقق شدن آن را مطلقا قبول نداریم. دکتر محمود احمدی نژاد تاکید کرد که ملت ایران این ادعاها را قبول ندارد چرا که دشمنان ملت ایران نه توان حمله نظامی به ایران را دارند و نه جرات آن را. وی خاطر نشان کرد: البته بعضی‌ها در آمریکا خیلی دوست دارند که کارهایی انجام دهند اما قادر به انجام آن نیستند.
اگر فرض این گروه صحیح باشد، سئوالی که ذهن را می آزارد اینست که آیا آمریکا تا ۲ یا ۵ یا ۱۰ سال دیگر هم می تواند این شرایط را ادامه دهد بدون اینکه از برندگی این سلاح چیزی کسر شود؟ عقل سلیم حکم می کند که علی القاعده این تهدیدها یا باید روزی به عمل تبدیل شود والا بالاخره بر اثر کثرت استعمال بعنوان یک حربه سیاسی ارزش خود را از دست می دهد. شما چه فکر می کنید؟
شهیر شهیدثالث
www.shahirblog.com
منبع : صدای مردم


همچنین مشاهده کنید