چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ / Wednesday, 20 June, 2018

منتظران مصلح خود باید صالح باشند


منتظران مصلح خود باید صالح باشند
بشر امروز، با پشرفت‌های شگفت‌انگیز در زمینه‌های گوناگون زندگی مادی خود، در بعد معنوی و اخلاقی مغلوب گرداب هواپرستی است. این جهالت مدرن تا بدان‌جاست که سردمداران تمدن هر نوع تلاشی در جهت خلاصی از این گرداب را با تهمت‌های ناروا پاسخ می‌دهند و از تشعشع نور معنویت در میان ملت‌های خود جلوگیری می‌کنند. مصداق بارز این نابخردی‌ها در عصر امروز توهین به رحمة العالمین و دین مبین اسلام و گوهرهای پاک نبی اکرم صلوات‌الله‌علیه یعنی قرآن و اهل بیت علیهم‌السلام در قالب فیلم، نشریه، کتاب، سیاست، عملیات‌های نظامی و انتحاری و غیره است.
حال در این شرایط وظیفه هر مسلمانی مقابله با این اقدامات شیطانی است، اما هر اقدامی اگر بر اساس مدل علمی بنا نشود، نتیجه‌ای جز شکست در انتظار آن نیست. بنابراین این نوشتار سعی دارد به صورت فهرست‌وار به این مدل به عنوان استراتژی عملیاتی اشاره کند. در این مدل دشمن شناسی به عنوان ایده اصلی برای پاسخ به سه سوال "چه دست‌هایی پشت پرده این بی‌حرمتی‌هاست؟"، "وظیفه یک مسلمان بیدار چیست؟" و "چه راه‌هایی برای مبارزه با این توطئه‌ها وجود دارد؟" در نظر گرفته شده است. امید است این تلاش ناچیز مورد قبول حضرت رسول اعظم صلوات‌الله‌علیه قرار گیرد.
وظیفه ما شیعیان در دوران غیبت انتظار است و این نه انتظاری بی‌امید و بی‌حرکت است بلکه باید این انتظار کاملاً پویا و مطابق با شرایط باشد.
● دشمن شناسی
شاید کلمه "دشمن شناسی" در این نوشتار باعث ایجاد جوی نظامی گردد ولی دشمن شناسی عرصه‌ای وسیع در زندگی ما را شامل می‌شود که از شخصی‌ترین محدوده‌ها با شناخت شیطان و نفس اماره آغاز و در کلان‌ترین سطح خود به دشمنان ملی در روابط بین الملل ختم می‌شود، دشمن شناسی در حالت کلی شامل سرفصل‌هایی مانند:
۱) شناسیایی وسعت عمل و حوزه عملیاتی دشمن
۲) شناسایی امکانات و تجهیزات دشمن
۳) شناسایی طرح‌ها و تئوری‌های فلسفی و عملیاتی دشمن
۴) شناخت نقاط ضعف و قدرت دشمن و غیره است
اما نکته مهمی که شاید در دشمن شناسی به آن توجهی نشود و مهمترین قسمت دشمن شناسی است خودشناسی است یعنی قبل از تعیین مشخصات دشمن باید امکانات، نقاط ضعف و قوت و دیگر مشخصه‌های خود را بدانیم مثلاً باید میزان توانایی و دقت خود، در زمینه اطلاعات بدست آمده از دشمن و تحلیل آنها را بدانیم در غیر اینصورت یا اطلاعات غلطی از دشمن بدست می‌آوریم یا از اطلاعات صحیح، تحلیل‌های غلط کرده که در هر دو حالت چیزی جز شکست انتظارمان را نمی‌کشد. مطلب مهم دیگر توانایی تطبیق نقاط ضعف و قوت خود و دشمن و طراحی استراتژی‌های مناسب است یعنی در صورت تطبیق نقطه قوتی از دشمن بر نقطه ضعفی از ما باید به دنبال استراتژی هجومی از آن نقطه بود. حال با این پیش زمینه پاسخ به سوالات مطروحه در مقدمه را آغاز می‌کنیم.
ما امت حضرت رسول اعظم صلوات‌الله‌علیه هستیم و بزرگترین دارایی ما ایمانمان به آن حضرت و قرآن معجزه اوست. تمام تئوری‌های فلسفی و عملی ما نشات گرفته از ایمانمان است این نقطه قوت ما همواره مورد هجوم دشمن بوده، دشمن با ایجاد شبهات و تردید در این اصول این نقطه قوت را مورد هدف قرار داده است به عنوان مثال با انتشار کتابی با نام "فرقان الحق" عقاید مسلمانان را زیر سوال می‌برند و جالب اینجاست دولت غیرمسلمان هند ورود این کتاب را به کشورش ممنوع کرده است اما در بعضی کشورهای اسلامی، حتی در بعضی مدارس تدریس می‌شود. استراتژی دیگر ارائه تفسیرهای نادرست از قرآن کریم و همچنین تطابق رفتارهای غلط مسلمانان با این تفاسیر برای نیل به اهداف شوم خود است. نمونه تازه این گونه رفتار، فیلم سراسر فتنه ی "فتنه" است. راهکارهای مقابله با این گونه رفتارها به چند بخش تقسیم می‌شود.
شاید اولین و مهمترین وظیفه این است که بی تفاوت از کنار این اتفاقات نگذریم و در اولین حرکت، حلقه‌های اعتراض را به صورت راهپیمایی تشکیل دهیم چرا که طبق تئوری‌ها بعضی از رفتارها برای تست کردن وضعیت حساسیت جامعه است و اگر این اعتراض اولیه به قدر کافی قدرتمند نباشد مطمئناً باید منتظر حمله‌های سنگین‌تر باشیم.
اما برای عملیات‌های سازماندهی شده که در درازمدت جواب می‌دهند باید به استراتژی‌های فلسفی آنها حمله کرد این حمله در چند رده تعریف می‌شود چرا که دشمن اصلی زیر لایه‌های مختلف پنهان شده است و هر لایه فلسفه اجرایی خاص خود را دارد، اولین لایه و دشمن اصلی طبق صریح آیه ۸۲ سوره مبارکه مائده (هر آینه می‌یابی یهود و مشرکین را دشمن‌ترین مردم نسبت به کسانی که ایمان آورده اند) یهودیان هستند البته به تعبیر امروزی‌تر صهیونیسم که بخشی سیاسی یهودیان را تشکیل می‌دهند، استراتژی اصلی این گروه در قالب پروتکل‌هایی است که به عنوان پروتکل‌های صهیون در جهان معروف هستند. در این پروتکل‌ها که آینه تمام نمای نژادپرستی است صراحتاً به تصمیم این گروه برای تسلط بر جهان با هر وسیله‌ای که دارد به عنوان مثال در قسمتی از پروتکل شماره ۱ می‌خوانیم "میان سیاست و اخلاق هیچگونه وجه اشتراکی نیست. فرمانروایی که متکی به اخلاق باشد، نمی‌تواند سیاستمداری کارکشته و ماهر از آب درآید و نتیجتاً پایه‌های قدرت سیاسی او متزلزل خواهد گشت. آنهایی که می‌خواهند گام در وادی سیاست بگذارند، باید هم نیرنگ باز باشند و هم بتوانند دیگران را متقاعد کنند. صفاتی چون درستکاری و راستگویی خطری بزرگ برای سیاست بشمار می‌روند. زیرا چنین صفاتی شدیدتر از هر دشمنی، فرمانروا از اریکه حکمرانی به زیر می‌کشند. البته فرمانروایان جوامع غیرصهیونیست باید چنین صفاتی را دارا باشند تا هرچه زودتر از پای درآیند و تسلیم ما شوند. ولی در نظام سیاسی جوامع صهیونیستی، قیودات اخلاقثی نباید وجود داشته باشد. به اعتقاد ما حق یعنی اعمال زور. واژه حق واژه‌ای ذهنی است که به هیچ وجه جنبه عینیت به خود نمی‌گیرد. در نظام سیاسی ما حق این چنین تعبیر می‌شود: هرآنچه را که می‌خواهم به من بده زیرا من از تو قوی ترم. نیازی نیست که ثابت کنم حق از آن کسیت."
تحلیل و بررسی این پروتکل‌ها خارج از حد این مقاله است نکته قابل توجه این است که هر مسلمانی وظیفه دارد اولاً این برنامه را به اطلاع دیگر مسلمانان برساند و از قرار گرفتن در مسیر اهداف این دشمنان هم خود پرهیز و هم دیگران را برحذر دارد.
لایه دوم دولت‌های مسیحی‌اند که در پروتکل‌ها آنها به عنوان یکی از ارکان اجرایی پیشبرد اهداف معرفی شده‌اند. فلسفه کلی حاکم بر رفتارهای این لایه، دو اصل کلی اومانیسم و سکولاریسم است. این فلسفه‌ها مانند طبل‌های توخالی هستند سر و صدای زیادی دارند اما از لحاظ تئوری بسیار پایه‌های ضعیفی دارند. وظیفه ما به عنوان یک مسلمان در برابر این لایه دو وجه دارد اول آنکه با مبانی عقلی پوچ بودن این تئوری‌ها را برای ملت‌های غیر مسلمان تبیین کنیم و در مرحله دوم اسلام را به عنوان جایگزینی مناسب به آنها معرفی کنیم. یکی از نقاط قوت ما در این ملت ها، تغییر ترکیب جمعیتی ملل اروپایی است؛ به عنوان مثال روزنامه کلنر اشتادت انسایگر چاپ آلمان طی یک گزارش مفصل آمار جمعیت مسلمان اروپا را اعلام کرده است و می‌نویسد: "پس از سوء قصدهای تروریستی در لندن توجه جوامع غرب به صورت خاص به حضور مسلمانان در اروپا جلب شده است. بر اساس آخرین آمار از مجموع ۴۵۵ میلیون نفر جمعیت اروپا، ۱۵ میلیون (۳/۳ درصد) آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند. این نسبت در کشورهای آلمان، فرانسه، اتریش و هلند بیش از سایر نقاط اروپاست." این بدان معنی است که اگر بتوانیم اصول اسلام اصیل را بین همین جمعیت مسلمان ترویج کنیم به دو هدف بسیار استراتژیک می‌رسیم اول آنکه از خود این جمعیت رو به گسترش می‌توان به عنوان یک مبلغ استفاده کرد و توسط همین افراد اهداف مقابله‌ای خود با دول غربی را که در بالا به آن اشاره شد پیاده سازی کرد. دوم آنکه با نگاه به ترکیب جمعیتی پی می‌بریم که مسلمانان قشر عظیمی از طبقه کارگر اروپا را شامل می‌شوند از این خاصیت نیز می‌توان برای فلج کردن اقتصادی دول غربی به صورت اعتصابات و غیره بهره برد و ترس از همین موضوع باعث شده است تبعیض نژادی در میان مسلمانان اروپا برای بدست آوردن کار خود را به وضوح نشان دهد.
بدلیل وسعت عملیات از قسمت‌های تقابل فلسفی عبور کرده به تقابلات فرهنگی می‌پردازم. در این قسمت رسانه‌ها بیشترین نقش را دارند، هر کسی که به طور موثرتری در این زمینه فعالیت کند به جد می‌توان گفت طرف دیگر را تا حد زیادی مغلوب خواهد کرد. متاسفانه قسمت اعظم رسانه‌های دنیا به طور مستقیم یا غیرمستقیم وابسته به آژانس یهود هستند و سعی در جهت دهی افکار عمومی در راستای اهداف شوم خود دارند و در این بین از هر رفتار کثیفی نیز ابایی نداشته تا آنجا که به رسول رحمت صلوات‌الله‌علیه نیز اهانت‌های بسیار کرده‌اند و می‌کنند. در حال حاضر مهمترین رسانه‌ها شبکه‌های خبری و اینترنت هستند بعد از آنها مطبوعات و سپس صنعت سینما و بعد از آن کتاب‌ها. شاید ایجاد شبکه‌های خبری بزرگ که در دسترس همه و مهمتر مورد اطمینان همه باشند و دارای مخاطب نیز باشند کاری بس دشوار باشد و فقط از عهده دولت‌ها برآید مانند شبکه‌هایی چون پرس تی وی و سحر و الکوثر؛ اما شبکه‌های ماهواره‌ای شخصی مانند سلام و غیره نیز بی‌تاثیر نیستند اما باید سیستمی بر محتوای آن نظارت کند چون خطا در این سطح نتیجه‌ای بسیار مخرب بر اهداف دارد، به عنوان مثال اگر از پخش برنامه هایی مانند "نحوه کتک زدن زن در اسلام" که از شبکه LBC لبنان پخش شد و غیره جلوگیری نکنیم یا واکنشی نشان نداده، آنها را تایید کنیم به نوعی خودزنی پرداخته‌ایم. مطلب دیگر اینکه باید استقلال رسانه‌ای حفظ شود یعنی ما از لحاظ ماهواره و تجهیزات به استقلال برسیم چرا که در غیر اینصورت اتفاقی که برای شبکه سحر۱ و قطع سیگنال‌رسانی آن در ماهواره هات برد رخ داد برای هر شبکه دیگری نیز رخ می‌دهد و این استقلال اتفاق نمی‌افتد، مگر با کوشش علمی و نوآوری که از منویات مقام معظم رهبری بوده و این سال نیز به این نام نامیده شده تا این نیاز به صورت عام و در هر گستره علمی و مذهبی‌ای باعث پیشبرد اهدافمان شود.
اما در بعد اینترنت، این سیستم مانند یک شمشیر دو لبه است در صورت استفاده هدفمند و صحیح از آن شاید بتوان گفت اثری بیش از رسانه‌های خبری تصویری دارد اما عکس آن نیز صادق است در صورت استفاده ناصحیح موجب خوردن ضربه‌های جبران ناپذیر بر پیکره نسل جوان و تخدیر آنها با سکس و.... و خارج کردن آنها از گردونه فعالیت اجتماعی خواهد شد. دو نکته در استفاده از این رسانه قابل تامل است یک آنکه نباید به بهانه‌های واهی عرصه را خالی کرد و این فرصت طلایی را از دست داد و دوم آنکه باید بر استفاده از اینترنت مدیریت بسیار دقیق و هدفمندی داشت. باید با تبیین و ساخت سایت‌های اسلامی چون تبیان و الشیعه و... اسلام را برای دیگر مردم جهان تبیین کنیم ولی در این رهگذر نباید ظرافت‌های تبلیغاتی و خارج شدن از قالب‌های خشک فلسفی و... را در نظر داشت. به طور خلاصه در عرصه اینترنت دو عامل حرف اول را می‌زند یکی نوآوری و دیگری تبلیغات. نوآوری چه از لحاظ فنی و چه از لحاظ تبیین و ایجاد جذابیت برای مخاطب و تبلیغ به عنوان شناساندن این سامانه به دیگران آن هم تبلیغی هدفمند برای جذب قشر جوان یعنی همان تاکتیک غربی‌ها را علیه خودشان استفاده می‌کنیم و با جذب کردن قشر جوان آنها، نیروی فعال آنها را در خدمت اسلام بگیریم.
مطلب دیگر اینکه آنها با نفوذ افرادی در جوامع مسلمان برخی رفتارهای افراطی را ترویج می‌کنند و با استفاده از سیستم تبلیغی خود آنها را به عنوان اسلام به مردم معرفی می‌کنند برای مقابله با این تهمت‌ها و افتراها به اسلام باید هر گروه و هر دسته‌ای که خلاف اسلام ولی به اسم اسلام عمل می‌کند شناسایی و به حرف برای گفتن در عرصه مطبوعات و صنعت سینما بسیار است اما بدلیل کوتاهی سخن از آن می‌گذرم و فقط به چند پیشنهاد اکتفا می‌کنم:
۱) در عرصه فیلم سازی جشنوراه‌ای در حد کشورهای اسلامی به طور خاص و به طور عام تمام مسلمانان و اسلام شناسان ترتیب یابد تا اولاً صنعت فیلم سازی از انحصار آژانس یهود خارج شود و ثانیاً با ساختن فیلم‌های مطابق با تفکرات اصیل اسلام و حمله به پایه‌های اومانیسم و سکولاریسم بی ریشه بودن این تفکرات را نشان دهیم. یکی دیگر از اثرات چنین کاری این است که آنها را مجبور به دفاع از اندیشه خودشان می‌کند و این یعنی مشغول شدن به خود و وقت کمتری برای حمله به مبانی اسلامی داشتن.
۲) طراحی سیستم اطلاع رسانی و هماهنگی در میان امت اسلامی برای اجرای واکنش‌ها و برنامه‌های یکسان در مقابل تهدیدات، اجزا این سیستم را می‌توان از حلقه شبکه‌های ماهواره ای، اینترنت، مطبوعات و اجتماعات اسلامی مانند نماز جماعات، جمعه و ایام حج تشکیل داد، این سیستم باید به صورت کاملاً غیردولتی تشکیل شود چرا که در غیر اینصورت بدلیل نفوذ کشورهای غربی بر بعضی از دول اسلامی این سیستم کارایی خود را از دست می‌دهد. پیاده سازی چنین سیستمی هرچند در ابتدا سخت به نظر‌اید اما ارزش چنین سختی را دارد زیرا می‌توان از آن به عنوان ابزار اعمال قدرت امت واحده اسلامی بهره برد. مدیریت این جریان نیز حتماً باید از مراجع و مفتی‌های درجه یک اسلامی نشأت بگیرد تا حد امکان از نفوذ بیگانگان در آن جلوگیری گردد.
چه دست‌هایی پشت پرده این بی‌حرمتی‌هاست؟، وظیفه یک مسلمان بیدار چیست؟ و چه راه‌هایی برای مبارزه با این توطئه‌ها وجود دارد؟
هرچند کارها و فعالیت هایی از این دست در حوزه وبلاگ و کتاب و... بسیارند و یک نمونه موفق آن جشنواره الکترونیکی پیامبر اعظم صلوات الله علیه بود اما نیاز به گسترش این فعالیت‌ها به طور محسوسی احساس می‌شود. شاید بعضی از مطالب و پیشنهادات مندرج در این مقاله فراتر از حد حتی یک دولت باشد اما اگر این خواسته‌ها در ملل اسلامی ایجاد و احساس نیاز به چنین سیستم هایی درک شود ملت‌ها خود می‌توانند با اتکا به قدرت خود و سرمایه‌های شخصی این برنامه‌ها را پیاده سازی کنند. اما نیاز اصلی برای تمامی این حرکت‌ها همان طور که اشاره کردم امت واحده اسلامی است. یعنی وحدت نیاز اصلی و خمیر مایه تمام حرکات منسجم و برنامه ریزی شده است تا این حرکات شیعیان و برادران اهل تسنن راه به جایی برده و به ثمر برسد.
در پایان نیز اشاره‌ای خاص به وظیفه خطیر شیعیان در این بین می‌کنم. انتظار یک منجی عالم شمول نیاز فطری بشری است که در میان ادیان مختلف به گونه‌های مختلف ظهور کرده و مختص ادیان الهی نیز نمی‌باشد. طبق اعتقاد حقه شیعیان نهال سبز این انتظار به دستان مبارک رسول گرامی اسلام صلوات الله علیه کاشته شد و با خون بهترین بندگان خدا در طول تاریخ آبیاری شد که بزرگترین آنها حضرت سیدالشهدا سلام الله علیه می‌باشد. وظیفه ما شیعیان در غیبت انتظار است و این نه انتظاری بی‌امید و حرکت است بلکه باید این انتظار کاملاً پویا و مطابق با شرایط بوده و هماره از اصل "منتظران مصلح خود باید صالح باشند" پیروی کند. باید این انتظار را که در امت اسلامی زیر خروارها تعصب است بیرون آورد و چرا یکی از مشترکات بین شیعه و اهل سنت است و با تبیین درست آن فعالیت‌ها را به سمت انتظار صحیح سوق داد که این خود بذر امیدی در دل تمامی مستضعفان است.
برای ظهور یوسف زهرا(سلام الله علیها) صلوات.

۱- پروتکلهای دانشوران صهیون، نوشته: عجاج نویهض، ترجمه: حمیدرضا شیخی، ناشر: آستان قدس رضوی
۲- مقاله "چالش دو بعدی اسلام و اروپا" به قلم رضا سادات- روزنامه جام جم مورخ پنجشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۶
۳- خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)
نویسنده مقاله: محمد رستگار

منبع : تبیان

مطالب مرتبط

وظایف منتظران

وظایف منتظران
وظایفی چند برای منتظران متصور است که به مهمترین آنها اشاره می کنیم:
۱) معرفت و شناخت امام(ع)
از مهمترین وظایف منتظران در برابر امام زمان(عج) شناخت آن حضرت است، منظور از شناخت امام، تنها شناخت ظاهری و حسب و نسب وی نیست، چه آنکه بسیاری از کسانی که به دشمنی و جنگ با ائمه(ع) برخاستند به طور کامل حسب و نسب و چهره ظاهری امام را می شناختند، بلکه مقصود از معرفت و شناخت امام(ع) شناخت مقام امام و اعتقاد به امامت او و واجب الطاعه دانستن وی و واسطه ی نزول رحمت و الطاف الهیه قرار دادن است.
چنین معرفتی ما را با رمز عبودیت خالق هستی آشنا نموده و از بندگی طاغوت ها می رهاند. روایات متعددی بر این مهم تأکید و دلالت دارند که به پاره ای از این روایات اشاره می کنیم:
پیامبر اکرم(ص) فرمودند:
«من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه». (کمال الدین، ج ۲، ص ۴۰۹)
هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است.
آری شناختن امام عصر(عج) شناختن خط حرکت تکاملی و خصوصیات آن است و نشناختن این خط یا مستلزم رکود است و سقوط یا انحراف و حرکت در جهت ضد، و اینها همه دوری و دور شدن از هدایت است و سقوط در ورطه هلاک و جاهلیت.
از حضرت امام صادق(ع) نقل شده است که: «روزی امام حسین(ع) بر یاران خود وارد شدند، بعد از حمد خداوند و درود بر پیامبر اکرم(ص) فرمودند:
«ای مردم! خداوند بندگان را نیافرید مگر برای اینکه او را بشناسند زمانی که او را شناختند او را پرستش کنند و هنگامی که او را پرستش کردند با عبادت او از بندگی غیر او بی نیاز می شوند. شخصی سؤال کرد: ای پسر پیامبر! پدر و مادرم فدای شما باد معرفت خداوند چیست؟ فرمود: شناخت اهل هر زمانی نسبت به امامشان، امامی که طاعت او بر آنان واجب است». (بحارالانوار، ج ۵، ص ۳۱۲)
معرفت و شناخت امام عصر(عج) به اندازه ای اهمیت دارد که با وجود آن درک کردن ظهور آن حضرت و درک نکردن ظهور مساوی و یکسان شمرده شده و عارف به امام ثواب کسی را خواهد داشت که در رکاب آنحضرت باشد چنانکه امام باقر می فرماید:
«هر کسی بمیرد و امامش را شناخته باشد تقدم و تاخیر این امر (ظهور مهدی) او را زیان ندهد، اگر کسی بمیرد و امام خود را شناخته باشد مانند کسی است که در خیمه ی امام قائم(عج) همراه او باشد». (کافی، ج ۲، ص ۱۹۸)
از این رو توصیه شده که در عصر غیبت معرفت نسبت به امام زمان(عج) را از خدای متعال بخواهید و مرتب چنین دعا کنید: «اللهم عرفنی نفسک فانک ان لم تعرفنی نفسک لم اعرف نبیک، اللهم عرفنی نبیک فانک ان لم تعرفنی نبیک لم اعرف حجتک، اللهم عرفنی حجتک فانک ان لم تعرفنی حجتک ضللت عن دینی». (کمال الدین، ج ۲، ص ۵۱۲)
بارالها خودت را به من بشناسان که اگر خود را به من نشناسانی پیغمبرت را نخواهم شناخت بارالها! پیغمبرت را به من بشناسان که اگر پیغمبرت را به من نشناسانی حجت تو را نخواهم شناخت، بارالها حجت خود را به من بشناسان که اگر حجت خود را به من نشناسانی از دینم گمراه می گردم.
۲)انتظار فرج
از جمله وظایف مهم مردم در زمان غیبت انتظار فرج و چشم به راه ظهور دولت حق بودن است تا آنجا که در روایات به عنوان برترین عبادت شمرده شده، پیامبر اسلام(ص) فرموده اند:
«با فضیلت ترین عبادت ها انتظار فرج است». (ینابیع الموده، باب ۹۴، ص ۳۹۷)
در پاره ای از روایات انتظار فرج از واجبات شمرده شده است چنانکه از عبدالعظیم حسنی روایت شده که گفت: «به سرورم حضرت محمد بن علی الجواد(ع) وارد شدم خواستم که درباره ی قائم از آن حضرت سؤال کنم که آیا همان مهدی است یا غیر او؟ پس خود حضرت آغاز سخن کرده به من فرمود: ای ابوالقاسم به درستی که قائم از ماست و اوست مهدی که واجب است در زمان غیبتش انتظارش کشیده شود و در ظهورش اطاعت گردد و او سومین از فرزندان من است». (کمال الدین، ج ۲، ص ۳۷۷)
۳) غمگین بودن در فراق حضرت
از جمله ی وظایف منتظران، در دوران غیبت گریان بودن به خاطر آن حضرت است. از امام صادق(ع) روایت شده که فرمودند:
«به خدا قسم غایب می شود امام شما زمانی از روزگار و مردم آزموده می شوند تا آنکه گفته می شود مرد یا کشته شد و به کدام وادی رفت و هر آینه گریان می شود بر او چشمان مؤمنان» (همان، ص ۳۴۷)
و این سرشک غم است که از چشمان منتظران یوسف زهرا جاری است و هر بامداد جمعه در غم دوری قبله دلشان اینگونه می سرایند:
«آیا کسی است که مرا یاری کند تا به همراهی او ناله و گریه را طولانی کنم؟ آیا ناله کننده و بی تابی هست که من بازاری او را در هنگام تنهائیش یاری و همراهی کنم؟ آیا در چشمی خار رفته است که چشم من (در ناراحتی و اشک) با او هم دردی نماید؟! (دعای ندبه)
علت این حزن و اندوه می تواند امور ذیل باشد:
الف) غایب بودن آن حضرت و نرسیدن دست به دامان وصالش و روشن نگشتن دیدگان به نور جمالش با این که او در میان مردم است و بر زوایای اعمال آشکار و پنهان بندگان اطلاع دارد. (النجم الثاقب، ص ۴۲۴)
امام رضا(ع) در این باره می فرمایند:
«چه بسیار زنان و مردان مؤمنی که متأسف و محزون در وقت فقدان ما، معین حضرت حجت هستند». (همان، ص۴۲۴)
ب) حزن و اندوه برای مظلومیت امام و دین مبین اسلام، زیرا آن مجسمه غیرت از یک طرف ظلم و ستم و بی عدالتی های روی زمین را می بیند و نیز نظاره گر تشتت امت اسلام و هجوم دسیسه های شیاطین و مقهورشدن دین قاهره است و از طرفی دیگر به واسطه مساعد نبودن زمینه ظهور و به واسطه اعمال ناپسند بشریت در پرده غیبت بسر می برد و دستش از اجرای احکام و صدور الهی و جلوگیری از ظلم و بیداد ظالمان کوتاه است». (همان، ص ۴۲۵)
نکته حائز اهمیت این است که امامان معصوم نیز به خاطر غیبت امام زمان(عج) می گریستند به عنوان نمونه سدیر صیرفی می گوید:
«به خدمت مولایمان امام صادق(ع) رفتیم و امام را در حال گریه و ناله دیدیم او همچون مادر فرزند از دست داده می گریست، اندوه از گونه های مبارکش پیدا بود و رنگ چهره اش تغییر کرده بود اشک های او لباسش را خیس کرده بود و در این حالت می گفت: مولای من غیبت تو خواب را از چشمانم ربوده و زمین را بر من تنگ نموده و آسایش دلم را از من گرفته است، مولای من غیبت تو بلا و مصیبت مرا به فاجعه ای ابدی پیوند داده است». (کمال الدین، ج ۲، ص۳۵۲)
دل ز شوق دیدنت سوزد چو عود
از فراغت دیده بارد همچو رود
غرقه در سیلاب اشک و دل کباب
کس غریق شعله ور کی دیده بود
۴) یاد حضرت
امام زمان(عج) به عنوان ذخیره الهی و رحمت واسع حق، نام و یاد شیعیان و منتظرانش را از خاطر نمی برد و لطف و عنایت آن حضرت مدام شامل حال و چراغ راه آنان است. چنان که خود در نامه ای به شیخ مفید چنین مرقوم فرموده اند:
«ما از رسیدگی به حال شما کوتاهی نمی کنیم و یاد شما را از خاطر نمی بریم». (الاحتجاج، ج ۲، ص ۵۹۸)
از این رو جا دارد شیفتگان و چشم انتظاران قدوم مبارک آن حضرت همیشه به یاد حضرتش باشند. (میزان الحکمه، ج ۲، ص ۲۰۹)
یاد کردن آن حضرت نمودهای مختلف دارد که به چند نمونه اشاره می کنیم:
الف) توجه قلبی
منتظر واقعی کسی است که دائم قلبش به عشق مهدی(عج) می تپد امام کاظم(ع) فرمودند:
«خودش (وجود حضرت مهدی) از دیدگان مردم پنهان می شود ولی یاد او از دل های مؤمنان مخفی نمی شود». (کمال الدین، ج ۲، ص ۳۶۸)
ب) صدقه دادن
شخص منتظر با صدقه دادن جهت سلامتی وجود مبارک حجت(عج) مراتب ارادات خود را به حضرت نشان می دهد. و نیز عقل حکم می کند که دلدادگان به آن وجود مقدس، برای حفظ سلامتی اش تا آنجا که توان دارند تلاش نمایند؛ زیرا دین و حیات آن، و عافیت انسانها و اصول ناموس عصر، مدار دهر آرامش زمین و سیر افلاک در این عصر به وجود حضرت حجه بن الحسن(عج) بستگی دارند چه آنکه امام صادق(ع) فرمود:
«اگر زمین بدون امام باشد فرو می رود (و نظمش از هم می پاشد». (کافی، ج ۱ ص۲۵۲)
پس بر کسانی که جز آن وجود مقدس کسی را لایق هستی و سزاوار عافیت و تندرستی نمی دانند لازم و حتمی است که در صدقه دادن حفظ و سلامتی آن وجود مقدس، مقصود و موردنظرشان باشد».
قابل یادآوری است که صدقه و دعا برای حضرت باید مقدم بر صدقه و دعا برای خود انسان باشد چنانکه سیدبن طاووس خطاب به فرزندش فرموده اند:
«صدقه دادن از سوی حضرت را پیش از صدقه دادن برای خودت و عزیزان قرارده، و دعا برای حضرت را بر دعا برای خودت مقدم دار، و نیز در هر کار خیری که مایه ی وفای به حق آن حضرت است، آن بزرگوار را مقدم بدار که سبب می شود به سوی تو توجه فرماید و به تو احسان کند». (مکیال المکارم، ج ۲، ص ۳۰۱)
ج) هدیه دادن
منتظری که به یاد امام منتظر است اعمال خیری که انجام می دهد ثوابش را به پیشگاه آن حضرت اهداء می نماید و یا اینکه به نیابت آن وجود اقدس کارهای نیک مانند حج و عمره و طواف و... بجا می آورد البته این نه بدان جهت است که آن حضرت محتاج ما است. چه آنکه آن حضرت خود زنده است و اعمال خیر را به نحو احسن و مقبول انجام می دهد و او را به اعمال ما حاجتی نیست بلکه این اهداء اعمال خیر ابراز ارادتی است از منتظران به حضور آن ذخیره الهی و همانطور که سیدبن طاووس فرمودند موجب توجه آن حضرت و احسان او نسبت به اهداءکننده می شود.
د) زیارت
زیارت آن حضرت، یکی دیگر از نمودهای یاد وی می باشد، البته این زیارت اگر با آداب و ادعیه ای که از ناحیه ائمه معصومین رسیده- مثل زیارت آل یاسین و... - پسندیده تر است.
هـ) دعا کردن
یکی دیگر از مصادیق یاد حضرت بقیه الله الاعظم(عج)، دعا برای آن حضرت است شیعه منتظر دعا برای تعجیل فرج و برای سلامتی حضرت مهدی(عج) را به عنوان یک تکلیف و وظیفه مهم در عصر غیبت نباید فراموش کند؛ زیرا دعا برای تعجیل فرج دعای همیشگی پیامبراکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) و ملائکه آسمان ها بوده و هست.
و در روایت آمده است که امام صادق(ع) فرمودند:
«هرکس بعد از نماز صبح و ظهر بگوید: خداوندا بر محمد و خاندان او درود فرست و در فرج ایشان تعجیل کن، نمیرد تا قائم را دریابد». (بحارالانوار، ج ۶۸، ص ۷۷)
دعا برای فرج امام زمان عامل رهایی از فتنه های عصر غیبت است چنانکه امام حسن عسکری(ع) فرمودند:
«به خدا سوگند، مهدی(عج) غیبتی خواهد داشت که در آن تنها کسانی از هلاکت نجات می یابند که خداوند او را بر قول به امامتش ثابت قدم داشته و در دعا برای تعجیل فرجش موفق کرده است». (منتخب الاثر، ص ۲۸۸)
حضرت ولی عصر(عج) خود در توقیعی خطاب به اسحاق بن یعقوب شیعه منتظر را به این وظیفه متوجه ساخته و فرموده است:
«اکثروا الدعاء بتعجیل الفرج فان ذلک فرجکم». (الاحتجاج، ج ۲، ص ۵۴۵)
برای تعجیل فرج زیاد دعا کنید که گشایش شما در فرج است.
بنابراین، دعا برای فرج آن حضرت علاوه بر آنکه اطاعت امر اوست در واقع دعا برای گشایش در کار خودمان است.
شخص منتظر علاوه بر دعا برای تعجیل فرج، وظیفه دارد برای سلامتی آن حضرت نیز دعا نماید البته این نه به جهت نیاز آن ذخیره الهی به دعای ماست بلکه اولا این دعاکردن مقتضای محبت و مراقبت در ادای حقوق آن حضرت است چنانکه از بعضی احادیث، این مطلب استفاده می شود.
ثانیا بالغ بر هشتاد فائده بزرگ دنیوی و اخروی به سبب دعا برای آن حضرت و طلب ظهور او حاصل می شود. (ر.ک. به ابواب الجنات و میکال المکارم)
۵) یکی از وظایف منتظران مودت و دوستی محمد و آل محمد(ص) است. چه آنکه این محبت آنقدر مهم است که اجر زحمات و پاداش رسالت پیامبراکرم(ص) قرار گرفته است.
«بگو من از شما در برابر رسالتم مزدنی طلب نمی کنم به جز دوستی و مودت نسبت به اهل بیتم». (شوری -۳۲)
دراین میان اظهار محبت و دوستی خصوصا به بازمانده ابراهیم خلیل به عنوان وظیفه منتظران در روایات جایگاه خاصی دارد. در غایه المرام از حضرت رسول اکرم(ص) روایت شده که فرمودند:
«در شب معراج خطاب از جانب حق جل جلاله به من رسید که آیا می خواهی اوصیای خودت را ببینی؟ گفتم: بله، خطاب شد: نظر کن مقابل روی خود، چون نگاه کردم اشباح دوازده وصی خود را دیدم و حجت قائم مثل ستاره ای درخشان میان آنها می درخشید. پس عرض کردم: خدایا اینها کیستند؟
خطاب شد: اینها امامان برحقند و آن کسی که میان آنان درخشان است قائم (عج) است که حلال مرا حلال و حرام مرا حرام می کند (یعنی احکام دین را ظاهر می کند) و انتقام از دشمنان من می کشد. ای محمد(ص) او را دوست بدار زیرا من او و هرکس که او دوست بدارد دوست می دارم».
و) تجدید بیعت و میثاق
وظیفه دیگر منتظر این است که با تجدید عهد و میثاق مراتب سرسپردگی خود را به امام زمانش نشان دهد و برای تجدید عهد با منجی عالم دعای عهد، میثاق نامه ای شیوا و زیباست که امام صادق(ع) درباره آن فرمودند:
«هرکس چهل صباح این دعا را بخواند از یاوران حضرت قائم خواهدبود و اگر پیش از ظهور آن حضرت بمیرد خدای تعالی او را زنده خواهدکرد تا در رکاب آن عزیز جهاد کند.»
اگر توفیق تجدید میثاق هر روز نبود لااقل هرهفته وفاداری خود را با بیعت مجدد با امام عصر(ع) نشان دهیم که برای تازه کردن بیعت روز جمعه زمان بسیار مناسبی است زیرا:
اولا: در روایت داریم که فرشتگان، هرجمعه در بیت العمور جمع می شوند و عهد و ولایت امامان را تجدید می نمایند.
ثانیا: روز جمعه روزی است که خداوند بر ولایت آنان از جهانیان پیمان گرفته است.
ثالثا: روزجمعه از جهات مختلفی (ولادت با سعادت حضرت، انتقال مقام امامت او، مختص شدن لقب قائم به وی در روز جمعه بوده و نیز ظهور او و پیروانش در جمعه خواهدبود) اختصاص به حضرت صاحب الامر دارد. (مکیال المکارم، ج۲،ص۱۷)

وبگردی
(ویدئو) پرواز تماشاگران ایرانی از سن پترزبورگ به کازان
(ویدئو) پرواز تماشاگران ایرانی از سن پترزبورگ به کازان - به گزارش ورزش سه، هواداران تیم ملی ایران در جام جهانی روسیه برای حمایت از تیم کشورمان مقابل اسپانیا به شهر کازان رسیدند.
سرلشگر فیروزآبادی و ویلای 10هزار متری لواسان !
سرلشگر فیروزآبادی و ویلای 10هزار متری لواسان ! - لازم است ذکر شود جنبش عدالتخواه دانشجویی در صورت ادامه تعلل دستگاه‌های مربوطه در تخلیه ملک بیت‌المال، حق اقدامات انقلابی را برای اجبار فرد نامبرده به تخلیه ویلای لواسان، برای خود محفوظ می‌داند.
فیلم | مشکل مقبولیت و مشروعیت در کشور
فیلم | مشکل مقبولیت و مشروعیت در کشور - دکتر حمید ابوطالبی مشاور سیاسی رئیس جمهوری معتقد است که ما یک بار برای همیشه باید مشکل مشروعیت و مقبولیت را در کشور حل کنیم. این درست نیست که بخشی از نظام هم مشروع باشد هم مقبول اما بخش دیگری که از دل همین نظام در آمده است فقط مقبول باشد.
ماجرای تجاوز به 41 دختر از زبان امام جمعه ایرانشهر
ماجرای تجاوز به 41 دختر از زبان امام جمعه ایرانشهر - امام جمعه اهل سنت ایرانشهر : در ماه رمضان به ۴۱ دختر تجاوز شده که از این میان فقط ۳ دختر شکایت کرده اند.
فیلم مهران مدیری در برنامه خندوانه
فیلم مهران مدیری در برنامه خندوانه - برنامه کامل خندوانه با حضور مهران مدیری مهمان ویژه برنامه عید فطر برنامه خندوانه بود و این قسمت از مجموعه خندوانه را خاص کرد.
ویدئو / لطفاً در این مکان اعتراض کنید!
ویدئو / لطفاً در این مکان اعتراض کنید! - بر این اساس، ورزشگاه‌های دستگردی، تختی، معتمدی، آزادی، شیرودی، بوستان‌های گفت‌وگو، طالقانی، ولایت، پردیسان، هنرمندان، پارک شهر و ضلع شمالی ساختمان مجلس شورای اسلامی به عنوان محل‌های مناسب تجمع در تهران تعیین شده‌اند و از این پس معترضان می‌توانند در این محل‌ها تجمع کنند.
انتشار عکس دلخراش حمید بقایی
انتشار عکس دلخراش حمید بقایی - مشاور رسانه‌ای احمدی نژاد دیشب با انتشار عکسی دلخراش از وضعیت جسمی «حمید بقایی» از بازگشت این مجرم پرونده‌ی مالی آن دولت به زندان اوین خبر داد.
سبک عجیب شوی لباس در عربستان حاشیه ساز شد!
سبک عجیب شوی لباس در عربستان حاشیه ساز شد! - در پی برگزاری نمایش مد لباس زنان به سبکی عجیب در عربستان، سر و صدای بسیاری در رسانه ها به راه افتاد. ماجرا از این قرار بود که لباسها بدون مانکن و مانند اشباح در حال پرواز با استفاده از پهباد نمایش داده شدند.
ابداع مکتب «سیاست ورزی چرخشی» به نام ولایتی
ابداع مکتب «سیاست ورزی چرخشی» به نام ولایتی - علی اکبر ولایتی، مرد 37 شغله ای که به جز حوزه دیپلماسی، سالیانیست که کارشناس ادبی، فرهنگی، تاریخی، عرفانی و ... تلویزیون نیز هست، و هر سال دهها جلد کتاب به نام او منتشر می شود. همه ی این سوابق معششع یک سو و چرخش مادام سیاسی او در حوزه های مختلف، در سوی دیگر، کار را به جایی رسانیده که ولایتی را با ابداع مکتب «سیاست ورزی چرخشی» نیز می شناسند! ولایتی در تازه ترین تغییر مواضع خود این بار برجام را که روزگاری…
صحبت های تکان دهنده مادر یکی از دانش آموزان تجاوز شده
صحبت های تکان دهنده مادر یکی از دانش آموزان تجاوز شده - در این ویدئو صحبت های تکان دهنده مادر یکی از دانش آموزان تجاوز شده توسط معلم مدرسه را مشاهده می کنید.
افشاگری پوری بنایی درباره واقعیتی تلخ از ناصر ملک‌مطیعی
افشاگری پوری بنایی درباره واقعیتی تلخ از ناصر ملک‌مطیعی - پوری بنایی به عیادت پناهی رفت و دیدارش با مرحوم ناصر ملک‌مطیعی پس از پخش نشدن برنامه‌هایش از تلویزیون تعریف کرد.
(ویدئو) آزار جنسی گروهی دانش آموزان در مدرسه‌ای در غرب تهران!
(ویدئو) آزار جنسی گروهی دانش آموزان در مدرسه‌ای در غرب تهران! - ماجرای تکان دهنده اذیت و آزار گروهی دانش آموزان یک دبیرستان پسرانه در غرب تهران وارد فصل تازه‌ای شد.
آزاده نامداری هم گزارشگر فوتبال شد!
آزاده نامداری هم گزارشگر فوتبال شد! - در ادامه حضور چهره های شناخته شده در کمپین "خانم گزارشگر"، این بار آزاده نامداری مجری تلویزیون تلویزیون اقدام به گزارش فوتبال کرد. او برای این کار بازی خاطره انگیز ایران - استرالیا در مقدماتی جام جهانی 98 فرانسه را انتخاب کرده است که گزارش ضعیف او با انتقادات فراوانی مواجه شده است، تا حدی که وبسایت مربوط به این کمپین ویدئوی گزارش این او را از سایت حذف کرد.
عکسی عجیب و جنجالی از سید ابراهیم رئیسی
عکسی عجیب و جنجالی از سید ابراهیم رئیسی - عکسی از حضور سید ابراهیم رئیسی در مراسمی ویژه منتشر شده است که گفته می شود متعلق به کنفرانس افق نو در مشهد بوده است. در این عکس حرکات عجیب خانمی با لباس های قرمز، چفیه بر گردن و پرچم در دست در مقابل ابراهیم رییسی به چشم می خورد که توجه کاربران بسیاری را در شبکه های اجتماعی جلب کرده است!