شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

روسیه در حال قدم رو


روسیه در حال قدم رو
نمایش عمومی قدرت ارتش روسیه ممکن است تاکید مجددی بر قدرت لویاتان اورآسیا در قرن های گذشته یعنی دولت روسیه باشد. بازگشت روسیه تنها به رژه های نظامی محدود نمی شود بلکه همچنین شامل مانورها و آرایش های نظامی و همچنین تهیه و تدارک نظامی نیز می شود.
«یوگی برا» زمانی گفت: «این احساسِ آشنایی بود که ما انتظار دوباره آن را داشتیم.» در روز ۹ می، تجهیزات سنگین نظامی، دوباره در میدان سرخ مسکو به خاطر روز پیروزی به نمایش درآمد. تانک ها، موشک ها و شش هزار نیرو به پرواز هواپیماهای جنگنده اس. یو.۲۷ و میگ ۲۹ و بالگردهای نظامی ملحق شدند. آخرین بار مسکو در نوامبر ۱۹۹۰، قبل از سقوط اتحاد جماهیر شوروی شاهد نمایش این سخت افزارهای نظامی در میدان سرخ بود.
جهان باید به تشدید نظامی گری روسیه توجه کند. این رژه برای ایجاد یادِ گذشته در میان مردم روسیه و ارسال پیام به آمریکا، ناتو و همسایگان روسیه در این خصوص است که قدرت روسیه بازگشته است. مهم تر این که، این رژه تاکید ولادیمیر پوتین رییس جمهور سابق روسیه بر سرویس های نظامی و امنیتی و کم توجهی به نهادهای دموکراتیک و مدرن را نشان می دهد.
پویتن در سخنرانی اخیر خود در شورای دولتی، قدرت نظامی احیا شده روسیه را توجیه کرد و مدعی شد که مسابقات تسلیحاتی بوسیله کشورهای توسعه یافته جهان – که یک اشاره روشن به آمریکا و غرب داشت – شروع شده است. پوتین گفت: افزایش توان تسلیحاتی روسیه توسط خودش صورت نگرفته، بلکه رقبا آن را مجبور کرده اند در این وادی قدم بگذارد.
در واکنش به چالش های مطرح شده برای امنیت روسیه، کرملین طرح هایی را برای تولید و استقرار سلاح های جدیدی در سال آینده - که ادعا می شود از نوع غربی خود بهتر است- در دست اجرا دارد.
روسیه به تحقیق و توسعه اساسی فناوری اطلاعات، نانو و بیولوژیکی همراه با تلاش های نظامی خود ادامه خواهد داد. پوتین همچنین خواستار یک راهبرد دفاعی جدید برای نیروهای مسلح روسیه و تشکیل یک «ارتش خلاق» مبتنی بر نیروهای نظامی متخصص و آموزش دیده شده است.
● معانی این رژه چیست؟
دولت پوتین، مجدداً بر نقش مرکزی که سرویس های امنیتی و نظامی در دولت روسیه بازی خواهند کرد، تاکید نموده است. این دلیل و نشانه دیگری از سوی کرملین است – نه دموکراسی، جامعه باز، سیستم چندحزبی، رسانه های آزاد، آزادی های قانونی و تقسیم قدرت - که «قدرت» در وزراتخانه ها و آژانس ها متمرکز است و این اساس سیاست در فدراسیون روسیه می باشد.
این رژه پیامی برای جهان و مردم روسیه بود که نیروهای مسلح بعد از یک دهه یا بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی مجدداً اهمیت می یابند. از نظر راهبردی، هدف نمایش سامانه های تسلیحاتی جدید – مانند موشک های قاره پیما که قابلیت جابجا شدن در جاده ها را دارند، موشک های زمین به هوای دوربرد متحرک اس-۳۰۰، بمب افکن ها و جنگنده ها – این است که نشان دهند ارتش روسیه با سلاح های جدید احیا شده است. این نشانه و شاخص روسیه جدیدِ پوتین و احیا سنت تزارها و اتحاد جماهیر شوروی سابق از نمایش قدرت نظامی کشور است.
برای مردم روسیه این رژه حکایت از احساس غرور ملی و امنیت در برابر تهدیدات خارجی داشت.
نخست، این رژه بیانگر دوران حماسی اتحاد جماهیر شوروی است؛ پیروزی در جنگ میهنی بزرگ(۱۹۴۱-۱۹۴۵) که طی آن بیش از ۲۵ میلیون نفر از شهروندان روسی و میلیون ها نفر دیگر به طرز فجیعی توسط نازی ها کشته شدند.
دوم، کرملین قصد دارد این اعتقاد عمومی که روسیه یک قدرت بزرگ است، اما اعتبار خود را بعد از سقوط شوروی سابق از دست داده، را احیا کند.
در اصل، این رژه نشانه دیگری از این است که دولت روسیه قصد دارد تا آینده را تضمین کند. دولت روسیه می خواهد به قدرت نظامی – و سایر ابزارهای قدرت دولت از قبیل صادرات نفت و گاز تا پلیس مخفی و یک سیستم قضایی کارآمد – خود به عنوان اولویت سیاست قرن بیست و یکمی روسیه بازگردد.
این در حالی است که روسیه به ابزارهای جدید دولت مانند مشارکت عمومی، سیاست های دموکراتیک، رسانه های آزاد، حاکمیت قانون و سیستم قضایی مستقل بی توجه است.
● حسرت گذشته پوتین
تقریباً سه سال پیش پوتین گفت: «ما باید اذعان کنیم که سقوط اتحاد جماهیر شوروی یک فاجعه ژئوپولیتیک مهم قرن بود». روشن است که اتحاد جماهیر شوروی، کشور پوتین بود. طی دوره ای که پوتین به عنوان افسر کا. گ. ب فعالیت می کرد، حس وظیفه شناسی و طرفداری از کشور (و صنف افسران جاسوس) را در خود پرورش داده بود. از زمانی که پوتین به عنوان رییس جمهور برگزیده شد، حسرت گذشته او نسبت به شوروی سابق در انتخاب مجدد نمادهای دوره کمونیست هویدا شد.
وقتی آن دوره پایان یافت، بوریس یلتسین سمبل های ملی دوره قبل از انقلاب تزارها را احیا کرد که عبارت بودند از پرچم سه رنگ روسیه، عقاب دو سر امپراتوری روی نشان کت های دولتی و کلاه افسران نظامی، یونیفورم های مربوط به جشن به سبک قرن نوزدهم گارد کرملین و پذیرش حمایت قدیسان (سنت ها) بوسیله سرویس های امنیتی و نیروهای مسلح.
در دوره پوتین، این سمبل ها از طریق ستاره سرخ کمونیست که بر روی سخت افزارهای نظامی مانند تانک ها و هواپیماها آشکار شد، تکمیل گردید. همچنین لحن سرود شوروی زمان استالین به عنوان موزیک سرود ملی روسیه مجدداً انتخاب شد. استفاده از اصطلاح «رفیق» به عنوان شکلی از خطاب قرار دادن درون سرویس های امنیتی و نظامی مجدداً رایج شد و مجسمه نیم تنه «فلیکس دزرژینسکی» در حیاط وزارت امور داخلی روسیه نصب گردید. (دزرژینسکی موسس پلیس مخفی مخوف لنین، موسوم به چکا و مسئول دستگیری، تبعید، شکنجه و اعدام شمار زیادی از قربانیان بود.)
علاوه بر این، پوتین به عنوان یکی از علاقمندان ویژه برگزاری مراسم جشن بیستم دسامبر هر سال به عنوان روز کارگران سرویس های امنیتی یا روز چکا، است که یادآور این روز در سال ۱۹۱۷ می باشد. آیرون فلیکس در این روز چکا را ایجاد کرد که سلف ان.کی.وی.دی استالین، کا.گ.ب و اف.اس.بی امروز روسیه بود.
گفته می شود، همزیستی سمبل های تزاری و اتحاد جماهیر شوروی، شیوه ای برای ارتباط روسیه امروز و گذشته است. بر اساس اظهارات سخنگوی مقام اسقفی مسکو، استفاده از سمبل های گذشته به معنای تداوم و استمرار تاریخ روسیه و سعی در احیای آن است.
البته اقدامات دولت پوتین نشان داده است که این تداوم و تسلسل تنها محدود به سمبل ها نبوده است. پوتین همچنین تمایل خود برای احیا نقش مرکزی و تاریخی دولت روسیه در کنترل سیاست ها، رسانه ها و اقتصاد را نشان داده است.
● بازگشت نظامی روسیه
نمایش عمومی قدرت ارتش روسیه ممکن است تاکید مجددی بر قدرت لویاتان اورآسیا در قرن های گذشته یعنی دولت روسیه باشد. بازگشت روسیه تنها به رژه های نظامی محدود نمی شود بلکه همچنین شامل مانورها و آرایش های نظامی و همچنین تهیه و تدارک نظامی نیز می شود. سال گذشته، پوتین دستور از سرگیری گشت زنی ها توسط بمب افکن های راهبردی در عمق حریم هوایی اقیانوس آرام و اطلس، جایی که آنها می توانند موشک های کروز علیه ایالات متحده شلیک کنند را صادر کرد. برنامه آزمایش مکرر موشک های بالستیک برای دو سال آینده نیز تقریباً تعیین شده است.
موشک های بالستیک روسیه به صورت های متحرک، مستقر در سیلو، مستقر در کشتی مثل مدل توپول-ام، بولاوا، و موشک های قاره پیما آرایش داده شده اند و نیروی دریایی روسیه قصد بکارگیری کلاس جدیدی از زیردریایی های حامل موشک بالستیک در سال آتی را دارد. افزون بر این، در ۲۱-۲۳ ژانویه، نیروی دریایی روسیه یک مانور را در مقیاس وسیع در خلیج بیسکای - برای اولین بار طی ۱۵ سال اخیر - انجام داد. در این مانور ناو «دریاسالار کوزنتسوف» (تنها ناو هواپیمابر روسیه)، موشک های کروز هدایت شونده، بمب افکن های استراتژیک، همراه با هواپیماهای سوخت رسان و هواپیماهای هشدار دهنده در حال پرواز نیز شرکت داشتند.
● نتیجه
افزایش توان تسلیحاتی روسیه، رژه اخیر، مانورهای جهانی و سیستم های تسلیحاتی جدید این کشور برای احترام دیگران به روسیه و همچنین بازداشتن ناتو و ایالات متحده است که پوتین آنها را به عنوان ابرقدرت های هژمون - که به دنبال ضربه زدن به روسیه هستند - می نگرد.
روسیه می خواهد این پیام را ارسال کند که مجدداً این ابزارهای نظامی هستند که می توانند با تهدیدهای استراتژیک درک شده، نظیر سیستم دفاع موشکی آمریکا و چالش های نظامی متعارف نظیر توسعه ناتو و تفوق قدرت هوایی غرب، مقابله کنند. روسیه با همه خصیصه های قدرت که شامل ثروت و قدرت نظامی است به صحنه جهان برگشته است که برای همه قابل رویت می باشد. دولت آتی آمریکا با یک روسیه احیا شده سروکار خواهد داشت.
نویسنده: آریل - کوهن
مترجم: کیانوش - کیاکجوری
منبع: سایت - باشگاه اندیشه - به نقل از سایت بنیاد هریتیج
منبع : باشگاه اندیشه


همچنین مشاهده کنید