جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

پوسیدگی دندان


پوسیدگی دندان
پوسیدگی شایعترین بیماری میكروبی در سراسر دنیاست. شاید عجیب باشد و با تصورات قبلی خیلی ها جور درنیاید ولی پوسیدگی دندان یك بیماری میكروبی و باكتریایی است مثل تمام بیماریهای باكتریایی دیگر مثلاً عفونت باكتریایی گوش و گلو. بعداز اینكه سطح دندان از كلیه مواد خارجی با مسواك پاك شد، بلافاصله لایه نازكی از همان میكروبها روی دندان شكل می گیرند. این لایه به خودی خود مشكل ساز نیست ولی بعد از مدتی كم كم باكتریهای دیگری به این لایه كذایی افزوده می شوند و كم كم چسبندگی این لایه میكروبی به دندان بیشتر می شود. این باكتریها اگر از سطح دندان با مسواك یا نخ دندان پاك نشوند از موادغذایی باقیمانده موجود در دهان استفاده كرده و اسید تولید می كنند. این اسید كه در اثر تخمیر موادغذایی و بیشتر موادقندی و نشاسته ای حاصل می شود روی مینای دندان تأثیر می گذارد.
بعد از مینا عاج دندان هم درگیر می شود و درگیری عاج مشكل را كاملاً جدی خواهدكرد. عاج برخلاف مینا زنده است و مقاومت به مراتب پایین تری دارد. پوسیدگی هر چقدر كه كند و بطئی در داخل مینا حركت می كرد، به محض رسیدن به عاج یك مرتبه با حدت و شدت گسترش می یابد و پخش می شود. اگر در این مراحل جلوی پوسیدگی گرفته نشود و درمان نشود، پالپ دندان دچار عفونت خواهدشد.
دندانپزشكی ترمیمی، رشته ای از دندانپزشكی است كه مسؤولیت پیشگیری و درمان پوسیدگی های دندان و ناهنجاریهای ساختاری ساده دندانها را برعهده دارد. در رشته ترمیمی، پوسیدگی های دندانی به شرطی كه پالپ یا اعصاب دندان دست اندازی نكرده باشند قابل درمان هستند.
روش كلی كار ترمیمی به این شكل است كه با ابزارهای چرخشی با سرعت بالا كه آب هم به روی دندان می پاشند (توربین) و فرزهای فلزی مختلف دندان برحسب طرح درمان تراشیده شده و پوسیدگی ها با ابزار چرخشی دیگری با دور پایین تر از سطوح داخلی دندان حذف می شوند. سپس بر مبنای طرح درمان موردنظر دندانپزشك، دندان و حفره ایجاد شده با مواد همرنگ دندان (انواع مختلف كامپوزیتها) یا ترمیمهای فلزی (آمالگام) پر می شود. برخلاف تصور بسیاری از مردم دندان ترمیم شده باید بشدت موردتوجه و مراقبت باشد. توجه به بهداشت دهان و دندان بهترین و تنها راه جلوگیری از پوسیدگی اولیه یا پوسیدگی ثانوی دندانهای ترمیم شده است.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید