پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


بزه کاری درارتفاع!


بزه کاری درارتفاع!
پل کاملا سرپوشیده است و این، وحشت دختر را بیشتر می کند. انگار که وارد تونل وحشت شده باشد چشمانش را می بندد.
خیابان ساکت است. به اولین پیچ پل که می رسد صدای پچ پچی می شنود. دو مرد که از ظاهرشان پیداست معتادند روی پل به انتظار طعمه نشسته اند. ساعت نزدیک ده شب است. امروز کارش آن قدرزیاد بود که نتوانست زودتر از نه ونیم از اداره بیرون بزند. پول کافی برای کرایه ماشین دربستی ندارد و به ناچار با تاکسی و اتوبوس خودش را به کنار بزرگراه رسالت می رساند. دختر جوان، حالا درست پایین پل عابر پیاده کنار بزرگراه رسالت ایستاده است. یادش می آید که چند شب پیش درست روی همین پل، چند جوان از یک مرد تنها اخاذی کرده بودند.
می داند که مرد به خاطر مقاومت در برابر زورگیران، نه تنها پول و هر چه همراه داشته از دست داده بلکه چند ضربه عمیق چاقو هم خورده است. می ترسد. با خودش فکر می کند از وسط بزرگراه عبور کند; اما سرعت زیاد ماشین ها و میله هایی که بین دو باند بزرگراه کشیده شده اند، مانع اش می شود.هنوز مردد کنار بزرگراه ایستاده و به پل نگاه می کند. یک خودروی سمند، جلوی پایش ترمز می کند. چند جمله نامربوط می گوید و دختر وادار می شود برای فرار از مزاحمت، پا روی اولین پله پل بگذارد.پل کاملا سرپوشیده است و اطرافش را تبلیغات شهری پر کرده است. همین وحشت دختر را بیشتر می کند. انگار که وارد تونل وحشت شده باشد چشمانش را می بندد. خیابان ساکت است. به اولین پیچ پل که می رسد صدای پچ پچی می شنود. دو مرد که از ظاهرشان پیداست معتادند روی پل به انتظار طعمه نشسته اند.
● داستان همیشگی پلیس و برخورد با ناامن کنندگان پل ها
با وجود اینکه مشکل ناامنی پل های عابر پیاده مدت هاست که شهروندان را به خصوص در زمان تاریکی و خلوتی خیابان ها تهدید می کند، پلیس همچنان خود را ضامن امنیت پل ها می داند. به طوری که رئیس پلیس پیشگیری ناجا از اجرای طرح جدید نیروی انتظامی در برخورد با نا امن کنندگان پل های عابر پیاده خبر داد.
سردار عزیزاله رجب زاده رئیس پلیس پیشگیری ناجا اعلام کرده است: یکی از برنامه های جدید پلیس پیشگیری در طرح برخورد با مزاحمان خیابانی که از اوایل خردادماه سال جاری شروع شده است، ایجاد و حفظ امنیت مردم بر روی پل های عابر پیاده است. وی با تاکید بر این که در طرح جدید نیروی انتظامی با برهم زنندگان نظم عمومی در قالب کیفقاپان و مزاحمان نوامیس در امکان عمومی پل های هوایی بشدت برخورد می کند، افزود: در این طرح، با استفاده از عواملی مانند گشت های پیاده محسوس و نامحسوس با مزاحمان خیابانی، از جمله نا امن کنندگان پل های عابر پیاده برخورد می کنیم. اما با تمام این احوال، این گشت های شبانه محسوس و نامحسوس تاکنون نتوانسته اند از اخاذی ها و زورگیری هایی که روی پل های عابر انجام می شود بکاهند و یا کاری کنند تا زنان و دختران در ساعات پایانی شب با امنیت از روی پل عابر بگذرند.رئیس پلیس پیشگیری ناجا همچنین اظهار کرده است که پلیس نمی تواند برای تک تک پل های عابر پیاده از یک مامور استفاده کند و از مردم خواسته تا در صورت مشاهده کوچک ترین مزاحمتی به پلیس پیشگیری یا پلیس ۱۱۰ گزارش دهند.
● وقتی پل های عابر تغییر کاربری می دهند
از همان ابتدایی که بشر شهرنشین تصمیم گرفت برای بهبود رفت وآمد پل های عابر پیاده بسازد تنها کارآیی آن عبور و مرور بهتر شهروندان از خیابان های پر ترافیک و حفظ امنیت جانی آن ها بود.اما چندی است که این هدف متحول شده و به تبع آن پل های عابر پیاده تغییر کاربری داده اند. این روزها هدف از احداث پل های عابر پیاده در ایران درآمدزایی از طریق تبلیغات است و راحتی شخص پیاده ملاک نیست.
خشایار کاشانی جو کارشناس شهری، درباره تاثیر اسکلت پل های عابر پیاده برقی در چهره شهری به می گوید: در بسیاری از شهرهای دنیا برای اینکه چهره شهر مدخوش نشود اسکلت پل های عابر پیاده برقی را تا پایان کار پل سازی می پوشانند. وی افزود: در کشور ما متاسفانه پوشاندن اسکلت پل های عابر پیاده مرسوم نیست که این امر باعث زشتی چهره شهر می شود. کاشانی جو ادامه می دهد: گاهی تغییر مدیریت ها باعث مسکوت ماندن یک پروژه شهری می شود.
او با بیان اینکه در هیچ جای دنیا این قدر به پل عابر پیاده توجه نمی شود، ابراز می کند: در بسیاری از شهرهای دنیا مانند پاریس فرهنگ پیاده مداری مرسوم است به همین دلیل تقریبا پل عابر پیاده ندارند اما کشور ما دارای فرهنگ اتومبیل محور است و آن را ترویج می کند. این کارشناس شهری اذعان می کند: گسترش پل های عابر پیاده و توجه بیش از حد به وسایط نقلیه باعث افزایش آلودگی محیط زیست می شود.
● پل هایی که عابران را کور می کنند
پل های عابر به منابعی برای تولید درآمد شهری تبدیل شده اند و نقش عملکردی آنها در عبور مردم از محل های پرخطر تحت تاثیر برنامه ریزی هایی مبتنی بر دیدگاه های اقتصادی قرار گرفته است.سعید محمودی، استاد دانشگاه و پژوهشگر مسایل شهری، در این باره می گوید: نه تنها فضای روی پل های عابر برای عبور و حفظ امنیت اجتماعی شهروندان، شفاف و مناسب نیست بلکه حقوق شهروندی در طراحی پل ها به کلی نادیده گرفته شده است.
با نصب تابلوهای تبلیغاتی، مردم، موجوداتی چشم و گوش بسته تصور شده اند که تنها قرار است از یک طرف خیابان به طرف دیگر آن برسند. کسی که با زحمت از پله های غیر استاندارد این پل ها بالا می رود و به قوانین شهری احترام می گذارد، حق دارد که ببیند اطرافش چه خبر است. در حالی که فضای روی پل، میدان دید عابران را کور و از نظر کیفی منظره نامناسبی خلق کرده است.او می افزاید: همچنین کسی که قصد دارد از پلی به آن سوی خیابان برود به هیچ وجه قادر نیست روی پل را ببیند و از خطرات احتمالی آن باخبر شود.
به گفته این استاد دانشگاه، حتی در کشورهای سرمایه داری هم حد و مرز مشخصی برای تبلیغات تعریف شده است. اما این ضابطه ها در ایران و به ویژه در تهران مشخص نیست و مسئولانی که زمانی خود بزرگ ترین مدعیان و مخالفان تبلیغات شهری بودند، امروز با سر دادن شعار جامعه فرهنگی، تهران را زیر سلطه تبلیغات شهری برده اند.
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید