پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

قرنیه تراشی برای سوگیری چشم‌ها


قرنیه تراشی برای سوگیری چشم‌ها
● باز هم کابرد لیرز در چشم‌پزشکی
کراتوتومی فوتورفرکتیو Photorefractive Keratotomy و لازک Laser- Assisted Sub-Epithelial Keratectomy، دو نوع از روش‌های جراحی چشم هستند که برای اصلاح بینایی و کاهش وابستگی به عینک یا لنزهای تماسی انجام می‌شوند. اولین جراحی ‌LASEK، در درمانگاه چشم و گوش ماساچوست آمریکا، به سال ۱۹۹۶، توسط «دیمیتری آزار» انجام شد. این دو روش، به طور دایمی، قسمت قدامی مرکزی قرنیه را تغییر شکل می‌دهد که برای این منظور، از لیزر برای بریدن (به صورت تبخیر کردن) و خارج کردن قسمت کوچکی از بافت قرنیه (زیر اپی تلیوم آن) در جلوی چشم استفاده می‌کند. به این ترتیب، لایه خارجی قرنیه برداشته می‌شود. یک سیستم کامپیوتری، در حدود ۶۰ تا ۴ هزار بار در ثانیه از موقعیت چشم بیمار عکس می‌گیرد (که بستگی به طیف لیزر استفاده شده دارد) تا ضربات لیزر با دقت زیادی به محل مورد نظر اصابت شوند.
● شکل‌دهی دوباره
در روش لازک، اپی‌تلیوم قرنیه با یک محلول شیمیایی حفظ می‌شود، سپس از جایش برداشته شده و پس از تمام شدن جراحی لیزر، جایگذاری می‌گردد. در روش PRK، اپی‌تلیوم برداشته شده، دور انداخته می‌شود تا دوباره، نوسازی شود. هر دو نوع این روش‌ها، متفاوت از روش LASIK (که در شماره قبل توضیح داده شد) می‌باشند، به طوری که در LASIK، یک فلاپ در لایه‌های عمقی‌تر قرنیه، ایجاد می‌شود.
● تفاوت‌ها
از آنجا که روش PRK، یک فلاپ دایمی در لایه‌های عمقی‌تر قرنیه ایجاد نمی‌کند، ساختمان قرنیه کمتر آسیب می‌بیند و تمامیت آن حفظ می‌شود. در روش LASIK، لیزر، یک فلاپ بافتی با ضخامتی در حدود ۱۰۰ الی ۱۸۰ میکرومتر، ایجاد می‌کند و نسبت به PRK که برداشت بافت با لیزر در لایه خارجی قرنیه انجام می‌شود، تفاوت بسیار جزیی دارد. استفاده از داروی ضدمتابولیت میتومایسین، خطر ایجاد مه‌آلودگی بینایی را پس از جراحی، در کسانی که به اصلاحات بزرگی در PRK نیاز دارند، کم می‌کند. در روش PRK، برخلاف LASIK، از چاقو، میکروکراتوم یا لیزرهای برنده استفاده نمی‌شود، اما ممکن است بیمار، درد بیشتری داشته باشد و روند بهبودی وی نیز کندتر باشد. برخلاف LASIK، در PRK، خطر از جای درآوردن فلاپ‌های قرنیه در هر زمانی پس از انجام LASIK که می‌تواند طی تروما به چشم اتفاق ‌افتد، وجود ندارد. نام دیگری که روی PRK گذاشته می‌شود، اصلاح بینایی با لیزر و بدون هیچ‌گونه تماسی است، به طوری که برخلاف دیگر روش‌ها، به هیچ دستیاری یا وسایل جراحی دستی در حین درمان سطح قرنیه نیازی نیست. این، تنها روشی است که از ابتدا تا انتها به طور کامل از لیزر استفاده می‌کند.
● معیارهای لازم برای PRK
تخمین زده می‌شود که نزدیک به ۸۰ درصد جمعیت نزدیک‌بین، به طور بالقوه، کاندید انجام PRK باشند، اما باید شرایط انجام کار را داشته باشند. از جمله:
۱) داشتن سلامت کلی بینایی
۲) سن بیشتر از ۲۰ سال
۳) در طول یک سال گذشته، تغییر قابل ذکری در انحراف بینایی خود نداشته باشند و شماره چشم ثابت مانده باشد
۴) دیوتپر میوپی آنها در حدود ۱.۵۰ – تا ۷.۰۰- باشد
۵) بیمار خانم باردار نباشد
۶) بیمار، انتظار واقعی از بهبود خود داشته باشد و تمامی فواید و خطرات احتمالی را بشناسد
۷) سایز مردمک در نور اتاق، ۶ میلی‌متر باشد
بعضی شرایط وجود دارد که می‌تواند مانع از انجام این درمان شود یا آن را با مشکل مواجه نماید:
۱) بیماری‌های کلاژن واسکولار
۲) بیماری‌های چشمی مانند گلوکوم، کراتوکونوس و چشم‌ خشک
۳) اختلالات سیستمیک مانند دیابت و آرتریت روماتویید
۴) سابقه داشتن حساسیت به استروییدها
● مشکلات احتمالی
در طی انجام PRK و یا پس از آن، تعدادی از مشکلات می‌توانند رخ دهند:
۱) دوره طولانی بهبود
۲) درد
۳) دیدن نور خیره کننده یا هاله نور
۴) اصلاح کم یا زیاد
۵) برگشت دوباره نزدیک‌بینی
۶) زخم
۷) کاهش بهترین حدت بینایی اصلاح شده
۸) کاهش بینایی در نور کم
PRK می‌تواند در یک چشم انجام شود تا از نتیجه آن اطمینان حاصل کرد و سپس در چشم مقابل به کار رود. در طول پس از جراحی، فعالیت‌هایی که نیاز به دید دقیق دارد، تا حد ممکن به تعویق انداخته شوند تا بهبودی کامل به دست آید. تعداد کمی از بیماران پس از انجام PRK از مه‌آلود بودن بینایی و تشعشع آزار دهنده نور شکایت دارند که مربوط به عوارض جراحی است و ممکن است در طی دوران بهبود نیز بدتر شوند. با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته امروزی، احتمال امر فوق نادر است و اکثر بیماران در عرض ۶ ماه تا یک سال پس از جراحی، بهبودی پیدا می‌کنند. پیش‌بینی نتایج اصلاح عیوب انکساری پس از دوران نقاهت، کاملا مشخص نیست، خصوصا در بیمارانی که میوپی‌های شدید دارند، می‌تواند به اصلاح کم یا بیش از حد انحرافات بینایی منجر شوند. به طور مثال، در اصلاح بیش از حد، فرد دچار مشکل نزدیک‌بینی می‌شود. از طرفی، حدود ۱ تا ۳ درصد بیماران، بهترین شدت بینایی اصلاح شده خود را از دست می‌دهند که علت آن، عوارض جراحی است، هر چند با کاربرد دستگاه‌های مدرن‌تر، این امر نیز کاهش یافته است.
در گروه بزرگی از بیماران، روش PRK برای اصلاح نزدیک‌بینی، بسیار ایمن و موثر است، اما هم‌چنان سیر تکاملی خود را طی می‌کند و مطالعات بیشتری در این زمینه لازم است تا انجام شوند. از آنجا که تغییرات اعمال شده از PRK غیرقابل بازگشت هستند، لذا مشاوره‌های قبل از انجام آن لازم است.
منبع : هفته نامه سپید


همچنین مشاهده کنید