شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

نتایج میان مدت کارگذاری شانت با رولت در گلوکوم مقاوم در بیماران جوان


نتایج میان مدت کارگذاری شانت با رولت در گلوکوم مقاوم در بیماران جوان
● هدف:
ارزیابی نتایج میان مدت کاگذاری لوله با رولت (Baerveldt) از نظر اثر بخشی و عوارض در درمان گلوکوم مقاوم به درمان در بیماران جوان.
● روش پژوهش:
در این مطالعه گذشته نگر، ۱۴ چشم در ۱۱ بیمار حداکثر ۲۰ ساله که پس از یک تا ۳ جراحی قبلی با گلوکوم مقاوم به درمان طبی، تحت عمل کارگذاری شانت با رولت قرار گرفتند؛ بررسی شدند. بیماران تحت معاینات چشمی شامل تعیین حدت بینایی، اندازه گیری فشار داخل چشمی (IOP)، ارزیابی سگمان قدامی، گونیوسکوپی و معاینه سرعصب قرار گرفتند.
● یافته ها:
بیماران شامل ۷ فرد مذکر و ۴ فرد مونث با میانگین سنی ۸.۶±۶.۳ سال ۲-۲۰) سال( بودند که به طور متوسط تحت ۱.۷±۰.۶ بار جراحی قبلی قزاز گرفته بودند. بعد از میانگین پی گیری ۳۸±۰.۹ ماه ۱-۴) سال(، متوسط IOP از ۳۵±۱۱ میلی متر جیوه با مصرف ۲.۹±۰.۴۷ داروی ضد گلوکوم به طور متوسط قبل از عمل به ۱۶.۶±۴.۷ میلیمتر جیوه با مصرف میانگین ۰.۷۸±۰.۸۹ داروی ضد گلوکوم بعد از عمل کاهش یافت. میزان موفقیت نسبی IOP) پس از عمل بین ۶ تا ۲۱ میلیمتر جیوه با یا بدون استفاده از دارو(، ۸۵.۷ درصد و میزان موفقیت کامل IOP) بین ۶ تا ۲۱ میلیمتر جیوه بدون مصرف دارو(، ۴۲.۹ درصد بود. کوتاه کردن لوله، ایریدکتومی در محل لوله به علت انسداد دهانه تیوب توسط عنبیه و آسپیریشن عدسی و کارگذاری لنز داخل چشمی ۲ سال پس از کارگذاری شانت، هرکدام در یک مورد ۷) درصد(، تنها مداخلات پس از عمل بودند. هیچ موردی از عوارض شدید مثل (no light perception) NLP یا تایزیک (phthisic) شدن چشم در طول پی گیری رخ نداد.
● نتیجه گیری:
شانت با رولت، روش جراحی مطمئن، موثر و با عارضه کم در کاهش فشار داخل چشمی در بیماران جوان مبتلا به گلوکوم مقاوم به درمان می باشد.
نوید نیل فروشان
حسین آقایی
علی احدیان
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید