جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

سنجش نگرش و عملکرد دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد نسبت به خود درمانی با دارو


سنجش نگرش و عملکرد دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد نسبت به خود درمانی با دارو
● زمینه و هدف:
داروی بدون عارضه وجود ندارد و مصرف بی رویه و خودسرانه داروها به عوارض داروها می افزاید. آمار و اطلاعات گویای آن است که علت بسیاری از بیماری های کبد و کلیه مصرف داروها است. لذا این بررسی با هدف سنجش نگرش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد و عملکرد آن ها در خود درمانی و خود مصرفی دارو بدون تجویز پزشک انجام گردید.
● مواد و روش کار:
این مطالعه توصیفی مقطعی (Cross-Sectional) روی ۱۹۳ نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، اجرا گردید. نمونه ها به صورت تصادفی، از ۵ دانشکده و از طریق یک پرسشنامه جمع آوری گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تست های کای اسکوار، تی- تست و آزمون همبستگی پیرسون استفاده گردید.
● یافته ها:
میزان شیوع خوددرمانی در دانشجویان مورد بررسی بیش از ۸۳% بود. میزان خوددرمانی در مردان بیشتر از زنان بود. بالاترین میانگین امتیاز نگرش دانشجویان در سوالات نگرشی مربوط به سوالی بود که بیان کننده این بود که داروها بی خطر هستند. نداشتن وقت برای مراجعه به پزشک، اعتقاد به این که داروها عوارض قابل ملاحظه ای ندارند و فروش دارو بدون نسخه توسط داروخانه ها، بعضی از عوامل موثر بر خوددرمانی و مصرف خودسرانه دارو بودند که رابطه آنها از نظر آماری نیز معنی دار بود.
● نتیجه گیری:
شیوع خوددرمانی در دانشجویان مورد بررسی بسیار بالا بود. در نتیجه لازم است برنامه ای جهت تغییر در نگرش و عادات آنها در مراجعه به پزشک هنگام بیماری تدوین و اجرا گردد.
محمدحسین باقیانی مقدم
محمدحسن احرام پوش
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید