شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


استقبال سرد از سیم کارت های ۱۵۰ هزار تومانی


استقبال سرد از سیم کارت های ۱۵۰ هزار تومانی
طبق پیش بینی فعالان بازار خرید و فروش سیم کارت، سیم کارت های ۰۹۱۲ در آینده ای نزدیک با اقبال بیش تر و بهتری رو به رو می شوند زیرا نداشتن رومینگ و وجود محدودیت میزان مکالمه از مهم ترین مواردی است که می تواند به تمایل نداشتن مشترکان برای خرید سیم کارت های ۰۹۱۰ با قیمت ۱۵۰ هزار تومان تاثیرگذار باشد.
بسیاری از کارشناسان درباره وضعیت بازار تلفن همراه با توجه به ثبت نام سیم کارت های ۱۵۰ هزار تومانی معتقدند میزان سقف مکالمات این سیم کارت ها تا ۲۰ هزار تومان است و اگر کسی بخواهد بیش تر از این مبلغ صحبت کند ظاهرا باید سپرده ۵۰ هزار تومانی در هر دوره را در یکی از دفاتر امور مشترکان به عنوان پیش پرداخت بگذارد تا بتواند به همان میزان مکالمه داشته باشد.
در واقع با توجه به این که این سیم کارت ها ودیعه نداشته و رومینگ ندارند، بنابراین استقبال چندانی از این سیم کارت ها نمی شود.اما در مجموع بازار سیم کارت های اعتباری همراه اول به دلیل کاهش خرید و فروش با رکود مواجه شده و با ثبت نام سیم کارت های ۰۹۱۰، تمایل مشتریان برای خرید و فروش سیم کارت های ۰۹۱۹ نیز به شدت کاهش یافته است.
به گفته فروشندگان، سیم کارت های ۰۹۱۲ نیز به دلیل کاهش خرید و فروش بدون نوسان قیمت در اختیار کاربران قرار می گیرند. به گزارش ایسنا، قیمت خرید سیم کارت صفر با کد ۲ تا ۵۰۰ هزار تومان و فروش آن تا ۵۳۰ هزار تومان است; همچنین سیم کارت صفر با کد سه تا ۴۲۰ هزار تومان و کد ۴ تا ۳۶۵ هزار تومان است که ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان بیش تر از مبلغ خرید به فروش می رسند.
قیمت خرید سیم کارت صفر با کد ۵ به مبلغ ۳۶۵ هزار تومان و کد ۶ نیز ۳۲۰ هزار تومان است و قیمت فروش آن ها به ترتیب ۳۸۵ و ۳۴۵ هزار تومان است. سیم کارت کد ۷ تا۳۰۰ هزار تومان و کد هشت نیز ۲۷۰ هزار تومان خریداری شده و ۲۵ هزار تومان بیش تر به فروش می رسد و سیم کارت کارکرده کد یک نیز به مبلغ ۵۰۰ هزار تومان خریداری و تا ۵۲۵ هزار تومان به فروش می رسد.
سیم کارت ها ی اعتباری ۰۹۱۹ تا ۳۶ هزار تومان و سیم کارت های صفر تالیا به مبلغ ۴۵ هزار تومان در بازار معامله می شود. یکی از فروشندگان سیم کارت های ایرانسل و اعتباری اپراتور اول، در این رابطه می گوید: قیمت سیم کارت های ۰۹۱۹ به دلیل افزایش حجم توزیع در بازار و ثبت نام بیش از حد به جهت سرمایه گذاری به میزان زیادی کاهش یافت اما در حال حاضر و در واقع حدود یک هفته است که قیمت ها تقریبا روند صعودی به خود گرفته است.
قیمت این سیم کارت ها تا حدود دو هفته پیش تا ۲۸ هزار تومان کاهش یافته بود اما این روزها به ۳۴ هزار تومان افزایش یافته و پیش بینی می شود تا هفته آینده به ۴۰ هزار تومان و حتی بالاتر نیز برسد. اما فروشندگان سیم کارت معتقدند گرایش مردم به سمت استفاده از سیم کارت های اعتباری ۰۹۱۹ بعد از این که مشخص شد سیم کارت های جدید با کد ۰۹۱۰ رومینگ نداشته و امکان مکالمه بیش از ۲۰ هزار تومان در یک دوره مگر در صورت پرداخت مبلغ مورد نظر در میان دوره و یا پرداخت شارژ این مبلغ علاوه بر مبلغ ۱۵۰ هزار تومان، افزایش یافته زیرا سیم کارت های اعتباری را نیز می توان ۲۰ هزار تومان شارژ کرد و از طرفی با قیمت پایین تری عرضه می شوند.
به گفته کارشناسان در مقاطعی دلیل کاهش قابل توجه قیمت این سیم کارت ها سرمایه گذاران و تجاری بودند که در یک زمان به خرید تعداد زیادی از این سیم کارت ها اقدام کردند و در زمانی که متوجه شدند عرضه این سیم کارت ها افزایش یافته و به میزان زیادی واگذار می شوند و از طرفی قیمت آن ها در حال کاهش است، تصمیم گرفتند سیم کارت هایشان را نیز به بازار عرضه کنند اگر چه این کار به ضرر آن ها تمام شود چراکه صلاح دانستند که جلوی ضرر بیش تر را گرفته و سرمایه خود را در جای دیگری سرمایه گذاری کنند.
یکی از فروشندگان پیش بینی کرد که قیمت سیم کارت های ۰۹۱۹ تا دو هفته دیگر تا ۴۵ هزار تومان افزایش می یابد. اما مسابقه برای نقدینگی سریع این سیم کارت ها هم مهم ترین دلیل کاهش قیمت آن در مقطعی دیگر عنوان شده است، یکی از فروشندگان سیم کارت های تالیا معتقد است: این سیم کارت ها فقط در شهرهای بزرگ آنتن می دهند که کارکرده آن ها ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان خرید و فروش می شود و صفر آن نیز ۴۵ هزار است.
▪ بر طرف شدن اختلال در کد " ۳ " سیم کارتهای دائمی
مشکل فنی در سیم کارتهای دائمی همراه اول نیز با کد " سه " که از صبح دیروز به وجود آمده بود، برطرف شد. این اختلال بنا به گفته فلاح اصغری معاون شرکت ارتباطات سیار ایران به خاطر عملیات فنی در شبکه سوئیچ HLR (ثبت اطلاعات دائم) رخ داده بود. این اختلال اکنون در شبکه حل شده و مشترکان می توانند با خاموش و روشن کردن مجدد از سیم کارت خود استفاده کنند. هم اکنون بیش از ۳۸ میلیون مشترک دائمی و اعتباری در کشور وجود دارد.
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید