شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

درمان پسوریازیس با Systemic PUVA و Bath PUVA در بیمارستان رازی تهران، ۸۲- ۱۳۷۸


درمان پسوریازیس با Systemic PUVA و Bath PUVA در بیمارستان رازی تهران، ۸۲- ۱۳۷۸
▪ زمینه و هدف:
پسوریازیس یکی از شایع ترین بیماری های پوستی التهابی با زمینه ژنتیکی است. برای درمان این بیماری مزمن از روش های متفاوتی استفاده شده است. برای این بیماری، Systemic PUVA و Bath PUVA دو گزینه درمانی است. هدف از این مطالعه بررسی نتایج درمان پسوریازیس با Systemic PUVA و Bath PUVA در بیمارستان رازی تهران است.
▪ روش اجرا:
این مطالعه به روش گذشته نگر Routine database study صورت گرفت و طی آن پرونده ۳۹۰ بیمار مبتلا به پسوریازیس بررسی شد که از ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۲ به بخش فتوتراپی بیمارستان رازی تهران مراجعه کرده بودند. ۱۴۹ بیمار با Systemic PUVA و ۲۳۸ بیمار با Bath PUVA درمان شده بودند.
▪ یافته ها:
پسوریازیس مزمن به شکل پلا ک (Plaque type)، شایع ترین نوع بیماری بود و در هر دو گروه درمانی، بیماران مرد، بیش تر از زن بودند. در ۲۰.۱ درصد بیمارانی که با Systemic PUVA درمان شده بودند و ۱۷.۲ درصد آن هایی که با Bath PUVA درمان شده بودند، بهبودی کامل ضایعه ها گزارش شده بود. این بهبودی معهمولا بین جلسه های بیستم تا بیست و نهم درمان رخ داده بود. متوسط دوز کلی UVA برای بهبودی کامل، حدود ۲۳۳.۴۶ ژول بر سانتی متر مربع در درمان با Systemic PUVA و ۱۰۸.۷۹ ژول بر سانتی متر مربع در درمان با Bath PUVA بود. در ۲۳.۳ درصد بیماران درمان شده با Systemic PUVA که بهبودی کامل داشتند و در ۱۷.۰۷ درصد موارد بهبودی کامل به روش Bath PUVA عود بیماری گزارش شده بود. شایع ترین عارضه در هر دو گروه تحت درمان، اریتم بوده است.
▪ نتیجه گیری:
Systemic PUVA و Bath PUVA، روش های موثری در درمان پسوریازیس هستند. دوز متوسط اشعه که سبب پاک شدن کامل ضایعه ها می شد به صورت معنی داری در گروهی که Systemic PUVA گرفته بودند، بیش تر بود و عود بیماری هم در این گروه بیش تر دیده شد.
نفیسه اسماعیلی
زهرا حلاجی
امیرهوشنگ احسانی
علی ناصرترک
رضا محمودرباطی
سیاوش طوسی
فاطمه ظهریان
افسانه معرفت
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید