سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

اختلالات انعقادی ناشی از کمبود ویتامین K و ریسک فاکتورهای آن در کودکان تحت درمان آنتی ‌بیوتیکی بستری در بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) ۱۳۸۲-۱۳۸۱


اختلالات انعقادی ناشی از کمبود ویتامین K و ریسک فاکتورهای آن در کودکان تحت درمان آنتی ‌بیوتیکی بستری در بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) ۱۳۸۲-۱۳۸۱
● زمینه و هدف:
کمبود ویتامین K یکی از علل شایع کواگولوپاتی و خونریزی در بیماران تحت درمان طولانی مدت با آنتی بیوتیک می باشد. تحقیق حاضر با هدف تعیین فراوانی اختلالات انعقادی ناشی از کمبود ویتامین K و ریسک فاکتورهای ایجاد آن در کودکان ۳ ماهه تا ۱۶ ساله تحت درمان طولانی مدت با آنتی بیوتیک که در بخش کودکان و مراقبت های ویژه کودکان بستری بودند، انجام گرفته است.
● روش کار:
تحقیق حاضر به صورت آینده نگر و مقطعی بر روی ۸۱ کودک ۳ ماهه تا ۱۶ ساله تحت درمان طولانی مدت با آنتی بیوتیک انجام گرفته است.
● یافته ها:
در این تحقیــق ۲۵ کودک از ۸۱ کــودک مورد مطالعه (۸۶/۳۰%)، دچار هیپوپروترومبینمی شدند. کواگولوپاتی در کودکان ۳ ماهــه تا ۱ سال(۳۳/۳۳%)، کودکان مبتلا به سو تغذیه شدید(۵۰%)، کودکان تحت درمان طولانی مدت با آنتی بیوتیک (? ۱۰ روز)(۳۶/۳۶%)، کودکان بد حال که در ICU ((Intensive Care Unite بستری بودند (۶۱/۴۷%)، کودکانی که از طریق رگ تغذیه می شدند (۴۵/۴۵%) و کودکان تحــت درمان بـا آنتی بیوتیک هــای بتالاکتــام بــا زنجیره جانبی NMTT (N-Methyl thiotetrazone) به همراه گلیکوپپتید به طور شایع تر (۵۴/۴۰%) رخ داده بود.
● نتیجه گیری کلی:
پیشنهاد می شود که پروفیلاکسی با ویتامین K در کودکان با شرایط فوق به منظور پیشگیری از مورتالیتی و موربیدیتی انجام گردد.
فهیمه احسانی ‌پور
داوود ظریفیان
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید