پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


چگونه می توان در مصرف انرژی صرفه جویی کرد


چگونه می توان در مصرف انرژی صرفه جویی کرد
بریتانیا بدترین هدر دهنده انرژی در اروپاست. بنا بر نتیجه یک پژوهش، این عادت بد بریتانیایی ها که لوازم برقی خود را به جای خاموش کردن در حالت آماده یا استندبای ، رها می کنند تا سال ۲۰۱۰ برای خانوارهای بریتانیایی ۱۱ میلیارد پوند خرج بر می دارد. اما برای صرفه جویی در مصرف انرژی چه راهنمایی هایی می توان کرد؟ لوازم برقی را در حالت آماده یا استند بای رها نکنید.
بنا بر نظر بنیاد صرفه جویی در انرژی، بطور متوسط یک تلویزیون لامپی در حالی که روشن باشد ۱۰۰ وات و در حالت استندبای حدود ۲ وات برق مصرف می کند. مدلهای جدید تلویزیون که صفحه پلاسما یا ال سی دی دارند انرژی بیشتری مصرف می کنند و نمونه های بزرگتر آن در حالت روشن تا ۴۰۰ وات و در حالت استند بای حدود ۴ وات برق مصرف می کنند. مصرف کنندگان می توانند بیشتر انواع دستگاه های نمایش و ضبط دی وی دی، ویدیو و سخت دیسک را که در سال های اخیر خریداری شده با اطمینان کاملا خاموش کنند. این دستگاه ها موقعی که دوباره روشن شوند نیاز به تنظیم مجدد ندارند و ساعت آنها نیز نیازی به میزان کردن مجدد ندارد زیرا این دستگاه ها تنظیمات خود را ضبط و ذخیره می کنند. با این حال برخی تولید کنندگان وسایل خانگی توصیه می کنند که دستگاههای دریافت کننده علایم تلویزیون را موقعی که سرگرم استفاده از آنها نیستید به حالت استندبای درآورید تا بتوانند اطلاعات تازه را دریافت کنند. اگر قرار است از کامپیوتر در طول روز استفاده شود ممکن است خاموش و روشن کردن آن عملی نباشد. با این حال بنیاد صرفه جویی در انرژی توصیه می کند که صفحه نمایش کامپیوتر را هنگامی که از دستگاه استفاده نمی کنید، خاموش کنید. لوازم جانبی مانند چاپگر و اسکنر را نیز باید هنگامی که از آنها استفاده نمی کنید خاموش کنید. گفته می شود که گذاشتن وسایل برقی در حالت استندبای بیآنکه نیازی به این کار باشد به طور متوسط سالانه ۳۷ پوند برای هر خانوار خرج بر می دارد.
شارژکننده ها را موقعی که از آنها استفاده نمی کنید، خاموش کنید تنها در انگلستان با از برق کشیدن شارژر وسایلی مانند تلفن همراه و دستگاه های پخش موسیقیMP۳ هنگامی که از آنها استفاده نمی شود می توان سالانه برق ۱۱۵ هزار خانه را تامین کرد. شارژرها به خودی خود انرژی زیادی مصرف نمی کنند اما در بریتانیا شارژرهایی که بی جهت به برق وصلند ۶۰ میلیون پوند را هدر می دهند و سالانه یک چهارم میلیون تن دی اکسید کربن تولید می کنند. اگر شارژری که به برق وصل است اما به وسیله ای وصل نیست داغ می شود، این بدان معنی است که دستگاه همچنان سرگرم تبدیل انرژی است. وقتی از اتاقی بیرون می روید، برق را خاموش کنید در بریتانیا سالانه ۱/۹ میلیارد پوند برای تامین روشنایی صرف می شود. بنا به نظر بنیاد صرفه جویی در انرژی این گفته که موقع روشن کردن لامپ انرژی بیشتری مصرف می شود صحت ندارد. دکتر پائولا اوئن از بنیاد صرفه جویی در انرژی می گوید: «اگر اتاقی را برای نیم ساعت یا حتی ۱۰ دقیقه ترک می کنید، برق را خاموش کنید.» «این کار به امر تامین برق یا به لامپ صدمه ای نمی زند. روشن گذاشتن بیهوده برق، کار بی معنایی است.» اگر همه خانوارهای بریتانیایی تنها یک لامپ را با لامپ مخصوص صرفه جویی در مصرف انرژی جایگزین کنند مبلغی که صرفه جویی می شود هزینه سوخت ۷۵۰۰۰ خانوار را در سال تامین خواهد کرد.
برای لباس شستن از آب با درجه حرارت پائین تر استفاده کنیدشستن لباس ها در ۳۰ درجه سانتیگراد حرارت به جای ۴۰ درجه به میزان ۴۰ درصد از مصرف انرژی می کاهد و بنا بر نظر بنیاد صرفه جویی در انرژی از نظر کارایی تفاوتی ندارد. پودرهای جدید لباسشویی را طوری ساخته اند که در درجه حرارت پائین موثر باشند. مصرف کنندگان ترغیب می شوند که دستگاه های برقی مانند یخچال و ماشین لباسشویی را از انواعی که برای صرفه جویی در مصرف برق مناسب ترند انتخاب کنند.درجه ترموستات را پایین باوریدپائین آوردن یک درجه در ترموستات بیش از ۱۰ درصد از هزینه تامین حرارت مرکزی می کاهد. به همین ترتیب پوشیدن پلیور به جای بالا بردن درجه ترموستات به هنگام سرد شدن هوا می تواند موثر باشد. خانه هایی که دستگاه بویلر شان بیش از ۱۵ سال عمر دارد، بهتر است بویلر کهنه را با مدل جدیدی که برای صرفه جویی در انرژی مناسبتر است عوض کنند. یک بویلر خوب می تواند صورتحساب برق شما را به میزان یک سوم کاهش دهد.یکی از مجراهای عمده هدر رفتن انرژی از طریق دیوارها و پنجره هاست. بنا براین استفاده از شیشه دوجداره، آجر متخلخل و عایق کاری بام می تواند از راه های موثر برای صرفه جویی در مصرف انرژی باشد.
نویسنده : شهرام مظفریان
منبع : روزنامه مردم سالاری


همچنین مشاهده کنید