پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


کارآفرینی دختران نوجوان


کارآفرینی دختران نوجوان
دختران نوجوان دوست دارند دست به کارآفرینی بزنند و بر همین اساس برنامه هایی برای کمک به آنها تدوین شده تا با شرکت در این برنامه ها یاد بگیرند چگونه توانایی شان در خرید، عرضه لباس یا آموزش را به یک کسب و کار تبدیل کنند.
کیتلین بنهف دختر ۱۷ ساله ای است که علاقه زیادی به خرید دارد. او با اشتیاقی که به خرید دارد، دست به یک کارآفرینی زده و به کمک مادران شاغل، مسن ترها و افرادی آمده که زمان یا توانایی انجام کارهای خارج از منزل و خرید را ندارند.
بنهف می گوید: «تنها چیزی که به ذهنم رسید، خرید بود. بنابراین به این فکر افتادم که چطور می توانم از این علاقه ام برای کسب درآمد استفاده کنم. اینجا بود که ایده خرید برای مردم به ذهنم رسید و روز بعد این ایده را عملی کردم.»
ماه گذشته بنهف در کارگاه شبکه کارآفرینی ایلینویز شرکت کرد. در این کارگاه به ۱۹ دانش آموز دبیرستانی که ۱۱نفرشان دختر بودند، آموزش های کارآفرینی داده شد.
او در این کارگاه باید یک طرح تجاری ارائه می داد در حالی که به آنها توصیه شده بود کاری را در نظر بگیرند که دوست دارند.
بنهف طرحی ارائه داد که تا آن موقع چنین طرحی در شهر خودش اجرا نشده بود به همین خاطر، منحصر به فرد بودن طرحش باعث اعتبار این طرح شد.
● کم بودن هزینه های اول کار
بنزین برای ماشین و صرف زمان برای انجام کارها و خریدهایی که به او سپرده می شد- نیز موجب برتری طرحش شده بود.
او بر اساس مقدار مسافتی که طی می کرد، از مشتری پول می گرفت و کارهایی از قبیل امور بانکی، گرفتن لباس ها از خشکشویی و خرید از خواربارفروشی را انجام می داد.
او به محض اینکه دبیرستان را تمام کرد و به دانشگاه رفت، ایده اش را عملی کرد و دست به کار شد.
براساس منابع رسمی، در ۲۰ سال گذشته تعداد زنانی که دست به کارآفرینی زده اند، دو برابر شده است و تعداد زنانی که خودشان کسب و کارشان را اداره می کنند- مشاغلی که ۵۱ درصد از سهام و بیشتر در آن متعلق به زنان است- بین سال های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۶، ۴۲ درصد رشد داشته که این تقریباً دو برابر رشد کسب و کارها در این مدت است که ۲۳ درصد بوده. اکنون روند کارآفرینی های زنانه در حال دختران نوجوان می خواهند خودشان کاری راه بیندازند
نتیجه نظرخواهی اینترنتی یک موسسه غیرانتفاعی که به دختران نوجوان آموزش های اقتصادی و تجاری می دهد، نشان داده از هر ۱۰ دختر بیش از شش نفر دوست دارند خودشان کاری راه بیندازند و در حالی که تعداد این دختران علاقه مند در سال ۲۰۰۴ ، ۵۶ درصد بود، در سال ۲۰۰۶ به ۶۶ درصد رشد کرده است.
یک موسسه غیرانتفاعی به نام «موسسه دختران» به دختران نوجوان آموزش های کارآفرینی می دهد.
۷۱ درصد این دختران از خانواده هایی هستند که درآمد سالانه آنها کمتر از ۲۵ هزار دلار است.
یکی از کارهایی که اعضای این موسسه انجام می دهند، مرتب کردن لباس های دست دوم و قیمت زدن بر آنها و برگزاری شوی لباس در قالب یک بازار خیریه است که تاکنون ۴۷۵ دلار سود داشته.
رئیس این موسسه می گوید: «دختران نمی دانند چطور برای کالاها تبلیغات کنند یا چگونه باید کارهای حسابداری و مدیریتی را انجام دهند. به همین خاطر موسسه به آنها یاد می دهد چطور پول شان را مدیریت کنند.»
دخترانی که در برگزاری این بازار خیریه شرکت داشتند، ۲۵ درصد درآمدشان را برای کمک به خانواده های کم درآمد اختصاص دادند تا با این پول قبض آب و برق را بپردازند یا صرف نیازهای ضروری شان کنند.
۲۵ درصد دیگر درآمدشان هم صرف خرید وسایل آموزشی برای موسسه شد.
● نوجوانان شیکاگویی هم دست به تدریس خصوصی زده اند
کیارا هریس، دختر ۱۷ ساله، هم از این آموزش های کارآفرینی به شکل دیگری استفاده کرد. او پس از شرکت در این برنامه ها شروع به تدریس خصوصی کرد.
هریس زمانی که سال آخر دبیرستان را می گذراند، به سه دختر ۸ تا ۱۲ ساله ریاضی و علوم و اجتماعی درس می داد.
او می گوید: «آرزو داشتم امکان تدریس خصوصی در محله ما هم وجود داشت.
در محله ما معلم خصوصی زیاد نیست و هزینه معلمان خصوصی اگر بخواهند برای تدریس به این محله بیایند برای خانواده ها گران تمام می شود.»
در حالی که هریس برای چهار ساعت تدریس، ۴۵ دلار در هفته می گیرد. او به آموزش شاگردانش بسیار متعهد است و این تعهد او برایش تبدیل به یک مزیت رقابتی شده است.
او می خواهد زمانی که سرمایه بیشتری جمع کرد، یک نرم افزار آموزشی هم به کتابی که برای آموزش به کودکان طراحی کرده، اضافه کند.
منبع:www.womensenews.org
ساندرا گای
ترجمه: مهرزاد غنی پور
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید