پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

خونریزی های تاخیری داخل جمجمه به دنبال ضربه سر


خونریزی های تاخیری داخل جمجمه به دنبال ضربه سر
● مقدمه:
خونریزی های تاخیری داخل جمجمه پس از ضربه سر، عارضه شایعی است که باید در بخش های جراحی مغز و اعصاب مورد توجه قرار گیرد. خونریزی های مزبور ممکن است به صورت اینتراآگزیال یا اکستراآگزیال باشد. هدف از ارائه این مقاله تعیین میزان شیوع، عوارض و مرگ و میر خونریزی های تاخیری داخل جمجمه و همچنین توجه به فیزیوپاتولوژی، تظاهرات بالینی و رادیولوژیک این هماتوم ها می باشد.
● روش کار:
این مطالعه طولی از فروردین ۱۳۷۹ تا اسفند ماه ۱۳۸۱ در بیمارستان شهید کامیاب انجام گردیده است. پرونده تعداد ۱۸۰۶ بیمار دارای ترومای جمجمه بررسی و ۲۴۷ بیمار دچار خونریزی تاخیری مورد مطالعه قرار گرفتند. مشخصات فردی، محل خونریزی و انواع خونریزی جمجمه و زمان ایجاد آن عوامل مساعد کننده آن در پرسشنامه ای جمع آوری گردید.
پردازش نتایج با روش های آماری توصیفی و جداول انجام گردید.
● نتایج:
تعداد موارد هماتوم اپیدورال نسبت به کل هماتوم ها ۳۲.۸% بوده است. هماتوم های تاخیری ۱۴.۲% و ساب دورال ۲۴.۷% و اینتراسربرال ۶۱.۳% بوده است. میزان مرگ و میر در هماتوم های اپی دورال تاخیری نسبت به کل مرگ و میر ۵.۳% بوده است.
● نتیجه گیری:
مطالعات انجام شده تاثیر اختلالات عروقی و دیسکرازی های خونی را روی افزایش شیوع هماتوم های تاخیری داخل جمجمه نشان داده است.
شناخت بیمارانی که خطر بالاتری برای این هماتوم های تاخیری دارند، استفاده از مونیتورینگ فشار داخل جمجمه و استفاده فوری و صحیح از سی تی اسکن، همگی در تشخیص این عارضه نقش موثری دارند. تشخیص زودرس و درمان به موقع از مسایل مهم و اساسی در درمان مناسب این ضایعات و عوارض است.
فریبرز ثمینی
علیرضا بیرجندی
غلام رضا بهادرخان
محمدرضا احصایی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید