پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

دغدغه تازه دموکراتها


دغدغه تازه دموکراتها
با یروزی بابارک اوباما بر هیلاری کلینتون و آغاز رقابتهای وی با جان مک کین،معادلات تازه ای در حزب دموکرات ترسیم گردیده است.سرانجام هیلاری کلینتون،سناتور ایالت نیویورک و همسر بیل کلینتون حمایت علنی خود را از باراک اوباما اعلام نمود.سناتور ایالت ایلنوز هفته گذشته توانست پس از ۱۵ ماه رقابت نفسگیر با هیلاری کلینتون،نامزدی حزب دموکرات را جهت حضور در رقابت ماه نوامبر بدست آورد.هرچند بر اساس اکثر نظرسنجی ها اوباما از مک کین پیشتاز است،اما در کل نمی توان نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ را پیش بینی نمود.
اکثر نظرسنجی ها،نشان دهنده برتری سناتور باراک اوباما بر رقیب جمهوری خواهش در انتخابات ریاست جمهوری امریکا است. به عنوان مثال نظرسنجی موسسه راسمیوسن ریپورترز نشان می دهد اکثر امریکایی ها هوادار سناتور باراک اوبامای دموکرات هستند بطوریکه چهل و پنج درصد شرکت کنندگان دراین نظرسنجی چنین دیدگاهی داشتند. سناتور جان مک کین جمهوری خواه با فاصله پنج درصدی و حمایت چهل درصدی شرکت کنندگان در این نظرسنجی پس از باراک اوباما قرار دارد. موسسه راسمیوسن ریپورتز این نظرسنجی را روزهای دوم تا پنجم ژوئیه (سیزدهم تا شانزدهم خردادماه) انجام داد. یک هزار و ششصد امریکایی بزرگسال در این نظرسنجی شرکت داشتند.
از سوی دیگر،برخی تحلیلگرانمسائل انتخاباتی آمریکا معتقدند که فاصله باراک اوباما و جان مک کین نامزدهای دو حزب جمهوریخواه و دموکرات امریکا در نظرسنجی های انتخاباتی بسیار نزدیک است. این رقابت فشرده و فاصله اندک میان دو نامزد انتخابات بسیاری را که به رئیس جمهور کنونی و جمهوریخواه کاخ سفید علاقه ای ندارند، متعجب کرده است.
بیل اشنایدر خبرنگار سی ان ان در واشنگتن درباره علت این نزدیکی فاصله ها گفت طبق نظرسنجی های جدید هم اکنون اوباما با چهل و نه درصد از مک کین با چهل و شش درصد پیش است.
اشنایدر افزود ، در این انتخابات یک معمای بزرگ وجود دارد و آن حضور جرج دبلیو بوش رئیس جمهوری فعلی امریکاست.محبوبیت عمومی بوش الان سی و دو درصد است در حالی که مک کین چهل و شش درصد محبوبیت دارد. این سوال مطرح است که آیا رئیس جمهور کنونی نامزد جمهوریخواه را با خود پایین می برد؟ اوباما اینطور فکر می کند. وی ریاست جمهوری مک کین را به منزله دوره سوم ریاست جمهوری بوش می داند.اما مک کین اینطور فکر نمی کند و معتقد است اوباما به این علت این حرف را تکرار می کند که می داند مردم آمریکا را نمی توان به قبول دیدگاههای غلط واداشت.
هم اکنون شانزده درصد از کل رای دهندگان که مخالف بوش نیز هستند، طرفدار مک کین هستند. اوباما در تلاش است رای این افراد را ازآن خود کند. مسئله دیگر رای سفیدپوستان آمریکاست. پنجاه و سه درصد سفیدها به مک کین رای می دهند و چهل و دو درصد نیز اوباما را انتخاب می کنند. البته این مشکل مختص اوباما نیست.همه نامزدهای دموکرات آمریکا از زمان لیندن جانسون چنین مشکلی داشته اند. در انتخابات قبلی جان کری چهل و یک درصد، ال گور چهل و دو درصد ، و بیل کلینتون چهل و سه درصد از آرای سفید پوستان را کسب کردند.از این رو اوباما وضعی بدتر از دیگر نامزدهای پیشین دموکرات ندارد. در میان دموکرات ها نیز شصت درصد از اوباما حمایت کرده اند وسی و پنج درصد نیز کلینتون را برگزیده اند.این در حالی است که پنجاه و پنج درصد جمهوریخواهان از مک کین حمایت می کنند و چهل و چهاردرصد ترجیح می دهند فرد دیگری رئیس جمهور شود.از طرف دیگر مک کین سه ماه قبل به عنوان نامزد نهایی انتخاب شد ولی باراک اوباما در این مدت توانسته بخوبی جایگاه خود را تثبیت کند.
واقعیت امر این است که اگر دموکراتها خواهان پیروزی در انتخابات نهایی و حضور در کاخ سفید هستند،باید مباحث مطرح شده در جریان رقابتهای کلینتون و اوباما را به فراموشی پسپارند و در جهت حمایت از اوباما متحد شوند.البته این مسئله برای افرادی مانند هیلاری کلینتون و مادلین آلبرایت سخت و دشوار خواهد بود.دموکرتها در طول سه دهه اخیر نشان داده اند که در صحنه های سیاسی حساس نمی توانند مانند جمهوریخواهان اتحاد و انسجام داشته باشند.در حزب جمهوریخواه شاهد بودیم که مک کین با دغدغه هایی کمتر از اوباما روبه رو بود و توانست در رقابت با افرادی مانند فرد تامپسون،مایک هاکابی و ران پل پیروزی راحتی را بدست آورد.اما بخش عمده ای از انرژی اوباما و کلینتون در مرحله نخست انتخاباتی آمریکا صرف گردید که این مسئله می تواند در انتخابات برای دموکراتها دردسرساز شود.
اعلام حمایت هیلاری کلینتون از باباک اوباما به خودی خود نمی تواند برای دموکراتها سودمند باشد.هیلاری کلینتون باید این حمایت را به صورت عملی و علنی اثبات نماید.هیلاری کلینتون هنوز از طرفداران خود ،به صورتی جدی نخواسته است تا به اوبامای سیاهپوست رای دهند.بر همین اساس بسیاری از طرفداران حزب دموکرات اینگونه می پندارند که کلینتون ،مک کین را بر اوباما ترجیح می دهد.
در برهه حساس کنونی،افرادی مانند جیمی کارتر،ال گور و هوارد دین باید نقش عمده تری در حزب دموکرات ایفا نمایند.اگر تجربه شکست تیم دونفره جان کری-ادواردز در انتخابات ۲۰۰۴ این بار نیز در سال ۲۰۰۸ تکرار شود،بار دیگر شاهد حضور افراد افراطی و تندرو در راس معادلات سیاسی واشنگتن خواهیم بود.همانگونه که از شواهد مستندات موجود بر می آید،مک کین با افرادی مانند جان بولتون و ایروینگ کریستل ارتباطات گسترده یا دراد و مسلما زا ایده های افراطی و میلیتاریستی آنها در سیاست خارجی آمریکا وام خواهد گرفت.
مسئله دیگر اینکه هیلاری کلینتون باید از طرفداران خود در ایالاتی مانند کنتاکی،نیویورک و کالیفرنیا بخواهد که فورا رقابتهای درون حزبی را فراموش نموده و آرای خود را به سود اوباما به گردش در آورند.البته برخی تحلیلگران مسائل سیاسی آمریکا معتقدند که حضور هیلاری به عنوان معاون اوباما می تواند بسیاری از آرا را به سود حزب دموکرات جلب نماید.اما برخی دیگر کلیت استفاده اوباما زا کلینتون به عنوان معاون کاخ سفید را مخالف شعارها و سخنان تیلیغاتی و انتخاباتی سناتور سیاهپوست می دانند.در نهایت اینکه حزب دموکرات بار دیگر در معرض آزمونی تازه قرار گرفته است.آزمونی که شکست یا پیروزی در آن تاثیر زیادی در معادلات این حزب خواهد گذاشت.آیا هوارد دین،رهبر حزب دموکرات می تواند حزب متبوع خود را از این آزمون سربلند بیرون آورد؟این سوالی است که پاسخ آن در آینده ای نه چندان دور مشخص خواهد شد.
وحید کوچه مشکی
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید