پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

ضربه‌ای که در فرانسه ممنوع است!


ضربه‌ای که در فرانسه ممنوع است!
در سرتاسر سرزمین فرانسه و در تمامی رشته‌های بوکس دست و پا، ضربه چرخشی دست (Speeding back - fist) ممنوع است اما در مسابقات K-۱ سرتاسر جهان زدن این ضربه مجاز و اختیاری است. اگر این ضربه درست زده شود می‌تواند به راحتی حریف شما را ناک‌اوت کند چون ضربه‌ای بسیار قدرتمند است.
ژروم لوبنر این ضربه را از اولین مربی‌اش رنه پوله یاد گرفت.
رنه پوله سال‌ها عنوان قهرمانی بوکس آمریکائی را در فرانسه از آن خود ساخته بود. این دو دوست با کار و تمرین بسیار بر روی تکنیک‌های مختلف باعث شدند که لوبنر عاشق مسابقات جهانی گراند پریکس K-۱ شود و بتواند تلاش کند تا در توکیو با دیگر مبارزان K-۱ ملاقات کند. فرانسوی قبل از هر چیز باید مراقب جراحت زانویش باشد و درد شدیدی که شانه چپش را مدتهاست آزار می‌دهد.
همه و خصوصاً دشمنان لوبنر از قدرت ضربه‌های زنجیرواره دست او خبر دادند. عموماً و بنا به توصیه رنه پوله او تصمیم گرفته حرکت جدیدی از سیستم K-۱ را تمرین کند، حرکتی به نام ”Speeding back - fistیا اگر دوست دارید آن را به نام ضربه چرخشی مشت بخوانید.
اشتفان لکوی آلمانی نیز اصولاً از چنین ضرباتی استفاده می‌کند. او استفاده کردن از این ضربه‌ها را دوست دارد. ”این تکنیک اگر خوب اجرا شود قدرتش از یک های‌کیک یا حتی یک ضربه مشت مستقیم قوی هم بیشتر است“. این را رنه پوله می‌گوید. حرکت چرخشی ضربه به آن قدرت عجیبی می‌بخشد.
”این ضربه‌ای است که من ترجیح می‌دهم در تمریناتم مرتب آن را تکرار کنم.“ این را ژروم لوبنر با اطمینان به ما می‌گوید.
● روی یک حمله مستقیم از سمت چپ و با گارد مخالف
وقتی یک چپ‌دست مثل لوبنر مقابل یک راست‌دست قرار می‌گیرد، اصلاً توصیه نمی‌کنیم از ضربه چرخشی چپ استفاده شود. چون مسیر ضربه خیلی طولانی است و این باعث می‌شود حریف مسیر حمله را بخواند. برای همین است که ژروم اصولاً با چپ حمله را آغاز می‌کند.
۱) در گارد بایستید.
۲) رنه پوله یک حمله مستقیم از چپ را آغاز می‌کند. ژروم لوبنر از سمت چپ خود دفاع می‌کند. در حالی‌که به سمت خارج جاخالی می‌دهد.
۳) ژروم با یک ضربه مستقیم چانه پوله را هدف قرار می‌دهد، در ضمن حواسش به‌دست راست پوله نیز هست.
۴) لوبنر به سرعت چرخشی از سمت دست راستش به بالاتنه می‌دهد تا دستش را برای زدن ضربه چرخشی مسلح کند.
۵) دست مسلح انفجاری است. دستکش آرواره (فک) پوله را در حول مسیر چرخش دست هدف می‌گیرد.
تصاویر صفحهٔ ۲۶ و ۲۷
● روی یک حمله پا
برای این‌که بتوانید حمله درستی با پا به حریفتان بکنید باید تمرینات بسیار زیادی داشته باشید مانند ژروم لوبنر که سخت تمرین می‌کند.
۱) حمله از طرف رنه پوله با های‌کیک آغاز و اما توسط ژروم لوبنر بلوکه می‌شود.
۲) بعد از بلوکه، رنه پای جلویش را روی زمین قرار می‌دهد تا استراحت کند.
۳) در حالی‌که پایش روی زمین قرار گرفته، رنه پوله یک ضربه مستقیم دست راست حواله می‌کند که توسط ژروم لوبنر از به نتیجه رسیدن باز می‌ماند.
۴) ژروم لوبنر به سرعت می‌چرخد تا ضربه چرخشی دست بسیار قدرتمندی را آماده کند.
۵) ضربه چرخشی مشت محکم روی هدف فرود می‌آید.
منبع : مجله‌رزم‌آور


همچنین مشاهده کنید