سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

بررسی اپیدمیولوژیک، کلینیکی و آزمایشگاهی و بیماری های زمینه ای بیماران مبتلا به پنومونی بستری شده در بیمارستان کودکان امیرکلا طی سال های ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴


بررسی اپیدمیولوژیک، کلینیکی و آزمایشگاهی و بیماری های زمینه ای بیماران مبتلا به پنومونی بستری شده در بیمارستان کودکان امیرکلا طی سال های ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴
● هدف:
پنومونی عامل مرگ ۳ میلیون کودک در سال، بخصوص در کشورهای در حال توسعه می باشد که اغلب موارد توسط میکروارگانیسم ها ایجاد می شود اما عوامل غیر عفونی نیز می توانند در آن دخیل باشند. لذا این مطالعه با هدف تعیین شاخص های اپیدمیولوژیک، کلینیکی و پاراکلینیکی و بیماری های زمینه ای کودکان بستری بعلت پنومونی انجام شده است.
● روش مطالعه:
این مطالعه توصیفی مقطعی، بر روی بیماران ۱ ماه تا ۱۲ ساله که با تشخیص نهایی پنومونی در بیمارستان کودکان امیرکلا طی سال های ۸۴-۱۳۸۲ بستری شده بودند انجام شد. ۴۰۴ مورد با تشخیص نهایی پنومونی بستری شده بودند. تشخیص پنومونی بر اساس معاینه بالینی و یافته های آزمایشگاهی و رادیوگرافی داده شده بود. خصوصیات اپیدمیولوژیک، کلینیکی و آزمایشگاهی بیماران ثبت گردید و توسط نرم افزار آماری SPSS مورد آنالیز قرار گرفت.
● یافته ها:
از نظر جنس، ۶/۵۸% پسر و ۴/۴۱% دختر بودند. میانگین سنی پسران بطور معنی داری کمتر از دختران بود ( (P=۰.۰۲پنومونی بیش از یک بار در ۱۰% موارد دیده شده بود. علائم بالینی به ترتیب شیوع عبارت بودند از: سمع ریوی مثبت، سرفه، تب و افزایش تعداد تنفس. سدیمانتاسیون و لکوسیتهای خون محیطی به ترتیب در ۶۶% و ۸/۶۵% افزایش یافته بود. کشت خون و یا مایع پلور در ۵/۳% موارد مثبت بود و فراوان ترین باکتری جدا شده هموفیلوس انفلوانزای تیپ b بوده است. مرگ ناشی از پنومونی در ۲/۱% اتفاق افتاده بود.
● نتیجه گیری:
اگر چه موارد کشت مثبت باکتریال در کودکان بستری شده بدلیل پنومونی در مطالعه ما کم می باشد ولی برتری حضور هموفیلوس آنفلوآنزا. تیپ b در کودکان بستری شده با پنومونی در مطالعه ما در مقایسه با مطالعات مشابه در کشورهای توسعه یافته نیاز به انجام واکسیناسیون علیه هموفیلوس آنفلوآنزا تیپ b در این کشور را مطرح می نماید.
رحیم براری سوادکوهی
احمد تمدنی
ایرج محمدزاده
محمدرضا اسماعیلی
موسی احمدپور
رضا علی زاده
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید