چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

جف ‌اسپیکمن هنر دفاع شخصی را به روز درمی‌آورد


جف ‌اسپیکمن هنر دفاع شخصی را به روز درمی‌آورد
در طی دهه‌های ۱۹۷۰، ۱۹۸۰ و اوایل ۱۹۹۰، رزمی‌کاران کنپو کاراته، بر قله رزمی‌کاران جهان قرار داشتند. هنر آنها که توسط ادپارکر افسانه‌ای تأسیس و انتشار یافته بود. به‌عنوان یکی از کارآمدترین سیستم‌های دفاع شخصی، شهرت داشت. آنها انبوهی از تکنیک‌ها در اختیار داشتند تا برای مبارزه در هر موقعیت مبارزه‌ای یا سناریوی تمرینی که ممکن است جلوی راهشان قرار گیرد، از آنها استفاده نمایند.
سپس در سال ۱۹۹۳، مسابقات قهرمانی ”مبارزه نهائی“ به عرصه وارد شد و همه چیز را تغییر داد. میلیون‌ها رزمی‌کار مجبور بودند که دو حقیقت را قبول کنند: مبارزات اغلب به زمین کشیده می‌شدند و در این حالت بسیاری از حملات کار نمی‌کردند. وقتی رزمی‌کاران استراتژی‌های دفاع شخصی خود را مجدداً ارزیابی کردند، عده‌ای وجود چنین نقصی را رسماً انکار کردند و سایرین تلاش کردند که حرکات جوجیتسو برزیلی را به سبک‌هایشان اضافه نمایند و سپس ادعا کردند که این تکنیک‌ها از اول در سبک‌هایشان وجود داشته است. عده قلیلی هم نقایص خود را بازشناختند و در صدد برآمدند که راه‌حل‌هائی برای هنرشان پیدا کنند.
شاگرد پارکر، جف ‌اسپیکمن به دسته آخر تعلق داشت.
اسپیکمن که دارای کمربند سیاه درجه هفتم می‌باشد و می‌گوید: ”اگر توسط کسی که هنرهای رزمی می‌داند در خیابان به زمین بیفتید چه‌کار خواهید کرد؟ در حقیقت یک سیستم بومی و اصیل برای فائق آمدن بر این مشکل برای کنپو وجود نداشت.“
اسپیکمن برای تطبیق دادن کنپو به منظور حل این مشکل، از شاگرد ارشدش، ترور شرمان (Terer sherman) کمک گرفت. شرمان علاوه‌بر این‌که یک کنپوکار متعصب است، یک داور و یک مبارز MMA نیز می‌باشد. اسپیکمن می‌گوید: ”واقعیت داشتن این مطلب من و آقای شرمان را مجبور به خلق راه حل‌هائی برای این مشکل کنپو کرد.“
عبارتی در وب‌سایت اسپیکمن، این‌سری مهارت‌های جدید که او از آن با عنوان کنپو ۵.۰ یاد می‌کند را نسخه آخرین نسل کنپو آمریکائی می‌نامد، او شرح می‌دهد: ”این عبارت اشاره به آخرین انقلاب اطلاعاتی دارد که از آقای پارکر نشأت گرفته بود. چون من یکی از آخرین چهار نفری بودم که با او آموزش می‌دیدم و همراه با او در تمامی سیستم سیر کرده‌ام. این جدیدترین نسخه است. ما در حال آموزش اصول، مفاهیم، تکنیک‌ها و حرکاتی هستیم که او درست پیش از مرگش گفته بود دوست دارد آموزش داده شوند.“
اسپیکمن می‌گوید کنپو از این جهت که برای پیشرفت و تکامل و تطبیق داده شدن، در میان هنرهای رزمی بی‌همتاست. ”بعد از مرگ آقای پارکر بسیاری از افراد می‌پرسند که پارکر بعدی چه کسی است. اما پارکر بعدی وجود نخواهد داشت. کسی قرار نیست این مقام را پیدا کند. او یک پیشگام بود، یک پدر، یک انسان کامل. اجازه دهید مثالی برایتان بیاورم: من یک کمربند مشکی هستم و حدود چهل سال از زمانی که او این سیستم را ابداع کرد می‌گذرد. الان یکی مانند من همراه با شاگرد کمربند مشکی خودم، ترور شرمان قادر هستیم که سیستم او را با واقعیات مبارزه خیابانی امروزی تطبیق دهیم. این‌گونه است که سیستم او بسیار درخشان می‌باشد.“
اسپیکمن و شرمان برای مدتی به تجزیه جزئیات انطباق هنر خود با این مدل مبارزه جدید پرداختند.
اسپیکمن می‌گوید: ”این، آقای شرمان بود که در طی سال‌ها فعالیتش در هنرهای رزمی ترکیبی، قادر بود این اطلاعات را جمع‌آوری نماید. او مبارزات متعددی داشته است و به‌عنوان داور هم کار کرده است. او به خوبی این موضوع را درک می‌کرد.“
شرمان اظهار می‌دارد: ”ما متوجه تحولاتی که سال‌های گذشته صورت گرفته بود شدیم. سپس من در یک مدرسه هنرهای رزمی ترکیبی نام‌نویسی کردم و به قصد یافتن کلید طلائی این موضوع به مطالعه پرداختم. مجموعه‌ای از اطلاعات مختلف جمع‌آوری شد. ما نمی‌خواستیم کسی که از سبک‌های دیگر می‌آید را به کار گیریم. می‌خواستیم کسی را از سبک خودمان برای آنها بفرستیم.“
● ”قدرت در برابر سرعت“
جف اسپیکمن می‌گوید: ”کنپوی ارپارکر یک سیستم متکی بر قدرت بود، نه یک سیستم متکی بر سرعت. و این چیزی بود که نظر مرا به خود جلب کرد. چون من از کاراته گوجو ـ ریو ژاپنی که توسط لو آنجل تدریس می‌شد می‌آمدم. آقای پارکر می‌گفت که او می‌خواست کنپو به‌صورت یک سیستم قدرتی کار شود و می‌گفت سرعت جزئی از قدرت است. و این تفاوت اصلی او روش‌هائی بود که سایر افراد، کنپو که تماماً در ارتباط با سرعت بود کار می‌کردند.“
اسپیکمن و ترور شرمان کشف کردند که آن قدرت در دفع یک حمله به سبک هنرهای رزمی ترکیبی بسیار اهمیت دارد.
شرمان یک لیست طولانی از مبارزان برجسته MMA و فول کنتاکت تهیه کرد که در طی سفرش به دنیای آنها با آنها تمرین کرده بود. الان او می‌خواهد که آنها در این‌جا معرفی نشوند، چون از هیچ‌کدام از آنها تکنیکی را قرض نگرفته است. او می‌گوید: ”مبارزاتی که انجام دادم به اندازه داوری‌هایم به من آمادگی و آموزش ندادند. داوری محدودیت‌های آن‌چه که می‌توانید انجام دهید و هم‌چنین قوانینی که برای محافظت از مبارز وضع شده‌اند را به من یاد داد. من به این کار خیلی علاقه داشتم، چون شکستن آن قوانین باعث موفقیت شما در خیابان خواهد شد. شکستن آن قوانین شما را به قلب کنپو که درباره حفظ زندگی است و نه صرفاً کسب پیروزی باز می‌گرداند.“
اسپیکمن و شرمان تخمین می‌زنند که در کنپو ۵.۰ حدود یک سوم تکنیک‌های موجود کنپو را تغییر داده و آنها را با حرکات جدید روی زمین جایگزین کرده‌اند. آنها یک سوم دیگر تکنیک‌ها را برای تطبیق یافتن با مبارز مدل جدید تغییر داده‌اند.
شرمان می‌گوید که این به‌روزرسانی هنر، صرفاً به‌صورت اضافه کردن یا حذف تکنیک‌ها نبود، بلکه در مورد مفاهیم و ایده‌ها نیز صورت گرفته است. او اظهار می‌دارد: ”ما هنرجویان را با تمریناتی روبه‌رو می‌کنیم که آنها را آن‌قدر مسلط می‌سازد که وقتی در موقعیت‌هائی قرار می‌گیرند که ممکن است توسط حریف گرفته شوند، خیلی راحت از عهده آن بر می‌آیند.“
اسپیکمن می‌گوید: ”کنپو ۵.۰ توجه داشته باشید که ما واژه کاراته را از عنوان حذف کرده‌ایم، چون کاراته انجام نمی‌دهیم، کونگ‌فو کار نمی‌کنیم و هنرهای رزمی ترکیبی هم انجام نمی‌دهیم. برای خودش یک سیستم است. این هنر براساس یک‌سری مدل‌های مبارزه می‌باشد. شما چه به شدت افتاده باشید یا بالای سر حریف و مسلط بر او قرار داشته باشید و یا صرفاً مقابل او ایستاده باشید، در هر حال مدلی وجود دارد که به کار گرفته می‌شود.“
یک مدل مبارزه می‌تواند شامل سه تا شش تکنیک باشد. اسپیکمن مثالی ذکر می‌کند: ”ما تکنیکی با نام حمله گرزها داریم. سه تکنیک براساس این مدل وجود دارد: حمله گرزها، گرز چکشی و گرز بازگشتی. هرکدام یک مکانیسم شخصی براساس عمل یا عکس‌العمل حریف پس از حرکات قبلی شما دارد. این یک روش بی‌نقص برای ادغام کردن این تکنیک‌ها و ایده‌ها با یکدیگر است.“
هر مدل مبارزه نمایان‌گر موقعیت متفاوتی است. اما هر موقعیت می‌تواند از مدلی به مدل دیگر تغییر یابد و جریان داشته باشد. به‌طور مثال اگر در سکانس حمله گرزها، سه پا ایستاده باشم و حریف جلو بیاید و کمر مرا بگیرد و مرا به سمت پائین بکشد، من بلافاصله به مدل مبارزه دیگری که با یک تکنیک با نام ”دفع گرفتن، شروع می‌شود رجوع می‌کنم.“
کنپو کاراته به خاطر تکنیک‌های تهاجمی‌اش شهرت دارد، اما همان‌گونه که UFC ثابت کرده است، کارائی این هنر در روی زمین محدود است. مگر آن‌که شما بالای سر حریف قرار داشته باشید. کنپو ۵.۰ با استفاده استراتژیک از جای‌گیری بر این مشکل فائق می‌آید. شرمان می‌گوید: ”شما یاد می‌گیرید که از خودتان محافظت نمائید و با آخرین سرعتی که می‌توانید به یک موقعیت برتر دست پیدا کنید. سپس برای رهائی از خطر هر کاری که باید انجام دهید را انجام دهید. باز هم تمرکز شما به حفظ زندگی است. تعداد دفعاتی که ضربه می‌خورید را کاهش دهید و خود را در وضعیت مناسبی برای کسب موفقیت قرار دهید. خواه این وضعیت فرار کردن باشد، یا زدن یک ضربه کاری به حریف.“
یک وضعیت بر روی زمین که به‌صورت شایعی با آن مواجه می‌شویم، ”تسلط کامل“ است. دستورالعمل کنپو ۵.۰ برای جان بدربران از این وضعیت، بسیار بی‌رحمانه است. شرمان می‌گوید: ”فرض می‌کنیم که شما احتمالاً در شرف ضربه خوردن هستید. ما آموزش می‌دهیم که شما فاصله سینه خود با سینه حریف را کم کنید، سر او را به سمت خودتان پائین بکشید. سپس ناخن انگشتانتان را بین لب‌هایش قرار دهید و شصت خود را روی چانه او قفل نمائید و به سمت لثه‌هایش فرو کنید. این حرکت شما باید ناگهانی باشد و پس از آن بیرون آوردن دست از دهان حریف بی‌نهایت اهمیت دارد. حالا تعادل حریف ناپایدار شده است و این امر به شما فرصت می‌دهد که امیدوارانه برای رهائی خود اقدامی انجام دهید.“
آشکار است که شکی که در ارتباط با تغییر دادن تکنیک‌ها یا اضافه کردن یک تکنیک جدید وجود دارد، ارزیابی کارائی آنها است. اسپیکمن می‌گوید: ”برای ارتقاء و پیشرفت کنپو ۵.۰ آزمون و خطاهای فراوانی انجام شد. ما با ایده جدیدی تمرین می‌کنیم. ما سخت مبارزه می‌کنیم و محدودیت‌های زیادی برای خود ایجاد می‌کنیم تا کارائی خود بر روی زمین را ثابت کنیم. به این‌صورت است که تلاش داریم پلی مابین تئوری و اقعیت برقرار نمائیم. به این شکل است که رویکرد مطمئن و روان خود را آغاز می‌کنیم.“
اسپیکمن اظهار می‌دارد: ”یکی از چیزهائی که کنپو ۵.۰ را از نسخه‌های قبلی متمایز می‌سازد این است که ما همه این‌ها را در کنار هم آورده‌ایم. به‌جای این‌که تکنیک‌ها را در طی شش یا هشت سطح کمربندی پخش کنیم، همه آنها را در مدل‌های مبارزه‌ای جمع کرده‌ایم تا هنرجو ایده روشنی درباره تمامی متغیرهائی که در هر موقعیت وجود دارد به‌دست آورد.“
اسپیکمن و شرمان پس از فراگیری این تکنیک‌ها، چند سال گذشته را صرف تنظیم دقیق و صیقل دادن کنپو ۵.۰ به منظور پاسخگوئی به نیازهای قرن ۲۱ کردند. یک سئوال مطرح است: یک هنر چند وقت به چند وقت باید به روزرسانی شود؟
اسپیکمن می‌گوید: ”پایخ این است که هر وقت لازم باشد. نبوغ و دوراندیشی ادپارکر او را قادر ساخت تا یک سیستم سیال از فیزیک و اصول و مفاهیم خلق کند که می‌تواند متناسب با موقعیت‌های روز تطبیق داده شود. به همین دلیل است که ما الان کنپو ۵.۰ داریم. هرگاه انقلاب دیگری در مبارزه صورت گیرد، کنپو مجدداً متناسب با آن تغییر خواهد کرد.
● ”خیابان یک‌طرفه“
جف اسپیکمن می‌گوید کنپو ۵.۰ علی‌رغم ابهاماتی که از هنرهای رزمی ترکیبی داشته است، الگوهای کاملی از آن نمی‌باشد. ”ما به دنبال شکستن قوانین MMA هستیم تا فرد را تبدیل به یک مبارز در قفس نکنیم. ما در صدد رقابت با سایر باشگاه‌ها نیسیتم.
▪ ”همه سنین خوش آمدند“
کنپو ۵.۰ همان‌طور که برای بزرگسالان برنامه دارد، دارای یک دوره آموزشی مخصوص بچه‌ها نیز می‌باشد. اما این دوره کاملاً متفاوت است.
ترور شرمان می‌گوید: ”کنپو به خاطر حمله به چشم و لگد به کشاله ران و ضرباتی مانند آن شهرت دارد. قبل از این‌که به هنرهای رزمی ترکیبی رجوع کنیم، تعدادی تکنیک‌های شکستن و دررفتگی مفاصل هم وجود داشت.“
هرچند که این حرکات تنها ابزارهائی هستند که مانع حمله مجدد دشمن می‌شوند، اما برای آموزش بچه‌ها باید اصلاح شوند و از خشونت آنها کاسته شود.
جف اسپیکمن می‌گوید: ”هدف اصلی هر دو برنامه این است که ما مهارت‌های زندگی برای کسب موفقیت، انضباط و احترام را آموزش دهیم. ما یک‌سری مهارت‌های کامل خلق کرده‌ایم تا هنرجویانمان بتوانند به آن‌چه که ممکن است در دنیای واقعی روبه‌رو شوند به راستی پاسخ دهند.“
نویسنده: رابرت یونگ
مترجم: مهدی تسلی‌بخش
منبع : مجله‌رزم‌آور


همچنین مشاهده کنید