یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۶ / Sunday, 21 January, 2018

وسوسه‌های ذهنی که می‌نویسد


وسوسه‌های ذهنی که می‌نویسد
بازی رینکوکیکوچی در فیلم بابل بعنوان نوجوان ناشنوا که با مشکلاتی در برقراری ارتباط مواجه است، آنقدر تاثیر گذار بوده که کیت بلانشت دیگر بازیگر این فیلم تا زمانی که برخورد مستقیم با او نداشته، گمان می‌برده رینکو به واقع ناشنوا است. رینکو کیکوچی بخاطر بازی در این فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین نقش مکمل زن شده است. این عنوان پس از ۴۹ سال نصیب یک بازیگر ژاپنی می‌شود.
▪ تایمز: چه چیزی باعث شد شما از بین ۱۰۰۰ متقاضی، بعنوان بازیگر این فیلم انتخاب شوید؟
ـ کیکوچی: من برای قبول شدن در این آزمون حدود یک سال زمان صرف کردم. این یک سال شامل یادگیری زبان نشانه و برقراری ارتباط و دوستی با دختران ناشنوا بود. از همه مهمتر زمانی که فیلمنامه بصورت صحنه به صحنه برای آزمون در اختیار من گذاشته شد، من شخصیت چیکو را با درک احساس‌های او برای خودم ساختم.
▪ تایمز: غیر از یادگیری زبان نشانه شما چه اقدام دیگری برای خلق این نقش انجام دادید؟
ـ کیکوچی: چیکو معمولا دامن کوتاه می‌پوشد. اگر من اینطور لباس بپوشم، احساس می‌کنم که مدام در معرض دید دیگران قرار دارم. اما چیکوی ۱۶ ساله اینطور نیست و به این شکل فکر نمی‌کند. او راحت و جسور است. تندخویی او، احساسات، فاصله‌اش با پدر، از دست دادن مادرش، اینها همه مشکلاتی است که او با آنها روبرواست و همیشه دنبال کسی است تا او را به آغوش بکشد، اما این لزومن به معنی برقراری ارتباط جنسی نیست، بلکه برای درک مقداری محبت و متعادل کردن احساساتش می‌باشد. این آن چیزی است که من در طول یکسال خلق کردم. آلخاندرو (ایناریتو) تنها یک هفته قبل از آغاز فیلم برداری به من گفت که تصمیم گرفته نقش را به من بسپارد. وقتی به این اتفاق فکر می‌کنم، این فوق‌العاده هیجان انگیز است (می‌خندد). اگرچه من به شدت استرس عدم قبولی در آزمون و از دست دادن این نقش را داشتم، اما در نهایت من خوش‌ شانس بودم و این موقعیت برایم ایجاد شد.
▪ تایمز: آیا مشکلی در زبان یا برقراری ارتباط با ایناریتو داشتی؟
ـ کیکوچی: اتفاقن مشکل برقراری ارتباط، زمینه اصلی فیلم است. مردم باید قادر به برقراری ارتباط با ابزاری غیر از کلمات باشند. این غیر همزبان بودن نه تنها به تمرکز من در اجرای نقش لطمه‌ای نزد، بلکه ایناریتو هم از من می‌خواست تا با زبان اشاره و به انگلیسی با او صحبت کنم.
▪ تایمز: آیا شخصیت چیکو مورد قابل توجه‌ای دارد که تو بتوانی به آن اشاره کنی؟
ـ کیکوچی: چیکو نیاز داشت تا به کسی تکیه کند. البته نه فقط برای برقراری رابطه جنسی، اگرچه ممکن است چنین نیازی هم تا حدی باشد. این یک نوع احساس زنانه است: جلب حمایت دیگری.
▪ تایمز: کار با ایناریتو چطور بود؟ تفاوت او با دیگر کارگردانان چیست؟
ـ کیکوچی: من به او اطمینان کامل داشتم. می‌دانستم وقتی او می‌گوید خوب است منظورش این است که واقعن خوب است. من هیچ وقت تحت تاثیر کارهای او نبودم و از چیزی تعجب نمی‌کردم. در چنین شرایطی تواتنستم آرامش داشته باشم و بر روی نقش تمرکز کنم.
▪ تایمز: چطور با بازی بدون لباس کنار آمدی؟
ـ کیکوچی: اگرچه بازی بدون لباس می‌تواند برداشتی سطحی داشته باشد، اما چیکو بدنبال چیزی فراتر از نیازهای سطحی بوده است. او بیشتر می‌خواست مرد مورد نظر خود را حفظ کند و در این کار ناموفق بود. من از ابتدا می‌دانستم که چنین صحنه‌ای در فیلم وجود دارد. بازیگران در مقابل تماشاگران می‌خندد، گریه می‌کنند و عشق می‌ورزند و همه اینها از جنبه یک بازیگر اجرا می‌شود. من احساس کردم این عریانی بی‌نهایت زیباست و در فیلم این صحنه به زیبایی خلق شده است. چیکو هیچ راه دیگری برای برقراری ارتباط نداشته و من بخوبی این را درک کردم.
▪ تایمز: آیا بار نامزدی دریافت جایزه اسکار را احساس می‌کنی؟
ـ کیکوچی: کار من با فیلم شروع شد و با خاتمه آن پایان یافت. بنابراین هر اتفاق دیگری که بیافتد من از آن لذت می‌برم. این مثل امتحان پذیرفته شدن برای نقش است. فرارتر از نتیجه، کل ماجرا باعث توقف شگفت زدگی من نخواهد شد. این شگفت انگیز است که من نامزد دریافت اسکار شده‌ام و بخاطر این موضوع بسیار خوشحال هستم. من در نهایت یک هنرپیشه ناشناخته ژاپنی هستم که به هالییود رسیده و به گرمی پذیرفته شده.

امیر مهرانی
منبع:‌ مجله تایمز

منبع : کافه نمایش

مطالب مرتبط

رابرت ردفورد هفتاد ساله


رابرت ردفورد هفتاد ساله
رابرت ردفورد تنها یک بازیگر برجسته و سرشناس نیست بلکه در سال های اخیر به یکی از ستون های مهم سینمای آمریکا و پل ارتباطی آن با سینمای جهان بدل شده است.
رابرت ردفورد در ۱۸ اوت ۱۹۳۶ در سانتامونیکای کالیفرنیا به دنیا آمد. دیپلم خود را در سال ۱۹۵۴ در شهر لوس انجلس گرفت. پس از چند سال تحصیلات پراکنده و ناتمام به نیویورک رفت و در رشته تئاتر "آکادمی هنرهای دراماتیک" ثبت نام کرد.
نیویورک در تربیت بازیگر هنوز در ایالات متحده پیشتاز بود و صحنه های تئاتر برادوی، بهترین آزمونگاه برای معرفی استعدادهای جوان به شمار می رفت.
رابرت ردفورد بازیگری را در سال ۱۹۵۸ با ایفای نقش های کوچک در نمایش ها و سریال های تلویزیونی و روی صحنه برادوی شروع کرد.
اولین کار او در سینما فیلمی بود به نام شکار جنگی (۱۹۶۲) که در آن نقشی فرعی داشت. سیدنی پولاک نیز کار سینمایی خود را به عنوان بازیگر با همین فیلم آغاز کرد. او در سال های بعد به کارگردانی روی آورد و در شکوفایی استعدادهای دوست خود، رابرت ردفورد نقش مهمی ایفا کرد.
پولاک با اعتماد به توانایی های رابرت ردفورد نقش اول فیلم های خود را به او واگذار کرد و انتقال او را از صحنه تئاتر به پرده سینما تسهیل کرد. ردفورد در برخی از فیلم های او مانند "این ملک محکوم است" (۱۹۶۶)، جرمیا جانسون (۱۹۷۲)، "آنطور که بودیم" (در ایران به نام "روزهای خوش زندگی" محصول ۱۹۷۳)، "سه روز کندور" (۱۹۷۵) تا سوار کار برقی (۱۹۷۹) و خارج از آفریقا (۱۹۸۵) بهترین کارهای خود را ارائه داده و تیپ سینمایی خود را تکامل بخشیده است.
● سینمای متفاوت
سال ۱۹۶۶ نقطه عطفی مهم در کارنامه سینمایی رابرت ردفورد بود. او با ایفای سه نقش کاملا متفاوت، جایگاه خود را در هالیوود تثبیت کرد. در فیلم "این ملک محکوم است" در کنار ناتالی وود ایفای نقش کرد و در دو فیلم تعقیب (به کارگردانی آرتور پن) و پابرهنه در پارک (ساخته جین ساکس) با جین فوندا. هر سه فیلم آثاری متفاوت و نو بودند که بر دید هنری و شیوه بازیگری ردفورد تأثیری تعیین کننده باقی گذاشتند.
عمدتا با همین سه فیلم بود که تیپ رابرت ردفورد (با وجود اکراه خودش!) به عنوان "جوانک موطلایی" هالیوود تثبیت شد، و با افت و خیزهایی در سینما ادامه پیدا کرد. ردفورد در این تیپ شخصیتی سرزنده و در عین حال ساده ‌دل را ارائه می دهد که در دنیای پیچیده ای که او را فرا گرفته، سرگردان مانده و در بزرگی همچنان بازیگوشانه به شیطنت‌ها و خطاهای کودکی ادامه می دهد.
فیلم مهمی که باز هم به معرفی رابرت ردفورد به عنوان بازیگری کارکشته کمک کرد، وسترنی درخشان بود به نام بوچ کاسیدی و ساندنس کید (در ایران به نام "مردان حادثه جو"، محصول سال ۱۹۶۹) به کارگردانی جورج روی هیل.
فیلم، ستایشی نوستالژیک از دو ششلول بند غرب وحشی است. رابرت ردفورد در این فیلم در کنار بازیگری کارکشته مانند پل نیومن بازی گرم و دلنشینی ارائه داد. روی هیل در سال ۱۹۷۳ با کارگردانی کمدی زیبای "نیش" توانست موفقیت فیلم قبلی را تکرار کند.
رابرت ردفورد در سالهای دهه ۱۹۷۰ نقش هایی ایفا کرد که از شیوه دید و نگاه سینمایی ویژه ای خبر می داد و به خوبی آشکار می کرد که او در انتخاب نقش ها به اصول و معیارهای خاصی پای بند است. برای نمونه فیلم های سینمایی کاندیدا (در هجو نظام انتخاباتی ایالات متحده، محصول ۱۹۷۲) و همه مردان رئیس جمهور (محصول ۱۹۷۵ درباره رسوایی واترگیت) به شدت به نظام سیاسی حاکم آمریکا حمله می کنند.
● پرچمدار سینمای مستقل
رابرت ردفورد از سال ۱۹۸۰ به کارگردانی روی آورد و از آن زمان هفت فیلم سینمایی کارگردانی کرده است که برخی از آنها مانند مردم معمولی (۱۹۸۰) و نجواگر اسب ها (۱۹۹۸) آثاری ماندگار بوده اند. او برای کارگردانی فیلم "مردم معمولی"، یک درام خانوادگی انتقادی، جایزه اسکار را به دست آورد. البته باید به یاد داشت که او به عنوان بازیگر هنوز این جایزه را به دست نیاورده است.
اما کار بسیار مهم و ارزشمند رابرت ردفورد، پایه گذاری فستیوال سینمایی ساندنس بود که بی تردید اقدام فرهنگی بزرگی بود.
رابرت ردفورد در مصاحبه های خود بارها تأکید کرده و در کارهای خود نشان داده است که سینما را قبل از هر چیز رسانه ای فرهنگی می شناسد و نه تنها ابزاری سرگرم ‌کننده.
او به ابتکار خود در سال ۱۹۸۱ در ایالت یوتا به تأسیس انستیتوی سینمایی ساندنس دست زد و در سال های بعد آن را با فستیوال فیلم، مجموعه سینمایی ساندنس و کانال تلویزیونی ساندنس تکمیل کرد. او هدف خود را کمک به شکوفایی "سینمای مستقل" اعلام کرد.
به نظر رابرت ردفورد، هالیوود نماینده "جریان اصلی" سینمای آمریکاست، اما این جریان نه نماینده تمام فیلم هاست و نه نماینده بهترین فیلم ها. فیلم هایی که به هر دلیل با این "جریان اصلی" همخوان نباشند، هیچ شانسی برای پخش و نمایش به دست نمی آورند. این فیلم ها محکوم به شکست هستند و لاجرم به بوته فراموشی فرو می روند. در چهارگوشه جهان فیلم هایی تولید می شوند در سبک ها و قالب های "غیرتجارتی"، مانند فیلم های مستند، فیلم های تجربی و زیرزمینی، سینمای اقلیت ها و غیره که در چارچوب "جریان اصلی" نمی گنجند.
ردفورد هدف خود را حمایت از این "سینمای مستقل" اعلام کرد و مهم تر آنکه آن را وظیفه مدنی خود به عنوان یک شهروند لیبرال دانست، زیرا به نظر او سلطه مطلق "جریان اصلی"، اصل آزادی بیان و تنوع آفریده های هنری را به خطر می اندازد.
در ایالات متحده به ویژه از زمان حملات یازدهم سپتامبر، زیر پوشش "جنگ با تروریسم" به حوزه خصوصی و آزادی بیان "تعرضات گسترده ای" صورت می گیرد. رابرت ردفورد نگرانی خود را از فشارهای روزافزون که در سینما نیز انعکاس دارد، پنهان نمی کند. او در گفتگویی با بی بی سی می گوید: "صداهای بسیاری را خاموش می کنند یا به نظرات و دیدگاه های مخالف انگ غیرملی می زنند. به نظر من این جریانی ناسالم و بی نهایت خطرناک است."
با تکیه به نام و اعتبار رابرت ردفورد، فستیوال سینمایی ساندنس که کار خود را با معرفی چند فیلم انگشت شمار شروع کرده بود، امروزه سالانه به معرفی و توزیع صدها فیلم بلند و کوتاه کمک می کند و از این راه به تنوع صداها و سبک ها یاری می رساند.

وبگردی
سلطان حاشیه از عکس مادرزنش رونمایی کرد!
سلطان حاشیه از عکس مادرزنش رونمایی کرد! - محسن افشانی بازیگر سینما و تلویزیون از جدیدترین عکس حاشیه ای خود با مادر زنش رونمایی کرد.
کتابت قرآن روی بدنه یک کاردستی کشتی و نامیدن آن به سفینة النّجاة !
کتابت قرآن روی بدنه یک کاردستی کشتی و نامیدن آن به سفینة النّجاة ! - گزارشی از تصویری که چند روز پیش توسط برخی در فضای مجازی با نام قرآن طلا انتشار یافت
سرگیجه پلاسکو
سرگیجه پلاسکو - وام ٣٠٠‌میلیون تومانی تبدیل به رویای آنها شده؛ داغ پلاسکو برای کسبه هنوز تازه است. وامی که بعد از سوختن پلاسکو در بوق و کرنا کردند، امروز فقط به یکی از ساکنان پلاسکو داده شده و سهم دیگر کسبه انتظار است.
عباس عبدی به سردارسلیمانی : جانفشانی‌ها تبدیل به سرمایه ملی نشده‌اند
عباس عبدی به سردارسلیمانی : جانفشانی‌ها تبدیل به سرمایه ملی نشده‌اند - یکی از موارد پیش‌آمده در این اعتراضات آتش‌زدن پرچم کشور بود که واکنش و تاسف بسیاری را برانگیخت؛ به طوری که مقام رهبری نیز به آن اشاره کردند. در آخرین واکنش‌ها...
ابعاد حقوقی جدال علی مطهری با آستان قدس
ابعاد حقوقی جدال علی مطهری با آستان قدس - 38 شرکت که جزء بزرگترین کارتل های اقتصادی کشور هستند، متعلق به آستان قدس است. بنابراین آستان قدس کنونی، آستان قدسی نیست که حضرت امام در نامه خود از آن سخن گفته‌اند.
مقایسه بودجه مراکز حوزوی با دانشگاه ها
مقایسه بودجه مراکز حوزوی با دانشگاه ها - به‌جز وزارت ارشاد، هیچ‌یک از این 40 ارگان و نهاد در قبال میلیاردها تومان بودجه‌هایی که دریافت می‌دارند پاسخگو نبوده نیستند.
ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار
ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار - ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار
فیلم/ گریه شدید وزیر کار در گفت‌و‌گوی تلفنی با خانواده خدمه نفتکش «سانچی»
فیلم/ گریه شدید وزیر کار در گفت‌و‌گوی تلفنی با خانواده خدمه نفتکش «سانچی» - علی ربیعی وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی در گفت‌وگوی تلفنی با خانواده یکی از خدمه نفتکش «سانچی» اظهار همدردی کرد.
تصاویر هولناک از آخرین لحظات کشتی سانچی
تصاویر هولناک از آخرین لحظات کشتی سانچی - توقف عملیات خنک سازی و مهار آتش در شب گذشته، موجب رسیدن آتش به مخازن سمت چپ کشتی و انفجارهای شدید صبح امروز شد که در نهایت پس از چند ساعت به غرق شدن کامل نفتکش ایرانی انجامید.
عکس خواستگاری کریم انصاریفرد از دختر یونانی با زمرد گرانقیمت
عکس خواستگاری کریم انصاریفرد از دختر یونانی با زمرد گرانقیمت - رسانه های مطرح یونانی با انتشار تصاویری از رابطه عاطفی ملی پوش ایرانی باشگاه المپیاکوس با یک میلیاردر یونانی - آمریکایی پرده برداشتند و مدعی شدند این دو تصمیم خود را برای ازدواج قطعی کرده اند.
چرا حداد و ولایتی بیشتر از 50 شغل دارند؟
چرا حداد و ولایتی بیشتر از 50 شغل دارند؟ - بخشی از تکثر مسئولیت های بعضی چهره‌های سیاسی به بی‌اعتمادی نظام به افراد کارآمد برمی‌گردد و علت دیگر این موضوع، اعتماد غیرمعقول به این افراد است. با این حال این افراد هرچقدر هم که توانمند باشند، از نظر روان شناسی و انسان شناسی در بخشی از مسئولیت های خود ناموفقند.
فیلم نابغه ۱۰ ساله‌ طراح خودرو / قبلی هم انرژی هسته ای کشف کرده بود!
فیلم نابغه ۱۰ ساله‌ طراح خودرو / قبلی هم انرژی هسته ای کشف کرده بود! - فیلم - حسین عطایی ۱۰ سال دارد و در حوزه طراحی مفهومی خودرو فعالیت می کند. او ۶ اختراع ثبت شده دارد، مدرسه نمی رود و از دو شرکت تسلا و ولوو دعوت به همکاری شده است. او مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه است. گفتگوی رضا رشیدپور با نابغه ١٠ساله طراحی خودرو را اینجا ببینید.
تست تصادف سمند در انگلیس / فقط با سرعت 50 کیلومتر در ساعت !
تست تصادف سمند در انگلیس / فقط با سرعت 50 کیلومتر در ساعت ! - تست برخورد جلوی خودرو با سرعت 50 کیلومتر در ساعت برای سمند TU5 ، توسط یکی از سازمانهای معتبر ارزیابی خودرو در انگلستان صورت گرفت.
فیلم جنجالی از حجت الاسلام قاسمیان در کرمانشاه
فیلم جنجالی از حجت الاسلام قاسمیان در کرمانشاه - این فیلم حواشی زیادی را در فضای مجازی به همراه داشته است.
جنجال نیوشا ضیغمی: من اصلا ایشان را آدم حساب نمیکنم
جنجال نیوشا ضیغمی: من اصلا ایشان را آدم حساب نمیکنم - اولین قسمت از برنامه هاردتاک کاکتوس را با صحبت های جذاب نیوشا ضیغمی در مورد خانواده و همسرش ، ماجرای صحبت های جنجالی یک هواپیما ، 8 سال احمدی نژاد و ...
    پربازدیدها