جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

دستان پرتوان بانوان


دستان پرتوان بانوان
درحالی روزهای اول سومین ماه از سال را آغاز می کنیم که اکثر فعالان در صنف لوازم ورزشی با تمام شاخه هایش امیدوار تکان خوردن بازار در روزهای آینده اند.
این روزها اگر چرخی در بازار لوازم ورزشی به خصوص میدان منیریه بزنید، از ازدحام و شلوغی فروشگاه ها و مراکز تجاری این منطقه چیزی نخواهید دید؛ چرا که به گفته اکثر فعالان این صنف بازار آنچنان که باید و شاید هنوز راه نیافتاده است.
بسیاری از آنان عقیده دارند که ماه آینده هم بر این منوال خواهد گذشت تا تمام شدن امتحانات مدارس و آغاز فعالیت ها و ورز ش های تابستانی.
اما در همین بازار که اکثر فعالانش راضی نیستند، آن عده که در شاخه فروش لوازم و دستگاه های بدنسازی فعالیت می کنند، نسبتا راضی تر هستند. چرا که باتوجه به روزافزون خانم ها به سلامتی جسمی و تناسب اندام و همچنین تبلیغاتی که صورت می گیرد؛ فروشگاه های آنان از رفت و آمد بیشتری برخوردار است.در واقع در حال حاضر نزدیک چهار پنج سال می شود که بدنسازی در اکثر رشته هایش در ایران طرفداران بسیاری پیدا کرده است و باعث گسترد ه تر شدن این شاخه ورزشی و به تبع آن لوازم مورد نیاز آن کرده است.به گفته فروشنده های دستگاه بدنسازی البته نه آن بدنسازی مردانه یا به قولی بادی بیلدینگ یا پرورش اندام بیشتر مشتریان این صنف از قشر نسوان هستند.به طوری که می توان گفت اکنون ورزش کردن نیز به یکی از کارهای روزانه آنها تبدیل شده است.
برخی از آنها هستند که از تحرک لازم و کافی برخوردار نیستند، برخی از آنان هستند که از اضافی وزن رنج می برند، برخی از آنان هستند که می خواهند علاوه بر حفظ سلامتی تناسب اندام خود را نیز حفظ کنند؛ اما وقتی، برای ورزش صبحگاهی که عموما در پارک ها انجام می شود وقت ندارند، یا وقتی مناسب برای رفتن به کلاس های ورزشی. به همین دلیل آنها رو به خرید این گونه لوازم می آورند که به راحتی و در زمان لازم در منزل از آنها استفاده کنند تا به آنچه که می خواهند برسند. اما اکثر آنها اطلاعات لازم برای خرید و استفاده از این دستگاه ها را ندارند.به گفته مجید رستمی یکی از فعالان پرسابقه در این صنف اکثر دستگاه های بدنسازی که این روزها مصرف خانگی دارند، بیش از آنکه لازم باشد به فکر پرداختن پول آن بود خریدار باید به فکر چگونگی استفاده از آنها باشد.
خریدار، اول باید بداند که برای چه منظور می خواهد از این دستگاه استفاده کند. رستمی می گوید: این روزها این دستگاه ها طالب بسیاری پیدا کرده است؛ چون اکثر آنها براساس معماری آپارتمانی طراحی شده اند و نیاز به جای زیادی ندارند. از سوی دیگر این دستگاه ها زیر نظر متخصصان پزشکی و فیزیوتراپی طراحی و ساخته می شوند.اما اکثر کسانی که می خواهند از این وسایل استفاده کنند، خودشان دقیق نمی دانند که چه می خواهند.
ما سعی می کنیم که تمام اطلاعات و دانستنی های لازم را که می دانیم در اختیار خریداران بگذاریم.رستمی می گوید: من برای اینکه بتوانم به طور دقیق مشخصات و نوع کارکرد دستگاه ها را بدانم و از طرفی دیگر بدانم که کدام یک از این دستگاه ها برای چه منظوری است، هم با متخصصان و پزشکان در ارتباط هستم و هم با چند مربی باتجربه و آگاه.چرا که استفاده ناصحیح از این دستگاه ها نه تنها به سلامتی و تناسب اندام که اکثرا مورد خواست خانم ها است کمکی نمی کند؛ بلکه باعث بروز بیماری یا تشدید آن می شود.
وی ادامه می دهد: برخی از خریداران فکر می کنند که می شود با یک دستگاه تردمیل کمبود پیاده روی را جبران کرد. چرا که از نظر پزشکی برای اینکه از حداقل سلامتی نرمال برخوردار شویم لازم است که روزانه ۷ تا ۸ کیلومتر پیاده روی کنیم؛ این پیاده روی باید به گونه ای باشد که در اواخر آن صدای ضربان قلب را شنید.
ولی برخی خریداران پیش از آنکه به این مسائل و یا کیفیت دستگاه فکر کنند، به زیبایی آن بیشتر توجه می کنند و بعضا به توصیه هایی که به آنها می شود توجه نمی کنند.او می گوید هر کدام از دستگاه ها بر اساس فعالیت خاصی ساخته شده است اما خریداران نمی دانند. به طور مثال همین تردمیل که گفتم اگر شخصی نیم ساعت از آن استفاده کند، شاید چیزی حدود ۳۰۰کالری بسوزاند، در حالی که اگر در همین مدت از دستگاه الپیتکال استفاده کند، ۴۶۰ کالری می سوزاند. چرا؟ چون تردمیل به نوعی همان پیاده روی است، در حالی که الپیتکال یا همان اسکی فضایی دستگاهی مکانیکی است که تمام عضلات و نقاط بدن را وادار به فعالیت می کند.
حسن همدانی نیز ضمن تایید حرف های وی از استقبالی که می شود خوشحال است که به نوعی فرهنگ ورزش در خانواده ها بیش از پیش جا می افتد؛ اما از بالا و پایین شدن بازار نگران است.به گفته وی اصلا نمی توان به طور دقیق گفت که چه زمانی آنها بازار دارند و چه زمانی نه.
رستمی در ادامه حرف های همکارش می گوید: در سال جاری ما از هفتم فروردین به بعد یکدفعه با افزایش خریدار مواجه شدیم، به طوری که نیاز به سفارش داشتیم ولی این فروش تا اواخر فروردین بود و دوباره این روزها نسبت به ماه قبل اگر بخواهیم مقایسه ای بکنیم، آنچنان از نظر فروش اوضاع بر وفق مراد نیست.
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد


همچنین مشاهده کنید